Paimenkoira ja kissat - katastrofi käsillä?

Adela

Minulla on kaksi kissaa, ja tarkoitus olisi jossakin vaiheessa ottaa koira. Tarkkaa rotua en tiedä vielä, mutta joka tapauksessa olen ajatellut joko terrieriä tai paimenkoiraa. Terriereistä ja kissoista laitoin jo kysymyksen terrierit-palstalle, mutta ajattelin kysellä täältä kokemuksia ja tietoja paimenkoirien ja kissojen yhteiselosta.

Kissani ovat aina olleet ystävällisen uteliaita koiria kohtaan, ja varsinkin toinen kissa rakastaa koiria yli kaiken. :D Mitä isompi koira, sitä kiihkeämmin se haluaisi mennä koiraa tervehtimään. Käytän siis kissojani valjaissa ulkona, ja koiranulkoiluttajia tulee usein vastaan. Jos koira käy liian innokkaaksi, kissani ovat vain perääntyneet turvallisen välimatkan päähän, eivät siis hyökkäile kimppuun ellei ole tosi kyseessä.

Minua kuitenkin askarruttaa se, onko mahdollista kouluttaa koira elämään rauhaisasti yhdessä kissojen kanssa? Olen harkinnut roduista schipperkeä, belgianpaimenkoiraa (groenendael), bordercollieta, shetlanninlammaskoiraa, berninpaimenkoiraa... Vaihtoehtoja riittää, on niin hurjan paljon kauniita ja ihania koiria. Paimenkoirien ulkopuolelta olen tosiaan miettinyt pientä terrieriä tai novascotiannoutajaa.

Onko teillä kokemusta tai tietoja paimenkoiran ja kissan yhteiselosta? Pyrkiikö koira paimentamaan kissoja, tai ovatko riistaviettiset koirat lähteneet saalistamaan esim. juoksevia kissoja? Pystyn tarjoamaan koiralle paljon liikuntaa ja ajanvietettä ja panostamaan koulutukseen, mutta pelkään että koulutuksesta huolimatta koira kävisi kissojen kimppuun. Jos paimennus- ja/tai riistavietti on vahvasti koiran verissä, niin ei sitä varmaan kokonaan saa karsittua? Eikä se ole mitenkään tarkoituskaan, vaan valita sellainen rotu, jonka kanssa tulisi mahdollisimman vähän ongelmia, etteivät koira eikä kissat joudu kärsimään emännän koirakuumeen takia.

8

2242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emubarbi

Meillä pojat ainakin tulevat keskenään vallan mainiosti toimeen. Kissa oli ensin ja sitten tuli koira. Kissa oli kyllä juo tottunut edellisiin koiriini. koirani on sakemannimix, jolla kyllä paimennus ei ole niin vahvana kuin puhtaalla sakemannilla tyypillisesti on. Mutta meillä ainakin pojat ovat parhaat kaverukset. Kun herään ne yhteistuuin tepastelevat perässä ja aukaisevat vessan oven ja käyvät vessan ulkopuolelle pitämään omaa hellyyttävää aamuhetkeään. ne nuuskivat ja nuolevat toisiaan. Poijat käyvät samalla vesikupilla sulassa sovusa. Ruokailukin sujuisi muuten yhteituumin mutta koiran mielestä kissalla on paremmat safkat, joten ruokailevat täten erikseen. Hyvin sujuu yhteis elo. välillä leikkivät keskenään. Ainakaan meillä ei ole missään vaiheessa ollut minkäänlaisia ongelmia poikien kesken.

• turha huoli

Minulla on aika ollut vain paimenrotuisia koiria ja ne kaikki ovat olleet loistavia kissojeni seuralaisia. Ja tunnen paljon terriereitäkin, jotka asuvat samassa taloudessa kissojen kanssa.

• Joobax

Kun koira tulee teille pentuna, kissat kuuluvat laumaan.

Meillä on ollut terrieri samassa laumassa kissan, kanin ja rottien kanssa, kaikki sulassa sovussa ;)

Tällä hetkellä mulla on kaksi kissaa ja beaucenpaimenkoira. Paimentamiseen vaan tiukka komento alusta asti niin kyllä jättää sellaisen toiminnan.

• höh´´´

Beaucenpaimenkoira ? Ärsyttävä nimitys. Minulle rotu on aina se vanha perinteinen beauceron. Miksi se piti muuttaa ?

• hh

Koira kun koiran, niin yleensä tulevat toimeen kissojen kanssa varsin mainiosti varsinkin jos kissat ovat taloudessa ennen koiraa ja koira tulee pentuna.

• paimenjakissat

Juu, sama meillä!
      Eli kaksi kissaa oli entuudestaan ja perheeseen otettiin vielä paimenkoira(pentuna).
      Vanhempi kissa ei koirasta tykkää, mutta jättää rauhaan ja samaten koira tietää ettei kannata mennä sitä ärsyttämään.
      Nuoremman kanssa ovat kamuja! Kissa oikein yllyttää leikkiin, ja siinä sitten talo täriseekin kun nämä kirmaavat pitkin poikin!:)

• Bernija3kissaa

Meillä oli ennestään kolme kissaa ja kolme viikkoa sitten tuli berninpaimenkoirapentu. Pentu haluaisi kovasti leikkiä kissojen kanssa, mutta vielä kissat sähisevät ja murisevat kun pentu yrittää lähelle. On niin innokas ja haukkuu. Opettelemme rauhallista käyttäytymistä kissojen lähellä ja viesti alkaa toivottavasti mennä pikkuhiljaa perille :)
      Kissat ovat tosi uteliaita pennun suhteen, joten eiköhän noista karvapalloista tule kavereita ennenpitkää.

• Pumistin

Meillä on aina kissat ja koirat tulleet keskenään toimeen. On ollut monen rotuisia koiria. Nytkin 14-v vanha pumiherra, jonka hurja nuoruus on takana syö samasta kupista uuden kissan kanssa tai siis kissa tunkee samalle kupille ja vien parhaat herkut kirsun edestä. Kun kissat oppivat olemaan koirien kanssa, sopeutuvat ne myös paremmin vieraisiin koiriin. Meillä on ollut naapurin koira hoidossa ja pienen totuttelun jälkeen kaikki ovat ehjinä. Koskaan ei ole tarvinnut paikkailla kissa/koiratappeluiden jälkiä, mutta jos on emo pentujen kanssa, ei kannata laittaa samaan tilaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3065
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2133
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1719
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1587
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1331
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1180
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1137
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1031
    Aihe