hartiapankilla

Omatoimiperhe

Onko nykyään niitä rakentajia jotka tekee itse talonsa.
Päivätyön ohessa illat ja viikonloput lomat yms....

sellainen projekti olis alkamassa tarkoituksena että rakentaminen hoidetaan ilman ulkopuolisia työntekijöitä.
Kaivinkone kuljettajineen pitää pariksi päiväksi palkata
Sähkö töissä tarvitaan ammattilaista lakisääteisiin juttuihin, putkia ja rasioita asennellaan ite
Putkimies hommataan niin ikään kytkentöihin. ilmastointiputket yms laitetaan ite.

miltä kuulostaa projekti?

11

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haaste on melkoinen, muttei "tekemätön paikka" - vähintään kerran vuodessa pääsen itsekin katsella tuollaista seuraamaan. Suureksi eduksi on, jos omaa kokemusta alalta.

• omatoimiperhe

rakennus suunnittelu ja valvonta löytyy "omasta takaa" että eiköhän sieltä teknisiä neuvoja saa.
        kaikki tutut odottaa avioeroa mutta sittenhän sen tietää=D

• Aikaa vie
        omatoimiperhe kirjoitti:

rakennus suunnittelu ja valvonta löytyy "omasta takaa" että eiköhän sieltä teknisiä neuvoja saa.
        kaikki tutut odottaa avioeroa mutta sittenhän sen tietää=D

Me rakennettiin 2 v työ lähti aivan metsästä tukin kaadolla ja puiden sahaamisella lähtökohta oli ettei kiirettä pidetä.Tuo ajatus putkimies vain kytkentöihin on kaukaa heitetty ei se käytännössä niin mene putkimiehellä kaverina olo jo onnistuu.Sähkörasioita ja putkituksia tietenkin voi itse laitella omatoimisesti.Johtojen veto on jo niin ja näin.
        Isäni on sähkömies meiltä sähkötyöt kävi hyvin piirtämistä myöten.Vastaavan mestarin kuin saa tarvittaessa työmaalla käymään onnistuu rakentaminen.

• Vasara ja nauloja.....

Itse olen tehnyt noin 55-60% itse ilman aiempaa talon rakennuskokemusta, ja en ole ihan varma lähtisinkö suosittelemaan. Luulen että asiansa omaava ammattilainen olisi tehnyt jo ainakin yhden talon näillä työtunneilla mitä olen itse työmaalla käyttänyt.

Tätäkin kirjoittelen työmaalta. Yhden työpäivän verran rakennussiivousta takana ja nyt voi aloittaa taas ne varsinaiset rakennushommat kun työmaa on siistimmässä kunnossa. Illan ohjelmanumerona olisi vedeneristystä ja parin huoneen pohjamaalaus.

Se mikä itseni on yllättänyt on työmäärä. Vuoden verran on nyt kaikki vapaa-aika vierähtänyt työmaalla, ja ainakin pari kk taitaa vielä mennä ennen kuin päästään muuttamaan. Vaikka sitä etukäteen ajatteli että "kyllähän sitä sitten jaksaa venyä kun tietää että mylläkkä ei jatku loputtomiin" niin kyllä se kuitenkin alkaa syömään miestä (ja ehkä parisuhdettakin) kun viikosta ja kuukaudesta toiseen herää aamulla ennen kuutta ehtiäkseen käydä työmaalla tekemässä pikaisesti jonkin työvaiheen tai hoitamassa jonkun muun asian, siitä ampaisee palkkatöihin jossa nuokkuu puolinukuksissa ja miettii milloin pomo saa tarpeekseen puolikuntoisesta työntekijästä, töiden jälkeen pikainen tankkaus jossain reitin varrella ja työmaalle tekemään toinen työpäivä. Illalla puolen yön maissa vielä tarjousten lähettelyä ja vertailua, budjetin laskeskelua ja seuraavan päivän aikataulun suunnittelua. Palkkatöissä pitäisi olla klo 8-16 mutta lautakuormaa pitää olla vastaanottamassa klo 10-12 välillä (tarkkaa aikaa ei tiedä) ja klo 14 on hormitarkastus jossa pitäisi myös olla paikalla. Lisäksi nuorimmaisella on taas korvatulehdus joten koko perheellä jää yöunet vähiin. Seuraavana päivänä sama rumba uudestaan ja tätä toistetaan 1-2 vuoden ajan.

Lisätään keitokseen vielä rakentajan normaali stressitaso ja v***tus niin kyllähän siinä aikamoinen soppa on nieltäväksi. Kyllä siitä selviää, mutta on kuluttavaa ja elämänlaatu on välillä kyseenalaista.

Toisaalta homma on myös palkitsevaa. On hienoa nähdä omien käsien jälki, varsinkin silloin kun joku homma sattuu onnistumaan hyvin. Lisäksi taloon tulee kyllä erilainen suhde kun sen tuntee tosiaan läpikotaisin ja tietää tasantarkkaan miten mikäkin yksityiskohta on tehty.

Iso haaste on tiedon löytäminen ja se, että melkein joka homman joutuu opiskelemaan ja opettelemaan työtä tehdessä (kun itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta näistä hommista). Lievimmillään tämä johtaa siihen että aikaa kuluu pähkäilyyn, ja pahimmillaan puretaan kerran tehtyä pois ja tehdään homma uudelleen niin kuin se olisi pitänyt tehdä heti.

Sanoisin että homman ryhtyminen on ihan ok jos oikeasti tietää mitä se tarkoittaa. Itseään ei kannata pettää omantyön osuutta suunnitellessa, ja koko perheen elämäntilanne kannattaa ottaa huomioon.

• Valmista tulee

Ennen kaikkea projekti ei veny 2 v mittaiseksi jos on ammattimiehiä täyspäiväisenä töissä.

• rakentaja pirkanmaa

ite teen 61 neliöisen talviasuttavan kesämökin itelle
      joka alkaa tässä kuussa
      hartiapankilla
      nyt koneitten hankintaa

• 10+17

hartiapankkirakentamisessa pitäisin vastaavaa mestaria aika tärkeänä, jos ei itsellä ole paljon kokemusta. hän voisi neuvoa hyviä käytännön juttuja työtavoista ja menetelmistä. moni vaan ei kehtaa kysyä, ettei leimaannu tyhmäksi. mutta kysyvä ei tieltä eksy. hartiapankkirakentamiseen pitää suhtautua oikealla asenteella, sitä ei pidä ottaa liian raskaasti, vaan vähän kuin harrastuksena. mutta sen saman harrastuksen parissa sitten menee illat ja viikonloputkin. onnea koitokseen:)

• meni viisi vuotta

Jos meinaat tehdä ns. pitkästä tavarasta ihan alusta asti ja jos sulla on normi päivätyö hoidettavana, niin varaudu ainakin neljän vuoden urakkaan. Eri asia jos teet antura-ja valutyöt ite ja ostat elementit päälle ja sitten taas jatkat sisätyöt itse, niin silloin voi onnistua parissa vuodessa "maakuopasta muuttoon".

• 6+8

Ei siinä 4 vuotta mene, jos siihen yhtään panostaa, mut sohvalla makaamalla se ei toteudu. Perustukset tekee 2 viikonlopussa, kun on aktiivinen. sit täytöt yms kannattaa ulkoistaa, joten se onnistuu viikolla, kun on itse töissä. puinen tavanomainen 1 kerroksinen runkotolpitus on 1-2 viikonloppua. jne. tasoite, laatta ja tapettityöt kannattaa ulkoistaa, koska alan urakoitsijoilla on hyvät ruiskut, jolla tasoitteet leviää tehokkaasti. työmenetelmiin kannattaa panostaa. jos luulee säästävänsä jotain sillä, että käyttää isoisältä saatuja kerran käytettyjä vääriä nauloja ja oikaisee niistä, on pahasti hakoteillä. kannattaa käyttää naulaimia, nauharuuvaimia yms. vaikka vuokrata sellainen jos ei itselle osta. ja yksi tärkeä kokonaisuus on töiden organisointi. täytyy tehdä yksi työvaihe alusta loppuun ja aloittaa uusi. ei kahta työvaihetta sekaisin, siinä kuluu vain aikaa hukkaan.

• kerpele

Oho. kerranki asiallista ja todenmukaista teksitä tällä palstalla. Itse myös väsäsin talon pitkästä tehden kaikista taloon liittyvistä töistä varmasti yli 90 %. En ole rakennusammattilainen, mutta aina on ne hommat kiinnostanut. Aikaa itsellä kului 1 vuosi 9 kk kun pääsi muuttamaan. Perus puutalo. Illat, viikonloput ja lomat siinä meni, mutta kyllä kannatti...rahallisestikkin.

• Kohta se alkaa

Itsellä samanlaiset suunnitelmat rakentaa puutalo mahdollisimman paljon itse, mutta apua tarvitsisin sähkö, putki, ilmastointi ja runkotöissä. Onko tietoa mistä löytyisi kohtuuhintaisia ammattityömiehiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      108
      7558
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      106
      5286
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3526
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      25
      3491
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2554
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1876
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      355
      1527
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1356
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      59
      1349
    Aihe