TMS-Hoito masennukseen

F331

Hei,
olen saanut lähetteen TMS-Hoitoon.

Nyt olisin kiinnostunut kaikista kokemuksista kyseitä hoidosta ?
Myös muut asialliset kommentit / kysymyksen ovat tervetulleita.

50

12551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fasdfafd

      Nostetaan ketjua. Sen verran uusi hoito että ei varmaan hirveästi tule kokemuksia.

    • OrigFifi

      Oletko aloittaja jo mahdollisesti käynyt siellä?

    • kari raij

      kuten Googlettamalla selviää, on hoidolla saatu jo Suomessa lapsipotilailla hyviä tuloksia, aikuisten hoidoksi TMS laajeni Peijaksen sairaalassa viime vuonna.
      poikani Tommi Raij on ollut tutkijalääkärinä Bostonissa Harvardin Yliopistossa jo 10 vuotta, Hän johtaa siellä TMS tutkimusyksikköä. Hoidosta on selvästi apua, tällä hetkellä USA:ssa kartoitetaan mille masennusryhmälle hoito auttaisi parhaiten, siis tarkennetaan kriteereitä
      Valitan, että vastaus vähän viivähti- hoito lienee jo ohi.
      Omat potilaani ovat selvästi hyötyneet..

      terveisin Kari Raij LKT Terveystalo

      • Loppu Proppagandalle

        Onko tutkittu kaksoissokkona TMS-tehoa siten, että toinen, se lumeporukka on mukamas saanut magneettihoitoa samannäköisellä laitteella.

        Sähköhoitoa ei ainaan ole tutkittu niin.


    • kkee

      Olen käynyt TMS-hoidossa 18 kertaa. En ole huomannut minkäänlaista tehoa ainakaan vielä. Sain lähetteen kun lääkkeistä ei ole ollut apua tai sivuvaikutukset ovat olleet niin suuret etten ole jatkanut lääkitystä. Tällä hetkellä minulla ei ole lääkitystä päällä. Diagnoosini on pitkäaikainen masennus. ECT-hoitoa sain vuosi sitten mutta ensimmäisellä kerralla en nukahtanut anestesia-aineeseen ja loput kerrat olivat tuskaisia. En huomannut siitäkään hoidosta mitään tehoa. TMS-hoitoa en ole kokenut kivuliaaksi ja plussana että sen puolen tunnin hoidon aikana on sairaanhoitaja läsnä koko ajan ja voi keskustella tuntemuksistaan ja oloistaan.

    • taas masentunut

      pääseekö tuohon hoitoon jos lääkkeet auttaa, mutta oireet palaa lopettamisen jälkeen? Vai onko tuo vaan niille joilla lääkkeet ei auttanut? Pitääkö siinä käydä jatkossakin vai tehoaako yhdellä hoitojaksolla? Ja paljon maksaa?

      • masennuspotilas

        Vanha ketju, mutta vastaanpa silti; kirjoitin juuri alemmas kokemuksistani TMS-hoidosta. Yleisesti ottaen olen ymmärtänyt, että TMS on tarkoitettu nimenomaan heille, joita lääkkeet eivät auta. Itse kuulun tähän ryhmään, ja kärsin lisäksi voimakkaasti lääkkeiden sivuvaikutuksista. Voit tietysti pyytää lääkäriltäsi lähetettä, mutta suhtautuminen voi olla nihkeää. Itse olin kokeillut muistaakseni viittä masennuslääkettä ennen TMS:ää, minkä tein lääkäreille selväksi. Ehkä sinun kannattaa jatkaa lääkkeiden syömistä, jos lopetus aiheutti oireiden palaamisen eivätkä sivuvaikutukset ole sietämättömiä. Ainakin Tyksissä TMS:ää saa aluksi 15 kertaa, minkä jälkeen hoitoa voidaan jatkaa. Itse lopetin 10. kerran jälkeen. Hoito ei maksa mitään, sillä julkisella kotikuntasi korvaa hoidon.


    • kliininen depressio

      Paskaa koko hoito jonka lisäksi törkeää ihmisten rahojen varastamista täällä hoitomuodon mainostamisen sijaan.

      Olen kokeillut jenkeissä asuessani ei minkäänlaista vastetta masennukseen.

