Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Estrogeeni annostus pitkällä aikavälillä

fshgdjdh

Kasvaako terveysriskit merkittävästi jos käyttää vuosia 6 mg päivittäin eikä esim. 4 mg? Onko kovin suurta eroa?

42

2809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+17=?

      Tee aiheesta tieteellinen tutkimus, jossa on 30 vuoden aikahaarukalla toteutettu seuranta TS:ille, ketkä käyttävät erilaisia annostuksia. Sitten tiedät.

      Estrogeenit feminisoivat kehoa, mutta nostavat rintasyövän riskiä, koska kasvattavat rintoja. Estrogeenit myös nostavat osteoporoosin riskiä, koska ne eivät rakenna luustoa yhtä hyvin, kuin androgeenit.

      Androgeenit maskulinisoivat kehoa, mutta nostavat kives- ja eturauhassyövän riskiä, koska androgeenit kasvattavat ja ylläpitävät niitä. Androgeenit myös nostavat sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen riskiä, koska ne keskittävät rasvaa enemmän vatsalle ja sisäelimiin.

      Ilman mitään sukupuolisteroideja osteoporoosin riski on moninkertainen, koska luuston uusiutuminen riippuu sukupuolisteroideista. Lisäksi elimistö ei pysty hyödyntämään syötjä proteiineja rasvavarastoiksi tai lihasmassaksi tehokkaasti, kun sukupuolisteroidit puuttuvat.

      Terveysriskejä on aina olemassa. Joudut vain valitsemaan oman kompromissisi.

    • timakkaat rässit

      Voi ei, ettei vaan olis mennyt puurot ja vellit sekaisin?

      Hataran käsitykseni mukaa estrogeenejä suositellaan juuri siinä mielessä naisille, että ne ehkäisevät osteoporoosia. Eivät suinkaan edistä em juttua.

      Tiedä häntä?

      • 9+15=?

        Eivät menneet yhtään sekaisin. Et vain lukenut kunnolla.

        > Estrogeenit myös nostavat osteoporoosin riskiä, koska ne eivät rakenna luustoa yhtä hyvin, kuin androgeenit.

        > Ilman mitään sukupuolisteroideja osteoporoosin riski on moninkertainen

        Kun siirtyy androgeeneista estrogeeneihin, riski kasvaa jonkun verran. Jos ei ole kumpaakaan, riski on moninkertainen. Tämän vuoksi naisilla on aina tilastollisesti korkeampi riski sairastua osteoporoosiin kuin miehillä, vaikka heillä olisi kuinka vahvat estrogeenihoidot päällä vaihdevuosien jälkeen.


    • uy76r5re65r

      Pelkkä estrogeeni ei nosta kovin paljon rintasyöpäriskiä, mutta jos cis-naisella on kohtu tallella ja joutuu siksi käyttämään keltarauhashormonia, riski lisääntyy huomattavasti. Transnaisten pitkä estrogeenin käyttöaika voisi olla riskitekijä, mutta cis-naisilla hormonikuormitus koko iän osalta on useimmiten pidempi (nuorena transhoitoihin päässeellä on vielä pidempi). Mikäli transnainen käyttää keltarauhashormoonia, rintasyöpäriski lisääntyy huomattavasti.

      Myös miehellä voi olla rintasyöpä, joten rintojen koko ei vaikuta siihen tuleeko rintasyöpä. Naisen hormoonit nostaa rintasyöpäriskin suuremmaksi kuin miehellä.

      • 9+12=?

        Jos transnainen aikoo imettää, hän tarvii progesteronin estrogeenin rinnalle usean vuoden ajan kehittääkseen rintoihinsa ne osaset, jotka mahdollistavat kunnollisen maidonerityksen.


      • koghjhlj
        9+12=? kirjoitti:

        Jos transnainen aikoo imettää, hän tarvii progesteronin estrogeenin rinnalle usean vuoden ajan kehittääkseen rintoihinsa ne osaset, jotka mahdollistavat kunnollisen maidonerityksen.

