Meillä on nyt, koiran ollessa rapiat 7 kk, alkanut ilmetä ohitusongelmia muun muassa remmiräyhän muodossa. Tällä hetkellä varmasti ongelmia on hyvin paljon myös minun koiranlukutaidossani, etten ehdi reagoida täysin ajoissa vaan vasta sitten, kun merkit ovat selkeämpiä (mm. korvat nousevat ja joskus jos olen yhtään enemmän ajatuksissani tai joudun keskittymään jalkoihini tien ollessa peilijäällä, tilanne menee siihen asti että koira nostaa selkeästi asentoaan "isommaksi" ja alkaa kävellä ns. rinta rottingilla). Kuitenkin koko ajan opetellaan, niin minä kuin koira, ja olen itsekin huomannut kehitystä tapahtuneen - molemmissa. Paljon on kuitenkin vielä oppimista ja virheitä varmasti tulee tehtyä, mutta se kai tärkeintä on, että tähän asiaan kuitenkin panostetaan ja pyritään kitkemään sitä pois?
Ihan nyt vain mielenkiinnosta laitoin tänne tämän viestin, että josko saisin asiallisia vastauksia - ja vaikka netissä onkin hyvin hankala neuvoa tapausta tuntematta, niin vaikka omia kokemuksia samasta asiasta ja ehkä mielipiteitä siitä, toiminko minä nyt kuvailemillani tavoilla ihan väärin tilanteessa sun muuta.
Noissa tapauksissa otan koiran kontaktiin ja hihnan lyhyelle ja sitten mennään eikä mutinoita suvaita. Toisaalta sitten, jos korvat ovat ehtineet kadota täysin (jolloin kontaktia ei enää saa [ei edes kosketuksella], joten aika turha siinä on esimerkiksi kieltämään lähteä kieltosanan ollessa ihan yhtä tyhjän kanssa, jolloin se sitten helposti menettää tehonsa myös muissa tilanteissa), niin siinä tapauksessa hihna lyhyelle ja täyskäännös ja matka jatkuu sinne, koska minä niin sanon ja jos jäädään yhtään kuikuilemaan taaksepäin, tiukka mennään-käsky sekä tarvittaessa hihnasta nykäisy - niitäkin tilanteita on, kun koira kiskoo kovasti taaksepäin ja minä sitten kirjaimellisesti raahaan sitä perässä: yleensä kun jonkun aikaa olen sitä raahannut niin tuo niin sanotusti luovuttaa ja alkaa kävellä kiltisti ja jos kuikuilua tapahtuu, niin mennään-käsky saa taas matkan jatkumaan ja voin päästää hihnaa pidemmälle.
Ongelmana näissä tilanteissa on sitten monesti vain se, että lähes poikkeuksetta takana tuleva koirakko kävelee nopeammin kuin me (minä en pysty kävelemään kovin nopeasti, vaan vaikka kävelisinkin normitahtiin nähden hyvinkin nopeasti, se on silti selkeästi hitaampaa kuin muilla), jolloin minun on oikeastaan pakko pysähtyä (ainakin näin talvella, kun fysiikkani ei riitä sinne hangen päälle kipuamiseen ja jos riittääkin, niin tällä hetkellä hanki ei minua kanna niin että jos sinne menen, en pääse sieltä pois), että pystyn seuraamaan myös sitä takaa ohittavaa koirakkoa, ettei se koira pääse yllättäen meidän iholle.
Ja siinä tilanteessa on sitten tulee se ongelma, että pysähtyessä koira selkeästi pääsee keräämään kierroksia ja näin ollen sillä adrenaliinin nousulla palkkaa itse itsensä räyhäämisestä. Kontaktia on turha hakea, ellen pysähdy sen verran ajoissa, että saan tuon komennettua/painettua takamuksesta istumaan ja hihnan niin lyhyelle kuin mahdollista ja tarvittaessa otteen myös pannasta, jolloin koiralle yleensä riittää myös tiukka ei aina, kun se liikahtaa millinkään (varsinkin, jos ohittava ei osoita kiinnostusta meihin eikä kävele tien keskellä vaan penkan puolella).
En sitten tiedä, teenkö väärin, kun en yritäkään siinä tilanteessa, kun koiralla on kierroksia liikaa, hakea siihen katsekontaktia, vaan pakotan sen (fyysisesti) pysymään paikoillaan ja kun pahin tilanne on ohi - ts. toinen koirakko ei ole enää siinä täysin kohdalla - rauhoitan tuon täydellisesti ja tarpeen tullen otan sen katsekontaktin vaikka väkisin (esim. ottamalla alaleuasta kiinni ja nostamalla kuonoa kasvojani kohti ja hakemalla sen katsekontaktin siitä huolimatta, että koira sitä välttelee), jos sitä en muuten saa.
Remmiräyhää ja ohitusongelmia
51
1836
Vastaukset
- Brandy555
Meidänkin nulikka oli sitkeä räyhääjä. Mutta päästiin eroon siitä tavasta kolinapurkilla, kun kaiken jälkeen päätin sitäkin kokeilla.
Mielestäni ei toisia koirakoita pidä hirveästi väistellä, ainakaan kääntyä ympäri, ikään kuin "pakoon". Sehän vahvistaa koiran käsitystä uhkailun tarpeesta. Korkeintaan pari metriä sivukiertoa.
Tein pienen kolinapurkin peltisestä makeisrasiasta ja metalliniiteistä. Koirani on kuitenkin aika pehmeäluontoinen, joten enempää ei tarvittu. Koirakon lähestyessä alkaa aina vaaniminen, siihen kielto EI! ja jos/kun ei vaikutusta, kolinapurkin kova ravistus tai nakkaaminen koiran jalkoihin. Osua ei tarvitse, eikä satuttaa, vaan tehostaa käskyä.
Alkoi toimia heti. Nykyisin pidän purkkia mukanani ja tarvittaessa vain hieman ravistan sitä käskyn tehosteeksi. Suorastaan odotan vastaantulijoita, kun ohitukset sujuvat, ihanaa!
Kovaluonteisemmalle koiralle sopii kovaäänisempi purkki.
Eipä tarvitse enää kestää ison koiran hyökkimisiä ja murinoita.
Jos tekniikka on outo, kannattaa lukea Koiraneuvolan keskustelupalstoilta sitä koskeva viestiketju. - vaihe ohi onneks
omallani toimi tuo, ku näin merkit että tulee tämä ''rinta rottingilla'' niin käännyin koiran kanssa vain ympäri takasi mistä tulin, ja kun koira rentoutui niin käännyin taas vastaantulijan suuntaan.. Tuota piti melko monesti tehdä, että osasi pitää sen ''rentoutuneen tilan'' myös kun mentiin lähemmäksi/ohi toisen koiran..
- canis.familiaris
Noin se helpoiten toimiin...Kontaktissa takaisin...Tuohon voi vielä huomioida, etä kun tiedetään tilanteet mistä ja missä vaiheessa syntyy, niin ennakloidaan jo silloin.
Lisätehoa saa hyvin, käännös ym.treeneistä.
- Rotikkarinsessa
Aivan. On muuten jännä juttu, että miksi ihmeessä en ole tuota "käännös ympäri rinta rottingilla -meiningistä - kun koira rentoutuu takaisin - ja sama uudestaan jos tarvis" -keinoa kokeillut koirakoiden kanssa, kun vastaantulevien ihmisten kanssa se on aika selviö, että näin toimitaan. Sitä vain vissiin on idiootti.
- canis.familiaris
"Sitä vain vissiin on idiootti. ..."...noh ei suinkaan, jos osasit jo nyt huomioimaan asian...Tasainen kehitys kaikessa pitää mielen skarppina..=}
Vielä, jos hieman tarkennetaan ,niin pitäisi ennakoida, jo koiran "kiinnittynyt" katse, ja tässä vaiheessa puuttua...Ottaa huomio/käskyn alle)
- Rotikkarinsessa
"niin pitäisi ennakoida, jo koiran "kiinnittynyt" katse, ja tässä vaiheessa puuttua...Ottaa huomio/käskyn alle)"
Juu näin on toimittukin, jos itse vain olen tilanteen tasalla siinä vaiheessa. Yleensä vain, kun huomio/kontakti on otettu, se myös katoaa siinä vaiheessa, kun vastaantuleva koira tulee "liian" lähelle, jolloin sitten vaihtoehtona on pyörähtää ympäri ja yrittää kävellä nopeammin kuin se toinen koirakko (jonka mainitsin jo olevan minun kävelyvauhdillani aika mahdoton tehtävä), että koira jättää sen kuikuilun ja kykenee kunnolliseen kontaktiin - tai, tosiaan pysyä paikoillaan ja hallita koiraa niin sanallisesti kuin fyysisesti (tiukat kiellot, kun liikahtaa millinkään ja hihnasta/pannasta kiinni pitäminen).
Mietin vain sitäkin, että jos me päästään yhtään siirtymään tieltä pois, eli olen saanut koiran kontaktiin ja sen paikoilleen istumaan, niin se pysyy paremmin hallinnassa, kun minulla on siihen fyysinen kontakti, esimerkiksi ote tuosta pannasta (vaikka silloinkaan en varsinaisesta koiraan koske), mutta jos pidän vain hihnasta, niin se ei riitä. Olisi ihan kiva tietää, mistä siinä on kyse, että olenko minä jotenkin epävarmempi pidellessäni pelkästä hihnasta - kun kyseessä on tilanne, jossa me ei päästä enää kauemmas - kuin että pidän kiinni myös pannasta. (Puistossa sama tilanne toistuu joissakin tapauksissa niin, että jos koiran olen saanut kunnolla kontaktiin ja istumaan ensimmäisellä käskyllä, minun ei tarvitse pitää siitä kiinni vaan riittää, kun kiellän sen liikahtaessa ennen aikojaan, mutta jos käskyjä on tarvittu vaikka vain kaksi, niin pidän sitä löysästi niskanahasta, jolloin se myös pysyy paikoillaan niin kauan, että lupa irtautua tulee.) - canis.familiaris
"minä en pysty kävelemään kovin nopeasti,"...oliko sinulla vamma jalassa vai muistanko väärin?
- canis.familiaris
siisi kipsi ollut tai jotain.
- helppoakuinheinänajo
En lukenut muuta kuin tämän " otan koiran kontaktiin ja hihnan lyhyelle"
Näin viestit että nyt tulee jännä tilanne ole valpas.
Itse annan tavata sekä hihnassa että ilman. Ja menen ohi jos en halua tavata muita tai ei toiselle sovi. Mutta aina kun ohitan menen hihna normaali pituudella ja rennosti vain ohi huikaten koiralle käskyn mennään. Näin ei ole oppinut reagoimaan hihnan tiukennukseen. Myös jos ohitan muita kävelijöitä annan mennä ilman hihnan kiristämistä ohi. En tee asiasta numeroa!- Rotikkarinsessa
canis., minulla oli sauvat loppuvuodesta melkein kuukauden, mutta tämä tilanne ei johdu siitä, vaan ihan muista fyysisistä ominaisuuksistani.
Ja tuolla alussa puhuttiin kolinapurkista, niin suhtaudun itse siihen aika.. tai no, myönnetään, todella nuivasti. Se voi toki toimia omalle koiralle, mutta entäpä jos vastaantulijan koira ei olekaan sinut sen kanssa ja säikähtää kun alan omalle koiralleni kolistella? Enkä luultavasti osaisi käyttää sitä edes oikein, niin en sitten edes yritä, kun tuon räyhäämisen saa muillakin keinoin kitkettyä - vaikka siihen menisikin hiukkasen enemmän aikaa, niin silti.
Ja sitten tuohon, että pitäisi vaan mennä hihna normaalipituudella, niin tässä on kaksi pahemmanluokan ongelmaa, jonka vuoksi minä en niin voi tehdä. A) meillä ei hihnassa moikata vastaantulijoita sekä B) miten minä pidän hihnan normaalipituudella, kun koira on menossa vastaantulijan iholle, eikä siihen saa kontaktia kun vastaantulija tulee tarpeeksi lähelle (ihmisten ohitukset alkavat meillä jo sujua niin, että käsken koiran istumaan ja pidän sen kontaktissa kääntäen itse selän ohitettavan suuntaan), enkä sitä halua - eli minun on käytännössä vielä tässä vaiheessa pakko ottaa se hihna lyhyelle tai jättää lenkkeilemättä päivisin, kun muita ihmisiä ja koiria liikkuu, jolloin hihna saisi olla koko ajan normaalipituudella. - canis.familiaris
Rotikkarinsessa kirjoitti:
canis., minulla oli sauvat loppuvuodesta melkein kuukauden, mutta tämä tilanne ei johdu siitä, vaan ihan muista fyysisistä ominaisuuksistani.
Ja tuolla alussa puhuttiin kolinapurkista, niin suhtaudun itse siihen aika.. tai no, myönnetään, todella nuivasti. Se voi toki toimia omalle koiralle, mutta entäpä jos vastaantulijan koira ei olekaan sinut sen kanssa ja säikähtää kun alan omalle koiralleni kolistella? Enkä luultavasti osaisi käyttää sitä edes oikein, niin en sitten edes yritä, kun tuon räyhäämisen saa muillakin keinoin kitkettyä - vaikka siihen menisikin hiukkasen enemmän aikaa, niin silti.
Ja sitten tuohon, että pitäisi vaan mennä hihna normaalipituudella, niin tässä on kaksi pahemmanluokan ongelmaa, jonka vuoksi minä en niin voi tehdä. A) meillä ei hihnassa moikata vastaantulijoita sekä B) miten minä pidän hihnan normaalipituudella, kun koira on menossa vastaantulijan iholle, eikä siihen saa kontaktia kun vastaantulija tulee tarpeeksi lähelle (ihmisten ohitukset alkavat meillä jo sujua niin, että käsken koiran istumaan ja pidän sen kontaktissa kääntäen itse selän ohitettavan suuntaan), enkä sitä halua - eli minun on käytännössä vielä tässä vaiheessa pakko ottaa se hihna lyhyelle tai jättää lenkkeilemättä päivisin, kun muita ihmisiä ja koiria liikkuu, jolloin hihna saisi olla koko ajan normaalipituudella.Juu ymmärrän. Nyt on vain vaikea erottaa, että johtuuko koiran käytös iästä, vai liikkumisestasi (epävarmuus) eli "suojelu" tarpeesta...Sen tietää vain näkemällä koiran käytöksestä ja kokonaishallinnasta.
Ilman muuta pidät hihnan lyhyellä..Kohtaamisissa tehdään yleensä se virhe,että ennen kohtaamista "parannetaan" otetta ja ohittamisen tapahduttua höllätään. (myös keho tekee niin) Tämä jos jokin luo koiralle väärää infoa tilanteesta.
Eli tilanteeseen valmistautuminen (käytän vain tilannetta kuvaavana) pitää aloittaa hyvissä ajoin ja "purkaa" vasta hyvän matkan päässä ohituksesta.. Rotikkarinsessa kirjoitti:
Ja sitten tuohon, että pitäisi vaan mennä hihna normaalipituudella, niin tässä on kaksi pahemmanluokan ongelmaa, jonka vuoksi minä en niin voi tehdä. A) meillä ei hihnassa moikata vastaantulijoita sekä B) miten minä pidän hihnan normaalipituudella, kun koira on menossa vastaantulijan iholle, eikä siihen saa kontaktia kun vastaantulija tulee tarpeeksi lähelle (ihmisten ohitukset alkavat meillä jo sujua niin, että käsken koiran istumaan ja pidän sen kontaktissa kääntäen itse selän ohitettavan suuntaan), enkä sitä halua - eli minun on käytännössä vielä tässä vaiheessa pakko ottaa se hihna lyhyelle tai jättää lenkkeilemättä päivisin, kun muita ihmisiä ja koiria liikkuu, jolloin hihna saisi olla koko ajan normaalipituudella.Se normaali pituudella meno on ideaali,koska silloin ei viestitä koiralle,että jotain "skarpattavaa" on tulossa.Mutta...
Käytäntö on hieman eri,kuin teoria.Niinkauan tuo on helppo nakki,kun on fyysisesti helposti hallittava koira.Jos se ei sitä ole,niin mitä pitemmän hihnan se on saanut,sen helpomman "lähdön" se saa...Eli fyysinen hallittavuus pienenee.Myös jos koira annetaan kulkea reilusti edellä,niin kontaktin saaminen on vaikeampaa,kuin lähempänä(ellei homma ole siis hanskassa).
Itse teen niin,että kun on vielä junnulla ehkä hieman hakusessa,niin itse täytyy olla tarkkana ja ennakoida.Eli jo ennen toisen läheisyyttä hihnaa lyhyemmäksi,mutta niin,ettei se kuitenkaan tunnu pannassa(siis pää ei kiristy).Eli koiralle ei anneta signaalia.Mutta,tuota hihnan käyttöä täytyy myös harjoittaa ihan muissa tilanteissa eli ihan muutenkin lenkillä,samoin kun koiran ottoa ykskaks lähemmäskin.Muuten fiksu koira oppii pienestäkin poikkeamasta,että jotain "skarpattavaa"on tulossa.
Koiran istuttamista,makuuttamista,en itse kannata.Siitä syystä,että se,jos mikä pistää skarppaamaan.Jotkut rodut voi sen ottaa,varsinkin tietyissä tilanteissa,joista huokuu jännitys,niin alistamiseksi.Jolloin ne kokee itsensä altavastaajaksi toiseen nähden.Se taas nostaa kierroksia,josta on vaikea oppia myöhemmin pois.
Toinen on se,että nuot myös kiinnittää helpommin vastaantulevan huomion.Kaikkein pahin,kun koira on naama tulevaan.Jolloin se tekee helpommin jännitettä myös vastaantulevaan.Siitä taas omaan ja kierre on valmis.
Siksi minusta paras on hyvä hallintaväline tarvittaessa(omistaja pystyy rentoutumaan),pääpaino hyvän kontaktin opettamisella ja kunnon opetus,miten seuraaminen pitäisi mennä.
ps.Tuota aloittajan katsekontaktia välipakolla en kannata.Katsekontaktin pitää tulla vapaaehtoisesti.Se ei saa olla koskaan rangaistus,koska sen saaminen ja varsinkin myöhempää ajatellen,lähtee viimekädessä luottamuksen osoituksena ohjaajaan.Jos se tyritään,niin vaikea saada koskaan myöhemmin sitä tuoksi,koska koira voi sen ottaa rangaistuksena tai ylipäätään epämiellyttävänä.- helppoakuinheinänajo
Ja sitten tuohon, että pitäisi vaan mennä hihna normaalipituudella, niin tässä on kaksi pahemmanluokan ongelmaa, jonka vuoksi minä en niin voi tehdä. A) meillä ei hihnassa moikata vastaantulijoita sekä B) miten minä pidän hihnan normaalipituudella, kun koira on menossa vastaantulijan iholle, eikä siihen saa kontaktia kun vastaantulija tulee tarpeeksi lähelle (ihmisten ohitukset alkavat meillä jo sujua niin, että käsken koiran istumaan ja pidän sen kontaktissa kääntäen itse selän ohitettavan suuntaan), enkä sitä halua - eli minun on käytännössä vielä tässä vaiheessa pakko ottaa se hihna lyhyelle tai jättää lenkkeilemättä päivisin, kun muita ihmisiä ja koiria liikkuu, jolloin hihna saisi olla koko ajan normaalipituudella.A)
Ei meilläkään kaikkia moikata mutta kontakti muodostuu muusta kuin hihnasta. Jos ei jostain syystä sovi moikata sanon mennään.ja hihna on normaalipituinen.
B) Koira ohittaa ihmiset normaalipituudella ottamatta kontaktia ihmisiin..sanon mene vaan ja ohittaa muut nätisti. Myös bussiin mennessämme odottaa vuoroaan nätisti edelläni (jotta voin ohjata koiraa sen takana) ja kun menen bussiin niin sanon siihen ja koira menee paikalle ja käskyllä maahan ja olen opettanut että bussissa ei ihmisiä moikata. Bussikäyttäytyminen varsinkin on hyvin opettavaista ja hyvää harjoittelua. :)
En oikeasti ymmärrä miten tuo ohittaminen oikeasti on noin vaikeata niin monelle. Toki pentuna vaatii hieman työstöä mutta helpottuu ajan kanssa. Ja rotuni vaativan rodun maineessa(ei kylläkään minusta sitä ole)ja energinen. Eli ei rodustakaan kiinni. - Rotikkarinsessa
helppoakuinheinänajo kirjoitti:
A)
Ei meilläkään kaikkia moikata mutta kontakti muodostuu muusta kuin hihnasta. Jos ei jostain syystä sovi moikata sanon mennään.ja hihna on normaalipituinen.
B) Koira ohittaa ihmiset normaalipituudella ottamatta kontaktia ihmisiin..sanon mene vaan ja ohittaa muut nätisti. Myös bussiin mennessämme odottaa vuoroaan nätisti edelläni (jotta voin ohjata koiraa sen takana) ja kun menen bussiin niin sanon siihen ja koira menee paikalle ja käskyllä maahan ja olen opettanut että bussissa ei ihmisiä moikata. Bussikäyttäytyminen varsinkin on hyvin opettavaista ja hyvää harjoittelua. :)
En oikeasti ymmärrä miten tuo ohittaminen oikeasti on noin vaikeata niin monelle. Toki pentuna vaatii hieman työstöä mutta helpottuu ajan kanssa. Ja rotuni vaativan rodun maineessa(ei kylläkään minusta sitä ole)ja energinen. Eli ei rodustakaan kiinni.Niin no, se että sinulla tuo onnistuu kertoo siitä, että te olette jo koulutuksenne läpi käyneet ja koira on siinä tilanteessa, että se tottelee ja hihnan voi pitää normaalipituudellakin löysällä.
Meillä, kuten sanottua, koulutus on edelleen kesken ja koska tuota räyhäämistä (ja jos ei räyhäämistä, niin kiinnostusta kuitenkin) vastaantuleville koirille esiintyy, niin yksinkertaisesti tilanne on vain se, että koiran ei voi antaa olla hihna normaalipituudella - ei ennen kuin ollaan päästy siihen kuosiin, että se kykenee ohittamaan ne vastaantulijat rentona ilman räyhäämistä tai höntyilyä.
Nyt onkin sitten noilla pikkulenkeilläkin välillä sahattu edestakaisin pätkiä, kun koira on kiinnittänyt liikaa huomiota johonkin edessäolevaan (mm. eilen kääntyiltiin kymmenisen kertaa yhdellä tienpätkällä, kun edessäpäin jotkut tyypit rämisyttelivät lumilapioita tiehen kun putsasivat pihatien edustaa loskasta).
Toisaalta sitten jos vastaantulijalla on koira mukanaan ja me käännytäänkin ympäri ja ne jatkavat samaan suuntaan - lähes poikkeuksetta nopeammin kuin me - niin siinä vaiheessa minun on pakko pysähtyä ja ottaa koira ihan lähelle, kun ei tällä hetkellä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia siirtyä tienvierustalle, että päästäisiin sinne rämpimään - ts. minä määräisin, minne mentäisiin vaikka sitten joutuisin raahaamaan tuon perässäni sinne, mutta koska minä sanon että sinne mennään niin sinne myös mennään.
Pyrin kuitenkin siihen, että tilanne pysyy minulla koko ajan hallussa ja jos vain mahdollista, niin kiepahdetaan siitä vastaantulijan lähietäisyydeltä vaikkapa parkkipaikalle tai risteysalueelta käännytään umpimähkäiseen suuntaan (jos en tiedä vastaantulijaa, että mitä kautta se yleensä kulkee, jolloin voin kääntyä eri suuntaan kuin se), mutta aina se ei mahdollista ole, joten pakko se on kuitenkin toimia sen tilanteen vaativalla tavalla. - canis.familiaris
Niin no, se että sinulla tuo onnistuu kertoo siitä, että te olette jo koulutuksenne läpi käyneet ja koira on siinä tilanteessa, että se tottelee ja hihnan voi pitää normaalipituudellakin löysällä.
Meillä, kuten sanottua, koulutus on edelleen kesken ja koska tuota räyhäämistä (ja jos ei räyhäämistä, niin kiinnostusta kuitenkin) vastaantuleville koirille esiintyy, niin yksinkertaisesti tilanne on vain se, että koiran ei voi antaa olla hihna normaalipituudella - ei ennen kuin ollaan päästy siihen kuosiin, että se kykenee ohittamaan ne vastaantulijat rentona ilman räyhäämistä tai höntyilyä.
Nyt onkin sitten noilla pikkulenkeilläkin välillä sahattu edestakaisin pätkiä, kun koira on kiinnittänyt liikaa huomiota johonkin edessäolevaan (mm. eilen kääntyiltiin kymmenisen kertaa yhdellä tienpätkällä, kun edessäpäin jotkut tyypit rämisyttelivät lumilapioita tiehen kun putsasivat pihatien edustaa loskasta).
Toisaalta sitten jos vastaantulijalla on koira mukanaan ja me käännytäänkin ympäri ja ne jatkavat samaan suuntaan - lähes poikkeuksetta nopeammin kuin me - niin siinä vaiheessa minun on pakko pysähtyä ja ottaa koira ihan lähelle, kun ei tällä hetkellä ole minkäänlaisia mahdollisuuksia siirtyä tienvierustalle, että päästäisiin sinne rämpimään - ts. minä määräisin, minne mentäisiin vaikka sitten joutuisin raahaamaan tuon perässäni sinne, mutta koska minä sanon että sinne mennään niin sinne myös mennään.
Pyrin kuitenkin siihen, että tilanne pysyy minulla koko ajan hallussa ja jos vain mahdollista, niin kiepahdetaan siitä vastaantulijan lähietäisyydeltä vaikkapa parkkipaikalle tai risteysalueelta käännytään umpimähkäiseen suuntaan (jos en tiedä vastaantulijaa, että mitä kautta se yleensä kulkee, jolloin voin kääntyä eri suuntaan kuin se), mutta aina se ei mahdollista ole, joten pakko se on kuitenkin toimia sen tilanteen vaativalla tavalla.Hyvä asenne. Pääasia on että tiedostaa korjaustarpeet ja, sen että niiden eteen tekee työtä pitäen painopisteen korjattavien asioiden tärkeysjärjestyksessä.
Yksi asia on koirahommissa kuitenkin varmaa...Valmista koiraa ei ole, eikä tule.
Opitun ylläpitoa ja ohjausta koira vaatii lopun elämän... - helppoakuinheinänajo
Niin no, se että sinulla tuo onnistuu kertoo siitä, että te olette jo koulutuksenne läpi käyneet ja koira on siinä tilanteessa, että se tottelee ja hihnan voi pitää normaalipituudellakin löysällä.
Pyrin kuitenkin siihen, että tilanne pysyy minulla koko ajan hallussa ja jos vain mahdollista, niin kiepahdetaan siitä vastaantulijan lähietäisyydeltä vaikkapa parkkipaikalle tai risteysalueelta käännytään umpimähkäiseen suuntaan (jos en tiedä vastaantulijaa, että mitä kautta se yleensä kulkee, jolloin voin kääntyä eri suuntaan kuin se), mutta aina se ei mahdollista ole, joten pakko se on kuitenkin toimia sen tilanteen vaativalla tavalla."Niin no, se että sinulla tuo onnistuu kertoo siitä, että te olette jo koulutuksenne läpi käyneet ja koira on siinä tilanteessa, että se tottelee ja hihnan voi pitää normaalipituudellakin löysällä."
Itse olen pitänyt remmin löysällä ihan pennusta asti.
Ihan siksi etten opeta koiraa reagoimaan remmin kiristymiseen ja minusta hihna on vain varalla mutta kontakti luodaan muilla keinoin. Aiempienkaan koirien kanssa ei ongelmia ja minusta on kummallista tälläinen vaikeus. Jossain siis olen tehnyt oikein. :)
Ja pennusta pitäen opettanut myös hihnassatapaamisiin ja sen luulen olevan se suurin syy. Koska ne joilla remmirähisijöitä niin he ei anna tavata muita remmissä.(siis luvalla sekä koiran omistaja päättää että kysyy myös lupaa toiselta eli ei holtittomasti koskaan päästetä koiraa toisen luo, ja koiran kuuluu odottaa lupaa jos ei saa niin jatketaan matkaa) - Rotikkarinsessa
"Niin no, se että sinulla tuo onnistuu kertoo siitä, että te olette jo koulutuksenne läpi käyneet ja koira on siinä tilanteessa, että se tottelee ja hihnan voi pitää normaalipituudellakin löysällä."
Ihan siksi etten opeta koiraa reagoimaan remmin kiristymiseen ja minusta hihna on vain varalla mutta kontakti luodaan muilla keinoin. Aiempienkaan koirien kanssa ei ongelmia ja minusta on kummallista tälläinen vaikeus. Jossain siis olen tehnyt oikein. :)
Ja pennusta pitäen opettanut myös hihnassatapaamisiin ja sen luulen olevan se suurin syy. Koska ne joilla remmirähisijöitä niin he ei anna tavata muita remmissä.(siis luvalla sekä koiran omistaja päättää että kysyy myös lupaa toiselta eli ei holtittomasti koskaan päästetä koiraa toisen luo, ja koiran kuuluu odottaa lupaa jos ei saa niin jatketaan matkaa)"Itse olen pitänyt remmin löysällä ihan pennusta asti."
Niin no, kuten olen tässäkin keskustelussa maininnut, niin pyrin pitämään hihnan löysällä _myös silloin kun se on lyhyellä_. Eli se hihnan lyheneminen ei tarkoita hihnan kiristymistä. Mutta jos koira kiskoo hihnassa (oli se sitten lyhyellä tai pitkällä), niin valitettavasti tilanne on se, että se ei yksinkertaisesti pysy löysällä vaikka minä sitä kuinka haluaisin.
"Ja pennusta pitäen opettanut myös hihnassatapaamisiin ja sen luulen olevan se suurin syy. Koska ne joilla remmirähisijöitä niin he ei anna tavata muita remmissä."
Onpa hassu juttu, sillä tiedän montakin ihmistä, joilla on remmirähjä ja ovat antaneet tavata hihnassa. Enemmän kuitenkin tiedän niitä tyyppejä, joilla ei ole remmirähjää, eivätkä ole koskaan hihnassa moikkailleet. Joillekin se hihnassa moikkailu, luvankaan kanssa, ei vain sovi kun koira on sitten menossa jokaisen vastaantulijan luokse.
Me olemme myös hihnassa moikkailleet ihmisiä (koiria vain siinä tapauksessa, että vastaantulija on kysynyt luvan antaa koiransa tutustua, jota ei ole tapahtunut kuin kerran, ja kumpikaan koirista eivät ole osoittaneet niin lähekkäin toisiaan kohden minkäänlaista epäluuloa tai vihamielisyyttä - ja silloinkin olen pitänyt huolen, että tilanne on koko ajan meidän omistajien hallussa), niin että koira on ensin rauhoittunut ennen kuin pääsee moikkaamaan. Moni vastaantulija vaan ei sitä ole ymmärtänyt vaan ns. villinnyt koiraa vaikka olen sanonut, että sen pitää olla rauhallinen ja odottaa minun lupaani tervehtiäkseen, jolloin olen sitten todennut, että tällä kertaa ei moikata - ja joka kerta minua on vähintään mulkoiltu pahasti ja sanottu eläinrääkkääjäksi, kun en anna koirani mm. hyppiä ihmistä vasten, koska "eihän se haittaa, kun se on pentu!".
Juu, ei se varmasti silloin sinua haittaakaan kun se painaa alle 10 kg, mutta jos se tekee samaa aikuisena, kun painoa on lähemmäs 50 kg niin siinä tapauksessa minä olen paska omistaja, kun koiraani ei ole koulutettu: että teet miten tahansa, niin kaikkia et voi kuitenkaan miellyttää, kun kumarrat yhteen suuntaan - pyllistät toiseen.
Joten tällä hetkellä tilanne on se, että hihnassa ei moikata ja kun ollaan tämä ongelma saatu kitkettyä, voin _harkita_ asiaa jos toinen kysyy luvan ja ymmärtää, kun kerron miten tuon kanssa sitten toimitaan. Ja jos ei ymmärrä niin se ei ole enää minun ongelmani. - canis.familiaris
"Itse olen pitänyt remmin löysällä ihan pennusta asti."
Niin no, kuten olen tässäkin keskustelussa maininnut, niin pyrin pitämään hihnan löysällä _myös silloin kun se on lyhyellä_. Eli se hihnan lyheneminen ei tarkoita hihnan kiristymistä. Mutta jos koira kiskoo hihnassa (oli se sitten lyhyellä tai pitkällä), niin valitettavasti tilanne on se, että se ei yksinkertaisesti pysy löysällä vaikka minä sitä kuinka haluaisin.
"Ja pennusta pitäen opettanut myös hihnassatapaamisiin ja sen luulen olevan se suurin syy. Koska ne joilla remmirähisijöitä niin he ei anna tavata muita remmissä."
Onpa hassu juttu, sillä tiedän montakin ihmistä, joilla on remmirähjä ja ovat antaneet tavata hihnassa. Enemmän kuitenkin tiedän niitä tyyppejä, joilla ei ole remmirähjää, eivätkä ole koskaan hihnassa moikkailleet. Joillekin se hihnassa moikkailu, luvankaan kanssa, ei vain sovi kun koira on sitten menossa jokaisen vastaantulijan luokse.
Me olemme myös hihnassa moikkailleet ihmisiä (koiria vain siinä tapauksessa, että vastaantulija on kysynyt luvan antaa koiransa tutustua, jota ei ole tapahtunut kuin kerran, ja kumpikaan koirista eivät ole osoittaneet niin lähekkäin toisiaan kohden minkäänlaista epäluuloa tai vihamielisyyttä - ja silloinkin olen pitänyt huolen, että tilanne on koko ajan meidän omistajien hallussa), niin että koira on ensin rauhoittunut ennen kuin pääsee moikkaamaan. Moni vastaantulija vaan ei sitä ole ymmärtänyt vaan ns. villinnyt koiraa vaikka olen sanonut, että sen pitää olla rauhallinen ja odottaa minun lupaani tervehtiäkseen, jolloin olen sitten todennut, että tällä kertaa ei moikata - ja joka kerta minua on vähintään mulkoiltu pahasti ja sanottu eläinrääkkääjäksi, kun en anna koirani mm. hyppiä ihmistä vasten, koska "eihän se haittaa, kun se on pentu!".
Juu, ei se varmasti silloin sinua haittaakaan kun se painaa alle 10 kg, mutta jos se tekee samaa aikuisena, kun painoa on lähemmäs 50 kg niin siinä tapauksessa minä olen paska omistaja, kun koiraani ei ole koulutettu: että teet miten tahansa, niin kaikkia et voi kuitenkaan miellyttää, kun kumarrat yhteen suuntaan - pyllistät toiseen.
Joten tällä hetkellä tilanne on se, että hihnassa ei moikata ja kun ollaan tämä ongelma saatu kitkettyä, voin _harkita_ asiaa jos toinen kysyy luvan ja ymmärtää, kun kerron miten tuon kanssa sitten toimitaan. Ja jos ei ymmärrä niin se ei ole enää minun ongelmani.Eipäs ole tullut edes mieleen, että jos sanotaan, että "hihnalyhyellä" tarkottaisi hihnan kireyttä tai, että joku sen niin ymmärtäisi??
- helppoakuinheinänajo
"Itse olen pitänyt remmin löysällä ihan pennusta asti."
Joten tällä hetkellä tilanne on se, että hihnassa ei moikata ja kun ollaan tämä ongelma saatu kitkettyä, voin _harkita_ asiaa jos toinen kysyy luvan ja ymmärtää, kun kerron miten tuon kanssa sitten toimitaan. Ja jos ei ymmärrä niin se ei ole enää minun ongelmani.Öö mikset ole opettanut koiraasi kävelemään kiristämättä hihnaa jo pennusta ja ohittamaan nätisti ja sosiaalistanut kunnolla jo pennusta ettei ongelmia tule aikuisena/isompana..minulla kun on iso koira niin pennusta sen koulutus jo lähtee ei sitten vasta kun tulee ongelmia.
Hieman tuntuu ettet ole kyllä kovin hyvä kouluttaja ja ehkä sinun olisi pitänyt ottaa se pienempi rotu koska voimalla ei koiraa kouluteta vaan henkisellä kantilla. Minulla on myös isoja koiria ollut kaksin kappalein nykyisin pieniä koska niiden kanssa on helppo kulkea myös yleisillä(kaupungin alueella sai ennen viedä vain pieniä koiria täällä) Koko sinällään on epäolennaista. Ei millään pahalla. - helppoakuinheinänajo
Öö mikset ole opettanut koiraasi kävelemään kiristämättä hihnaa jo pennusta ja ohittamaan nätisti ja sosiaalistanut kunnolla jo pennusta ettei ongelmia tule aikuisena/isompana..minulla kun on iso koira niin pennusta sen koulutus jo lähtee ei sitten vasta kun tulee ongelmia.
Hieman tuntuu ettet ole kyllä kovin hyvä kouluttaja ja ehkä sinun olisi pitänyt ottaa se pienempi rotu koska voimalla ei koiraa kouluteta vaan henkisellä kantilla. Minulla on myös isoja koiria ollut kaksin kappalein nykyisin pieniä koska niiden kanssa on helppo kulkea myös yleisillä(kaupungin alueella sai ennen viedä vain pieniä koiria täällä) Koko sinällään on epäolennaista. Ei millään pahalla.siis tämä edellinen teksti oli rotikkaneitokaiselle.
- tgryryuutuuyyy
canis.familiaris kirjoitti:
Eipäs ole tullut edes mieleen, että jos sanotaan, että "hihnalyhyellä" tarkottaisi hihnan kireyttä tai, että joku sen niin ymmärtäisi??
Jännä juttu ettet ole moista huomannut :) että se useimmille tarkoittaa samaa. Monesti näkee että varsinkin saksanpaimenkoiraomistajat nykäisee remmiä ja tiukentaa koiran lyhyelle remmille ihan itseensä kiinni. Näin olen usein meidän alueella nähnyt.
Paitsi yksi erittäin sosiaalinen saksanpaimenkoira joka tapailee omistajansa kanssa muita remmissä ja ohittaa tarvittaessa normaalilla hihnan pituudella muut. Ei niin minkäänlaista ongelmaa. :) Eli summarum summarum..sosiaalistaminen-koulutus-normaalihihna-rento osaava omistaja - canis.familiaris
tgryryuutuuyyy kirjoitti:
Jännä juttu ettet ole moista huomannut :) että se useimmille tarkoittaa samaa. Monesti näkee että varsinkin saksanpaimenkoiraomistajat nykäisee remmiä ja tiukentaa koiran lyhyelle remmille ihan itseensä kiinni. Näin olen usein meidän alueella nähnyt.
Paitsi yksi erittäin sosiaalinen saksanpaimenkoira joka tapailee omistajansa kanssa muita remmissä ja ohittaa tarvittaessa normaalilla hihnan pituudella muut. Ei niin minkäänlaista ongelmaa. :) Eli summarum summarum..sosiaalistaminen-koulutus-normaalihihna-rento osaava omistaja"Monesti näkee ..."...todentotta. tuo. Periytyykö tuo tapa jotenkin siinä harrastaja keskuudessa?? (kuten usein ohjaajan käytöskin?)
Kuulostaako tutulta. SPK: Hihna kireälle ja sillä koira kylkeen kiinni ja omalla keholla "viistetään"...päin koiraa. helppoakuinheinänajo kirjoitti:
"Niin no, se että sinulla tuo onnistuu kertoo siitä, että te olette jo koulutuksenne läpi käyneet ja koira on siinä tilanteessa, että se tottelee ja hihnan voi pitää normaalipituudellakin löysällä."
Ja pennusta pitäen opettanut myös hihnassatapaamisiin ja sen luulen olevan se suurin syy. Koska ne joilla remmirähisijöitä niin he ei anna tavata muita remmissä.(siis luvalla sekä koiran omistaja päättää että kysyy myös lupaa toiselta eli ei holtittomasti koskaan päästetä koiraa toisen luo, ja koiran kuuluu odottaa lupaa jos ei saa niin jatketaan matkaa)Tuota,tähän kohtaan voisi sanoa,että on erilaisia koiria,erilaisia tapauksia ym.Mikä toiselle voi olla helppoa,niin välttämättä se ei kaikille ole...
Minulla on kaikki koirat olleet koulutettu niin,ettei vapaanakaan lähde edes minkään elukoitten perään.Vaikka nenän edestä ampaisi.Mutta en ihan helposti sanoisi,että helppo nakki,kunhan vaan kouluttaa ne noin.Sen verran on vuosiin monenlaista nähnyt,että kaikki asiat ei ihan simppeleitä ole.Ainakaan kaikkien kohdalla.
Ihan samoin tuossa hihnatyöskentelyssä.Kaikki nyt vaan ei ole saaneet/osanneet/jotain on voinut sattua/murkkuiässä alettu enemmän kokeilemaan ym. johdosta hommaan heti pennusta lopullisesti "helposti" hanskaan.
Ja silloin voi asiat muuttua,kuten tuossa hihnan kääytössä.
Ihanteellinenhan olisi,jos sitä ei tarvi kiristää yhtään,tokikin.Mutta se ei aina onnistu,jos turvallisuus myös muitten osalta huomioidaan.Se kun vaan on niin,että jos se koira löysällä haluaa lähteä,siis tosissaan,ja riittävän iso ja vahva on,niin niin perässä mennään.Se on ihan nähty...
Meillä ei ole koirat seurustelleet hihnassa.Eikä yhtään remmirähjää ollut.Pääasia kaikista tietämistäni remmirähjistä on juuri niitä,jotka on hihnaseukkaajia olleet.
Myöskin kannattaa muistaa,että vaikka olisikin sitä mieltä,että pitää "sosiaalistaa" seukkaamalla,niin kannattaa muistaa,että on ihan oikeasti myös rotuja,jotka ei ole(poikkeuksia lukuunottamatta) sosiaalisia muita kohtaan aikuisena.Ja siihen ei auta vaikka kuinka ne olisi muitten kanssa kuinka pyöritelty.Onhan noita nähty,kun on koirapuistoonkin viety koira,joka ei rodultaan ihan top ten siihen ole.Sitten yks kaunis kerta aikuisena tikkaakin kiinni toiseen.Siinä sitten ihmetellään,että kyllä koirassa nyt pahasti jotain vikaa on ollut,kun on niin pienestä pitäen siihen tottunut ja noin hyvin "sosiaalistettu"...- tgryryuutuuyyy
canis.familiaris kirjoitti:
"Monesti näkee ..."...todentotta. tuo. Periytyykö tuo tapa jotenkin siinä harrastaja keskuudessa?? (kuten usein ohjaajan käytöskin?)
Kuulostaako tutulta. SPK: Hihna kireälle ja sillä koira kylkeen kiinni ja omalla keholla "viistetään"...päin koiraa.Kerran pysähdyin ja oikein kysyin omistajalta ystävällisesti ja kiinnostuneena miksi teet noin että kiristät ja vedät koiran viereesi ihoon kiinni koska tarvetta ei ollut.
Sillä kertaa minulla itselläni ei ollut koiraa..hämmästyi hieman ja ei osannut oikein sanoa edes syytä. Mutta sitten alkoi machoilemaan että täytyy laittaa koira ruotuun ja tiedä miten suhtautuu vastaantuleviin ja näin se on hallinnassa.
Oli tosin ystävällinen koko ajan siis isäntä ja koirakin. Mutta meni asia machoilumeininkiin lähinnä sen sain siis selville kun alkoi tulla tarinaa ettei poliisitkaan uskalla koiraa kohdata josta toki oli ylpeä :)
Koira varmasti olisi mennyt nätisti ohikin mutta nyt valpastui. - helppoakuinheinänajo
molossi kirjoitti:
Tuota,tähän kohtaan voisi sanoa,että on erilaisia koiria,erilaisia tapauksia ym.Mikä toiselle voi olla helppoa,niin välttämättä se ei kaikille ole...
Minulla on kaikki koirat olleet koulutettu niin,ettei vapaanakaan lähde edes minkään elukoitten perään.Vaikka nenän edestä ampaisi.Mutta en ihan helposti sanoisi,että helppo nakki,kunhan vaan kouluttaa ne noin.Sen verran on vuosiin monenlaista nähnyt,että kaikki asiat ei ihan simppeleitä ole.Ainakaan kaikkien kohdalla.
Ihan samoin tuossa hihnatyöskentelyssä.Kaikki nyt vaan ei ole saaneet/osanneet/jotain on voinut sattua/murkkuiässä alettu enemmän kokeilemaan ym. johdosta hommaan heti pennusta lopullisesti "helposti" hanskaan.
Ihanteellinenhan olisi,jos sitä ei tarvi kiristää yhtään,tokikin.Mutta se ei aina onnistu,jos turvallisuus myös muitten osalta huomioidaan.Se kun vaan on niin,että jos se koira löysällä haluaa lähteä,siis tosissaan,ja riittävän iso ja vahva on,niin niin perässä mennään.Se on ihan nähty...
Meillä ei ole koirat seurustelleet hihnassa.Eikä yhtään remmirähjää ollut.Pääasia kaikista tietämistäni remmirähjistä on juuri niitä,jotka on hihnaseukkaajia olleet.
Myöskin kannattaa muistaa,että vaikka olisikin sitä mieltä,että pitää "sosiaalistaa" seukkaamalla,niin kannattaa muistaa,että on ihan oikeasti myös rotuja,jotka ei ole(poikkeuksia lukuunottamatta) sosiaalisia muita kohtaan aikuisena.Ja siihen ei auta vaikka kuinka ne olisi muitten kanssa kuinka pyöritelty.Onhan noita nähty,kun on koirapuistoonkin viety koira,joka ei rodultaan ihan top ten siihen ole.Sitten yks kaunis kerta aikuisena tikkaakin kiinni toiseen.Siinä sitten ihmetellään,että kyllä koirassa nyt pahasti jotain vikaa on ollut,kun on niin pienestä pitäen siihen tottunut ja noin hyvin "sosiaalistettu"..."Tuota,tähän kohtaan voisi sanoa,että on erilaisia koiria,erilaisia tapauksia ym.Mikä toiselle voi olla helppoa,niin välttämättä se ei kaikille ole...
Minulla on kaikki koirat olleet koulutettu niin,ettei vapaanakaan lähde edes minkään elukoitten perään.Vaikka nenän edestä ampaisi.Mutta en ihan helposti sanoisi,että helppo nakki,kunhan vaan kouluttaa ne noin.Sen verran on vuosiin monenlaista nähnyt,että kaikki asiat ei ihan simppeleitä ole.Ainakaan kaikkien kohdalla."
Niin se on erilaista eri rotujen kanssa toisen kanssa pääsee helpolla ja toisen kanssa joutuu työstämään enemmän. Irtiolossa varsinkin sen huomaa paimenkoiria ei tarvitse vapaanaoloon edes opettaa, luontaisesti pysyy omistajan lähellä ja sitten on metsästyskoirat ja niistä lienee vinttikoira ainoa jota ei kyllä pitele millään jos jänis menee sen edestä. Tulee vasta sitten kun jänis poissa. Ajokoirat lienee samoin että ei kovin helpolla ajoa jätä kesken. Terrierit jo saa koulutettua helpommin. Ja muut joilla ei riistaviettiä suht helposti ja tietenkin riistaviettiset noutavat, ja kanakoirat etc.
Mutta hihnakäyttäytyminen/sosialistaminen on kyllä ihan peruskasvatusta ja siihen kyllä pystyy opettaa normaali ajalla kyllä kaikki rodut. Varsinkin pkrodut.
Kaikista pahin ongelmakäyttäytymisen muodot joista en enään puhu helppoina ongelmina on eroahdistus, neuroottisuudet. Ja silloin voi tulla seinä vastaan jonka ymmärrän hyvin. - c.f mobiilista
"Tuota,tähän kohtaan voisi sanoa,että on erilaisia koiria,erilaisia tapauksia ym.Mikä toiselle voi olla helppoa,niin välttämättä se ei kaikille ole...
Minulla on kaikki koirat olleet koulutettu niin,ettei vapaanakaan lähde edes minkään elukoitten perään.Vaikka nenän edestä ampaisi.Mutta en ihan helposti sanoisi,että helppo nakki,kunhan vaan kouluttaa ne noin.Sen verran on vuosiin monenlaista nähnyt,että kaikki asiat ei ihan simppeleitä ole.Ainakaan kaikkien kohdalla."
Niin se on erilaista eri rotujen kanssa toisen kanssa pääsee helpolla ja toisen kanssa joutuu työstämään enemmän. Irtiolossa varsinkin sen huomaa paimenkoiria ei tarvitse vapaanaoloon edes opettaa, luontaisesti pysyy omistajan lähellä ja sitten on metsästyskoirat ja niistä lienee vinttikoira ainoa jota ei kyllä pitele millään jos jänis menee sen edestä. Tulee vasta sitten kun jänis poissa. Ajokoirat lienee samoin että ei kovin helpolla ajoa jätä kesken. Terrierit jo saa koulutettua helpommin. Ja muut joilla ei riistaviettiä suht helposti ja tietenkin riistaviettiset noutavat, ja kanakoirat etc.
Mutta hihnakäyttäytyminen/sosialistaminen on kyllä ihan peruskasvatusta ja siihen kyllä pystyy opettaa normaali ajalla kyllä kaikki rodut. Varsinkin pkrodut.
Kaikista pahin ongelmakäyttäytymisen muodot joista en enään puhu helppoina ongelmina on eroahdistus, neuroottisuudet. Ja silloin voi tulla seinä vastaan jonka ymmärrän hyvin.Eroahdistus on ihmisen koiralle aiheuttama tila, joten korjaantuu varmimmin omistajan asennekasvatuksella.
- Rotikkarinsessa
Öö mikset ole opettanut koiraasi kävelemään kiristämättä hihnaa jo pennusta ja ohittamaan nätisti ja sosiaalistanut kunnolla jo pennusta ettei ongelmia tule aikuisena/isompana..minulla kun on iso koira niin pennusta sen koulutus jo lähtee ei sitten vasta kun tulee ongelmia.
Hieman tuntuu ettet ole kyllä kovin hyvä kouluttaja ja ehkä sinun olisi pitänyt ottaa se pienempi rotu koska voimalla ei koiraa kouluteta vaan henkisellä kantilla. Minulla on myös isoja koiria ollut kaksin kappalein nykyisin pieniä koska niiden kanssa on helppo kulkea myös yleisillä(kaupungin alueella sai ennen viedä vain pieniä koiria täällä) Koko sinällään on epäolennaista. Ei millään pahalla."Öö mikset ole opettanut koiraasi kävelemään kiristämättä hihnaa jo pennusta ja ohittamaan nätisti ja sosiaalistanut kunnolla jo pennusta ettei ongelmia tule aikuisena/isompana.."
Lukisitko vaikka edellisen viestini tuolta ylempää, eli se, että otan koiran _lyhyelle_ hihnalle ei tarkoita sitä, että _kiristän_ hihnaa. Normaalioloissa koira kävelee hihna löysällä ja jos yrittääkään vetää, niin meillä on keinot sen lopettamiseen (pysähdys, hihna löysälle, katsekontakti -> matka jatkuu). Ohituksissa vain on tällä hetkellä ongelmaa, _josta ollaan opettelemassa pois_, eli opetellaan koko ajan sitä hihnakäyttäytymistä.
Ja koira on sosiaalistettu pentuna niin hyvin kuin mahdollista. Vielä tällä hetkellä kykenee puistoissakin käymään, jos siellä on yksikin tuttu koira. Vieraaseen porukkaan en mene, en halua ottaa riskiä, että koirani päälle käydään (niin kuin on käyty ja kun tuo "ottaa haasteen vastaan" ja puolustautuu, lopettaa kuitenkin saman tien kun toisen saa iholta pois, mutta yleensä se on siinä vaiheessa jo liian myöhäistä kun jännite on syntynyt sekä koirien että omistajien välille) tai, mikä pahempaa, tuo sattuisi provosoitumaan liikaa - vielä tämä mieluummin välttelee koiria, joista ei pidä ja jos muiden koirien kanssa tulee rähinä, niin tämä tilannetta väistää. Vanhempana, no, eihän sitä voi tietää, mutta luulenpa, että tällä hetkellä alkaa olla se vaihe, että vain tuttujen koirien kanssa ollaan vapaana ja puistot isolla varauksella jos silloinkaan.
"Hieman tuntuu ettet ole kyllä kovin hyvä kouluttaja ja ehkä sinun olisi pitänyt ottaa se pienempi rotu koska voimalla ei koiraa kouluteta vaan henkisellä kantilla."
Olen jo tästäkin sanonut, että kyseessä on itselleni ensimmäinen varsinainen oma pentuni, jonka koulutuksesta vastaan sataprosenttisesti täysin henkilökohtaisesti, joten virheitä olen varmasti tehnyt (ja tulen tekemäänkin), mutta koko ajan opin lisää - ja niin oppii koiranikin. Eli en varmaan ole sitten kovin hyvä kouluttaja.
Koiraa en myöskään voimalla kouluta, vaan pyrin siihen henkiseen kanttiin, mutta jos on pakko, niin olen valmis myös käyttämään fyysistä hallintaa (kuten tässä tapauksessa). Kuitenkin pystyn itsekin sanomaan sen, että koira kuitenkin kunnioittaa minua ja se tietää oman paikkansa laumassa.
Ja jo se, että olen tosiaan tietoinen ongelmistani/ongelmistamme mielestäni kertoo sen, että en minä nyt ihan surkea voi olla: koska minä sentään koulutan koiraani ja kitken niitä ongelmia pois. Aikaa niihin voi mennä himpun verran enemmän kuin ammattilaisella/enemmän koirakokemusta omaavalla, mutta olisi kiva tietää, että miten muuten minäkään mitään kokemusta saisin, jos minun pitäisi tyytyä sellaiseen koiraan josta en edes tykkää?
Ja pentuni kasvattajan kanssa kuitenkin puhuttiin paljon ja kerroin rehellisesti alusta asti, että pentu tulisi olemaan ensimmäinen täysin ikioma pentuni, jonka koulutuksesta vastaan vain ja ainoastaan minä ja että vaikka jollakin tasolla pelkään, että koirastani tulee "hullu tappajakoira", niin olen kuitenkin jo niin varma itsestäni, että jos minulle oikeasti tulee ylitsepääsemättömiä ongelmia, niin pystyn pyytämään ja hankkimaan ulkopuolista apua enkä jää itsekseni surkuttelemaan ja pahenna tilannetta entisestään - tai pahimmassa tapauksesas anna koiraa pois.
Kaikenkaikkiaan meillä on kuitenkin mennyt hyvin. Koiraa pystyy pitämään irti sillä se tulee luokse kutsuttaessa (ja jos perseilyä esiintyy, niin sitten ollaan hihnassa useampi viikko tai - nyt kun vihdoin sain koulutusliinan, niin ruvetaan vahvistamaan luoksetuloa entisestään sen kanssa), ja muutenkin. En ehkä ole maailman paras kouluttaja, mutta ei minun tarvitsekaan - en ole aikeissa tehdä tästä ammattia itselleni, vaan tärkeintä on, että saan omat koirani kuosiin ja seuraavan koiran kanssa olen varma, että menee jo tuplasti paremmin, koska tämän nykyisen pennelin kanssa tosiaan opin koko ajan lisää ja lisää - kaikesta. - Rotikkarinsessa
molossi kirjoitti:
Tuota,tähän kohtaan voisi sanoa,että on erilaisia koiria,erilaisia tapauksia ym.Mikä toiselle voi olla helppoa,niin välttämättä se ei kaikille ole...
Myöskin kannattaa muistaa,että vaikka olisikin sitä mieltä,että pitää "sosiaalistaa" seukkaamalla,niin kannattaa muistaa,että on ihan oikeasti myös rotuja,jotka ei ole(poikkeuksia lukuunottamatta) sosiaalisia muita kohtaan aikuisena.Ja siihen ei auta vaikka kuinka ne olisi muitten kanssa kuinka pyöritelty.Onhan noita nähty,kun on koirapuistoonkin viety koira,joka ei rodultaan ihan top ten siihen ole.Sitten yks kaunis kerta aikuisena tikkaakin kiinni toiseen.Siinä sitten ihmetellään,että kyllä koirassa nyt pahasti jotain vikaa on ollut,kun on niin pienestä pitäen siihen tottunut ja noin hyvin "sosiaalistettu"..."Se kun vaan on niin,että jos se koira löysällä haluaa lähteä,siis tosissaan,ja riittävän iso ja vahva on,niin niin perässä mennään.Se on ihan nähty..."
Ja näin se on.
Tälläkin koiralla, kun painoa oli vielä alle 35 kg, niin ei hihnan päässä olevat 130 kg paljon pidätelleet, kun kävelyalusta oli jäinen ja koira päätti, että "hän se muuten lähtee tuonne tuttujen koirien kanssa leikkimään" - kengät ei pitäneet ollenkaan. Vaihtoehtoja ei paljoa ollut, joko luisua avuttomana perässä, lyödä persaus maahan tai hypätä hankeen, että saa koiran pysähdyksiin. - helppoakuinheinänajo
c.f mobiilista kirjoitti:
Eroahdistus on ihmisen koiralle aiheuttama tila, joten korjaantuu varmimmin omistajan asennekasvatuksella.
Olen nähnyt yhdellä erittäin hyvällä kouluttajalla kodinvaihtajakoiran, jolla eroahdistus. Ja oletin kuten sinäkin että helppoakuin heinänajo sen kitkeminen pois..mutta ei. Ei saanut kitkettyä pois. ja kyse siis uudesta omistajasta ja erittäin pätevästä. Hänellä meni rotu kuin rotu ihan mielettämän upeasti..ja koirat usein vaihtaneet kotia syystä jos toisesta. Sama olen nähnyt hyvin neuroottisen koiran myös ja kyllä ne on niitä vaikeimpia tapauksia..
Eroahdistus lienee tulevan helpolla hyvin stressiherkille yksilöille jotka myös hyvin vilkkaita "aloitekykyisiä" ..taipuvaisuus siis. Tiedän omistajia joilla toinen koira on eroahdistukseen taipuvainen ja toinen ei moksiskaan eli aina ei omistajasta kiinni. - hghgjlgöhihio
"Se kun vaan on niin,että jos se koira löysällä haluaa lähteä,siis tosissaan,ja riittävän iso ja vahva on,niin niin perässä mennään.Se on ihan nähty..."
Ja näin se on.
Tälläkin koiralla, kun painoa oli vielä alle 35 kg, niin ei hihnan päässä olevat 130 kg paljon pidätelleet, kun kävelyalusta oli jäinen ja koira päätti, että "hän se muuten lähtee tuonne tuttujen koirien kanssa leikkimään" - kengät ei pitäneet ollenkaan. Vaihtoehtoja ei paljoa ollut, joko luisua avuttomana perässä, lyödä persaus maahan tai hypätä hankeen, että saa koiran pysähdyksiin.Hmm..etkö saa komennettua yhtään koiraasi? Kyllä noita on tullut vastaan isojen koirien omistajissa että sitoo koiran puuhun tai yrittää muuten selviytyä.
Kyllä silloin ollaan heikoilla kantimilla..kauhistuttaa aatellakin mitä sitten kun koira on aikuinen saatkohan silloinkaan kontrollia :( - Rotikkarinsessa
hghgjlgöhihio kirjoitti:
Hmm..etkö saa komennettua yhtään koiraasi? Kyllä noita on tullut vastaan isojen koirien omistajissa että sitoo koiran puuhun tai yrittää muuten selviytyä.
Kyllä silloin ollaan heikoilla kantimilla..kauhistuttaa aatellakin mitä sitten kun koira on aikuinen saatkohan silloinkaan kontrollia :(hghgjlgöhihio-nimimerkki, jos vaikka lukisit muutkin viestini etkä vain tuota yhtä
Eli koiraa _saan_ komennettua, mutta tilanteessa, kun se ehtii kerätä tarpeeksi kierroksia (minun virheeni, eli myöhästymisen vuoksi), siihen ei saa kontaktia vaan joudun hallitsemaan sitä fyysisesti, joten en rupea "muodon vuoksi" kieltämään koiraa, ettei se kielto menetä sitä tehokkuutta mikä sillä tällä hetkellä on (eli kun koira ei käy ylikierroksilla ja kykenee ottamaan käskyjä vastaan, ei on ei ja se sitten pysähtyy suunnilleen vaikka kesken hypyn, jos minä niin sanon).
Koska siinä vaiheessa, kun se kielto, käytti siihen nyt mitä sanaa tahansa - meillä se on yksinkertainen ei tai seis, tilanteesta riippuen - menettää koiralle merkityksensä, on se koko tähänastinen koulutus ihan yhtä tyhjän kanssa.
Ja, kuten olen lähes jokaisessa viestissä sanonut, niin meillä on koulutus oikeasti kesken ja ongelmia on, minä olen tehnyt virheitä ja tulen tekemään vastakin, mutta opin koko ajan lisää itsestäni ja koirastani ja jos/kun ongelmia on, niitä lähdetään kitkemään pois eikä anneta sen mennä ainakaan sen pahemmaksi vain siksi, etten minä tehnyt asian eteen mitään. Aikaa voi tähän meillä mennä enemmän kuin ammattilaisella/enemmän kokemusta omaavilla, mutta mitä sitten? Ja jos jokin ongelma on oikeasti täysin ylitsepääsemätön, niin aivan taatusti hankin apua ulkopuoliselta taholta enkä jää märehtimään asiaa itsekseni ja anna tilanteen mennä siihen, että koira on pilalla. - tuy6u7668788
hghgjlgöhihio-nimimerkki, jos vaikka lukisit muutkin viestini etkä vain tuota yhtä
Eli koiraa _saan_ komennettua, mutta tilanteessa, kun se ehtii kerätä tarpeeksi kierroksia (minun virheeni, eli myöhästymisen vuoksi), siihen ei saa kontaktia vaan joudun hallitsemaan sitä fyysisesti, joten en rupea "muodon vuoksi" kieltämään koiraa, ettei se kielto menetä sitä tehokkuutta mikä sillä tällä hetkellä on (eli kun koira ei käy ylikierroksilla ja kykenee ottamaan käskyjä vastaan, ei on ei ja se sitten pysähtyy suunnilleen vaikka kesken hypyn, jos minä niin sanon).
Koska siinä vaiheessa, kun se kielto, käytti siihen nyt mitä sanaa tahansa - meillä se on yksinkertainen ei tai seis, tilanteesta riippuen - menettää koiralle merkityksensä, on se koko tähänastinen koulutus ihan yhtä tyhjän kanssa.
Ja, kuten olen lähes jokaisessa viestissä sanonut, niin meillä on koulutus oikeasti kesken ja ongelmia on, minä olen tehnyt virheitä ja tulen tekemään vastakin, mutta opin koko ajan lisää itsestäni ja koirastani ja jos/kun ongelmia on, niitä lähdetään kitkemään pois eikä anneta sen mennä ainakaan sen pahemmaksi vain siksi, etten minä tehnyt asian eteen mitään. Aikaa voi tähän meillä mennä enemmän kuin ammattilaisella/enemmän kokemusta omaavilla, mutta mitä sitten? Ja jos jokin ongelma on oikeasti täysin ylitsepääsemätön, niin aivan taatusti hankin apua ulkopuoliselta taholta enkä jää märehtimään asiaa itsekseni ja anna tilanteen mennä siihen, että koira on pilalla.No kuinka monta kuukautta sinä aiot käyttää yhden perusasioiden opettamiseen..kyllä minusta olet hieman hukassa ja ehkä sinun olisi kannattanut ottaa pikkukoira ettei lähde hanskasta ja hallitset sen voimallasi.
- Rotikkarinsessa
tuy6u7668788 kirjoitti:
No kuinka monta kuukautta sinä aiot käyttää yhden perusasioiden opettamiseen..kyllä minusta olet hieman hukassa ja ehkä sinun olisi kannattanut ottaa pikkukoira ettei lähde hanskasta ja hallitset sen voimallasi.
"No kuinka monta kuukautta sinä aiot käyttää yhden perusasioiden opettamiseen.."
Käytän siihen sen verran aikaa kuin tarvitsen, ja jos alkaa näyttää siltä, etten yksin kykene ongelmaa kitkemään, niin pyydän apua. Meillä kun nyt kävi niin, että remmiräyhäys ilmeni vasta muutama viikko sitten - eli tässä ei olla tapeltu ongelman kanssa edes kuukauttakaan.
"kyllä minusta olet hieman hukassa ja ehkä sinun olisi kannattanut ottaa pikkukoira ettei lähde hanskasta ja hallitset sen voimallasi."
Minä en pidä pikkukoirista, enkä ole ottamassa sitä vain sen takia, että jonkun täysin random-tyypin mielestä minun pitäisi sellainen ottaa - ja vain siksi, että voisin hallita sitä fyysisesti. Se ei olisi kenenkään, varsinkaan koiran, kannalta oikein, että joutuisin ottamaan sellaisen otuksen, jota inhoaisin ensihetkestä lähtien.
Ja, kuten edellisessä viestissä totesin: "... kun koira ei käy ylikierroksilla ja kykenee ottamaan käskyjä vastaan, ei on ei ja se sitten pysähtyy suunnilleen vaikka kesken hypyn, jos minä niin sanon". Eli en minä nyt ihan täysin hukassa ole, kun normaalitilanteessa hallinta _henkisellä kantilla_ on tässä kuosissa, enkä tarvitse fyysisiä otteita siihen, että kiellän koiraani.
Lisäksi totesin samaisessa viestissä myös näin: "... meillä on koulutus oikeasti kesken ja ongelmia on, minä olen tehnyt virheitä ja tulen tekemään vastakin, mutta opin koko ajan lisää itsestäni ja koirastani ja jos/kun ongelmia on, niitä lähdetään kitkemään pois eikä anneta sen mennä ainakaan sen pahemmaksi vain siksi, etten minä tehnyt asian eteen mitään. Aikaa voi tähän meillä mennä enemmän kuin ammattilaisella/enemmän kokemusta omaavilla..."
Kuten totesin myös, edelleen samaisessa viestissä: "Ja jos jokin ongelma on oikeasti täysin ylitsepääsemätön, niin aivan taatusti hankin apua ulkopuoliselta taholta enkä jää märehtimään asiaa itsekseni ja anna tilanteen mennä siihen, että koira on pilalla."
Loppujen lopuksi on ihan sama, mitä netissä puhutaan. Asiallista keskustelua mielelläni käyn ja pohdin syitä, mitkä ovat johtaneet tähän tilanteeseen, kokemuksia muilta samoissa ongelmissa painineilta, vinkkejäkin mitä kannattaa tehdä yms. yms. Tosin olen huomannut, että varsinkin täällä Suomi24:ssa pääasiallinen keskustelun taso on surkeata, ja vain muutamia tyyppejä, jotka oikeasti pysyvät asialinjalla - eivät kaunistele asioita, mutta eivät myöskään lähde toista morkkaamaan ja haukkumaan, jos/kun hän ei osaakaan samoja asioita kuin itse ja saa tiettyjä juttuja tehtyä yhtä nopeasti (ja tehokkaasti) kuin hän -.
Itsenikään ei pitäisi tällaisesta provosoitua, sillä tiedän, että teen parhaani ja sekä minä että koira edistymme koko ajan ja minä sentään oikeasti yritän koko ajan sitä kouluttaa ja kitkä ongelmia pois, jos niitä ilmaantuu. Enkä ihan ymmärrä, miksi se on jonkun mielestä huono asia. - pm
"No kuinka monta kuukautta sinä aiot käyttää yhden perusasioiden opettamiseen.."
Käytän siihen sen verran aikaa kuin tarvitsen, ja jos alkaa näyttää siltä, etten yksin kykene ongelmaa kitkemään, niin pyydän apua. Meillä kun nyt kävi niin, että remmiräyhäys ilmeni vasta muutama viikko sitten - eli tässä ei olla tapeltu ongelman kanssa edes kuukauttakaan.
"kyllä minusta olet hieman hukassa ja ehkä sinun olisi kannattanut ottaa pikkukoira ettei lähde hanskasta ja hallitset sen voimallasi."
Minä en pidä pikkukoirista, enkä ole ottamassa sitä vain sen takia, että jonkun täysin random-tyypin mielestä minun pitäisi sellainen ottaa - ja vain siksi, että voisin hallita sitä fyysisesti. Se ei olisi kenenkään, varsinkaan koiran, kannalta oikein, että joutuisin ottamaan sellaisen otuksen, jota inhoaisin ensihetkestä lähtien.
Ja, kuten edellisessä viestissä totesin: "... kun koira ei käy ylikierroksilla ja kykenee ottamaan käskyjä vastaan, ei on ei ja se sitten pysähtyy suunnilleen vaikka kesken hypyn, jos minä niin sanon". Eli en minä nyt ihan täysin hukassa ole, kun normaalitilanteessa hallinta _henkisellä kantilla_ on tässä kuosissa, enkä tarvitse fyysisiä otteita siihen, että kiellän koiraani.
Lisäksi totesin samaisessa viestissä myös näin: "... meillä on koulutus oikeasti kesken ja ongelmia on, minä olen tehnyt virheitä ja tulen tekemään vastakin, mutta opin koko ajan lisää itsestäni ja koirastani ja jos/kun ongelmia on, niitä lähdetään kitkemään pois eikä anneta sen mennä ainakaan sen pahemmaksi vain siksi, etten minä tehnyt asian eteen mitään. Aikaa voi tähän meillä mennä enemmän kuin ammattilaisella/enemmän kokemusta omaavilla..."
Kuten totesin myös, edelleen samaisessa viestissä: "Ja jos jokin ongelma on oikeasti täysin ylitsepääsemätön, niin aivan taatusti hankin apua ulkopuoliselta taholta enkä jää märehtimään asiaa itsekseni ja anna tilanteen mennä siihen, että koira on pilalla."
Loppujen lopuksi on ihan sama, mitä netissä puhutaan. Asiallista keskustelua mielelläni käyn ja pohdin syitä, mitkä ovat johtaneet tähän tilanteeseen, kokemuksia muilta samoissa ongelmissa painineilta, vinkkejäkin mitä kannattaa tehdä yms. yms. Tosin olen huomannut, että varsinkin täällä Suomi24:ssa pääasiallinen keskustelun taso on surkeata, ja vain muutamia tyyppejä, jotka oikeasti pysyvät asialinjalla - eivät kaunistele asioita, mutta eivät myöskään lähde toista morkkaamaan ja haukkumaan, jos/kun hän ei osaakaan samoja asioita kuin itse ja saa tiettyjä juttuja tehtyä yhtä nopeasti (ja tehokkaasti) kuin hän -.
Itsenikään ei pitäisi tällaisesta provosoitua, sillä tiedän, että teen parhaani ja sekä minä että koira edistymme koko ajan ja minä sentään oikeasti yritän koko ajan sitä kouluttaa ja kitkä ongelmia pois, jos niitä ilmaantuu. Enkä ihan ymmärrä, miksi se on jonkun mielestä huono asia.Isot peukut sinulle Rotikkarinsessa. Minä aina jaksan hämmästyä keskustelun tasoa tällä palstalla, juurikin tuota toisen lyttäämistä. Ei paljon auta ketään, jos tullaan elvistelemään tänne, että miten tuollaisen asian kanssa voi painia.. Asiallinen keskustelu, neuvot ja vinkit voivat olla kullanarvoisia, morkkaaminen ei koskaan tuota tulosta!
Ensimmäinen koira on aina ensimmäinen, siinä tekee virheitä (varmasti ihan jokainen), mutta samalla kehittyy ja saa niitä koulutustaitoja koko ajan.
Tsempit Sinulle rotikkarinsessa jatkoon. Asenne kohdillaan! (Ja tämä ei taas auttanut Sinua yhtään, mutta jos edes tsemppasi?)
Terveisin: Myöskin ensimmäisen oman koiran omistaja helppoakuinheinänajo kirjoitti:
"Tuota,tähän kohtaan voisi sanoa,että on erilaisia koiria,erilaisia tapauksia ym.Mikä toiselle voi olla helppoa,niin välttämättä se ei kaikille ole...
Kaikista pahin ongelmakäyttäytymisen muodot joista en enään puhu helppoina ongelmina on eroahdistus, neuroottisuudet. Ja silloin voi tulla seinä vastaan jonka ymmärrän hyvin."Mutta hihnakäyttäytyminen..." Joo,on.Mutta ihan samoin,kuin pitemmälle vietynä,ei se peruskasvatuskaan välttämättä ihan aina mene kuin Strömsössä.Kyllä siinä ihan samoin voi näkyä erot koulutettaessa helpompia ja vähemmän helpompia rotuja(koulutuksellisuus).Onhan peruskasvatuskin, mm.hihnakäyttäytyminen, yhden sortin koulutusta.Ja kuten jo mainitsin,ei kaikki aina mene välttämättä saman kaavan mukaan helposti.Ja vaikka itsellä menisikin,niin itse ei olekkaan sama,kuin koko muu maailma ;D
Itse asiassa pk-roduissakin on hyvin erilaisia rotuja.Helpompia kouluttaa ja vähemmän.Ja ylipäätään helpompia ja vähemmän.Ja cc:hän ei ole pk-rotu.Ei edes omaa oikeuksia,vielä ainakaan.
Ja jos puhutaan normaaliajasta,niin pitäisi määrittää mikä se on ja minkä mittarin mukaan?
Nimim.rotikkarinsessa nyt kumminkin työstää asiaa koko ajan.Ja mikä vielä hyvä asia,niin tuntuu tietävän,että tuonkokoisen ja rotuisen koiran kanssa on tärkeä myös fyysinen puoli.Ja siinä tullaan taas siihen,mistä puhe eli hihnankäyttöön.Ja kuten jo mainitsin,jos tuota kokoluokkaa ja tahtoa omaava koira haluaa käsistä tosissaan lähteä,niin se vie kuin leppäkeihästä melko helposti,jos sille "tilaa" annetaan.Ja "tilaa" se nimenomaan saa,jos se saa pitkällä hihnalla mennä,tai vaiika vieressä olisi,jos siinä hihnassa on riittävän pitkä tila välissä,ennen pysäytttävää eli ihmistä.
Eli on tosiaan eri asia se,että koira on jo hyvin hallinnassa,kuin se,ettei se ole.Ja jos/kun se ei ole,niin on nimenomaan tärkeää ihan turvallisuuden kannalta toimia tilanteen vaatimusten mukaan.Aina se ei ole välttämättä sama,kuin toimisi/voi toimia,kuin hommat on jo hanskassa.- uytuiii7i79i978
Itsenikään ei pitäisi tällaisesta provosoitua, sillä tiedän, että teen parhaani ja sekä minä että koira edistymme koko ajan ja minä sentään oikeasti yritän koko ajan sitä kouluttaa ja kitkä ongelmia pois, jos niitä ilmaantuu. Enkä ihan ymmärrä, miksi se on jonkun mielestä huono asia.Juu toivottavasti saat koiran koulutettua ettei taas kuulla iltiksessä miten rotikka tappoi. :(
Kummallista miten ulkonäkö on se rodun valinnan syy eikä omat taidot. :(
Kurssilla oli "mukava" olla parina eräälle miehelle jonka ekana koirana oli vahva uros rotikka ja mies ihan pihalla perusasioista. Laita siinä oma koira sivulle käskyn alle ja katso sitten sivusilmällä saako mies pidettyä omansa käskyn alla. Moni jätti kurssin kyseisen miehen takia joka kyllä rehellisesti myönsi ettei osannut koiraansa kouluttaa ja oli pulassa sen kanssa. - Rotikkarinsessa
uytuiii7i79i978 kirjoitti:
Juu toivottavasti saat koiran koulutettua ettei taas kuulla iltiksessä miten rotikka tappoi. :(
Kurssilla oli "mukava" olla parina eräälle miehelle jonka ekana koirana oli vahva uros rotikka ja mies ihan pihalla perusasioista. Laita siinä oma koira sivulle käskyn alle ja katso sitten sivusilmällä saako mies pidettyä omansa käskyn alla. Moni jätti kurssin kyseisen miehen takia joka kyllä rehellisesti myönsi ettei osannut koiraansa kouluttaa ja oli pulassa sen kanssa."Juu toivottavasti saat koiran koulutettua ettei taas kuulla iltiksessä miten rotikka tappoi. :("
Noh, jos sellaista lukee, niin onneksi kyseessä ei voi olla koirani tai minä. ;)
"Kummallista miten ulkonäkö on se rodun valinnan syy eikä omat taidot. :("
Enkä nyt sitten tiedä, miten esimerkiksi omassa tapauksessa ulkonäkö liittyy mihinkään? No okei, molossit ovat toki aina kuuluneet suosikkirotuihini ja edellinenkin koirani sellainen oli (tosin pienempää mallia kuin tämä nykyinen ja aikuisena tullut kodinvaihtaja).