      • kkee

        TMS lääkäri sanoi minulle että jos on lääkitystä päällä niin TMS hoito voi tehostaa lääkkeen vaikutusta. Minun hoitojaksoni kesti 20 kertaa. 4 viikkoa joka arkipäivä puoli tuntia hoitoa. Ja se jäi siihen. Olossani ei tapahtunut muutoksia parempaan suuntaan. 2 viikkoa meni hyvin ja sitten voimat rupesivat loppumaan. Hoito kun järjestettiin kunnallisesti Peijaksen sairaalassa niin se ei maksanut mitään. Lähetteen sain psykiatriselta poliklinikalta.


      • >10vuotta pohjalla
        kkee kirjoitti:

        TMS lääkäri sanoi minulle että jos on lääkitystä päällä niin TMS hoito voi tehostaa lääkkeen vaikutusta. Minun hoitojaksoni kesti 20 kertaa. 4 viikkoa joka arkipäivä puoli tuntia hoitoa. Ja se jäi siihen. Olossani ei tapahtunut muutoksia parempaan suuntaan. 2 viikkoa meni hyvin ja sitten voimat rupesivat loppumaan. Hoito kun järjestettiin kunnallisesti Peijaksen sairaalassa niin se ei maksanut mitään. Lähetteen sain psykiatriselta poliklinikalta.

        Kkee minkä paikkakunnan psy osastolta sait lähetteen tuonne?


    • kkee

      Sain Vantaan Tikkurilan psyk poliklikalta aika helposti lähetteen ja parin viikon päästä oli jo hoito käynnissä. Se ei nostanut minua syvästä masiksestani, mutta aloitettiin sen jälkeen taas Voxra lääkitys joka aiemminkin nosti minut masennuksestani. Niin nytkin. Lääkkeestä on viestiketju. Käytetään myös ADD oireisiin.
      TMSI... kiitos hyvästä linkistä.
      Zemppiä arkeen ja VOIMIA teille kaikille!

      • kkee

        TMS-hoitoa annetaan muihinkin oireisiin kuin masennukseen. Hoitokohta päässä eri, ja intensiteetti, esim. tinnitushodossa tai jos kuulee "ääniä"-hoidossa.


      • masennuspotilas
        kkee kirjoitti:

        TMS-hoitoa annetaan muihinkin oireisiin kuin masennukseen. Hoitokohta päässä eri, ja intensiteetti, esim. tinnitushodossa tai jos kuulee "ääniä"-hoidossa.

        Sain TMS-hoitoa masennukseen 10 kertaa Tyksissä viime vuoden elokuussa, sillä en ole saanut apua masennuslääkkeistä. Minua se ei auttanut. Sanoisin kaikille sitä harkitseville, miettikää tarkasti ja lukekaa tutkimuksia sekä muiden kokemuksia varsinkin ulkomaisilta verkkosivuilta! Itse perehdyin asiaan lukemalla etukäteen todella paljon, mutta enpä silti tiennyt, mihin joudun. Yleisesti ottaen TMS:n teho vastaa suunnilleen masennuslääkkeen tasoa, joten jos lääkkeet eivät ole auttaneet, tuskin myöskään TMS auttaa. Lisäksi vaikutus katoaa tutkimusten mukaan viikoissa. TMS-hoito mielenterveyden häiriöihin on vielä pitkälti kokeiluasteella Suomessa, joten kaikilla lääkäreillä ja hoitajilla ei ole riittävää asiantuntemusta sen antamiseen. Siitä huolimatta halusin kokeilla sitä, sillä olen sairastanut masennusta ja ahdistusta jo pitkään, ja vointini on tasaisen huono.