        Minulla ainakin maitoa alkoi tulla rinnoista pelkällä parin vuoden estrogeenihoidollakin mutta se edellytti synnytykseen liittyvää estrogeenitasojen muutosta. Sen jälkeen alkoikin maidon tuotanto, joskin vauva olisi jäänyt ainakin alkuun nälkäiseksi mutta imetys olisi ilmeisesti käynnistänyt luonnollisen prolaktiinin tuotannon ja lisännyt maidon tuottoa. Tuohon aikaan prolaktiiniarvoni oli aika korkeat, mutta ei raskausajan lukemissa. Vuosien kuluessa prolaktiinit ovat asettuneet normaalialueelle ja maidon tuotto on loppunut.


      • gsds
        koghjhlj kirjoitti:

        Minulla ainakin maitoa alkoi tulla rinnoista pelkällä parin vuoden estrogeenihoidollakin mutta se edellytti synnytykseen liittyvää estrogeenitasojen muutosta. Sen jälkeen alkoikin maidon tuotanto, joskin vauva olisi jäänyt ainakin alkuun nälkäiseksi mutta imetys olisi ilmeisesti käynnistänyt luonnollisen prolaktiinin tuotannon ja lisännyt maidon tuottoa. Tuohon aikaan prolaktiiniarvoni oli aika korkeat, mutta ei raskausajan lukemissa. Vuosien kuluessa prolaktiinit ovat asettuneet normaalialueelle ja maidon tuotto on loppunut.

        Onko veritulppa ja aivoinfarkti riskeistä mitään tutkimustietoa?


      • Kysyn vaan.
        gsds kirjoitti:

        Onko veritulppa ja aivoinfarkti riskeistä mitään tutkimustietoa?

        Kun on 10 vuotta käyttäny progynovaa 2mg 1 tbl pvä. Niin vaikuttaako yhtä hyvin kuin alussa, vai pitääkö annostusta nostaa, ku täyttää 50v.?


      • 57436
        gsds kirjoitti:

        Onko veritulppa ja aivoinfarkti riskeistä mitään tutkimustietoa?

        Veritulppariskiä ei ole jos käyttää annostustapaa jossa estrogeeni tulee suoraan verenkiertoon, esim. pillerit kielenaluskäytössä, geelit tai laastarit.


      • nmlkhghnlkgnm
        57436 kirjoitti:

        Veritulppariskiä ei ole jos käyttää annostustapaa jossa estrogeeni tulee suoraan verenkiertoon, esim. pillerit kielenaluskäytössä, geelit tai laastarit.

        Kaikki estrogeenipillerit eivät imeydy kunnolla kielen alla liuottamalla. Pillerin rakenne pitää olla mikrokiteinen ja Progynova ei ole sellainen joten kielen alla liuottamalla veren estrogeenipitoisuus voi jäädä vähäisemmäksi.


      • 57436 kirjoitti:

        Veritulppariskiä ei ole jos käyttää annostustapaa jossa estrogeeni tulee suoraan verenkiertoon, esim. pillerit kielenaluskäytössä, geelit tai laastarit.

        Veritulppariski on edelleen olemassa vaikka sulattaisit pillerin kielen alla, joudut joka tapauksessa nielemään.


      • abc123xyz
        azeriel kirjoitti:

        Veritulppariski on edelleen olemassa vaikka sulattaisit pillerin kielen alla, joudut joka tapauksessa nielemään.

        Miten niin "joutuu" joka tapauksessa nielemään? Pillerin kielenaluskäyttö ja nieleminen toimivat aivan eri tavalla.

        Kielenaluskäytössä aine imeytyy alkuperäisessä muodossaan limakalvolta vereen kiertämättä maksan kautta aiheuttaen suuremman pitoisuuden veressä. Sylki ei hajota ainetta yhtä paljon kuin mahahapot.

        Nieltynä aine kulkee maksan kautta rasittaen sitä, osa muuttuu erilaisiin muotoihin ja suurin osa tulee virtsan mukana pois. Mahahapot hajottavat ainetta enemmän kuin sylki.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9052581


      • Anonyymi
        koghjhlj kirjoitti:

        Minulla ainakin maitoa alkoi tulla rinnoista pelkällä parin vuoden estrogeenihoidollakin mutta se edellytti synnytykseen liittyvää estrogeenitasojen muutosta. Sen jälkeen alkoikin maidon tuotanto, joskin vauva olisi jäänyt ainakin alkuun nälkäiseksi mutta imetys olisi ilmeisesti käynnistänyt luonnollisen prolaktiinin tuotannon ja lisännyt maidon tuottoa. Tuohon aikaan prolaktiiniarvoni oli aika korkeat, mutta ei raskausajan lukemissa. Vuosien kuluessa prolaktiinit ovat asettuneet normaalialueelle ja maidon tuotto on loppunut.

        Hei mites transnainen sais estrogeeniä tai miten se niinku onnistuu? Haluisin oikeesti tietää.


    • Mun estro arvo oli Toukokuussa 2012, 0,25 Nmol/ l ja oon koko aika käyttänyt progynovaa sulattamalla kielen alla. Kyl se sulaa kun on kärsivällinen. :)

    • hjjhhgsjgh

      Siinä saadaankin hyvä vertailukohta että Progynova ei imeydy kunnolla kielen alta. Tuo estrogeeniarvo on vain heikosti riittävä, samoilla arvoilla minulle tuli pahat menopaussioireet. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan riittävästi feminisoivaan tasoon tarvitaan vähintään 0,8 nmol/l estrogeeniarvo veressä. Minulla 6 mg/vrk Zumenonia kielen alla liuottaen antoi arvoksi 1,2-1,3 nmol/l (juuri ennen seuraavan pillerin ottamista).

      Tässä ohjearvot S-Estdiolle
      Naiset:
      -Follikulaarivaihe 0.11 - 0.44 nmol/l
      -Ennen ovulaatiota 0.55 - 1.29 nmol/l
      -Luteaalivaihe 0.37 - 0.77 nmol/l
      -Postmenopaussi 0 - 0.13 nmol/l

      Progynovaa ei kannata käyttää koska mikrokiteisenä löytyy Zumenon ja Sandozin Estradiol jotka imeytyy hyvin kielen alta. Molemmat ovat erityiskorvattavia eli maksaa 3 € kolmeksi kuukaudeksi.

    • No naikkarilla lääkärin mielestä on riittävä ja on feminisoinut enemmän kuin hyvin kun katsoo ikääni. Testonkin määrä on 0,5 Nmol/ l.
      Sulatat mitä tahansa kielen alla niin se menee mahalaukkuun ja sieltä maksan kautta verenkiertoon. Paras hyöty saadaan, injektiona, laastarilla tai geelinä.

      Yritin nimittäin vaihtaa progynovan zumenoniin, mutta tuon ylläolevan selityksen sain. Rinnatkin oli yhä arat yli kolmen vuoden käytön jälkeen ja tuntui kuin ne olis revennyt. Määrä jota progynovaa otin Toukokuuhun asti oli tuolloin 8mg vuorokaudessa ja nyt 6mg joka toinen päivä ja 5mg joka toinen päivä. Nyt ei ole enää aristusta ja repeytymisen tunnetta.

      No mutta ensi vuoden Tammikuussa sen näkee sitten mikä on tilanne kun menen taas.

      • Niin väärin

        Kuinka usein te käytte gynen vastaanotolla? Mun kotikunta ei voi tarjota gynepalvelua ja ohjaavat yksityiselle ja ei ole varaa käydä. Voinko pyytää tkk:sta maksusitoumuksen yksityiselle? Olen käynyt yksityisellä koko prosessin ajan vuosia.


      • hjhjdfhsdf

        Testosteronin määrään vaikuttaa antiandrogeeni, ei estrogeeni. Naikkarin lääkäri väitti minullekin ettei 0,26 nmol/l arvolla voi olla menopaussioireita koska cis-naisilla katsotaan 0,20 nmol/l riittäväksi arvoksi hormonikorvaushoidossa. Vaihdoin yksityisgynelle.

        Kun mikrokiteistä pilleriä liuotetaan kielen alla (ja maltetaan olla nielaisematta) se liukenee kokonaan ja pillerin ainekset imeytyvät limakalvolta suoraan verenkiertoon. Tätä on tutkittu kansainvälisessä tutkimuksessa ja saatu selvästi suuremmat estrogeeniarvot kuin nielemällä pilleri. Joitakin muitakin lääkkeitä (mm. nitrot) otetaan kielen alla liuottamalla jotta ne saadaan nopeammin suoraan verenkiertoon. Kielen alla liuottaminen on jopa tehokkaampaa kuin laastari tai iholle levitettävä geeli.

