Onko kenelläkään tietoa Fintex petrooliöljymaalista? Tehdas lupailee 30-40 vuoden kestoa yhdellä ainoalla käsittelykerralla. Kuulostaa helpolta. Miten maali mahtaa pysyä pohjamaalatussa panelissa? Onko hankala maalattava? Kokemuksia?
Fintex pertooliöljymaali?
5
4589
Vastaukset
- meillä on
Talo maalaatiin kyseisellä petrooliöljymaalilla neljä vuotta sitten. Erittäin hyvät kokemukset, meni kertavedolla (mutta kannattaa sutia napakasti "lyhyellä" pensselillä) eikä pintaan ole tullut homepilkkuja. Tuosta vuosikymmenten kestävyydestä en nyt voi tietty sanoa vielä mitään, mutta hyvältä vaikuttaa. Sitä paitsi tuli halvaksi moneen muuhun vaihtoehtoon verrattuna.
- Himmeä
Ainakin pinta jää himmeäksi. Jos vieressä on akrylaatilla maalattu talo jossa on kiiltoa, niin talo näyttää tietyillä sävyillä helposti synkältä.
Nämä perinnelitkut, mitä ei voi sanoa enää alkup. perinnemaaleiksi koska lyijyä ei saa käyttää, ovat aivan hirveitä maalattavuudeltaan. Ei mitään talkoomalia valuvat ja valuvat. Riittävää täysin peitttävää kerrosta on vaikea saada aikaan.- Rakentaja
Eikös tässä nyt ole pieni ristiriita kun väität, että petrooliöljymaali on vaikea maalata koska se valuu. Aikaisemmin olen saanut sen käsityksen että se on melkoista tököttiä joka on vaikea saada leviämään. Miten maali voi olla yhtä aikaa jäykkää ja valuvaa? :) Petrooliöljymaaliahan ei saa ohentaa.
Ilmeisesti lyijyn puute on korvattu jollakin muulla homeenestoaineella. Se tuossa vähän arveluttaakin, että mahtaako tuo uusi aine olla lyijyn veroista ja pitää homepilkut poissa 30-40 vuotta. - näin
Rakentaja kirjoitti:
Eikös tässä nyt ole pieni ristiriita kun väität, että petrooliöljymaali on vaikea maalata koska se valuu. Aikaisemmin olen saanut sen käsityksen että se on melkoista tököttiä joka on vaikea saada leviämään. Miten maali voi olla yhtä aikaa jäykkää ja valuvaa? :) Petrooliöljymaaliahan ei saa ohentaa.
Ilmeisesti lyijyn puute on korvattu jollakin muulla homeenestoaineella. Se tuossa vähän arveluttaakin, että mahtaako tuo uusi aine olla lyijyn veroista ja pitää homepilkut poissa 30-40 vuotta.Minulla on sellainen käsitys, että homepilkut tulevat joko nopeasti tai ei ollenkaan. Jos maalataan kostealla säällä tai ennen syyskosteutta, pilkkuja voi tulla.
Aidot öljymaalit ovat jonkin aikaa sivelyn jälkeen hengittämättömiä, mutta pian maali "avautuu" mikroskooppisella tasolla, jolloin se ei sulje kosteutta alleen. Turvallisinta on maalata alkukesällä. - Jussi P.
näin kirjoitti:
Minulla on sellainen käsitys, että homepilkut tulevat joko nopeasti tai ei ollenkaan. Jos maalataan kostealla säällä tai ennen syyskosteutta, pilkkuja voi tulla.
Aidot öljymaalit ovat jonkin aikaa sivelyn jälkeen hengittämättömiä, mutta pian maali "avautuu" mikroskooppisella tasolla, jolloin se ei sulje kosteutta alleen. Turvallisinta on maalata alkukesällä.Maalarimestari Kalevi Järvinen ylistää Petrooliöljyn maasta taivaaseen, sensijaan esim. Panu Kaila sivuuttaa kyseisen maalin "Kevät toi maalarin" kirjassaan aika nopeasti.
Minusta liian kiiltävät pinnat ovat todella rumia, mitä matampi sen parempi.
Kaikkiin maaleihin tulee homepilkkuja, jos maalissa ei ole jotain myrkkyjä ja olosuhteet homeelle suotuisat.
Homepilkkuja tulee yleensä vain pohjois- ja itäseinille, sillä niitä ei aurinko kuivata riittävän nopeasti.
Lisäksi vaaleat pigmentit ovat herkempiä homehtumaan, muistaakseni keltamulta kaikkein herkin.
Maalattavan pinnan kosteudella on myös suuri merkitys homeeseen, eli laudan pitäisi olla yksi kevät seinässä, ennen maalausta.
Sinänsä pilkut eivät ole vaarallisia, mutta tietysti varsinkin vaaleissa taloissa pilaavat ulkonäön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374896- 823476
- 302943
- 612915
- 72709
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 371752
- 181681
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91680- 161574