        Hoidossani sattui virheitä, joista asianomaiset eivät ota minkäänlaista vastuuta, vaikka kärsin niiden aiheuttamista oireista tänäkin päivänä. Ensinnäkin motorisen kynnyksen mittaus sattui todella paljon; lääkärin antamat impulssit (sanoisin niitä pikemminkin sähköiskuiksi) aiheuttivat kivuliaita nykäyksiä kaikkiin raajoihini, minkä vuoksi vielä nykyään on varsinkin jaloissa ajoittain pistelyä ja polttelua sekä nykäyksiä. Toimenpiteen tarkoitus on siis määrittää noin kymmenen impulssin avulla potilaan yksilöllinen motorinen kynnys aiheuttamalla toisen käden pikkusormeen tuskin havaittava liikahdus. Minulla kaikki raajat nytkähtelivät, ja sattui. Toimenpide näytti olevan hieman hepreaa lääkärille ja hoitajalle, jotka kyselivät toisiltaan neuvoja - hoitaja vaikutti olevan asioista enemmän perillä kuin lääkäri! Alussa tuntui kuin raajat olisivat tulessa, onneksi tuntemukset ovat lieventyneet jonkin verran ajan myötä. Lisäksi kaikki hoitajat eivät osaa kohdistaa TMS-laitetta oikein: hoito ohjautui minulla välillä väärään kohtaan, jolloin otsaan ja ohimolle tuli hoidon jälkeenkin jatkuvia lihasnykäyksiä. Suosittelen hoitoa kokeileville intensiteettiä 90 %: 100 prosentista minulle tuli nykäyksiä enemmän kuin tuosta lievemmästä, minkä vuoksi ehdotin paluuta 90 prosenttiin. Hoitajat vaihtuivat välillä, ja kaikkina viikonpäivinä ei saanut hoitoa. Hoito aiheutti myös varsinkin alussa huomattavaa päänsärkyä, tosin se oli etukäteen tiedossa. Minulla piti olla 15 hoitokertaa, mutta lopetin hoidon kesken kymmenennen kerran jälkeen hoidosta aiheutuneiden sivuvaikutusten sekä lisääntyneen masennuksen ja ahdistuksen takia. Kaiken kaikkiaan koin olevani kuin mikäkin koekaniini. Jos olisin tiennyt etukäteen hoidon sivuvaikutuksista ja henkilökunnan osaamattomuudesta, en olisi kokeillut sitä. Kroonisesti masentuneena halusin kokeilla tätäkin hoitoa, mutta en voi suositella. En kuitenkaan kadu, sillä nyt sekin on nähty.


    • niina3

      sain kans määräyksen tms-hoitoon,en kyllä ymmärrä miksi? koska en ole masentunut.roppani ei vain jaksa mennä eteen päin ja mieli kyllä niin korkealla että haluaisin tehrä vaikka mitä, mutta miksi näin ? ja olen sanonut sykiatrille MINULLA on kaksi reumaa..... ajattelin että perun koko ajan,en mene sinne.
      mitä teen ??.t. niina

      • masennuspotilas

        Oman kokemukseni (lue yllä) perusteella en voi suositella kenellekään TMS-hoitoa. Lääkärin mukaan vaikutus häviää 1-3 viikossa, joten hoito on paitsi ajanhukkaa myös mahdollisesti vaarallista sivuvaikutuksineen, joita minullekin tuli. Neuvon perumaan ajan.


    • Naula päähän taas...

      TMS on puoskarointia ihan siinä missä sähköshokki ja insuliinikoomakin... omalla riskillä menette käsiteltäväksi. TMS perustuu niin ikään aivojen vahingoittamiseen. En varoittele sen enempää, päätöshän on teidän.

    • dsgsd

      Itsellä loppui juuri kyseinen hoito.
      Enpä mitään apua hoidosta saanut ja hoidon jälkeen on ollut pääkipuja..toivottavasti ne edes loppuisi.
      Omien kokemusten perusteella en suosittelisi mutta kaipa siitä joku apua voi saada.
      Tuntuu masennuksen hoito muutenkin olevan melkoisen arvailua..

    • Beijaz

      Kävin hoitojakson läpi tässä viime vuonna. Ei ollut hyötyä eikä haittaa. Välillä hoitosessioiden aikana pään naputus tuntui ikävältä luunapilta.

      Vaikutus häviää nopeasti, mutta idea kai onkin, että hoidon aikana tai pian sen jälkeen aktivoituu ja saa otteen elämästä. Ei se tms-hoito kyllä vakavasti masentunutta auta.

    • bonur

      Ongelma on, että apua saa harvat. Ehkä lievään masennukseen voi tulla apua? Toinen ongelma on, että vaikutus katoaa hetkessä.

      • ijhgy

        Lumevaikutus katoaa pian.


