Meillä syntyi etujaloista viallinen vasikka. Polvinivel kääntyy väärinpäin. Se ei kuitenkaan näytä haittaavan ollenkaan, vaan vasikka pääsee kävelemään hyvin ja iloisena kirmaa ja hyppii samanlailla kuin muutkin.
Itse olen kahden vaiheilla pitäisikö vasikka lopettaa. Vasikka kun on erittäin elinvoimainen ja jaloista ei näytä kuitenkaan olevan mitään haittaa.
Jos vasikka jätetään henkiin, niin miten siihen suhtaudutaan eläinsuojelun näkökulmasta? Rikonko eläinsuojelu asetusta, jos jätän vasikan henkiin? Oman eläinlääkärin kannan tiedän kysymättäkin. Hän sanoo että nuppi otsaan ja hautaan.
Syntymävika
5
124
Vastaukset
- navettapiika
Jos eläin ei kärsi ja se kehittyy normaalisti voi tilannetta seurata. Mutta jos tilanne muuttuu huonommaksi, on eläin lopetettava. Näin ohjeisti meidän elukkalääkäri, kun esittelin vasikkaa, jolla oli tosi kiero pää synnyttyään. Tilanne korjaantui kasvun myötä ja nyt ei kyllä erota muista, muuten kuin korvanumerosta tarkastamalla. Eli ei kannata hättäillä, anna vasulle mahdollisuus.
- Muamuija
Meillä myös vuosikas hieho, jolla aivan omituinen pää, kapenee silmien kohdalla ja silmät kuin sialla, syvällä pään sisällä. Kasvaa heikosti mutta muuten ollut aina elinvoimainen ja terve. Lääkäri sanoi lopettaneensa kaikki sen näköiset jo vasikkana pyydettäessä, me ajateltiin panna syksyllä lihoiksi.
- navettapiika
Muamuija kirjoitti:
Meillä myös vuosikas hieho, jolla aivan omituinen pää, kapenee silmien kohdalla ja silmät kuin sialla, syvällä pään sisällä. Kasvaa heikosti mutta muuten ollut aina elinvoimainen ja terve. Lääkäri sanoi lopettaneensa kaikki sen näköiset jo vasikkana pyydettäessä, me ajateltiin panna syksyllä lihoiksi.
Meidän kieropää taitaa kesän korvalla poikia, saas nähdä onko vasikallakin kieropää. Jos ois vaikka sukuvika. Onhan näitä omituisuuksia ollut aina joskus, mutta ei niistä tiedä onko eläjäksi ennen kuin kokemuksen kautta.
- vasikanhoitaja
Mielenkiinnosta kysyisin, että onko polvinivel väärinpäin vai onko se vain niin joustava että taipuu väärinpäin?
- mitä tehdä
Polvinivel taipui vain eteepäin. Eli juuri niin kuin takajalkakin.
Syntymästä lähtien taivuttelin jalkaa joka päivä taakse päin. Yllätys oli eilen suuri, kun nivelistä kuului taivutettaessa rusaus ja nivelet alkoi taipua oikein päin, eikä taipunut enää väärään suuntaan.
Kävin juuri äsken katsomassa vasikkaa ja siellä se nyt juoksenteli ja jalat toimivat nyt niin kuin pitääkin.
Onko kellekkään sattunut vastaavaa? Olisikohan jalkojen kehitys jäänyt kesken kohdussa ja nyt sitten tuli valmista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984