        Naistenklinikan lääkärit tukeutuvat lääketehtaan ohjeisiin että pillerit pitää niellä. Edistyneemmät endokrinologit ja gynekologit tuntevat tämän kielen alla liuottamisen.


      • kljtgjlihj
        Niin väärin kirjoitti:

        Kuinka usein te käytte gynen vastaanotolla? Mun kotikunta ei voi tarjota gynepalvelua ja ohjaavat yksityiselle ja ei ole varaa käydä. Voinko pyytää tkk:sta maksusitoumuksen yksityiselle? Olen käynyt yksityisellä koko prosessin ajan vuosia.

        Transsukupuolisten hoitojärjestelmään kuuluu säännölliset seurantakäynnit Helsingin tai Tampereen hormonipoliklinikalla. Hoidon aloituksen jälkeen voi vaihtaa yksityispuolelle mikäli haluaa. Kun hormonipoliklinikan hoitojakso päättyy, siirrytään oma terveyskeskuksen hoitoon. Minulle kirjoittaa hormonireseptit terveyskeskuslääkärini.

        Mikäli tarvitsee muusta syystä gynekologin palveluita, terveyskeskuksista niitä ei saa missään, pitää mennä yksityiselle. Terveyskeskuslääkäri voi tehdä tarvittavat alkututkimukset ja lähettää tarvittaessa sairaalan poliklinikalle lisätutkimuksiin.


      • abc123xyz

        "Sulatat mitä tahansa kielen alla niin se menee mahalaukkuun ja sieltä maksan kautta verenkiertoon. Paras hyöty saadaan, injektiona, laastarilla tai geelinä. "

        Selitys joka sinulle annettiin oli paskapuhetta. Ei kielen alla sulatettu mikrokiteinen lääke mene mahaan vaan se imeytyy limakalvojen kautta verenkiertoon. Laastarit ja geelit toimivat useimmilla todella heikosti ja riippuu ihonlaadustakin miten imeytyy.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9052581


      • Olen käynyt tasan
        kljtgjlihj kirjoitti:

        Transsukupuolisten hoitojärjestelmään kuuluu säännölliset seurantakäynnit Helsingin tai Tampereen hormonipoliklinikalla. Hoidon aloituksen jälkeen voi vaihtaa yksityispuolelle mikäli haluaa. Kun hormonipoliklinikan hoitojakso päättyy, siirrytään oma terveyskeskuksen hoitoon. Minulle kirjoittaa hormonireseptit terveyskeskuslääkärini.

        Mikäli tarvitsee muusta syystä gynekologin palveluita, terveyskeskuksista niitä ei saa missään, pitää mennä yksityiselle. Terveyskeskuslääkäri voi tehdä tarvittavat alkututkimukset ja lähettää tarvittaessa sairaalan poliklinikalle lisätutkimuksiin.

        yhden kerran Tampereen hormonipoliklinikalla, kun sain hormoonit ja siitä on jo neljä vuotta. Mitään muuta käyntia siellä ei ole ollut joten se siitä säännöllisyydestä. Enkä ole myöskään käynyt terveyskeskuksessa hormooneiden takia.
        Ei kukaan ole enää minusta kiinnostunut. Eikä se edes minua haittaa.


      • hgiughyg
        Olen käynyt tasan kirjoitti:

        yhden kerran Tampereen hormonipoliklinikalla, kun sain hormoonit ja siitä on jo neljä vuotta. Mitään muuta käyntia siellä ei ole ollut joten se siitä säännöllisyydestä. Enkä ole myöskään käynyt terveyskeskuksessa hormooneiden takia.
        Ei kukaan ole enää minusta kiinnostunut. Eikä se edes minua haittaa.

        Eihän siinä mitään jos haluaa kantaa rahaa yksityispuolelle, sitä ei ole kielletty. Mutta kyllä minä käyn mieluummin vajaalla 14 eurolla terveyskeskuslääkärillä ja labrakokeissa saadakseni hormonireseptit.

        Kun transsukupuolinen kirjataan ulos hoitojärjestelmästä, kukaan ei ole enää kiinnostunut jatkosta, itse pitää huolehtia kaikesta kuten muutkin ihmiset.


