Tanskandoggien elämä ja terveys

jawohl

Olen ihastunut tähän rotuun todella.. Rodun ulkonäkö, luonne ja olemus ovat minun silmissäni täydelliset. :)

Ainoa seikka mikä minua oikeastaan askarruttaa on rodun terveys. Rodun ominaissairauksiin ja keskimääräisiin eliniän odotuksiin olen jo perehtynytkin aika hyvin mutta halusin vielä luoda tänne toivottavasti syvempää keskustelua aiheesta.

Mielessäni pyörii lähinnä ajatukset: "Onko doggi ylijalostettu koirarotu ihmisten mieltymysten mukaan kun sen keskimääräinen eliniän odote on vain 7-8 vuotta?", "Onko doggilla kipuja eläessään vai elääkö se vaan keskimääräistä lyhyemmän elämän terveenä, hyvinvoivana ja nukkuu rauhallisesti pois?".

Toivoisin rakentavaa keskustelua ja ns. oikeita vastauksia. :D Oikeilla vastauksilla tarkoitan lähinnä sitä että kukaan ei kommentoisi naapurin penan tai muun yhtä luotettavan tietolähteen perusteella tai alkaisi arvailemaan omien olettamusten mukaan. Jos kasvattajat tätä palstaa lukevat niin teidän vastauksenne näihin minua askarruttaviin kysymyksiin olisivat myös erittäin tervetulleita! :)

Hyvää kevättä kaikille!

4

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satteenkaarisillalla

      rakentavaa keskustelua ei tästä aiheesta taida saada kun ei kukaan uskaltaudu vastaamaan.
      Niin sanotusti "Saappaat jalassa" mun tanskalaiset lähteneet veteraani ikäisinä. Elivät terveinä elämänsä normaali kokoisten koirien tavoin.

    • Jättis tuutti

      Kaikki jättirotuiset koirat ovat keskimäärin lyhyt ikäisempiä kuin pienet tai keskisuuret koirat, ei siis ole yhden rodun "jalostusongelma".

    • kivinen tie

      itellä sattunut terveet dogit:) eivät kärsi isosta koosta, millä tarkoitan sitä jot ei oo hengitys, liikkumis vaikeuksia tms, yks mihin kuitenkin kiinnittäisin huomiota on värivalinta, koska harlekiinilinjaiset on haastavia verrattuna kelta/tiikereihin, on siis oma mielipide:) toki varmasti kummissakin on poikkeuksia tässäkin asiassa, mutta sanoisin kuitenkin jot harlekiinit vaatii taitavamman omistajan kuin keltaiset, en liiku doggipiireis ni sinänsä uskallan sanoa mielipiteeni, mutta herkästi kyllä tulee "lynkatuksi" jos mielipiteet ei miellytä:( ja siis jatkan oleellisella, oon ymmärtäny jot eliniän odote on lyhyt siks kun sydän on koiran kokoon nähden liian pieni jos näin voisi sanoa eli vanhenee ikään kuin nopeammin, viisaammat korjatkoon jos oon väärässä:) ja yks mikä on isoin? syy kiertymille on vilja ja nappula, joten sen suhteen uskoisin minimoineeni riskin syöttämällä raakaa ja itellä on doggi, jolla riski sairastua DCM:ään normia isompi, koska tätinsä siihis kuoli, siihenkin uskon raakaruoan olevan paras vaihtoehto ja rokotuksista aiheutuvat mahdolliset haitat vauriot suojaan mahdollisimman hyvin homeopaattisilla tuotteilla ja raakaruokaa pystyy mulkkaan myös hyvin DCM-koiralle, en pelkää koirani sairastuvan mihinkään, joskaan koskaan kukaan ei voi vannomaan mennä, mutta kiinnitä huomiota miten emä käyttäytyy ja ota sukutauluista selko, tosin en sitä ite tän kohdal tehny, emon todella näin monta kertaa ja tykästyin:) ja jos ei kokemusta dogeista, ni suosittelen lämpimästi esim. koirakoulu vision käytöskurssia heti kun rokotukset kunnossa, ite oisin säästynyt monelta itkulta ja harmaalta hiukselta, tie on ollu pitkä ja kivinen, mut nyt olen tyytyväinen koiran omistaja ja koiratkin on tyytyväisiä, myös uros mistä luovuin, kun en kertakaikkiaan pärjännyt sen kaa, mieti myöskin haluatko sijoitus/omistuskoiran, ite oon omistuskoiran kannalla, koska silloin päätän kaikesta ite, ite olin varmasti kusipäinen sijoituskoiran haltija, uskomattomia piirteitä ilmaantuu, kun ihminen väsyy, kun ei saa mitään rotia koiraan...toivotan onnellista koiran etsintää oli se sitten tanskandoggi tai joku muu:) terv: Seija Karstunen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe