Minkälaiset hautiaiset ootta aatellu pittää

mitenkä siellä päi

Oottako jotenki ohojeistanu jäläkipolovia asioitten suhteen vai piättökö semmoset ku sattuu tulemaan?
Yks siivooja tuossa selosti kuinka oli lapsiaan neuvonu, että kantajille kahavit vaa eikä muuta.

34

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä niistä itse pääse nauttimaan, kahveista eikä virrenveisuusta.
      Ohjeita olen antanut ja toivon, että niitä noudatetaan.

• mereen

Tuollahan on jo linkki samasta aiheesta ylempänä,arkkuun vai tuhkiksi.

• Olen kyllä satavarma siitä että omia hautajaisiani en isännöi.

• L - L

Ensin tarpeellinen talteen! Ainakin koulutuskäyttöön.

Kestävämmista vekottimista silmien tekniset okulaarit ja olkavarren titaaniankkurit.
      Evätköhän varsinaiset elimet kelpaisi opiskelijoiden pilkottaviksi, ainakin varoittavassa mielessä.

Ukko pahviarkkuun ja tuhka männikköön.
      Papin asemesta ammattipuhuja kehumaan muutamaksi minuutiksi.
      Urkumusiikin asemesta panhuilua.

Lähiomaisille peijaiset paikkakunnan kapakan kabinetissa.
      Vahinko, että kaikki ovat raivoraittiita joten irkkutunnelma jää saavuttamatta.

Tai sitten perikunta voi poiketa testamentistani koska reklamatiopelkoa ei ole.

• akkake

hei - toi panhuilu on hieno!

• ...

Ei peijaisia.

Sairaalasta tai himasta kuolintodistuksen kautta pahviarkussa krematorioon. Tuhkat mereen, se siitä.

Olen jyrkästi kieltänyt poppamiehet, kantajat, lehti-ilmot, haudat ja hautakivet, peijaiset. Jos joku todella ei itke krokodiilinkyyneleitä, kitatkoon suruunsa pullon konjakkia. Mutta rituaaleja, niitä ei tule.

Sivumennen mainittuna, kun tein testamentin, ilmoitin muutamalla peeceetä nuoleskelevalle sukulaiselle, että ei tipu perintöjä, Ihme juttu, niistä ei olekkaan sen jälkeen kuulunut mitään :D Mun maallinen jäämistö on kans määrätty- sille ei voi mitään, miten ajanoloon käy, mutta pidin huolen, mun kuoleman jälkeen kukaan ei tule kenellekkään urputtamaan, että mä oisin pilannut perinnemaiseman rahanhimossani. Se mitä on, pidän elämäni aikana kinni niin hyvin kuin pystyy, sen jälkeen en pysty asioihin vaikuttamaan. Mutta yritetty on, se voi jäädä niinkuin "historiaan".

Tossa oli muuten hupaisa tilanne, ihan äsken. Jotkut ihme sukulaiset alkoi painostamaan mua laittelemaan seppelettä jonkun ihme tädin haudalle, se kun oli delannut. Mä kyselin, että kuka se nyt oikein oli ollut. Joo, muistin sitten, muutaman kerran eläissäni nähnyt hautajaisissa ja muualla. Ihan kiva ihminen, mutta ei merkitse mulle yhtään mitään. Ja sukulaisethan tieten suuttui, kun ilmoitin, että en mä sinne hautajaisiin viitsi lähteä, eikä mua kiinnosta tuhlata rahaa tuntemattoman ihmisen kukkalaitteisiin :D Hittoako mua kiinnostaa, jos joku tuntematon ihminen ottaa nokkiinsa, kun mä en lähde palvomaan tuntematonta kalmoa?

Itsemääräämisoikeus ihmisellä loppuu siinä vaiheessa kun ei ole itse puolustamassa omaa kantaansa, usein aikaisemminkin, julistetaan dementoitueeksi, mielenvikaiseksi, holhouksenalaiseksi tms. Mutta mä nyt olen nykyisen byrokratian puitteissa koittanut hoitaa oman, viimeisen tahtoni ainakin tiedoksi.

"Tutut tuntee, muista ei väliä"

=DW=

• Pirre*

Jälkeeni jäävät saavat päättää, miusta se on heidän asiansa, ainakin lasten, ja perinteiset rituaalitkin ovat osa surutyötä...

• ............

Pienet tuhkaus hautajaiset, vani lähimmät omaiset paikalla
      muille sanon vain heiiii, taivaassa nähdään.

• Olen testamentannut ruumiini anatomian laitokselle, joten pienimuotoinen siunaustilaisuus pidetään varmaan sen kappelissa, jos kuolen Suomessa ja laitoksella sattuu olemaan tarve oppimateriaalista.