      • Vien vain hormoni
        hgiughyg kirjoitti:

        Eihän siinä mitään jos haluaa kantaa rahaa yksityispuolelle, sitä ei ole kielletty. Mutta kyllä minä käyn mieluummin vajaalla 14 eurolla terveyskeskuslääkärillä ja labrakokeissa saadakseni hormonireseptit.

        Kun transsukupuolinen kirjataan ulos hoitojärjestelmästä, kukaan ei ole enää kiinnostunut jatkosta, itse pitää huolehtia kaikesta kuten muutkin ihmiset.

        reseptin uusittavaksi terveyskeskukseen ja se ei maksa mitään. En käy enää hormooneiden takia missään labrakokeissa.


      • .
        Vien vain hormoni kirjoitti:

        reseptin uusittavaksi terveyskeskukseen ja se ei maksa mitään. En käy enää hormooneiden takia missään labrakokeissa.

        Labrakokeissa kannattaisi käydä ainakin välillä ja nehän saa terveyskeskuksen kautta (edellyttää lääkärikäynnin). Olen käyttänyt kauemmin hormoneja kuin sinä ja käyn labroissa omat terveyteni takaamiseksi.


      • Mietin2586
        hgiughyg kirjoitti:

        Eihän siinä mitään jos haluaa kantaa rahaa yksityispuolelle, sitä ei ole kielletty. Mutta kyllä minä käyn mieluummin vajaalla 14 eurolla terveyskeskuslääkärillä ja labrakokeissa saadakseni hormonireseptit.

        Kun transsukupuolinen kirjataan ulos hoitojärjestelmästä, kukaan ei ole enää kiinnostunut jatkosta, itse pitää huolehtia kaikesta kuten muutkin ihmiset.

        Olen käynyt yksityisellä gynellä ja tkk:ssa sanoivat , että siirrän paperit yksityiseltä terveyskeskukseen ja saan siellä uusittua reseptin ja käydä labrakokeissa? Toisikseen aattelin, että kannatteeko muuttaa terveyskeskukseen, kun pitkä hoitosuhde nykyisen gynen kanssa ja käyn kerran vuodessa ja hän ei veloita reseptin uusimisesta


      • .
        Mietin2586 kirjoitti:

        Olen käynyt yksityisellä gynellä ja tkk:ssa sanoivat , että siirrän paperit yksityiseltä terveyskeskukseen ja saan siellä uusittua reseptin ja käydä labrakokeissa? Toisikseen aattelin, että kannatteeko muuttaa terveyskeskukseen, kun pitkä hoitosuhde nykyisen gynen kanssa ja käyn kerran vuodessa ja hän ei veloita reseptin uusimisesta

        Kaipa tuo yksityisgyne laskuttaa käynnistä, vai etkö käy lainkaan vastaanotolla kun uusit reseptit? Aiemmin kävin yksityisgynellä kerran vuodessa mutta kun ne käynnit oli vain pöydän ääressä jutustelua ja reseptien kirjoitus (käyntimaksu 60-90 euroa) niin tuumasin että eiköhän ne reseptit saa terveyskeskuksestakin. Terveyskeskuksessa pelkkä uusinta ei maksa mitään (resepti jätetään uusittavaksi ja noudetaan myöhemmin). Mikäli tulee jotain naistenvaivoja, käyn gynekologillani erikseen. Käyn terveyskeskuksessa säännöllisesti kerran vuodessa muiden sairauksien seurannan vuoksi, joten labrakokeet tulee otettua siinä ohella ja vastaanotolla kirjoitetaan hormonireseptitkin.


      • Yksityinen8683
        . kirjoitti:

        Kaipa tuo yksityisgyne laskuttaa käynnistä, vai etkö käy lainkaan vastaanotolla kun uusit reseptit? Aiemmin kävin yksityisgynellä kerran vuodessa mutta kun ne käynnit oli vain pöydän ääressä jutustelua ja reseptien kirjoitus (käyntimaksu 60-90 euroa) niin tuumasin että eiköhän ne reseptit saa terveyskeskuksestakin. Terveyskeskuksessa pelkkä uusinta ei maksa mitään (resepti jätetään uusittavaksi ja noudetaan myöhemmin). Mikäli tulee jotain naistenvaivoja, käyn gynekologillani erikseen. Käyn terveyskeskuksessa säännöllisesti kerran vuodessa muiden sairauksien seurannan vuoksi, joten labrakokeet tulee otettua siinä ohella ja vastaanotolla kirjoitetaan hormonireseptitkin.

