vakituinen työpaikka, pitkä sairasloma ja määräaikainen kuntoutu

koska potkut???

Siis minulla on vakituinen työpaikka.

Olen ollut nyt sairaspäivärahalla eli Kelan sairaspäivärahakausi täyttyy kesällä ja eläkeyhtiö on myöntänyt kuntoutustukea vuoden loppuun asti, jolloin nykyinen sairaslomatodistukseni päättyy. Oletettavaa on, että saan loppuvuodesta uuden B-todistuksen eli ainakin tämä määräaikainen kuntoutustuki (eräänlainen työkyvyttömyyseläke sekin...) taas jatkuisi. Taustalla on jo muutaman vuoden ollut jatkuva osatyökyvyttömyyseläkepäätös.

Miten te, joilla on ollut vakituinen työpaikka. Kuinka pitkään olette roikkuneet työnantajan kirjoilla? Jos ette enää ole, niin oletteko itrisanoutuneet itse vai onko työnantaja irtisanonut, pitkän sairaspoissaolon vuoksihan se on mahdollista.

Toki seuraavan B-todistuksen yritän pyytää sellasen "toistaiseksi" eli jospa pysyvä eläke tippuisi, mutta entä jos ei... Ikää on jo 56 vuotta, uudelleenkoulutuksiin eivät lääkärit ole katsoneet olevan mahdollisuuksia.

Eli koska työnantaja saa minusta tarpeekseen talon listoilla? Saavatko yleensä heti tarpeeksi, kun laki heille mahdollisuuden suo?

15

7866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+19

Kiinnostaa myös erittäin paljon, itse olen sairastunut vakavasti ja pohdin samoja asioita. Eli jos joku tietää laittakaa ihmeessä tietoa.

• eipotkuja

Olin onnettomuuden jälkeen sairauslomalla yhteensä 104 viikkoa.
      Useampi sairausloma vammojen "korjailun" vuoksi. Viimeinen sairausloma kesti vuoden ja 4 kuukautta. Vakuutusyhtiö myönsi työkyvyttömyyseläkkeen tämän vuoden tammikuussa. Pari kuukautta jäi myönnettyä saikkua käyttämättä ;-)
      Työnantaja suhtautui sairauslomiin hyvin, koska oli odotettavissa, että kuntoudun vielä työkykyiseksi. Työnantajan taholta ei missään vaiheessa otettu esille irtisanomista.

• -Isto-

Laki sanoo, että irtisanominen on mahdollista jos työntekijän työntekoedellytykset ovat oleellisesti muuttuneet siten, ettei hän kykene selviytymään työtehtävistään kuten esim. n. 1 vuoden yhdenjaksoinen sairasloma tai muu vastaava sairaspoissaoloperuste. Minäkin olin juuri menossa irtisanomisputkeen, mutta sitten pääsin eläkeyhtiön ammatilliseen kuntoutukseen. Minulla tosin hieman eri tilanne, ikää "vasta" 50, joten työeläkeyhtiö halusi tarjota minulle valmentajan, joka löysi minulle uuden työn mitä pystyn tekemään. Yksityinen valmennus firma katja noponenoy auttoi minua ja nyt yritän sinnitellä ainakin muutaman vuoden uudessa työssä kartuttamassa eläkettä. Eläkkeeni oli niin pieni, että sillä en olisi maksanut talolainoja pois. Valmentajan apu oli tarpeen, sillä en ole hakenut töitä koskaan ennen enkä oikein tiennyt mitä työtä voisin vielä tehdä.

• Anonyymi

Mulla oli sama, irtisanominen oli lähellä, mutta Varma työeläkeyhtiön maksama ammatillinen kuntoutus katja noponen oy:llä oli minullepelasttus. En aluksi oikein tiennyt mistä on kyse ja menin epäillen tapaamiseen. Pari ekaa tapaamista oli melko turhia, käytiin läpi mun taustoja ja sitä mitä työtä haluisin tehdä. Sitten alkoi tapahtumaan ja minulle järjestyi työkokokeilupaikka jo parin viikon päästä ja sinne työpaikkaan olen nyt työllistymässä tämän noposen neuvottelemana kuuden kuukauden työkokokeilun jälkeen. Kaiken tämän jälkeen voisin sanoa että kannatti mennä ja kaikille epäilijöille että olen ihan oikea ihminen, minusta tehty haastattelu, joten todistettakoon sitäkin kautta. Olen yksi näistä:

https://www.katjanoponen.fi/todellisia-onnistumisia-2/

• koska potkut???

No itselläni tilanne on se, että paluu yleensäkin töihin, siis millaisiin vaan, on mahdollista ainostaan sitten kun olen uuden munuaisen saanut. Siihen voi mennä aikaa pitkältikin, jos siis yleensä olisin siirtolistalle pääsemässä. Nyt on dialyysin aloitus se eka vaihe ja mitään arvioita ei oikein ole edes siitä koska dialyysi alkaisi saati siitä milloin mahdollisen uuden munuaisen voisin saada.

Siksi tässä mietin, että jatkanko vain tyonantajan kirjoilla uudesta määräaikaisesta B-todistuksesat toiseen ja missä vaiheessa sitten työnantaja saa minusta tarpeekseen "vain nimenä paperilla". Jos siis irtisanoutuisin nyt itse, niin saisin ainakin ulos sisällä olevat lomarahat, ylityökorvaukset ym.

Toisaalta kuitenkin pelottaa se, että jos sittenkin eläkeyhtiö katsoo, että voisin työhön palata esim. ennen siirtoa. Ja se tietty pelottaa kun ei teidä miten nopeasti tää koko prosessi tulee tapahtumaan. Tiedän, että joillain se on vienyt muutaman kuukauden, toisilla useita vuosia ja toisilla ei siirtoon asti koskaan päästä.

Taustalla mulla siis on jo osatyökyvyttömyyseläke toistaiseksi eli pysyvänä, Dialyysin alettua menee kolme arkipäivää viikossa dialyysissä, varmaan yli 5h kerta, joten eipä siinä oikein pysty mitään tekemään, vaikka olo vähän paranisikin.

Sitä mietin, että mitä sitten, jos sairasloma jatkuu eikä työeläkeyhtiö jatkaisikaan kuntoutustukea. Jos siis olen työnantajan kirjoilla, mutten töihin pysty, ei tulisi sairaspäivärahaa, ei tulisi kuntoutustukea... Sanotaan, että pitää ilmoittautua sairaaksi työttömäksi työnhakijaksi, mutta entä jos se työpaikka kuitenkin on.

Sekavaa sepustusta, mutta sekavat ovat ajatuksenikin. Sorry siitä.

Pelkäänkä siis ihan turhaan eli se tapahtuu mikä tapahtuu ja se siitä.

• -Isto-

Minusta sinun ei kannata irtisanoutua, työnantaja tekee sen jos katsoo tarpeelliseksi. Jos sairasloma jatkuu, saat kuntoutustukea, jos taas työnantaja irtisanoo sinun pitää ilmoittautua työnhakijaksi, näin minä sen ymmärrän, toki kannattaa varmistaa vaikka eläke yhtiöstä tämä asia sinun kohdallasi.

• slakflaksfdkölaksflö

Hei. Älä missään nimessä mene itse irtisanomaan itseäsi! Siis ethän sinä voi joutua töihin jos et sitä pysty tekemään elikäs saat kyllä sairasloman/kuntoutustuen jatkoa mikäli lääkärit katsovat sinun olevan töihin kykenemätön.

• TIETÄMÄTÖN

Onko kellään tietoa siitä onko työnantajalle velvoite maksaa irtsanomisajan palkka. Olen pitkäaikaissairaslomalla ja kelan päivärahat loppuneet 31.7 ja kuntoutustukipäätös hylätty ja irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä( tiedon saanut 15.8) ja työsuhde päättyy 14.9 ilman työssäolovelvoitetta. Työnantaja on sitä mieltä ettei maksuvelvoitetta ole ja tilille tuli 49 euroa talvilomarahaa. Oli kuulemma vähentänyt liikaa maksettuja päiviä palkastani. Maksanut kuulemma liikaa sairasajan palkkaa. Mitään palkkatodistusta en ole vielä saanut ainoastaan tekstiviestin että irtisanomisajan palkan maksuvelvoitetta ole. Esim jos lomautettuna irtisanotaan niin maksetaanhan tuolloin irtsanomisajan palkka, eikö siis sitä sovelleta myös tällaisiin tapauksiin? Voisiko kukaan neuvoa minua eteenpäin asiassa?

• Haiskahtaa

Totta maar sinulle pitää maksaa irtisanomisajan palkka ihan normaalisti. Irtisanomisaikasi on ilmeisesti 1 kk?

Jos työnantaja on maksanut sinulle liikaa palkkoja aiemmin, niin silloin sillä on oikeus tehdä korjaukset ja vähentää irtisanomisajan palkastasi. Pyydä ihmeessä palkkatodistus (jota tarvitset muutenkin), jotta voit nähdä, onko työnantaja oikeasti maksanut sinulle liikaa palkkaa.

Kai olet saanut kuukausittain palkkalaskelmat? Jos olet, niin miltä niiden perusteella näyttää: onko maksettu liikaa vai ei?

Jos et ole saanut elokuun palkkalaskelmaa, niin pyydä se työnantajaltasi. Jos siihen ei suostuta, ota yhteyttä liittoosi. Jos et kuulu liittoon, ota yhteyttä työsuojelupiiriin.

Mahtaakohan työnantajallasi olla ihan puhtaat jauhot pussissa?

• Manulle

Jos on kuntoutustuella=työlomalla, työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuuta, ei myöskään irtisanominajalta. Tämä on testattu ja tarkistettu.

• MITENKÄY

ENTÄ JOS ON LOMAUTETTU TOISTAISEKSI TUOTANNOLLISISTA SYISTÄ SAAKO 20V TYÖSSÄOLLUT PUOLEN VUODEN PALKAN KUN TYÖNANTAJA JOSKUS JOUTUU IRTISANOMAAN

• Anonyymi

Näin on. Ainakin useimmissa tesseissä.

• laaksmis

MANULLE kysymys kommenttiin: "Jos on kuntoutustuella=työlomalla, työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuuta, ei myöskään irtisanominajalta. Tämä on testattu ja tarkistettu."

- varoitettiinko/keskusteltiinko kanssasi ennen lopullista irtisanomista?
      - olitko vakkariduunari, sairastuit ja sit pääsit kuntoutukseen vai...?
      - millainen kuntoutustuki oli, opiskelitko (ja jos, niin missä) vai jotain muuta?
      - saitko Kelasta tai liitosta rahaa irtisanomisaikana?

• Vähänniinkusylettää

Joo, eipä tarvii työnantajan maksaa irtisanomisajan palkkaa jos olet kuntoutustuella.
        Sinne meni 6kk palkka hyvällä KTA:lla reilusti yli 18 000€.
        Joo-o, ei kannata irtisanoo ihteään tämmösessä tapauksessa...
        Toivon mukaan rautakouran edustama liitto sai 35 vuoden maksamillani jäsenmaksuilla ostettua hyvät pullakahvit johonkin kokoukseen.

• Anonyymi

Muistakaapa myös tämä. Työnantajan tulee lisäksi kahden kuukauden kuluessa irtisanomisajan päättymisestä tarjota tuotannollisen tai taloudellisen syynperusteella irtisanotulle tilaisuus osallistua työnantajan kustantamaan työllistymistä edistävään valmennukseen tai koulutukseen sekä työterveyshuollon palvelut myös työntekovelvollisuuden päättymisen jälkeen, jos

työnantajan palveluksessa on säännöllisesti vähintään 30 henkilöä ja
      työntekijä on ollut ennen työsuhteen päättymistä yhdenjaksoisesti vähintään 5 vuotta työnantajan palveluksessa.
      Valmennuksen tai koulutuksen on arvoltaan vastattava vähintään työntekijän laskennallista palkkaa kuukauden ajalta tai irtisanotun työntekijän kanssa samassa toimipaikassa työskentelevän henkilöstön keskimääräistä kuukausiansiota siitä riippuen, kumpi on suurempi. Työnantaja ja työntekijä voivat vaihtoehtoisesti sopia, että työnantaja kustantaa työntekijän itse hankkiman koulutuksen tai valmennuksen.

Minulle työnanataja osti valmennuksen katja noponen oystä josta joku mainitsi myös tuossa yllä. Sain uuden työpaikan kahdessa kuukaudessa ja siitä oli minulle oikeasti apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      410
      2729
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      593
      2212
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      2132
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      40
      1945
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      65
      1473
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      132
      1201
    8. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      152
      1167
    9. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1162
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1125
    Aihe