Pidän yllä kustannus-seuranta excelissä. Samassa taulukossa on useiden tilien tiedot. Lasken kaavalla =SUMMA.JOS(C1:C122;"*bensa*";D1:D122) kaikki menot jotka ovat kohdistuneet asioihin joissa esiintyy sana bensa. Tässä esimerkissä sana bensa etsitään C sarakkeista ja summa D sarakkeista. Onko tähän kaavaan muutettavissa niin että edelleen sana bensa haetaan C sarakkeesta mutta summa voi olla myös esim L sarakkeessa. Eli että kaava osaisi lukea summan, oli se sitten missä tahansa D > L sarakkeista ? Summa esiintyy vain kerran per rivi.
Olen kokeillut muuttaa tuon D1:D122 muotoon D1:L122 mutta se ei osaa laskea esittämälläni tavalla. Olisin kiitollinen avusta
Onko mahdollista
11
181
Vastaukset
- tulottaja
=TULOJEN.SUMMA((C1:C122="bensa")*D1:L122)
- Ketjun aloittaja
Palauttaa mulla virheen #ARVO! Mistähän tuo johtuu ?
- jossia
=TULOJEN.SUMMA(JOS(C1:C122="bensa";D1:L122))
Toimii minulla. Excel 2007 Win7.
- Ketjun aloittaja
Mulla sama kokoonpano Excel 2007, Win 7 mutta ei vaan onnistu. Antaa virheen tuohon kohtaan C1:C122 Onko tässä solumäärityksillä mitään virkaa? Mulla kaikki solut ovat Luku tilassa.
- tulottaja
TULOJEN.SUMMA-kaava osaa etsiä vain tarkkaa vastinetta "bensa"
SUMMA.JOS-funktio hyväksyy "*bensa*" muotoisen etsinnän
En ainakaan muuta keksi.
Kaava toimii varmasti, jos etsittävä sana löytyy C-sarakkeelta =SUMPRODUCT(SEARCH("*bensa*";C1:C9)*D1:L9)
=TULOJEN.SUMMA(ETSI("*bensa*";C1:C9)*D1:L9)
Keep EXCELing
@Kunde- Ketjun aloittaja
Kiitos Kunde. Nyt toimii....
- vikaatäälläpäässäkö
Onko Kunde tuo funktion suomennos oikein, vai onko tuo oikea muoto suomalaisessa versiossa?
Minun tiedoissani
SEARCH = KÄY.LÄPI - etsii merkkijonoa (ei tunnista kirjainkokoa)
FIND = ETSI - etsii merkkijonoa (tunnistaa kirjainkoon)
Minä en ainakaan saa tuota kaavaa (suomal) pelaamaan käyttää sitten ETSI tai KÄY.LÄPI funktiota. Antaa #ARVO! virhesanoman (Excel 2003)
Kysyjällä kyllä näyttäisi pelaavan. - Ketjun aloittaja
Ei sittenkään. Sekoitin Kunden antaman sekä aiemmat funktiot. Nuo aiemmat toimivat mutta Kunden ei toimi. Haluaisin kuitenkin sen toimimaan niin että sana ei tarvisi olla exact vaan se voisi myös hakea sanan osaa esim *bens*. Sitähän esim =TULOJEN.SUMMA(JOS(C1:C122="bensa";D1:L122)) ei mahdollista vaan tuossa haettava sana tulee löytyä c sarakkeesta juuri kuten se on kaavassa.
sori olin postannut vai osan testifunktiosta tänne, enkä kokofunktiota ja enpähän näköjään osannut kääntää SEARCH funktiota lontoosta sohjolaan...
kuten yllä jo korjattiin
SEARCH = KÄY.LÄPI - etsii merkkijonoa (ei tunnista kirjainkokoa) ;-)
=SUMPRODUCT(ISNUMBER(SEARCH("*bens*";C1:C122))*D1:L122)
=TULOJEN.SUMMA(ONLUKU(KÄY.LÄPI("*bens*";C1:C122))*D1:L122)
- Ketjun aloittaja
Yes. Nyt toimii kuten halusin. Olet Kunde The Man. Kiitos paljon.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.
Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei3651753- 1451256
- 78893
Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.35836Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi39805- 101795
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,44791Luottoluokitus-raportti Tekijä ja Duunari Oy
"Arvotus ja luottoraja: Yrityksen pisteet: 0.00 / 100 Taloustutka-tähdet: Suositeltu luottoraja: 0 €" "Luotonantoa suos67686- 50678
Miksi itkit silloin
Perääni et sydämesi särkyy jos lähden. Sitten päätit särkeä minun sydämeni olemalla toisen kanssa. Tuottamalla sitä tusk4654