Ja se, että minulla ei ola samoja taitoja kuin jollakulla ammattilaisella tai pidemmän koirakokemuksen omaavalla, ei tarkoita sitä, ettenkö minä (tai kukaan muukaan vastuullinen ja virheensä tiedostava ensimmäisen koiran ottaja) voisi ottaa haluamaansa rotua, jos kasvattajan kanssa on tultu siihen tulokseen, että kyseinen koira on juuri se oikea.
Jostainhan se kokemuksen kerääminen on aloitettava, joten miksen sitten ottaisi koiraa, josta pidän niin luonteeltaan kuin ulkonäöllisesti (ja kun, todellakin, kasvattajan kanssa on todettu, että minulla riittää rahkeet sen kanssa toimimiseen) kuin tyytyisin johonkin vähemmän miellyttävämpään vain siksi, etten ole ennen koiraa pennusta asti kasvattanut/kouluttanut.
Olisipa vallan mielenkiintoista tietää, että jos haluan kokemusta koirista, ja haluan koiran, josta pidän, enkä saisi sellaista rotua ottaa, niin mitähän minun pitäisi mm. uytuiii7i79i978 -nimimerkin mielestä tehdä. Olla kokonaan ilman koiraa ja tuntea, että jotain puuttuu? Vai oppia sen ensimmäisen koiran kanssa, tehdä virheitä, hakea tarvittaessa apua ja olla paljon, paljon viisaampi toisen koiran tullessa taloon? uytuiii7i79i978 kirjoitti:
Juu toivottavasti saat koiran koulutettua ettei taas kuulla iltiksessä miten rotikka tappoi. :(
Kurssilla oli "mukava" olla parina eräälle miehelle jonka ekana koirana oli vahva uros rotikka ja mies ihan pihalla perusasioista. Laita siinä oma koira sivulle käskyn alle ja katso sitten sivusilmällä saako mies pidettyä omansa käskyn alla. Moni jätti kurssin kyseisen miehen takia joka kyllä rehellisesti myönsi ettei osannut koiraansa kouluttaa ja oli pulassa sen kanssa."Kurssilla oli..." Täytyy ihan uteliaisuudesta kysyä,että minkälaisesta kurssista kyse,kun ollaan parina?
Ei kyllä kovin hyvältä kurssilta kuulosta tai kouluttajalta,jos kouluttajalta puuttuu pelisilmää niin,että muita joutuu lähtemään.Jos kouluttajan resurssit ei riitä tai kurssin tarjonta ei kohtaa kysynnän kanssa,niin lähinnä pitäisi tajuta ohjata asiakas paikkaan,jossa kysyntä ja tarjonta kohtaa.
Jos kouluttaja ei hommaansa klaaraa,niin ei siitä kuulu asiakkaiden kärsiä,kenenkään.
Tosin ihan normikenttäkoulutuksessakin hommansa osaava kouluttaja osaa järjestää niin,että kaikilla on "oppimisrauha".
Koirakouluihin/kursseihinhan mennään pääasiassa hakemaan oppia ja apuja.Riippuu tapauksista.Ja tuossakin tapauksessa oli ihan hyvä,että sen rotikankin omistaja halusi asioita työstää.molossi kirjoitti:
"Kurssilla oli..." Täytyy ihan uteliaisuudesta kysyä,että minkälaisesta kurssista kyse,kun ollaan parina?
Ei kyllä kovin hyvältä kurssilta kuulosta tai kouluttajalta,jos kouluttajalta puuttuu pelisilmää niin,että muita joutuu lähtemään.Jos kouluttajan resurssit ei riitä tai kurssin tarjonta ei kohtaa kysynnän kanssa,niin lähinnä pitäisi tajuta ohjata asiakas paikkaan,jossa kysyntä ja tarjonta kohtaa.
Jos kouluttaja ei hommaansa klaaraa,niin ei siitä kuulu asiakkaiden kärsiä,kenenkään.
Tosin ihan normikenttäkoulutuksessakin hommansa osaava kouluttaja osaa järjestää niin,että kaikilla on "oppimisrauha".
Koirakouluihin/kursseihinhan mennään pääasiassa hakemaan oppia ja apuja.Riippuu tapauksista.Ja tuossakin tapauksessa oli ihan hyvä,että sen rotikankin omistaja halusi asioita työstää.Ja viestit taas pomppii ihan mihin sattuu,pers***es.
- Rotikkarinsessa
Luultavasti johtuu vähän noista kaikista, koira on kuitenkin vielä kasvava pentu, iso ja kaipaa niin ollen liikuntaa paljolti (cane corso). Nyt lisäksi tuo on ollut kennelyskässä, eli liikkuminen on jäänyt täysin minimiin - lyhyet pissa- ja kakkalenkit ja satunnaisesti vajaan puolen kilometrin lenkkejä jos tuo ei suostu tekemään tarpeitaan aikaisemmin. Se sitten totta kai turhauttaa myös minua, kun koiralla olisi virtaa vaikka muille jakaa ja välillä tuntuu, että ne korvat ovat siinä pään sivulla vain koristeena ja ne yksinkertaisimmatkin käskyt, jotka on osattu alle 3 kk:n ikäisenä ja vahvistettu sitä osaamista päivittäin useita kertoja, on unohtuneet.
Yritän kuitenkin aina lenkin varrellakin keskittyä siihen omaan energiaani ja mielentilaani, ja jos näyttää että itse alan "kiristyä" ja hermostua, ihan pysähdyn rauhoittumaan ja hengittelen muutaman kerran syvään ja kun olen rauhoittunut, matka jatkuu.
Samoin ohituksissa, kun otan hihnan lyhyelle, pyrin sen silti pitämään niin löysänä kuin mahdollista ja käteni rentona: joudun välillä muistuttamaan itseäni asiasta, että sitä hihnaa ei tarvitse pitää kireällä jos koira ei yritä kiskoa vastaantulijan luokse, mutta lyhyellä se voi olla. Ja tosiaan jos joskus käykin niin, että me ollaan pyörähdetty vastaantulijan edeltä ympäri ja se jostain syystä hidastaa vauhtiaan niin, ettei sen tarvitse meitä ohittaa, hihna pysyy löysällä silloin, kun tuo ei jää kuikuilemaan taakse - ja silloinkin se kiristyy vain sen verran, että nykäisen koiran mukaani, jonka jälkeen hihna löystyy ja kun se on jonkin aikaa kävellyt lyhyen hihnan kanssa löysällä, voin hieman päästää hihnaa pidemmälle (ja jos kuikuilu taakse alkaa uudestaan, otan hihnan taas lyhyemmälle, eli jos minä en halua sen jäävän katselemaan taakse, niin silloin se ei myöskään sinne katsele).
Että sinänsä ihan luottavaisin mielin tässä kuitenkin olen, vaikka välillä tulee oloja, että mitä minä olen tehnyt väärin.. Tosin koira on ensimmäinen täysin oma pentu, jonka koulutuksesta olen vastannut sataprosenttisesti, joten sekin selittänee osaltaan sitä, että ongelmia jonkin verran on vieläkin. Mutta kuten sanottua, opin koko ajan lisää sekä itsestäni että koirastani ja näihin ongelmiin koko ajan otetaan se asenne, että me niistä päästään yli ja ei se ole maatakaatava asia.Itse vähän epäilen tuota puolustustarvetta vielä tässävaiheessa.Jos on siis pentu tai junnu? Kun itse puolustus/suojelu tulee täntyypin roduilla useinmiten vasta myöhemmin.Eli kun on nuppi jo kehittynyt ylipäätään,niin ulkoa :D,kuin sisältäpäinkin.
- Rotikkamamma
Toimit varmasti aivan oikein, jatka samaan malliin niin varmasti edistytte.. Tosin minä opettelen edelleen oman 3v. rotikkaprinsessani kanssa näitä samoja asioita.
Koirani on hyvin koulutettu mutta on myös erittäin domioiva yksilö. Ei siedä toisia narttuja lainkaan ja uroksillekin näyttää oman paikan.
Olemme käynneet tästä "remmiräyhäämisestä" ns. ammattikouluttaja pakeilla. Ja hänen neuvojaan noudattaen välillä menee hyvin ja välillä ei.
Neidossa on voimaa ja jos ohitustilanteet mennää hihna löysällä niin seuraukset voi olla kamalat..
Pienten rotujen kanssa ohitustilateen menee varmasti ongelmitta kuin isompien.
PS. 4 rotikka minulla, ja tämä prinsessa on remmiräyhästä huolimatta mahtava yksilö!
- Tötsö
Eilen tuli juteltua pitkät pätkät,metsästyskoiraporukoiden kanssa.
"Epäilivät" vähän sen suuntaista että varsinkin laita-Euroopassa osa "harrastajista" on hakemalla hakenut pitkään yhdistelmiä jotka eivät siedä muita koiria.Tekee koirasta tehokkaamman metsällä.Olivat sitä mieltä että samaa on ollut myös PK-rotulinjalla Tuo jos pitää paikkansa osittain selittää lisääntyneet rähinät ja ainakin vaikeudet opettaa kohtaamisia.- reino38
Minulla on ns.rotu joka ei tule helpolla toimeen muiden koirien kanssa(mutta ei ole silti ns.riidanhaastaja tyyppiä pikemmin peräänantamaton jos riitaan joutuu) ja joissakin sanotaan peräti vaativaksi kouluttaa(ja silti rotu erittäin helppo motivoida ).
Itse siis en allekirjoita tuota sillä koskaan ei ole ollut vaikeuksia ohittaa muita ja koirat olleet erittäin sosiaalisia. Tosin tiedostin asian jo pennusta ja annan aina kohdata myös remmissä luvalla ja aina nollatoleranssi provosoimiseen ja provosoimiseen vastaamiseen. Ja koskaan koira ei ole joutunut ns.ikäviin tilanteisiin ja altavastaajiksi eli pidän huolen laumani turvallisuudesta samalla kun laitan rajat. Nyt ollut jo parikin samaa rotua ja ongelmia ei ole ollut lainkaan ja minua hämmästyttää tämä vaikeus monen kohdalla.
Ja sitten keksitään verukkeita toinen koira provosoi jne.vaikka oma hallinta uupuu ja koiraa ei ole koulutettu ihan pennusta asti. Aivan kuin herättäisiin liian myöhään eikä tunneta koirien eleitä. Ja ihme namikoulutusta perusasioiden opettamiseen. Tuota,oisko nyt kyse,ei niinkään siitä,että on hyvä olla lajiaggressiivinen,vaan siitä,että haetaan terävyyttä koiraan.Lajiaggressiivisillä kun sitä usein löytyy myös.
Eli ajatellaan,että se toisi pontta lisää tavallaan,terävyydestä siis.
En oikein usko tuohon metsäkoirilla.Enemmän voisi ajatella toimintakykypuolta ja taistelutahtoa.Siihen taas ei tarvita lajiaggressiivisia.
Suomessa tuskin tulee tuollaista halukkuutta.Jo maamme kulttuuri estää sen.Aggressiivisen koiran kanssa metsästys hankaloituu,koska ei sekään saa kesken työn käydä niittamassa jonkun marjastavan mummon moppea.Ja jos kyse on lajiaggressiivisesta,niin se on kyllä aika höllillä,vaikka kuinka olisi työhönsäkin
sitoutunut.Ja täällä jo media pitää huolen,ettei ihan villiksi homma mene.
Ja pk-puolella kyllä minun käsittääkseni on juuri kyse "topakkuuden" ja reaktiivisuuden voimistamisesta.
Ja siis jos/kun vahvistetaan entisestään terävyyttä ym.vaativia ominaisuuksia,niin hallittavuus myös vaikenee ja koira on kierroksilla siihen malliin,ettei ellei sitä taitavasti osata ohjata oikeaan ja riittävästi purata,niin suattaapi ongelmaa pukata.- Tötsö
molossi kirjoitti:
Tuota,oisko nyt kyse,ei niinkään siitä,että on hyvä olla lajiaggressiivinen,vaan siitä,että haetaan terävyyttä koiraan.Lajiaggressiivisillä kun sitä usein löytyy myös.
Eli ajatellaan,että se toisi pontta lisää tavallaan,terävyydestä siis.
En oikein usko tuohon metsäkoirilla.Enemmän voisi ajatella toimintakykypuolta ja taistelutahtoa.Siihen taas ei tarvita lajiaggressiivisia.
Suomessa tuskin tulee tuollaista halukkuutta.Jo maamme kulttuuri estää sen.Aggressiivisen koiran kanssa metsästys hankaloituu,koska ei sekään saa kesken työn käydä niittamassa jonkun marjastavan mummon moppea.Ja jos kyse on lajiaggressiivisesta,niin se on kyllä aika höllillä,vaikka kuinka olisi työhönsäkin
sitoutunut.Ja täällä jo media pitää huolen,ettei ihan villiksi homma mene.
Ja pk-puolella kyllä minun käsittääkseni on juuri kyse "topakkuuden" ja reaktiivisuuden voimistamisesta.