Tuhkan saa sirotella mihin vaan, muttei vesistöä likaamaan.

Läheisille ja ystäville järjestetään kestit, viimeiset monista hauskoista juhlistani. Suurten kukkakranssien ja puheiden sijasta haluan, että paikalle tulevat muistelevat hauskoja yhteisiä hetkiä, hassuimpia yhdessä koettuja sattumuksia ja/tai omia hölmöjä kommelluksiani.

Uskon, että "luvalliset" naurunpurskahdukset ja yhdessä jaetut hauskat muistot helpottavat rakkaimpieni surua ja tekevät kaikkien olon paremmaksi. Juhlitaan elettyä elämää ja tuetaan harvoja todellisia surijoita.

Kuolema on luonnollinen päätös tälle elämälle ja itse olen silloin jo lähtenyt turvallisin mielin viimeiselle tutkimusmatkalleni kohti kaunista tuntematonta, johon olen pari kertaa saanut kurkistaa. Tai olen kokonaan häipynyt tuhkana tuuleen.

• Pirre*

Anteeksi mutta eikös tuhkaa käytetä esin maan happamuuden neutralisointiin kalkin tapaan, eli tuhkasi päinvastoin parantaisi vesistöä johon "joudut".. :)

• O - O
        Pirre* kirjoitti:

Anteeksi mutta eikös tuhkaa käytetä esin maan happamuuden neutralisointiin kalkin tapaan, eli tuhkasi päinvastoin parantaisi vesistöä johon "joudut".. :)

Kiitos tiedosta, Pirre. Olen ajatellut, ettei mikään pienikään lisäkuormitus tekisi hyvää vesistölle.

Olemme keskustelleet nuorten kanssa parista vaihtoehtoisesta sirottelupaikaista, joten kuivalle maalle kuitenkin.;)

• ..............

Aikoinaan yksi sukulainen testamenttasi ruumiinsa tutkimuksiin ku kuoli syöpään,
        eipä sitten enään kuoltuaan ruumis kelvannukkaan tutkittavaksi, se haudattiin aivan normaalistia arkussa hautaan muitten sukulaisten viereen, että näinki voi käydä.

• Pirre*
        O - O kirjoitti:

Kiitos tiedosta, Pirre. Olen ajatellut, ettei mikään pienikään lisäkuormitus tekisi hyvää vesistölle.

Olemme keskustelleet nuorten kanssa parista vaihtoehtoisesta sirottelupaikaista, joten kuivalle maalle kuitenkin.;)

Perunaa ei myös kannata tuhkien sirottelu paikalle istuttaa, niistä tulee rupisia :)

P.s. suothan anteeksi mustan huumorini..

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Perunaa ei myös kannata tuhkien sirottelu paikalle istuttaa, niistä tulee rupisia :)

Tarkennan, etten nyt vaan tule väärinymmärretyksi..

Siis tuhka ja kalkki saa perunoiden pinnassa rupea..

• O - O
        .............. kirjoitti:

Aikoinaan yksi sukulainen testamenttasi ruumiinsa tutkimuksiin ku kuoli syöpään,
        eipä sitten enään kuoltuaan ruumis kelvannukkaan tutkittavaksi, se haudattiin aivan normaalistia arkussa hautaan muitten sukulaisten viereen, että näinki voi käydä.

Testamentti ei sido kumpaakaan osapuolta. Anatomian laitos ottaa ruumiin vastaan vain silloin, kun sellaisia tarvitsee.
        Perilliset voivat myös päättää olla luovuttamatta ruumista.

Sairaalassa voivat ottaa varaosia hyötykäyttöön, vaikka perilliset eivät sitä hyväksyisi. En ole varma onko laki jo voimassa vai vasta vireillä.

• O - O
        Pirre* kirjoitti:

;D ;D ;D

• .

Ostin hautapaikan minulle ja miehelleni kuolleen poikamme vierestä.
      Sinne voi haudata, muuten en välitä miten hautajaiset järjestävät, jos järjestävät, en minä siitä tiedä enää mitään.

• Hautaaminen on mielestäni kovaa rahabisnestä. Itse toivon, että minut poltetaan pahviarkusssa. Siihen tilaisuuteen ei tarvitse kenenkään tulla. Olen itse ollut siunaustilaisuudessa ennen polttoa. Jotenkin rupesi väkisinkin ajattelemaan, että kohta omainen poltetaan. Haluan ehdottomasti polttohautauksen. Minua kammottaa ajatus, että minä lojun arkussa maan alla. Entä jos vielä tajuntani on tallella? Kukaan kun ei ole tullut kertomaan minne mennään ja missä ajassa. Tuhkat haluan levitettäväksi hautausmaan maahan. Olisi mukava ajatella, että jos vaikka joku ruohuntupsu saisi voimaa tuhkastani. Poikani varmaankin hoitaa maalliset jäännökset maahan. Sitten toivon, että hän ilmoittaa kännykän kautta tekstiviestillä ystävilleni poismenoni. Jokainen sitten tuntee omat tunteensa ja muistaa yhteiset aikamme. Ainoa ongelma on että olemme niin herkkiä kummatkin, poikani ja minä, että emme pysty käsittelemään asiaa. Kerran yritin mutta purskahdimme kumpikin itkuun. Kopioin nyt tämän kirjoituksen ja liitän sen elvytyskieltopaperin joukkoon.

