Ongelma on siis tämmöinen: muutin juuri uuteen asuntoon ja vuokranantaja ei ollut täysin varma, onko talossa kaapeli- vai antenniverkko, mutta veikkasi kaapelia. Mulla oli valmiiksi edellisestä kämpästä kaapelidigiboksi, joten kokeilin kytkeä sitä, mutta se kaapelipiuha (vai mikä onkaan, se pyöreäpäinen) ei mene seinään, pistoke on siis liian suuri siihen tv-pistorasiaan. Kokelin siihen molempia päitä. Tarkoittaako tämä, että talo onkin antenniverkossa? Vai onko antenni- ja kaapelipistokkeilla mitään kokoeroa? Onko kyse jostain muusta? Auttakaa hädässä että pääsen katsomaan telkkua! :)
Digiboksin kaapelipistoke ei mene pistorasiaan, apuja!
9
4251
Vastaukset
- -
Antenni ja kaapelipistokkeilla ei ole eroa. Pystyisitkö hommamaan uutta antennikaapelia jostain?
- det3344
Jos asunnon vuokraaja/omistaja ei tiedä tuota onko kaapeli vai antenni, ei olisi kannattanut vuokrata ollenkaan kyseistä asuntoa. Varmasti muutkin asiat hunningolla, ja tulee paljon ongelmia asumisen suhteen.
- kaapliekapteeni
Welhon sivulta näkee osoitteittain kuulutko kaapelin piiriin. Siis www.welho.com ja sieltä etsimään...
Antennipistokkeita on monenlaisia ja rautakaupasta niitä saa ihan irtona. Jos asennat itse, muista että molempien pitää olla yhtä pitkiä ja niitä karvoja ei saa liiaksi katkoa. Ei ole rakettitiedettä ja vaatii yhden pienen ruuvarin.
Toivotaan nyt että on kaapeli, ettet joudu ostelemaan uutta digiboksia. Oletko nyt aivan varmasti työntämässä sitä oikeaan reikään? Vanhoissa taloissa voi olla vanhoja antennirasioita, jotka eivät enää ole käytössä. Toki jossain vanhoissa talissa voi olla kai vielä vanhanmallinen liitäntä. Siihen tarvitsee sovitteen. Onko reikä sellainen, että siihen menisi tämä tappi:
http://www.whitenightcape.com/image/vanhatokkeli.gif
TV-standardin voit tarkastaa paikallisen kaapelioperaattorin sivuilta tai voit myös katsoa talon katolle näkyykö antennia.
Pane vaikka googlen kuvahakuun antenniliitin ja etsi löytyykö sopivaa.- Helppiää
Olen kyllä tosiaankin kokeillut kaikkia reikiä ja johdon molempia päitä, pistoke on yksinkertaisesti liian iso rasiaan. Ilmeisesti kyseessä on nyt juuri tuo vanhanmallinen antennirasia. Talo on tosiaan vanha. Saakohan noita sovittimia mistään?
- Taloyhtiö auttaa?
Oletko kokeillut jo toista antennikaapelia? Liitinten mitat eivät ole kovin tarkkoja, joten voi olla ongelmia saada johtoliitin menemään seinärasiaan.
http://www.mattikaki.fi/antennit/elexi.htm näet kuvia seinärasiasta.
Digiboksin sisäänmenossa on naarasliitin (reikä keskellä), joten laitat siihen sen liitäntäjohdon koirasliittimen (tappi keskellä). Seinärasiassa pitäisi olla vastaava TV-merkillä varustettu koirasliitin (taas tappi keskellä), johon sen liitäntäjohdon naarasliittimen pitäisi mennä.
Jos taloyhtiö on kaapeliverkossa, niin jakoverkko on saneerattu ja verkon komponetit vaihdettu laajakaistaisemmaksi. Näin ollen en pidä mahdollisena, että seinärasia olisi vielä vanhalla "tappimallisella" liittimellä varustettu. IEC-liittimen sen olla pitää.
Ei pidä jäädä avuttomaksi, sillä onhan taloyhtiössä isännöitsijä, huoltomies ja hallitus. Itse olen taloyhtiössä hallituksen pj ja jos joku asukas pyytää apua, niin autan jos voin (Syy: tästä avunannosta ei tule laskua taloyhtiölle;) Oletko etsinyt toisia pistokkeita vaikka eri puolelta asuntoa? Minullakin on vanha pistoke eri seinällä kuin uusi. Katso erityisesti ulkoseinä, koska siihen se on helpoin tuoda sisään.
Kysy isännöitsijältä.
Yleensä, jos ihmiset toimivat tuollaisella "kokeillaan kaikkia" periaatteella, he missaavat sen toimivan,. Ei pidä kokeilla kaikkiin vaan vain siihen oikeaan.
- Helppiää
Pistoke ja pistorasia ovat niin räikeästi eri paria, että kyse ei voi olla mistään muusta kuin vanhasta pistorasiasta. Mitään muita antennipistorasioita ei asunnossa ole, totta kai olen sen tarkistanut :) Mietin kuitenkin että jos kävisin nyt lankalauantaina kyselemässä kaupoista, josko osaisivat sanoa jotain että saisi jo pääsiäislomalla töllön toimimaan. Ellei apua löydy sieltä niin isännöitsijän pakeille sitten loman jälkeen.
- Valokuva auttaa...
Ei kai talo voi olla liitetty kaapeliverkkoon, jos siinä antenniverkko käyttää vanhaa 60 ohmin kaapelia ja isoja koaksiaaliliittimiä? Eihän niitä enää löydä mistään kaupastakaan kuin erikseen tilaamalla?
Jos liittimissä näkyy kierre, niin silloin on kyseessä F-liitin, joka on tarkoitettu asunnossa lähinnä satelliittisignaalia varten. Jakoverkossa sitä käytetään vahvistimilla ja haaroittimilla.
Tavallinen IEC-liitin on se kulutuselektroniikan liitin ja koiras/naaras -liitäntäjohto sopii niihin sekä radiolle että televisiolle.
Ota vaikka kännykän kameralla kuva seinässä olevasta rasiasta, ennen kuin menet vaikkapa tv-liikkeeseen sopivaa liitintä metsästämään. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa (eiköhän tässä ketjussa ala jo tuhat sanaa tulla täyteen;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145