        Joo, tietenkin käyntimaksu 80-100,- ei veloita, kun uusin reseptin. Kun asun pienellä paikkakunnalla, ni siksi en ehkä en halua muuttaa papereita yksityiseltä terveyskeskukseen, ku aattelin, et yksityisyys säilyy paremmin. Mut kun käyn terveyskeskuksessa muilla asioilla, niin kait näkevät koneelta transtaustani?


      • 6u576y8gt
        Yksityinen8683 kirjoitti:

        Joo, tietenkin käyntimaksu 80-100,- ei veloita, kun uusin reseptin. Kun asun pienellä paikkakunnalla, ni siksi en ehkä en halua muuttaa papereita yksityiseltä terveyskeskukseen, ku aattelin, et yksityisyys säilyy paremmin. Mut kun käyn terveyskeskuksessa muilla asioilla, niin kait näkevät koneelta transtaustani?

        Vanha hetu ja etunimi paljastaa aina kun henkilötietoja tutkitaan. Terveyskeskus ja ilmeisesti yksityispuolikin näkee nuo automaattisesti väestötietojärjestelmästä. Ei taida pysyä lääkäriltä salassa mutta lääkäri ei saisi levitellä asiaa eteenpäin.


      • En tiedä mitään
        . kirjoitti:

        Labrakokeissa kannattaisi käydä ainakin välillä ja nehän saa terveyskeskuksen kautta (edellyttää lääkärikäynnin). Olen käyttänyt kauemmin hormoneja kuin sinä ja käyn labroissa omat terveyteni takaamiseksi.

        syytä siihen, että kävisin labrakokeissa. Mitä terve ihminen niillä tiedoilla tekee?


      • .
        En tiedä mitään kirjoitti:

        syytä siihen, että kävisin labrakokeissa. Mitä terve ihminen niillä tiedoilla tekee?

        Hormonipolin ohjeiden perusteella prolaktiinit pitäisi tarkistaa vuosittain jos käyttää estrogeeneja. Mutta jos ei katso seurantaa tarpeelliseksi niin...


      • abc123xyz kirjoitti:

        "Sulatat mitä tahansa kielen alla niin se menee mahalaukkuun ja sieltä maksan kautta verenkiertoon. Paras hyöty saadaan, injektiona, laastarilla tai geelinä. "

        Selitys joka sinulle annettiin oli paskapuhetta. Ei kielen alla sulatettu mikrokiteinen lääke mene mahaan vaan se imeytyy limakalvojen kautta verenkiertoon. Laastarit ja geelit toimivat useimmilla todella heikosti ja riippuu ihonlaadustakin miten imeytyy.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9052581

        Sun antama linkin julkaisu on vuodelta 1997, suonet anteeksi jos epäilen. Niin kuin aiemmin sanoin juuri tulppariskin takia myöskään progynovaa ei vaihdetty zumenoniin koska riski on molemmissa yhtälainen vaikka molemmat kielen alla sulatetaankin. Zumenon sulaa nopeammin, mutta niin sulaa progynovakin joskin hitaammin. Eikä naikkarilla todellakaan kehoiteta nielaisemaan vaikka nimimerkki "
        hjhjdfhsdf" kirjoituksessaan väittääkin. Sulattamalla hyöty on n.75% ja nielemällä 25%.


      • gklkmlkmlksemg
        azeriel kirjoitti:

        Sun antama linkin julkaisu on vuodelta 1997, suonet anteeksi jos epäilen. Niin kuin aiemmin sanoin juuri tulppariskin takia myöskään progynovaa ei vaihdetty zumenoniin koska riski on molemmissa yhtälainen vaikka molemmat kielen alla sulatetaankin. Zumenon sulaa nopeammin, mutta niin sulaa progynovakin joskin hitaammin. Eikä naikkarilla todellakaan kehoiteta nielaisemaan vaikka nimimerkki "
        hjhjdfhsdf" kirjoituksessaan väittääkin. Sulattamalla hyöty on n.75% ja nielemällä 25%.