      • feerty

        Lumevaikutus on yhtä oikeaa kuin mikä muu tahansa. Pikemminkin nopea vaikutuksen katoaminen viittaa siihen, että se auttaa jonkin verran mutta katoaa heti kun lakkaa hoito.


      • Anonyymi

        Ja kolmas ongelma: se ei auta ollenkaan.


    • Oopperaa

      Kävin tänään ensimmäistä kertaa Aurorassa "TMS-hoidossa", päätä kuumottaa ja vanha tinnitusongelma alkoi uudelleen ...kele kun päässä soi! Lääkäri neuvoi, että nyt ensin vaan kokeillaan ja ole rentona. Oli vaikee olla rentona, kun ei ensin tajunnut käydä edes wc:ssä, kun kukaan ei ollut ilmoittanut, että tapaamiseni olikin jo osa varsinaista "hoitoa".
      Minut oli kutsuttu kirjeellä vain ECT-yksikköön, en siis tiennyt joutuvani myös "käsittelyyn". Luulin siis olevani vain jossakin ECT-kartoituksessa. Huh, huh, jäi kyllä aika ikävä fiilinki. EN OLE siis mikään psykoottinen, vaan väkivalta rikoksien uhrina pelästyn, jos sairaalassakin ihmisiä kohdellaan piittaamattomasti. Meikäläisen ongelma on se, että suostuu liian kiltisti kaikenlaiseen ja sit jälkeenpäin vituttaa ja rankasti. Sitten alan neuroottisesti jälkeen päin "tarkistelemaan", yrittäen saada tilannetta hallintaan.
      Olen ollut myös lääkehoidossa, mutta ei se toiminut. Kaksi hyvää terapeuttia minulla oli. Terapeutilta opin sen, että olen täysin terve, jos vain uskallan sanoa häipyä, kun minua kohdellaan huonosti.
      Valitettavasti KELA:n mielivaltaa en ole voinut väistää, joten olen sen takia myös aikalailla hermona.
      Olen menestynyt hyvin opinnoissa(yliopisto)ja töissä kiitettävästi, mutta sitten kun tulee tarpeeksi monta ylimielistä persläpeä kohdalle, eikä osaa väistää, niin olen taas ihan pohjalla.
      Terveisiä mieheltä, joka sai vuosia sitten ilotulitusraketista korvilleen Uudenvuoden aattona city-tunnelissa (ja siihen päättyi muusikon urani).

      • Anonyymi

        "Kävin tänään ensimmäistä kertaa Aurorassa "TMS-hoidossa", päätä kuumottaa ja vanha tinnitusongelma alkoi uudelleen"

        Tässä on ihan tyypillinen kuvaus siitä, mitä tapahtuu, kun ihminen kärsii kokonaisvaltaisesti elämänongelmista ja traumoista, ja kun hoitojärjestelmä kohtelee häntä kuin hänellä olisi joku mikä tahansa somaattisen sairauden kaltainen biologinen sairaus, "masennussairaus." Pieleenhän se menee.

        Onneksi kirjoittaja on saanut muutakin apua (terapeutit) ja kykenee ajattelemaan omilla aivoillaan.


    • y3vy5w4vy45

      Älkää nyt hyvät ihmiset ainakaan tietämättänne menkä tuohon käsittelyyn. Perustuu aivojen normaalitoimintojen sekoittamiseen ja seuraamuksena voi olla jopa pysyviä aivovaurioita. Ei fiksua toimintaa, mutta kukin tavallaan.

    • redsunf

      Minulla päättyi 15 kerran sarja viikko sitten. Hoito tuntui kuin olisi nakuteltu pienellä vasaralla päähän, ei kovin miellyttävää mutta jälkeenpäin ei tuntunut kipua. Eikä muita sivuvaikutuksia. Tunti meni kerrallaan. Piti olla tarkkana, että laite pysyi oikeassa kohdassa. Kulkeminen oli rankinta ja vasta lopussa sain tietää, että ylläpitohoidossa pitäisi käydä yleensä noin kerran viikossa sarjan jälkeen. Jossain vaiheessa tuntui, että väsymys ja ahdistus helpottivat. Nyt olen pari viikkoa sairastellut enkä ole varma TMS:n vaikutuksesta.

