Löytyykö sankareita jotka on ajelleet hihnoillaan yli vaihtovälien, lähinnä ajallisesti? Meinaan kun tuntuu aika turhalta maksaa jakorempasta vain 4v välein vaikkei kilsoja tulisi lähellekään 60tkm. Löytyyhän muilta merkeiltä 8v vaihtoväleilläkin vaikka kilsoina ei paljoa enempää olisi kuin opeleissakaan, joten onko tuo "ajan hammas" loppupeleissä niinkään kriittinen hihnan kestävyyden kannalta? Eikös se suurin syy lyhyeen vaihtoväliin ole jakopään surkeasti suunniteltu rakenne joka rasittaa käydessään hihnaa ja aiheuttaa "ennenaikaisen laukeamisen"? Eli näin ajatellen ne kilsat ja oikea kulutus olis tärkeämpi tekijä?
Jakohihna
21
7301
Vastaukset
- Kokemusta on
Niin, jos on 8 venttiilinen,niin ei niin väliä, koska jos siinä hihna katkeaa ei tapahdu muuta kuin se että matka keskeytyy, mutta jos 16 venttilinen ja hihna porsii, niin sitten menee venttiilit/osa venttileistä ainakin solmuun, kun ne osuu mäntiin ja saattaa muutakin alakerrasta hajota, eli kannattaa harkita vaihtoa, sehän maksaa sen n. 300€ ja vesipumppu vaihtuu samalla.
- juuuuuuuuuuuuuu
joo 16v koneella en lähtis urheilemaan ellei ole paksu lompakko. mielummin vaikka vähä aikasemminki jo vaihtaa.. 8v koneissa ku pidät uuden hihnan kontissa mukana jos menee poikki ni uus tilalle ja matka jatkuu. mutta jos tuntuu rahan tuhlaukselta niin voithan sä kattoa miltä se hihna näyttää. alkaako olee halkeamia , puuttuuko hampaita yms.. jos näyttää ja tuntuu hyvälle ni anna mennä vaa
- Belt Son
Jooops kaipa se vaan täytyy alistua raottelemaan lompsaa säännöllisesti kuten Opelin omistajan kuuluu. Eikö 8v-koneissa tarvi sitten repiä mitään kampiakselin hihnapyöriä ja jakokoteloita pois vai miten se niin helposti heittämällä onnistuu vaikka tien päällä kuulemma? 16V koneissa ainakin se hihnapyörä 1000000 nyyttonin momentissa ja se pitää saada ensin irti ennenku lähtee jakopään kotelo ja hihnaa pääsee edes vaihtamaan.
- jako pää
Belt Son kirjoitti:
Jooops kaipa se vaan täytyy alistua raottelemaan lompsaa säännöllisesti kuten Opelin omistajan kuuluu. Eikö 8v-koneissa tarvi sitten repiä mitään kampiakselin hihnapyöriä ja jakokoteloita pois vai miten se niin helposti heittämällä onnistuu vaikka tien päällä kuulemma? 16V koneissa ainakin se hihnapyörä 1000000 nyyttonin momentissa ja se pitää saada ensin irti ennenku lähtee jakopään kotelo ja hihnaa pääsee edes vaihtamaan.
Just eilen tuli postia Opelilta, jossa oli jakopäärempan hinta 299€, työlle tulee takuu, kun se merkkihuollossa tehdään, ei ole hirveän kallista, helppoa kuitenki, ei tartte miettiä momentteja.
- Kokemusta 8v ja 16v
Niissä 16 venttiilisissä koneissakin itse hihna kyllä kestää 4 v. tai 200 000km mutta vesipumpun laakerit eivät kestä sitä ajomäärää.
Siksi Opelin 16 valve hihnat on vaihdettava ajallaan koska vesipumpun laakerien heikkouden takia hihna hyppää hihnapyörän hampaiden yli ja venttiilit menevät solmuun.
Kokemusta molemmista: sekä 8v että 16v koneiden jakohihnoista. - juupajuuu
Kuudes vuosi lähtee ei oo vielä 60.000 mittarissa mut syksyllä on,sit vaihtuu huollossa.
- baleno-man
16v opeleissa oli myös hihnan kulku kiristimen luona niin jyrkillä mutkilla että se heikentää kestoa.
- jkh60
Ajoin 1.6-16 mallisella hiukan reilu 6 vuotta samalla remmillä,kilometrejä ei tosin tullut kuin n50tkm.Ainut mitä asentajan mukaan oli havaittavissa,että vesipumppu oli alkanut hiukan vuotamaan.
- opel=kestävyyttä
Minä olen ajanut nyt g astralla 1.6 8ventt.-99 jakoremmillä yli 130 000 tkm ja ei vielä mitään ongelmaa. Ja yleensähän se hihna ei katkea vaan hampaat lähtee hihnasta. Pitäsköhän pian ruveta harkitsemaan jakopään remppaa ?
- Maksumies
Nää jakopääjutut on oikea kestoaihe. Miten se on niin hirmuista maksaa muutama satanen. Kokonaiskuluissa se ei ole paljon mitään. Hukkuu sinne toleransseihin. Jotkut ne vaan jaksaa jauhaa.
- Remelit vaihtoon!
Minä olen nyt ajanut n 90tkm 16v koneella :)...mutta tänään ostin jakoremmipaketin ja vaihdan sitte maanantaina :)....pikkuusen jännittää että josko kerkee pamahtaa:))
- Adam?
Lyhyitä ovat Opelin hinojen vaihtovälit. Konstruktiossa on jotain mätää, jos ei yli 60000 km/4 vuotta kestä.
Minulla on Citikassa vaihtoväli 200000 km/10 vuotta (diesel-kone). Turhan lyhyt tämäkin vaihtoväli on ( 1.4 l dieselillä vaihtoväli olisi 250000 km...).- täyttäjaskaaaa
Hulluinta on että Opelin KETJUkoneet ei kestä sitäkään mitä hihnat! Reilusti alle sata tonnia ja ketjut vaihtokunnossa kun kunnonautoissa kestää auton iän. Uskomatonta sontaa koko auto, pitäisi kieltää kokonaan myyminen kun tehdas tai maahantuoja ei vastaa mistään tyyppivioista ja niitähän ööppeleissä riittää! Vain rikas masokisti haluaa Opelin...
- VIAM2001
12 vuotta samalla hihnalla ja vasta nyt 60tkm mittarissa. Alan kohta harkita vaihtoa.
En tiedä onko oikein tehty mutta kuulostaa tuo aikaraja humpuunkilta. Sama tulppien kanssa, alkuperäiset vielä pelittää. - Kuuntele ääniä
Jeps, meillä 6 vuotta mutta kilometrejä hihnalla vain n. 45tkm, ilmeisesti itse hihna kyllä kestää, mutta vesipumppu antautuu (laakeri hajoaa ja pumppu jumiin) ja siitä johtuu ne 16 venttilisten kansivauriot.
Jos jäähdytysnestettä alkaa katoamaan, eikä tee lätäkköä auton alle, eikä tee painetta säiliöön, kannattaa se vesipumppu vaihtaa ja samalla menee se hihnakin ja ne rullat. - turboo1
insignian jakopäänremmin vaihto on 10 vuoden välein huoltooppaassa
ainakin 1.6 ecotec turbo- opelisti70
tais olla 10 v tai 150tkm. itse en uskaltaisi ajaa noin paljon ennen vaihtoa, ja korkeintaan odottaisin sen 6 vuotta / 100tkm
- Jakohihihna
Jakohihnasta riittää aina puhetta....
Aika/kilometrit johtuvat ainakin osaksi käyttötunneista. Esim. Jos ajat paljon kaupungissa, kilometrejä kertyy esim 4:ssä vuodessa vähän, mutta käyttötunteja paljon. Samassa ajassa ajat maantiellä vaikka kuinka paljon. Ja kyllä se hihna kestää aikaa ja käyttöäkin, mutta ne muut osat ja rakenne siellä jakopäässä eivät kestä niitä käyttötunteja yhtä hyvin. Samanlaisia hihnoja ne ovat muillakin merkeillä joilla on pitkät vaihtovälit, joten ei se hihna mihinkään haurastu ajan kuluessa. Itse ainakin vaihdan hihnat aina enemmän sen käytön mukaan kuin esim säännöllisesti ajan mukaan.
Mutta se on varmasti kannattavaa vaihtaa se vähän liian aikaisin kuin liian myöhään. - jeps..
Miten insignian hihnan vaihtovälit mahtaa mennä?
- insig 1.6 turbo
150000/10v
mut kannattaa harkita vaihtamista jo noin 120000 kohdalla ja
kuunnella silloin tällöin moottorin ääniä jakopään kohdalta.
mutta mitä perkeleitä ne pellit on siellä pohjassa
rämisee mukulakadulla niin perkeleesti.
eikö oo saksalainen parempaa pakoputken lämpösuojaa keksinyt,
kuin tollaseen ruuveilla kiinnitettävän pellin.harvakseen kiinni
ja sehän ottaa räminän kun ajaa mukulakadulla.
on muuten aika vempele tuo pakoputki
näyttää että pitää koko putki vaihtaa jos menee vaikka
toinen takapönttö rikki,ja hinta on 700-1000 euroa
on siinä putkelle hintaa laitettu.
Mikseihän siihen ole liitosta laitettu pönttöihin niinkuin muissa
autoissa on?
- upeli
Takapöntön saa vaihdettua kun vetää rälläkällä poikki ja
liitospalalla uusi pönttö kiinni.. Ja eiku kovaa ajoo.................
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818