Terve
Tiedustelen mitä kokemuksia on matkan peruuttamisesta.
Ystävävämme joutui peruuttamaan viikon matkan.
Aikaa lähtöön yli 28 vuorokautta.
Matkatoimisto peri toimistokulut 200 euroa.
Kyseessä oli yksi tilaus jossa neljä lähtijää.
Aika kovat kulut yhteen matkavaraukseen. Suomalaisella matkanjärjestäjällä.
Matkan peruutus
5
5818
Vastaukset
- macanudo
Tuntuu todella kovalta, mutta lienee käytäntö. Jos he olisivat pystyneet siirtämään matkaa, ei kuluja olisi mennyt. En ole onneksi joutunut matkoja peruuttamaan. Viime talvena teimme lopullisen päätöksemme matka-ajasta ja maksoimme matkamme kolme viikkoa ennen lähtöä (mielestäni matkatoimisto oli hyvin joustava) ja ellemme olisi silloin pystyneet matkustamaan, olisimme voineet siirtää matkaa kuluitta.
- Riksu
Valmismatkojen peruutusmaksu on yleisesti 50 EUR / matkustaja. Joten neljän hengen matkasta yhteensä 200 EUR.
Minustakin tuo on vähän kova hinta, mutta se on ihan yleinen käytäntö...
Jos hinta on omasta mielestä kohtuuton, kannattaa kysellä ensin matkatoimistolta kohtuullistamista ja jos ei onnistu, kannattaa kysyä kuluttaja-asiamieheltä mikä on heidän kantansa, onko kohtuullista vai ei.
"Muutokset eivät tapahdu itsestään, muutos tapahtuu vain, jos joku laittaa sen tapahtumaan"- Opas
Nämä 4.5.1995 allekirjoitetut sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat.
4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman erityistä syytä
Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä syytä seuraavasti:
4.1.a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla matkanjärjestäjälle etukäteen mainitut toimistokulut.
Tähän ei voi kuluttajaviranomaiset puuttua koska he ovat tuon pykälän sopimusehtoihin itse hyväksyneet. Natkanjärjestäjä saa itse sitten päättää paljonko toimistokulut ovat. Aurinkomatkat ottaa 50 €/hengeltä, Tjäreborg myös 50 €/henkilö paitsi jos peruutetaan kaukomatka, silloin 75 €/henkilö. Saksalainen Finnmatkat vetää pohjat, 100 €/hengeltä. - Kaisa
Opas kirjoitti:
Nämä 4.5.1995 allekirjoitetut sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat.
4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman erityistä syytä
Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä syytä seuraavasti:
4.1.a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla matkanjärjestäjälle etukäteen mainitut toimistokulut.
Tähän ei voi kuluttajaviranomaiset puuttua koska he ovat tuon pykälän sopimusehtoihin itse hyväksyneet. Natkanjärjestäjä saa itse sitten päättää paljonko toimistokulut ovat. Aurinkomatkat ottaa 50 €/hengeltä, Tjäreborg myös 50 €/henkilö paitsi jos peruutetaan kaukomatka, silloin 75 €/henkilö. Saksalainen Finnmatkat vetää pohjat, 100 €/hengeltä.Sopimus kyllä on olemassa, mutta ainakaan sinun lainauksessasi ei ollut mitään mainintaa summista tai sopimuksesta kuinka suuria summat voivat olla. Peruutuskuluja siis saa periä, mutta suuruusluokasta voidaankin käsittääkseni olla eri mieltä.
Itselläni nimittäin kävi melkein puolitoista vuotta sitten niin, että jouduimme erinäisistä syistä perumaan 5 hengen matkat (ei ollut varsinaisesti 'pakottava syy', mutta käytännössä kuitenkin...).
Meiltä olisi mennyt 250 euroa peruutusmaksuja, mutta pidimme niitä kohtuuttomina, koska olimme kaikki olleet samalla varauksella. Lyhyehkön neuvottelun jälkeen peruutuskulut sovittiin 100 euroksi ja meille palautettiin vielä 150 euroa.
Joten vaikka sopimukset sanoisivat mitä, kannattaa kysellä sovittelua, jos summa tuntuu kohtuuttomalta. - Opas
Kaisa kirjoitti:
Sopimus kyllä on olemassa, mutta ainakaan sinun lainauksessasi ei ollut mitään mainintaa summista tai sopimuksesta kuinka suuria summat voivat olla. Peruutuskuluja siis saa periä, mutta suuruusluokasta voidaankin käsittääkseni olla eri mieltä.
Itselläni nimittäin kävi melkein puolitoista vuotta sitten niin, että jouduimme erinäisistä syistä perumaan 5 hengen matkat (ei ollut varsinaisesti 'pakottava syy', mutta käytännössä kuitenkin...).
Meiltä olisi mennyt 250 euroa peruutusmaksuja, mutta pidimme niitä kohtuuttomina, koska olimme kaikki olleet samalla varauksella. Lyhyehkön neuvottelun jälkeen peruutuskulut sovittiin 100 euroksi ja meille palautettiin vielä 150 euroa.
Joten vaikka sopimukset sanoisivat mitä, kannattaa kysellä sovittelua, jos summa tuntuu kohtuuttomalta.Viittasin postauksessani Riksun kommenttiin:
"Jos hinta on omasta mielestä kohtuuton, kannattaa kysellä ensin matkatoimistolta kohtuullistamista ja jos ei onnistu, kannattaa kysyä kuluttaja-asiamieheltä mikä on heidän kantansa, onko kohtuullista vai ei." koska kuluttaja-asiamies ei siihen voi puuttua. Matkatoimisto kylläkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as603186Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078