        Miten vuosiluku vaikuttaa empiirisesti mitattuun kovan tieteen tulokseen? Tiili tippuu maahan kun sen pudottaa. Limakalvojen läpi imeytyvä estropilleri menee suurimmalti osin suoraan verenkiertoon, eikä kierrä maksan kautta niin suurissa määrin.

        Öh?


      • ??
        gklkmlkmlksemg kirjoitti:

        Miten vuosiluku vaikuttaa empiirisesti mitattuun kovan tieteen tulokseen? Tiili tippuu maahan kun sen pudottaa. Limakalvojen läpi imeytyvä estropilleri menee suurimmalti osin suoraan verenkiertoon, eikä kierrä maksan kautta niin suurissa määrin.

        Öh?

        Miksi pitäisi keksiä pyörä uudelleen kun hyvät tutkimukset on tehty jo aiemmin. Antaisiko tuoreempi tutkimus jotain uutta?

        Mikähän tässä Progynovan suosimisessa on takana? Zumenon on pari euroa halvempi pakkaukselta ja Estradiol sentilleen samanhintainen Progynovan kanssa. Vaikuttava ainekin on kaikissa kolmessa sama estradioli. Kielen alla imeyttämisessä kannattaa käyttää noita mikrokiteisiä pillereitä ja unohtaa Progynova vaikka joutuisikin hankkimaan pillerit peruskorvauksella, erityiskorvausoikeuden saaneelle listahinta on samantekevää.


      • gklkmlkmlksemg kirjoitti:

        Miten vuosiluku vaikuttaa empiirisesti mitattuun kovan tieteen tulokseen? Tiili tippuu maahan kun sen pudottaa. Limakalvojen läpi imeytyvä estropilleri menee suurimmalti osin suoraan verenkiertoon, eikä kierrä maksan kautta niin suurissa määrin.

        Öh?

        Limakalvojen läpi imeytyvä estropilleri menee suurimmalti osin suoraan verenkiertoon, eikä kierrä maksan kautta niin suurissa määrin.

        Meinaat siis, että kun sulatat menee verenkiertoon eikä aiheuta minkäänlaista riskiä, niinkö? Mun mielestä jo siinä on riski. Sitäpaitsi meillä molemmilla tai meillä kolmella meni puurot ja vellit sekaisin.

        Miksi siis zumenonia tai progynovaa sulatetaan kielen alla. Vastaus löytyy omasta vastineestasi jonka tähän kopioin.


      • ?? kirjoitti:

        Miksi pitäisi keksiä pyörä uudelleen kun hyvät tutkimukset on tehty jo aiemmin. Antaisiko tuoreempi tutkimus jotain uutta?

        Mikähän tässä Progynovan suosimisessa on takana? Zumenon on pari euroa halvempi pakkaukselta ja Estradiol sentilleen samanhintainen Progynovan kanssa. Vaikuttava ainekin on kaikissa kolmessa sama estradioli. Kielen alla imeyttämisessä kannattaa käyttää noita mikrokiteisiä pillereitä ja unohtaa Progynova vaikka joutuisikin hankkimaan pillerit peruskorvauksella, erityiskorvausoikeuden saaneelle listahinta on samantekevää.

        En mä mitään suosi vaan kerroin mitä on tapahtunut ja syyt miksi.


      • hgfdhdf
        azeriel kirjoitti:

        Limakalvojen läpi imeytyvä estropilleri menee suurimmalti osin suoraan verenkiertoon, eikä kierrä maksan kautta niin suurissa määrin.

        Meinaat siis, että kun sulatat menee verenkiertoon eikä aiheuta minkäänlaista riskiä, niinkö? Mun mielestä jo siinä on riski. Sitäpaitsi meillä molemmilla tai meillä kolmella meni puurot ja vellit sekaisin.

        Miksi siis zumenonia tai progynovaa sulatetaan kielen alla. Vastaus löytyy omasta vastineestasi jonka tähän kopioin.

        "Mun mielestä jo siinä on riski."

        Sun mielestä, juu okei... miksi? Mikä on riski siinä, että bioidenttinen hormoni tulee verenkiertoon limakalvon kautta täysin samalla tavalla kuin munasarjoista erittynyt vastaava aine? Onko munasarjoissakin erityinen veritulppariski?


      • Kannattaa vaihtaa
        azeriel kirjoitti:

        Limakalvojen läpi imeytyvä estropilleri menee suurimmalti osin suoraan verenkiertoon, eikä kierrä maksan kautta niin suurissa määrin.

        Meinaat siis, että kun sulatat menee verenkiertoon eikä aiheuta minkäänlaista riskiä, niinkö? Mun mielestä jo siinä on riski. Sitäpaitsi meillä molemmilla tai meillä kolmella meni puurot ja vellit sekaisin.

        Miksi siis zumenonia tai progynovaa sulatetaan kielen alla. Vastaus löytyy omasta vastineestasi jonka tähän kopioin.

        Siis vielä kerran tarkennus. Progynova ei imeydy kielen alta kunnolla verenkiertoon (vaikka pilleri sulaisikin) joten se kannattaa vaihtaa Zumenoniin tai Sandozin Estradioliin jotka imeytyvät paljon paremmin. Kummatkin voi niellä jos niin haluaa, molemmat ovat erityiskorvattavia ja lähtöhinnaltaan sama. Miksi siis lainkaan käyttäisi Progynovaa ellei lääkärillä ole jotain erityissyitä suosia Bayerin lääkkeitä.


      • Prokprok..
        Kannattaa vaihtaa kirjoitti:

        Siis vielä kerran tarkennus. Progynova ei imeydy kielen alta kunnolla verenkiertoon (vaikka pilleri sulaisikin) joten se kannattaa vaihtaa Zumenoniin tai Sandozin Estradioliin jotka imeytyvät paljon paremmin. Kummatkin voi niellä jos niin haluaa, molemmat ovat erityiskorvattavia ja lähtöhinnaltaan sama. Miksi siis lainkaan käyttäisi Progynovaa ellei lääkärillä ole jotain erityissyitä suosia Bayerin lääkkeitä.

        Mä kans pyydän gyneltä, et vaihtaa progynovan zumeen ja liotan kielen alta, jos vaikuttaa paremmin.


      • hgfdhdf kirjoitti:

        "Mun mielestä jo siinä on riski."

        Sun mielestä, juu okei... miksi? Mikä on riski siinä, että bioidenttinen hormoni tulee verenkiertoon limakalvon kautta täysin samalla tavalla kuin munasarjoista erittynyt vastaava aine? Onko munasarjoissakin erityinen veritulppariski?

        Munasarjojen tuottama hormoni on luonnollista, kun taas se mitä me sulatamme ei, vaikka kuinka olis bioidenttinen. Alla linkit nyt kun otit tuon munasarjoista tuottaman estrogeenin esille, riskit

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avv00032
        http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=5032135



    • azeriel

      Lisätään nyt vielä, että kun mä aloitin itsehoitona syksyllä 2008 niin progynovaa ainoastaan 4mg vuorokaudessa ja spiroa 200mg vuorokaudessa, mutta tuokin riitti feminisoimisen alkamiseen sillä kuukauden sisällä rinnat muuttui aristaviksi ja kihelmöiviksi. Elokuussa 2011 spiro vaihdettiin androcuriin siksi koska se on vaarattomampi kuin spiro ( suonenvedot loppui)

      • jutun viskaaja

        Aikamoista jutun viskaamista.

        Mie aloitin, virallisesti, tämän "hoidon" tuolla 1998 tienovilla ihan oikeesti oikean tohtorin ohjeilla. Alussa annokset olivat varsin pieniä, jotain 4-2 mg päivässä tätä progynoovaa?? Ja tietty androa joku 50 mg.
        Alku tietty oli melko myrskyisää, moni juttu heitti häränpyllyä. Mutta mitäpä niistä.

        Nyt, mikä hiton anno jne vuosi nautin Zumenoa siinä 6-8 mg. Eikä tunnu missään, paitsi kumppanin kaipuu on joskus melkoinen :O :O Siis suomeksi panettaa aivan hitosti.

        Seurannassa olen ja iteasiassa olen ollut jo vuodesta 1975 alkaen varsin tiiviisti. Edelleen kaikki on kunnossa tuurijuopottelusta huolimatta.

        Saa nähä, kuinka kauan tuo maksa jaksaa minimiarvoilla? Kieli tietty on varsin näppärä elin monessa jutussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe