Alotan ens syksynä rakennustekniikan opiskelun TAMK:ssa, opiskelupaikka on ollu jo vuoden mutta intin takia sitä lykkäsin. Mutta asiaan, mua kiinnostais kuulla opiskelusta joltain opiskelijalta/tarkemmin asiasta tietävältä.
-Miten pitkiä päiviä on koulussa?
-Matikkaa ja fysiikkaa on ilmeisestikin aika paljon, millasia laskut on? Lukiossa tuli luettua pitkä matikka ja fysiikka, vähän keskinkertasin arvosanoin, mut en usko et niistä ongelmaa tulee.
-Löytyykö helposti kesätyöpaikkoja jostain rakennusalalta? Olen lukenut, että isot rakennusalan yritykset (Skanska, NCC jne.) ottaa opiskelijoita jollain sopimuksella.
Kiitän asiallisista vastauksista jo etukäteen!
Rakennustekniikan opiskelu
5
372
Vastaukset
- Rakentajamkki
Itse ekaa vuotta metropoliassa raksaa, lukion pitkän matikan kertausta oikeestaa ja fyssa samanlaista, hyvin pärjää kyllä t. Melko laiska opiskelija. Päivät vaihtelee , joskus 8-17 ja joskus ehkä ylsi tunti päivässä. Töitä saa suht helposti jos jaksaa etsiä !
- rakopisk3
Koulupäivien pituus vaihtelee riippuen paljonko kursseja otat. 0-9h/päivä. Pitkällä matikalla pärjää helvetin hyvin ja fysiikka on aika perushuttua. Sitten lukiolaiselle uutena tulee lujuusoppi. Se ei kuitenkaan mene yhtä pitkälle, kuin esimerkiksi konetekniikan opiskelijoilla. Kesäduunia olen itse ainakin saannut rakennusliikkeistä joka vuonna.
- ri052012
Hyvän koulun oot valinnu. Todella hyvä opetus Tamkissa. Ite oon just valmistumassa rakennustekniikan linjalta.
Kyllä mä sanosin, että sulla ei tule oleen mitään ongelmia matemaattisten aineiden kanssa, varsinkin jos ne on lukiossa menny edes keskinkertaisesti. Kyllä siellä oli munkin luokalla porukkaa, jotka ei tajunnu mitään matematiikasta ja fysiikasta ja kyllä nekin vaan on nyt valmistumassa. Ite kirjotin lukiossa b:n pitkästä matikasta ja sain matikan kursseista tamkissa 3 ja 5. Siellä on ne pari pakollista matikkaa, mutta kyllä ne on vaan kertausta lukion käyneille.
Fysiikassakin käydään vaan ihan perusasioita eli ei tule oleen ongelmia. Raksalinjalla on tietenkin sitten näiden perusaineiden lisäksi vielä statiikkaa, lujuusoppia ja rakenteiden mitotuksen 2 kurssia. Noi kurssit ei ole mitään rakettitiedettä, siellä pärjää hyvin, kun käy tunneilla ja tekee annetut tehtävät. Tottakai noilla kursseilla pitää myös olla kiinnostusta aiheeseen ja tietynlaista hahmotuskykyä, että asiat menee kaaliin.
Koulunpäivien pituudestakin kyselit, ekana vuonna on aika pitkiä päiviä, koska suunniteltuja kursseja on eniten tossa alussa. Päivät oli yleensä 8-16. Mutta oli mulla ekana vuonna myös yks päivä, mikä oli 7.30-19.30. Sillon saattaa olla pitkiä päiviä, jos käyt jotain ylimääräistä, esim. kielien tai matikan täydennyskursseja. Kyllä ne päivät siitä sitten lyhenee, mitä pidemmälle koulua käyt.
Suosittelen suorittaan kurssit ennalta suunnitellun mukaan, ei tule sitten lopussa turhan pitkiä päiviä ja liikaa työtä. Moni kaveri ajatteli ekana ja tokana vuotena, että kyllä nää kerkee sitten vikanakin vuonna, mutta nyt nää tyypit valmistuu sitten vasta syksyllä. Lopussa moni on kuitenkin jo töissä ja tekee inssityötä, ei sitä mielellään niiden takia sitten käy mitään ylimääräsiä.
Kesätyöpaikkoja löytyy, kunhan olet ajoissa liikkeellä ja oot aktiivinen. Älä laita mitään avoimia hakemuksia tai lähetä sähköpostia. Soitat suoraan henkilöille, jotka hakee työntekijää ja esität kiinnostunutta. Niin saatat saada työpaikan jo ennen, kun virallinen haku on edes päättynyt. On meinaan kokemusta ja antaa paljon paremman kuvan... Onnee opiskeluun !!- Pääse jos on päästäkseen
"Älä laita avoimia hakemuksia tai lähetä sähköpostia" Arvaa mitä Yitin ja Ncc.n työpääliköt sano kun soitin? TEE NETTIHAKEMUS! Työn saanti riippuu aika pitkälti paikkakunnasta! Pääkaupunkiseudulla nyt pääse minne vaan kun pelkästään raksan työpaikkoja on mollin sivulla kaks sivua mut esim. täällä Keski-Suomessa on peräti 3-4 ilmotusta ja nekin vuokrafirmojen reservin hakuja! Iteltä loppuu kohta firmat ja hieman mietityttää, että mitenköhän tuo kesän rahoitus menee.
- ri052012
Pääse jos on päästäkseen kirjoitti:
"Älä laita avoimia hakemuksia tai lähetä sähköpostia" Arvaa mitä Yitin ja Ncc.n työpääliköt sano kun soitin? TEE NETTIHAKEMUS! Työn saanti riippuu aika pitkälti paikkakunnasta! Pääkaupunkiseudulla nyt pääse minne vaan kun pelkästään raksan työpaikkoja on mollin sivulla kaks sivua mut esim. täällä Keski-Suomessa on peräti 3-4 ilmotusta ja nekin vuokrafirmojen reservin hakuja! Iteltä loppuu kohta firmat ja hieman mietityttää, että mitenköhän tuo kesän rahoitus menee.
Niinhän ne sanoo joo välillä, mutta mä luulen että sillon ne on jo saanu hyvän hakijan tai ne ei ole vielä ehtiny miettiin koko harjottelijaa. Mutta tarkotin, että ensisijaisesti kannattaa kuitenkin soittaa, se toimii paremmin.
Muutenkin kannattaa kysellä muistakin firmoista, kun noista isoimmista. Ne ei ole aina parhaita ja ne palkkaa tosiaan niistä tuhansista hakijoista muutaman harjottelijan. Hyvän opin saa myös pienissä firmoissa ja pääsee tekemään vähän monipuolisempia hommia. Kannattaa kattella työnjohto hommia vasta kolmannen vuoden jälkeen, tehkää siihen asti lapiomiehen tai lautamiehen hommia, niin opitte jotain tekemisestäkin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m3535810- 775233
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484296- 523911
- 523679
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1603371Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1003154Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky473130- 432259
- 492185