    • Meniskö

      Minulla hoitojakso olisi tarkoitus huomenna aloittaa ja edelleen epäröin menenkö sinne ollenkaan. Tämän ketjun kommenttien vuoksi epäröin vielä enemmän. Monelle ei ole ollut apua ja/tai kokemuksesta ei ole jäänyt kovin hyvä fiilis. Argh...mitähän tuon kanssa nyt tekisi. Olen pitkään kärsinyt vaikeasta masennuksesta ja olen kärsinyt kaiken ilman lääkitystä koska en pysty käyttämään mieliala lääkkeitä....

    • Hoitoon94

      Aika negatiivisia ovat nämä kommentit. Eikö kenellekään ole tullut mitään todellista hyötyä hoidosta? Olisiko hyvästä psykoterapiasta enemmän apua?

      • No mulle ainakin on ollut apua! Mä kans luin näitä kommentteja ja ihmettelin kyllä kovasti tätä negatiivista sävyä... Tottakai se on henkilökohtaista, niinkuin ihan kaikki elämässä. Mä ainakin itse olen edelleen hengissä nimenomaan ETC:n /TMS: n vuoksi. Olin siis valmis joko tappamaan itseni tai kokeilemaan ko. hoitoa ja kyllä kannatti. 12 kertaa ja olin kuin toinen ihminen. Ymmärrän kyllä, ettei poista itse syytä (lapsuuden pahat traumat), mutta helpotti oloa PALJON!!! Ainoa haittavaikutus mulla oli se, etten muistanut 0.5-1h hoidon jälkeen mitään enkä ketään. Mutta kyllä se tunnin sisällä palaili. Siis muisti. Huonekaveria huvitti aina kun tulin, että kun en muistanut hänen nimeään tai saati edes omaani... Vaadin häntä kuvaamaan kännykällä (vaikka se oli ehdottomasti kiellettyä kyseseissä sairaalassa) mua hoidon jäkeen kun olin ihan "pihalla" ja kyselemään kysymyksiä. Ne oli todella omituista, mutta hauskaa katseltavaa jälkeenpäin. Siis ennen kuin menin sähköhoitoon ekan kerran, niin hän joutui kertomaan minulle minkälainen olin sen jälkeen (hän pelästyi hieman) mutta jälkeenpäin naurettiin täysillä, enkä uskonut minkälainen olin ollut! No siksi sovittiinki se kuvausjuttu, että itse näen kuinka sekaisin sitä voi itse olla eikä jälkeenpäin muista mitän. Mutta ehdottomasti positiivinen kokemus!!! Ja sitä ei todellakaan anneta lievään tai keskivaikeaan masennukseen, vaan täytyy olla viimeinen kein/hoitomuoto ja aina tarapia siinä tukena!!! Mä sanoin, "ihan vitun sama" kun mulle sitä ensimmäisen kerran ehdotettiin, koska mulle silloin todellakin oli ihan sama kuolenko nyt heti vai myöhemmin. Enää ei ole sama.


      • u46

        "12 kertaa ja olin kuin toinen ihminen."

        Totta kai sitä on. Aivovaurio näkyy mm. persoonan muutoksena.


      • Anonyymi
        u46 kirjoitti:

        "12 kertaa ja olin kuin toinen ihminen."

        Totta kai sitä on. Aivovaurio näkyy mm. persoonan muutoksena.

        No ainakin se persoona sattui muuttumaan parempaan suuntaan tässä tapauksessa.


      • Anonyymi

        Minulle kokeiltu monia masennuslääkkeitä ilman vastetta tällä hetkellä brintellix 10mg essitalopraami 5 mg ja Ketipinor 25mg. Olin Jorvi HUS Espoo tms hoidossa 25x. 2023 tammikuussa lopetin ja olen pärjännyt tähän saakka. Välillä nousee tummat ajatukset mieleen mutta jotenkin olen sitten tullut taas pinnalle. Aikaisemmin huono oli useampi vuosikymmen kaiken aikaa ahdistuksen lisänä.
        Seuraan vointiani Ja minulla on kysely kaavake jonka täytän jos menee pitkäksi aikaa pahaksi olo niin tiedän että voin ottaa yhteyttä hoito puoleen ja pyytää taas lähetteen tms hoitoon. Mitä Vaan kannattaa koittaa että pääsee edes jonkin verran elämän makuun eikä ole koskaan liian myöhäistä niin Jorvi HUS Espoo oli viimeksi saatu uusi hoitolaite jolla oli kuulemma saatu parempia tuloksia. Aikaisemmin ollessani näissä sarja hoidoissa vaste oli lyhyempi . Kokeile melkein kaikkea mitä on tarjolla . Joku voi sitten auttaa. Näin on usealle käynyt


    • dfuikiu

      Miten pään magnetoiminen vähentäisi masennusta, koska masennus johtuu eksistentiaalisista ongelmista?

      • Fokus-väärässä

        Juuri näin. Syyt pahaan mieleen löytyvät elämästä. Syyn etsiminen aivoista on absurdia. Jos henkilö on saanut aivovaurion esimerkiksi aikaisemmasta SSRI-aine tai muusta huumausainekäytöstä, ei lisävaurioittaminen muilla kemikaaleilla, sähkövirralla tai magneettistimuloinnilla asiaa paranna. On opittava elämään vaurioiden kanssa ja muiden ottaa opiksi toisten virheistä eikä astua samaan ansaan. Huumein voi saada elämään hetkellistä helpotusta, mutta terveydentila on vain aikaisempaa huonompi (vaurio suurempi) sen jälkeen.


    • Sekasinxdlsd

      Lääkärini ehdotti minulle kyseistä hoitoa,menetelmän pitäis olla kajoamaton, kivuton ja vaaraton, mutta ylhäällä kommenteissa se kuulema sattuu? En tiedä pitäisikö mun alottaa hoito vai jatkaa uuden masunnuslääkkeen etsimistä. Onko kellään yhtään positiivista sanottavaa tästä hoidosta?

      • TurhaOnTurhaa

        Kyllä se itselläni ainakin sattui.
        Annettava teho määritellään seuraamalla käsivarren lihasten kouristelua. Kuulostaa ehkä erikoiselta, mutta näin se menee.
        Itse hoito annetaan sitten hiukan eri kohtaan, kuin tuo antotehon määrityksessä käytetty alue on.
        Itselläni aika korkea kipukynnys, siksi sen nippanappa kestin.
        Masennuspisteet väheni kai muutamalla. Eli käytännössä teho oli olematon.


      • Anonyymi
        TurhaOnTurhaa kirjoitti:

        Kyllä se itselläni ainakin sattui.
        Annettava teho määritellään seuraamalla käsivarren lihasten kouristelua. Kuulostaa ehkä erikoiselta, mutta näin se menee.
        Itse hoito annetaan sitten hiukan eri kohtaan, kuin tuo antotehon määrityksessä käytetty alue on.
        Itselläni aika korkea kipukynnys, siksi sen nippanappa kestin.
        Masennuspisteet väheni kai muutamalla. Eli käytännössä teho oli olematon.

        Kamala, kun täällä sekoitetaan tms ja ect. Ne ovat täysin eri hoitoja. Molemmat on todettu turvallisiksi, mutta tms on siis täysin sivuvaikutukseton, siitä ei tule mitään kipua eikä jälkipireita toisin kuin ect:stä eli sähköhoidosta. TMS hoidoss ei anneta sähköiskuja! Ne, jotka puhuvat sähköiskuista ja kivuista puhuvat ECT:stä. Nämä ovat molemmat lääkkeitä turvallisempia hoitoja ja myös tehokkaampia, jos ylläpitohoidoista pidetään huolta. Tämän osoittavat tutkimustulokset. Mutta hoitajien ja lääkärien tieto näistä hoidoista on liian pientä, siksi niitä ei uskalleta monessa paikassa määrätä. Minä en saanut lähetettä hoitoon, vaikka olen syönyt 8:aa eri lääkettä ja kärsinyt masennuksesta ja/tai lääkkeiden sivuvaikutuksesta 16 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamala, kun täällä sekoitetaan tms ja ect. Ne ovat täysin eri hoitoja. Molemmat on todettu turvallisiksi, mutta tms on siis täysin sivuvaikutukseton, siitä ei tule mitään kipua eikä jälkipireita toisin kuin ect:stä eli sähköhoidosta. TMS hoidoss ei anneta sähköiskuja! Ne, jotka puhuvat sähköiskuista ja kivuista puhuvat ECT:stä. Nämä ovat molemmat lääkkeitä turvallisempia hoitoja ja myös tehokkaampia, jos ylläpitohoidoista pidetään huolta. Tämän osoittavat tutkimustulokset. Mutta hoitajien ja lääkärien tieto näistä hoidoista on liian pientä, siksi niitä ei uskalleta monessa paikassa määrätä. Minä en saanut lähetettä hoitoon, vaikka olen syönyt 8:aa eri lääkettä ja kärsinyt masennuksesta ja/tai lääkkeiden sivuvaikutuksesta 16 vuotta.