• ..........

en minä ajattele vielä hautajaisiani, tässä iässä..ainahan voi sattua jotain, mutta en vanhuuden takia ainakaan..

• valoa kohti

Moni kai kokee että on jo elämänsä aikana
        tullut niin henkisesti, fyysisesti, taloudellisesti ja emotionaalisesti nakerretuksi,
        että heissuli vei kun kuolema saapuu.

Enkä mä ymmärrä sitäkään että vanhukset pannaan itse siivoamaan ja tyhjentämään kotinsa kaiken maailman hörhöille, testamennteja sinne tai tänne että ihmiset saa vielä kuolemankin jäläkeen pitkään rahoista ja mannuista tapella - eikö se oo vähän pöljän touhua sekin.

Monet eivät elämässään mitään hyvää saaneet ku koko elämä meni kellon ja työajan kilpajuoksussa, ja hyödyn tehdystä työstä korjasi aina joku toinen.

Miksi kuormittaa ihmiskuntaa vielä olemassaolonsa taistelulla?
        Jotka juhlia tahtoo, pitäkee juhlanne missä tahdotte.
        Kun mulla voimat tarpeeks vähenee ja kuoleman aika tuntuu koittavan, nii lähden vaeltamaan pohjoista kohti. Kun veto lopulta loppuu, nii luonto pitäköön lopusta huolen, eikö se oo ihan ekolookista kaikkia kohtaan?

Sanoihan jo muinoin vanha kansa että lämpimämpi pedon vatsassa kuin tässä kylmässä maailmassa.

• Tunnistamaton ruumis
        valoa kohti kirjoitti:

tullut niin henkisesti, fyysisesti, taloudellisesti ja emotionaalisesti nakerretuksi,

Enkä mä ymmärrä sitäkään että vanhukset pannaan itse siivoamaan ja tyhjentämään kotinsa kaiken maailman hörhöille, testamennteja sinne tai tänne että ihmiset saa vielä kuolemankin jäläkeen pitkään rahoista ja mannuista tapella - eikö se oo vähän pöljän touhua sekin.

Monet eivät elämässään mitään hyvää saaneet ku koko elämä meni kellon ja työajan kilpajuoksussa, ja hyödyn tehdystä työstä korjasi aina joku toinen.

Kun mulla voimat tarpeeks vähenee ja kuoleman aika tuntuu koittavan, nii lähden vaeltamaan pohjoista kohti. Kun veto lopulta loppuu, nii luonto pitäköön lopusta huolen, eikö se oo ihan ekolookista kaikkia kohtaan?

Sanoihan jo muinoin vanha kansa että lämpimämpi pedon vatsassa kuin tässä kylmässä maailmassa.

Jep. Ja onhan kuolemallasi työllistävä vaikutus, kun viranomaiset aloittavat mahdolliset murhatutkimukset ja jäännöksille suoritetaan ruumiinavaus.
        Saatat myös aiheuttaa löytäjälle henkisiä vammoja, painajaisunia ja tietynlaisen luontoympäristön kammon.
        Kannattaisiko harkita uudelleen?

• miksi yleensäkki
        valoa kohti kirjoitti:

on pitäny tänne syntyä, vaikka ite en taatusti oo tahtonu. !?

Muuten tunne samoin, mutta pedon ruuaksi en ala,
        kuitenkin olen miettiny miten katoaisi niin ettei kenekään tarvi hautajaisia pitää, eikä ruumista koskaan löytyisi.

• Minun valinnoistani voi lukea viime vuoden aloituksesta, vai olikohan se toissa vuonna....?
      H.

• Ihailijakerhoasi?

Sanomalehti muuttuu seuraavana päivänä jätepaperiksi. Aloitukset täällä vanhenevat vielä nopeammin. - Ketä kiinnostaa vanhat aloitukset ja sinun kirjoitustesi etsiskely?

• pus kis

En osaa sanoa, kun vasta tänä vuonna olen puskautunut.

• RosaLiiin

Jälkeenjäävien asiahan se on.
      Kyllä vähän aavistan millaiset ne tulee olemaan, tuttua kaavaa noudatetaan, enkä halua pahemmin heitä etukäteen neuvoa, surkoon ja toimikoon tavallaan.

Toimitus tapahtuisi pienessä piirissä melkein sanattomasti hiljaisen urkumusiikin tai jonkun klassisen sävelen koko ajan soidessa, ei mitään virrenveisuuta, papin pakinat hukkuisivat hyvään musiikkiin, saattajat hoitaisivat värssynsä mielessään. Arkku vain lopulta lipuisi musiikin soidessa paksujen samettiverhojen taakse.

Jos joku euro vielä olisi jäljellä niin niillä saisivat kunnolla syödä ja juoda ja huastella niitä näitä.

Tuhkat voisivat aikanaan kyllä kuskata ukkokullan kainaloon hautuumaalle.

• "RosaLiin"

"enkä halua pahemmin heitä etukäteen neuvoa"

"Toimitus tapahtuisi pienessä piirissä ......."

Nyt tuli kultsu pahaista naisenlogiikkaa.
        H.

• RosaLiiin
        hunksz kirjoitti:

"RosaLiin"

"enkä halua pahemmin heitä etukäteen neuvoa"

"Toimitus tapahtuisi pienessä piirissä ......."

Nyt tuli kultsu pahaista naisenlogiikkaa.
        H.

Voi sinnuu H...

Ei jälkikasvuni lue tätä palstaa vaikka komentaisin.
        Kuvitteluni toimituksesta tapahtui vain omassa pienessä päässäni,
        huaveilua kaikki vain.

Jos naisenlogiikaksi sitä kutsut niin sopii maanmainiosti.

• RosaLiiin kirjoitti:

Voi sinnuu H...

Ei jälkikasvuni lue tätä palstaa vaikka komentaisin.
        Kuvitteluni toimituksesta tapahtui vain omassa pienessä päässäni,
        huaveilua kaikki vain.

Jos naisenlogiikaksi sitä kutsut niin sopii maanmainiosti.

"RosaLiin"

Minusta tuntuu että saattaisin, korostan saattaisin, haluta ottaa sinut mukaan Keski-Suomalaisen joen, aavoille merille laskevan joen virtaukseen?
        Tuhansilla pikku tuhkakätösillämme pitäisimme toisistamme huolta, hivelisimme Ahventen ja Särkien kylkiä, limottuisimme Kiiskien keralla.
        Yhdet pikkukätösemme vajoaisivat Mahtavan Hummerin viiksikarvoihin, toiset kätösemme raappiutuisivat Hain-nahkaan.
        Osa meistä ihmettelisi mahtavia jäävuoria, ottaisi jääkylmässä sulavedessä suihkun.
        Osa päätyisi Australian lämpimiin rantavesiin, kunnes kuutiomeduusa meidät erottaisi, osittain.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"RosaLiin"

Minusta tuntuu että saattaisin, korostan saattaisin, haluta ottaa sinut mukaan Keski-Suomalaisen joen, aavoille merille laskevan joen virtaukseen?
        Tuhansilla pikku tuhkakätösillämme pitäisimme toisistamme huolta, hivelisimme Ahventen ja Särkien kylkiä, limottuisimme Kiiskien keralla.
        Yhdet pikkukätösemme vajoaisivat Mahtavan Hummerin viiksikarvoihin, toiset kätösemme raappiutuisivat Hain-nahkaan.
        Osa meistä ihmettelisi mahtavia jäävuoria, ottaisi jääkylmässä sulavedessä suihkun.
        Osa päätyisi Australian lämpimiin rantavesiin, kunnes kuutiomeduusa meidät erottaisi, osittain.
        H.

Hih! oikeastansa, Leinokaan ei tän parempaa rakkaustarinaa osaisi kirjoittaa...
        H.

• meeriamanda

Keskusteltu on .. tuhkaus, tuhkat uurnalehtoon. Mitään peijaisia en halua pidettävän.
      Elintenluovutuskortti on lompuukissani josko joku kelpaa, ottakoot.

• Lorena*

Olen toivonut tuhkaus - jälkikasvu saa toimia niinkuin parhaaksi näkee. Itse en ole enää näkemässä mitä jälkikasvu puuhaa asian kanssa., se on heidän juttu. Omaisuus on helppo realisoida rahaksi, loppu onkin sitten jakolaskua.

• L*

Oun aatellu, että peijaisia ei pidetä. Tuhkat nakataan jonnekin, minne ne saa nakata.
      Ei pitään pylväitä saati paaseja, kun ei ole jälkeenjääviä kukkia haudalle kaivelemaan. Eipä tarvi tuttujen jäädä hoitamatonta hautaa äimistelemään.

• arvelisin

taitaa joku muu pitää ne peijaiset...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      625
      2389
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      29
      1187
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1138
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      10
      1026
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      93
      925
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      875
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      93
      795
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    10. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      29
      653
    Aihe