Ja siis jos/kun vahvistetaan entisestään terävyyttä ym.vaativia ominaisuuksia,niin hallittavuus myös vaikenee ja koira on kierroksilla siihen malliin,ettei ellei sitä taitavasti osata ohjata oikeaan ja riittävästi purata,niin suattaapi ongelmaa pukata.Itse pohdin tuota samaa ja kiittelin mielessäni kulttuurillista eroa.
Käytännössä tuo sietämiskynnyksen madlaltuvuus on seurausta tiettyjen terävyysominaisuuksen ja taistelutahdon voimistamisesta jalostuksellisin keinoin.
Eiköhän näissä meidän omissa kulttuurillisissa perisynneissä ole ihan tarpeeksi ongelmien aiheuttajia,ilman muualta tuotuja.
Nyt taas kun kevät koittaa niin on tullut havittua että kaupunkialueella vapaanapidot vaan lisääntyy,vaikka laki sanoo jotain ihan muuta.Ei ole ollut viimeviikollakaan eikä edes tänään harvinaista törmätä vapaana muutamansadan metrinpäässä isännästä/emännästä ihmispaljoudessa jalkakäytävällä ostoskeskuksen kupeessa syöksyilevaan (isohkoon)koiraan.
Toinen perisynti on kännykät,kännykkä korvalla koira pitkässä hihnassa,ilman katsettakaan koiraan,vaikka se tekisi mitä.
Kolmantena ah niin rakas oikeus ulkoilla koiran kanssa,olut tölkki kädessä ja mieluiten itse konttauskunnossa,lähentää kummasti välejä koiraan.
PS kannattaa käydä katsomassa vaikka Venetsiassa kuinka siellä koira hommat etenee.Paljon koiria,kapeat kadut, ei yhtään rähinää ja mitään ongelmaa ohituksissa.Hihnat oli lyhyitä ei näkynyt mitään 5-metrin virityksiä,ohi mentiin liikkeellä ilman krumeluureja.Ei juuri koiria päästetty edes kontaktille,ei tosiaan mitään remmimoikkaamisia.En tiedä onko jotain koirapuistoja olemassa siellä,vai miten vapaanaolot ja kontaktit muiden kanssa hoidetaan.
- Tötsö
Ruokaorjentoitunut koira on helpointa opettaa nameilla, jollekkin toiselle toimii toinen tyyli.
Henkilökohtaisesti en dumaa mitään muuta koulutustapaa kuin väkivata,muutoin on sama mikä on se motivaattori koiralle jota käytetään,pääasia on että koulutetaan ja motivoidaan.
Se tyyli mikä toimii omaan ohjattavaan pitää kaikkien löytää itse,koulutuslinjoissa on niin paljon mielipiteitä, jopa äärettömän jyrkkiä sellaisia, että kaikkien tulisi käyttää juuri sitä metodia minkä joku vahvapersoona on kokenut parhaaksi.
Henkilökohtaisesti olen sitä koulukuntaa että edetään koiranehdoilla,sille parhaiten sopivalla metodilla tuijottamatta jotain tiettyä tyylisuuntaa,vinkkejä tulee itsekkin haettua kyllä kaikista linjoista ja testattuakin niistä osaa.Oma tieni on ehkä pidempi ja tavallaan hankalampi,kun se että ottaa hapet pois joka kerta kun ongelmaa vähänkin ilmenee ja koira ei toimi halutusti.
Paljon tulee kiinnitettyä mm.ohitustianteissa huomiota toisen koirakon elekieleen,siis sekä ohjaajan että koiran sekä samalla oman koiran ja jopa itseni.Väistän samantien jos havaitsen että homma ei ole hallussa alkuunkaan toisella puolella, jos oma lähtee esittämään vähääkään täpinää korjaan samantien ,viime kädessä sitten vaihdan vaikka puolta kadulla jos yleisesti tilanne sitä vaatii,katsellaan sitten ohittajaa sieltä.Todella riippuu paljon tilanteesta kuinka toimin,yllätyksiä pyrin välttämään riittävällä ennakoinnilla.Itse en todella pidä etutassut ilmassa linjan ohittajista. - Rotikkarinsessa
Nyt on pakko jo vähän hehkutellakin, sillä ollaan tässä nyt, kun koira on alkanut parantua (tosin nyt olen itse niin pahassa kuumeessa, että ei paljon pitkiä lenkkejä tehdä..) niin meillä on alkanut remmiräyhäys helpottaa.
Edelleenkään ei koirien ohitus onnistu täysin reagoimatta, joskus myös pientä ärräämistä esiintyy, mutta: jos kiinnostus vastaantulijaan on liiaallista ja korvat katoavat, pyörähdetään ympäri ja jatketaan matkaa ja tuo kävelee jo siinä rentona - kunhan takanatulija ei tule liian lähelle. Silloinkaan ei tosin tämä ala räyhätä, ellei se toinen ala murista ja rähistä ja haukkua, vaan osoittaa enemmänkin vain mielenkiintoa sitä kohtaan ja saattaa jäädä kuikuilemaan taakse ja yrittää kiskoa: mutta kun hihnan pidän lyhyellä ja jatkan matkaa - ja joissain tapauksissa kirjaimellisesti raahaan koiraa muutaman metrin ajan perässäni ennen kuin se alkaa taas kävellä kunnolla - niin hyvin menee.
Sitten, jos näyttää että takanatulija liikkuu nopeammin kuin me, eikä ola näkösällä risteystä tai piha-aluetta tms., jonne me päästäisiin puikahtamaan "pakoon" (eli jatketaan matkaa normaalisti), niin on pakko pysähtyä, jolloin koira usein sitten kerää jonkin verran kierroksia - eilen itse asiassa meidän oli pakko pysähtyä kun vastaan tuli koira ja takana tuli koira, jotka molemmat blokkasivat mahdollisuudet päästä "pakoon" ja koska tie oli kapea ja jäinen, minun piti valita hyvin huolella, mihin kohtaan pysähdyn etten joutunut jäällä seisomaan, kun vastaantulija käveli tien sulalla puolella.
Blokkasin tuossa tilanteessa oman koirani penkkaa vasten, josta se yritti päästä vastaantulijan luokse (joka vielä pysähtyi siihen meidän kohdalle ja antoi oman koiransa räyhätä takaisin..!). Lopetti kuitenkin yllättävän nopeasti, kun pari hieman kovemmalla volyymilla annettua kieltoa päästin ja pidin pannasta kiinni. Liikkuminen tosin oli mahdollista jäisen tien vuoksi vasta, kun vastaantulija oli päässyt sen verran ohi, että uskalsin luottaa koiraan, ettei se ryntää niiden perään ja minä liukastu jäällä, kun nytkin paikallaseistessä toinen jalka oli siinä ja siinä, että se lähtee alta.
Ihmisten ohitukset ovat sitten oikeasti jo tuohon nähden helppoja, yleens jos pyörähtää tarvitsee, riittää kerta ja muutama askel ja sitten ohimennessä tiukka kielto jos kiinnostusta vastaantulijaan esiintyy, jolloin hihna - jos ei koko aikaa löysällä pysykään, niin löystyy. Ja jos koira haluaisi lähteä seuraamaan toista ihmistä, normaalit keinot vetämisen lopettamiseksi toimivat, eli se ei yritä väen väkisin päästä sen perään.
Ja kyllä sen huomaa, miten omakin olo muuttuu huomattavasti, enää ei stressaa pienestikään niitä vastaantulevia koiria ja ihmisiä, vaan oikeasti melkein odottaa, että päästäisiin harjoittelemaan, sillä mitä enemmän kokemusta noista tilanteista tulee (kunhan eivät vielä tule ihan täysin peräjälkeen), niin sitä paremmin meillä menee.
Että kyllä tämä tästä, vaikka välillä meinasikin olla toivoton olo, kun edistystä ei tuntunut tapahtuvan ja jos pienesti tapahtuikin, se yhtä helposti palasi takaisin lähtökuoppiin. - Rotikkarinsessa
Huuuuh, eilen liitelin ja tanssin voitontanssia pilvissä koko iltapäivän, kun pitkällä (n. viiden tai kuuden kilometrin) lenkillä ohitettiin KOLME koirakkoa ilman, että oma koira olisi niihin reagoinut yhtään mitenkään - namin kanssa kyllä, mutta ohitettiinpa kuitenkin! Ja yhdessä koirakossa oli vielä koko ajan rähisevä ja räyhäävä koira ja se oli niistä koirakoista se ensimmäinen, jolloin kokeiltiin vielä tuota pyörähdystekniikkaa, mutta kun tilanne meni siihen, että ei me päästy etenemään ollenkaan kun vastaantuleva koira alkoi rääkyä ja räyhätä heti kun käännyttiin takaisinpäin, jolloin tämäkin reagoi ja vastaan tuli tienpätkä, joka oli koko leveydeltä peilijäällä, niin päätin, että perhana: mehän mennään siitä koirasta ohi.
Rauhoitin koiran ensin ja palkkasin sitä kun se ei kiinnittänyt mäyrikseen mitään huomiota ja sitten vain mentiin ohi, koiralla nami koko ajan sillä tavalla nokan edessä, että se tiesi sen olevan siellä, mutta ei saanut sitä käsiinsä ennen kuin ohitus oli kunnialla ohi. Ja sitten nami ja hirvittävät kehut ja pikkuinen riekkutuokio (harmittavasti vain ilman lelua, kun unohtui ottaa matkaan eikä siihen hätään löytynyt lumipalloa tai kepakkoakaan..). Ja seuraava koirakko-ohitus olikin jo helpompi, vaikka siinäkin oli kaksi koiraa, jotka tuijottivat meitä hyvin tiiviisti koko ohituksen ajan - koira kerran vilkaisi niitä ja jatkoi matkaansa ilman, että hihna edes kiristyi.
Että kyllä tämä tästä, vaikka tekemistä vielä on. Varsinkin yllättävissä tilanteissa, eilen nimittäin iltalenkillä, kun oltiin kääntymässä jo kotipihaan, nurkan takaa tuli ihan äänettömästi ja yllättäen tyyppi juoksemalla koiransa kanssa - jota minäkin säikähdin ja koira otti kierroksia siitä heti. En siinä tilanteessa sitten yrittänytkään mitään namia tunkea naamalle vaan pyrin vain pitämään koiran hallinnassa ja kyllähän tuo onnistui, varsinkin kun tyyppi huomasi yllättäneensä meidät, niin kiersi sitten autotien kautta ja penkan takaa meidän ohi, että sain rauhoitettua tuon oman otukseni.- canis.familiaris
Ok. Kohta siis voi jo hieman nostaa vaatimustasoa, eli vaatia ohitusta opetuksen mukaan...Eli nostetaan ohjaavuuden osuutta.
- canis.familiaris
Hieman helpottaa myös, jos asetetun tavoitteen pilkkoo....Ilman kontrollia edistymistä ei oikein aina huomaa (kaikkea) koska pääasia vie huomion. Tuo rotikkarinsessan työmää ei ole helppo, jos huomioidaan sen eri tekijöitä ja painoitusta.
Esimerkki.
Jos asetetaan selkeä tavoite eli päämäärä, jossain asiassa ja se nyt voisi olla vaikka koirakohtaaminen tai vast.
Olisi kai tärkeä punnita asiaa hieman, että mitä muuta voidaan tehdä, kuin kohdata ongelma ja sitä kautta voittaa se. Eli miettiä sitä tukevaa toimintaa.
Kartoitetaan hieman mistä koira erityisesti pitää, Metsäkävelyt, kaupunginlaita, jne. eli tasapainoitetaan tuota ulkoilua, että koirallekkin jää hieman "relattavaa", ja että uloslähteminen ei aina tarkoita sitä, mitä koira jo ennakoi
Viedään koiraa näihin ärkykkeisiin sen kestokyvyn ja määrän mukaan.
(sen kaiketi näkee miten ja millä mielellä koira ulos lähtee)
Eli asetetaan päämäärä ja tavoite, ja niihin välitavoitteet. (nyt olet jo niissä) mutta työstä ja kontroloi opittua asiaa välitavoitteiden kautta...
A) lähtökohta -> E) päämäärä.
Kartoita ja jaa "ongelmat" välitavoitteisiin ja poista yksi kerrallaan niitä pois.
A->B->C->D->ja E (korjattavat ja tavoitellut asiat vaikka hihnalenkillä)
A->C->D ja E
A->D-> ja E
A->E
Eli työstä ne pois jotka helpoiten on kitkettävissä, tai sitä, mikä on kiireisin..Vahvista opetettua ja työstä seuraavaa. Muuten kokonaisuuden näkeminen voi olla haastavaa, koska tilanteet ja asiat elää.
Mieti minkäverran koiralle ärsykettä tarjoat...aina ei kannata mennä tultapäin...
Samoin jos jotain työstät tee se riittävän vahvaksi, että siihen ei enää tarvitse palata, vaan hoituu ohjauksella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?1112436Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä511193Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1775122Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa323734Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963564Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss503159Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092884Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132468Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie532185Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191975