        Todettu turvallisiksi?! :) Olet joko ilkeä puijari tai tietämätön torvelo. Sellaista toimenpidettä, jolla ei olisi haittavaikutuksia ei ole olemassa. Jokainen yhtään fiksu ihminen ymmärtää sen. Jos jotain saa, jotain menettää.

        TMS perustuu sähkövirran synnyttämiseen magneettikentä avulla. Ero ECT:n periaatteeseen on varsin pieni.

        Sinulla on täysin väärät tiedot toimenpiteiden todellisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamala, kun täällä sekoitetaan tms ja ect. Ne ovat täysin eri hoitoja. Molemmat on todettu turvallisiksi, mutta tms on siis täysin sivuvaikutukseton, siitä ei tule mitään kipua eikä jälkipireita toisin kuin ect:stä eli sähköhoidosta. TMS hoidoss ei anneta sähköiskuja! Ne, jotka puhuvat sähköiskuista ja kivuista puhuvat ECT:stä. Nämä ovat molemmat lääkkeitä turvallisempia hoitoja ja myös tehokkaampia, jos ylläpitohoidoista pidetään huolta. Tämän osoittavat tutkimustulokset. Mutta hoitajien ja lääkärien tieto näistä hoidoista on liian pientä, siksi niitä ei uskalleta monessa paikassa määrätä. Minä en saanut lähetettä hoitoon, vaikka olen syönyt 8:aa eri lääkettä ja kärsinyt masennuksesta ja/tai lääkkeiden sivuvaikutuksesta 16 vuotta.

        "Minä en saanut lähetettä hoitoon, vaikka olen syönyt 8:aa eri lääkettä ja kärsinyt masennuksesta ja/tai lääkkeiden sivuvaikutuksesta 16 vuotta."

        Hyvin todennäköistä on, että masennus on pitkittynyt siitä syystä, että olet joutunut käyttämään 8:aa eri lääkettä jo 16 vuotta, ja niillä on ollut sivu- ja haittavaikutuksia, jotka nimenomaan pidentävät masennusta.

        YLE MOT - Masentavat lääkkeet

        https://www.youtube.com/watch?v=sd0IW_MqJvA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todettu turvallisiksi?! :) Olet joko ilkeä puijari tai tietämätön torvelo. Sellaista toimenpidettä, jolla ei olisi haittavaikutuksia ei ole olemassa. Jokainen yhtään fiksu ihminen ymmärtää sen. Jos jotain saa, jotain menettää.

        TMS perustuu sähkövirran synnyttämiseen magneettikentä avulla. Ero ECT:n periaatteeseen on varsin pieni.

        Sinulla on täysin väärät tiedot toimenpiteiden todellisuudesta.

        Kyllä TMS perustuu magneettikentän luomiseen sähkövirran avulla eikä toisinpäin. Ero ECT:n periaatteeseen on kuin yöllä ja päivällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä TMS perustuu magneettikentän luomiseen sähkövirran avulla eikä toisinpäin. Ero ECT:n periaatteeseen on kuin yöllä ja päivällä.

        TMS-hoito on yksi harvoista hoidoista, joka korjasi mun unirytmin heti muutaman käyntikerran jälkeen. Tämän takia hoitosuhde pitää olla julkisella, koska sinne ei pääse muuta kuin julkisen kautta. Suosittelen kyllä kaikille pitkään sairastaneille, jotka eivät ole saaneet vastetta lääkkeistä.


    • DrACDC

      Hirveän kallista hoitoa, kun siellä pitää ravata päivittäin usean viikon ajan. Maksaa yhteiskunnalle ja potilaalle. Ei tehoa oikeaan masennukseen mutta lievään terveyskeskustasoiseen alakuloon tällä voi olla jotain tehoa. Jos oikea kliininen keskivaikea tai vaikea masennus, jättäkää väliin TMS.

    • Minulle tarjottiin tuota ja kävin haastatteluissakin, mutta tutkin asiaa netin kautta ja tulin päätökseen, että kunnon näyttöä ei ole olemassa enkä halua kokea mitään epävarmaa hoitoa. Tuttavani sai myös muistiongelmia sähköhoidoista enkä halua samaa, mikä vaikutti päätökseeni myös.

    • rTMStä_apua_saanut

      Hei! Käyn parhaillaan rTMSsä ja minua se on selvästi auttanut. On ollut kyllä kivulias (päänsärkyä, aika rajuakin aina sen 6 s kun magneetti on päällä), sitten 24 se taukoa ja ihan hyvä olo. Mutta hoidon tehoa on nostettu vain kivun sallimissa puitteissa. Hoitajat on mun kanssa sopineet minkä verran nostetaan kerralla. Meni n 5 kertaa ennenkuin päästiin hoitavalle tasolle ja nyt sekään ei enää satu. Osalla hoito tehoaa, osalla ei. Itse olen siis onnekas kun mulla se on auttanut. Sekä mielialaan, että kognitiiviseen puoleen (mm. hidastuneisuus ja toiminnanohjaus). Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos lääkäri sitä ehdottaa.

      • 8fhc7j9

        Miksi rikkoa aivoja, kun todelliset syyt pahaan mieleen ovat kuitenkin elämässä. Hetkellinen hyvänolon tunne voi olla merkki aivovaurioista ihan niin kuin sähköshokittamisenkin kohdalla.

        Luulisi jokaisen fiksun ihmisen olevan huolissaan, jos päähän sattuu ja ilman muutoksia elämässä tulee keinotekoisesti parempi olo. Kukin tavallaan.


      • Anonyymi
        8fhc7j9 kirjoitti:

        Miksi rikkoa aivoja, kun todelliset syyt pahaan mieleen ovat kuitenkin elämässä. Hetkellinen hyvänolon tunne voi olla merkki aivovaurioista ihan niin kuin sähköshokittamisenkin kohdalla.

        Luulisi jokaisen fiksun ihmisen olevan huolissaan, jos päähän sattuu ja ilman muutoksia elämässä tulee keinotekoisesti parempi olo. Kukin tavallaan.

        Miten näin moni voi olla näin pihalla...? "Miten pään magnetoiminen vähentäisi masennusta, koska masennus johtuu eksistentiaalisista ongelmista?" Whaaat??! Millä sinä ajattelet? Et vissiin ainakaan aivoillasi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten näin moni voi olla näin pihalla...? "Miten pään magnetoiminen vähentäisi masennusta, koska masennus johtuu eksistentiaalisista ongelmista?" Whaaat??! Millä sinä ajattelet? Et vissiin ainakaan aivoillasi...

        Eksistentiaalisuus ei palaudu aivoihin. Olet itse pihalla. Tuo "Whaaat??!" kuulostaa myös todella tyhmältä. Sori.


    • Anonyymi

      "Tms"-hoito kuulostaa hauskasti "tai muulta sellaiselta" hoidolta.

      Varmaan kyseessä onkin jokin uusi hieno nimi tehottomille ja elämää ymmärtämättömille masennuksen "hoidoille"?

    • Anonyymi

      Kyllä tDCS-hoito sopii etekin epätyypilliseen masennusoireiluun. Tehoa ei itse huomaa, mutta kun hoito loppuu, huomaa eron (itse huomasin ja ajattelin ostaa laitteen itselleni). Meneehän turhiin lääkekokeiluihin ja käynteihinkin rahaa nopsasti se 500 e, minkä tuo maksaa loppuelämäksi ja nostamalla elämänlaatua raha ei ole hukkaan heitettyä. Palautusoikeus on myös, laite ei miksikään mene käytössä. Flow neuroscience, ruotsalainen. Googleta jos kiinnostaa. Voi myös vuokrata, Suomeen saa ilman postikuluja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7235
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4232
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2039
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1686
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1608
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe