Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mistä roduista paimeneksi

virttahepi

Keskustelua siitä mistä roduista on vielä paimenkoiriksi. Ja jos saan pyytää, ei haukkumista ja muiden rotujen nimittelyä miksikään ala-arvoiseksi, vaikka ne olisivatkin tämän päivän olosuhteissa jo enemmän seura- ja harrastuskoiria.


Olen ymmärtänyt, että bordercolliesta, kelpiesta ja australianpaimenkoirasta pitäisi löytyä vielä aivan toimivia koiria.

Sheltti, collie ja corgi taitavat olla enemmän ja enemmän tänä päivänä seurakoiria. Belgit ja sakut taitavat tehdä aivan muita hommia eikä näistä enää paimeniksi ole?

Miten australiankarjakoira? Lappalaiskoiriakin on ilmeisesti vielä ihan kohtuullisesti porotöissä pohjoisessa. Kertokaa oma näkemyksenne.

15

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virttahepi

      Ja mistään sao migueleista ja gööteistä mä en tiedä mitään, että vaan parempi jos joku enemmän tietävä kertoo mitä niillä nykypäivänä tehdään.

    • 1

      Australiankarjakoira on itsellä ja rodussa on hyvin paimennusominaisuudet säilynyt. Oman koiran isä on työkoirana karjatilalla ja suuri apu siellä. Monelta kasvattajalta on mennyt koiria karjatiloille ja paimennusvietti halutaan rodussa säilyttää. Moni kokeilee myös lampailla paimennusta harrastuspohjalta, mutta ihan kaikista yksilöistä ei siihen ole kun rotu paimentaa näykkimällä.
      Rotuna vaativa, tarvitsee paljon tekemistä ja määrätietoisen omistajan. Rakastaa tehdä töitä, hyvin itsenäinen ja älykäs koira.
      Muista roduista ei niin paljon kokemusta, mutta lappalaisia ainakin käytetään paljon porojen kanssa.

    • Kivakoira
    • 15

      Appenzellinpaimenkoiralla on paimennusominaisuudet tallella, on siis ajava karjakoira.

    • g221

      Onkos sopivaa koiraa vielä löytynyt? Mä en sano muuta kun AUSTRALIANKARJAKOIRA! :D t. kolmen karjiksen ylpeä omistaja :)

    • sportshelt

      Maitotilalla on australiankelpie. Lehmät ovat sille kavereita. Mun sheltti ajaa siellä lehmiä laitumelta navettaan. En osaa sitä varsinaisesti opettaa, mutta ihan selkäytimestä" se ajaminen sillä lähtee.

    • Onhan näitä rotuja.

      Minulla on itsellä bordercollie lammaspaimenena, tosi yvä siinä. Muita hyviä rotuja on
      appenellinpaimenkoira joka on erinomainen paimen ja lyhyt turkkisen helpompi pitää putaana, Kelpie on mainio samoin australiankarjakoira. Meillä on joskus käynyt näitä koiria kokeilemassa paimennusta, siinä sivusta olen seuraillut koirien toimintaa. Nyt tosin ei lampaita ole enää mutta se onkin jo toinen juttu.

      • navettapiika

        Mulla on toi islantilainen noitten lehmien paimenena. Toimii kiitettävästi, vähän liiankin tomerana välillä, mutta eipä kanttura tuppaanu liian liki. Turkki on ongelma, mutta kesäksi ajelen sen pois ja pesen usein.Onneksi se vihaa kumpaakin toimenpidettä, niin pysyy mieli virkeänä ja sormet joutuisina.


    • Meillä kaksi pk collieta. Niitä ei ole opetettu paimentamaan, mutta kyseinen vietti ja taito on silti hallussa. Oli muutama vuosi sitten pari kesälammasta ja niitä kyllä paimensivat aitaukseen ja talliin, ja kun ne epelit muutaman kerran murtautuivat ulos aitauksestaan, koirat paimensivat ne automaattisesti takaisin sinne minne ne kuuluivat.

      Nuorempi yritti pentuna paimentaa sorsia lammen rannalla ja hermostui kun ne lähtivät uimaan. Oli naurussa pitelemistä!

      En tiedä onko missään collieita oikeasti työkoirina paimentamassa, mutta kyllä ne siihen siihen vielä pystyvät ja taipumukset siihen ovat säilyneet vahvoina.

    • mastiffikoira

      Kaverini espanjanmastiffi yrittää paimentaa lampaita, kun niitä näkee jossain ja niiden laitumelle pääsee.

    • Kankeroo

      Jos haluaa terveen koiran, ei kannata ottaa australian karjakoiraa.
      Kuuroutta, aggressiivisuutta ja muita luonneongelmia on PALJON.
      Erittäin sisäsiittoinen kanta.

    • Tibbepaimen

      Tiibetiterrieri. On luonnostaan paimen ja paimentaa Tiibetissä lampaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe