Aiotteko elää vanhaksi?

ENFP-nainen

Oletteko käyneet kokeilemassa omaa elinajanodotetta Elämä pelissä-testillä? Itsellä testi antaa lukemat 88-89v väliin.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00918&p_teos=dlk&p_osio=&p_selaus=10280

Laskurilla voi myös kokeilla muutoksien vaikutusta ennusteeseen. Kokeilin muutamilla suhteellisen helposti muutettavilla asioilla ja vuosi hujahti lisää. Jos asian suhteuttaa tämän palstan aihepiiriin, ei pitäisi kenenkään vielä valitetella vanhentumistaan tai sitä ettei aika riitä kumppanin löytämiseen. Jos ei heti onnaa, niin onhan tässä vielä 51-52v peliaikaa ;-)

34

254

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolkyt

Olen ja saan aika matalan iän. Ei ystäviä, harrastuksia ja lohduton mielenmaisema... Fyysisesti ei ongelmia.

• Hyvä ihminen

Aika kovat lukemat vedit tiskiin, ENFP-nainen. Näin ikisinkkuna sitä ajattelen lähinnä sitä, että kun eläisi edes sinne 70 vuoden tietämiin.

Toisaalta ainakin itseni mieltä painaa toisinaan myös sekin seikka, että jos eläisikin vanhaksi niin olisiko se siistiä, kun kuitenkin voisi joutua olemaan yksin hiljaisuudessa.
      En oikein tiedä mihin olen menossa, mutta senhän sitten itse näkee. En kuitenkaan mielelläni näitä asioita halua pohtia. Sitä tulee vain surulliseksi.

• lgdul

Liian vaivalloinen testi. Samapa tuo kuolinikä minulle, pääasia olisi että kuolisin nopeasti johonkin kohtaukseen, ettei tarvitsisi makoilla kuukausia jollain vuoteella ja ajatella katkerana miten mokasi elämän.

• .............

Sadasta juuri Sinun kaltaisestasi ihmisestä noin 96 saavuttaa toivomasi 40 vuoden iän. Sinun kaltaisesi ihmiset elävät keskimäärin 57 vuotta ja kuukauden.

Että tällainen tulos.

• Auts

Pahoja harrastuksia...

• ....
        Auts kirjoitti:

Pahoja harrastuksia...

Niin...enkä edes juokse naisissa.

• Kappas vaan

Saan elää myös melko pitkään, sillä olen vasta puolessa väilssä (36v), eli tuli:

"Sinun kaltaisesi ihmiset elävät keskimäärin 72 vuotta ja 7 kuukautta."

Joskus sain hesarin testissä jonkun 50-60v joten tullut lisää melkein 20v pelkästään sohvalla makoilemalla :)

• Hämärän rajoilta

En ole käynyt testaamassa, enkä varmaankaan elä ikivanhaksi. Jos elämä jääkin jokusen auringonkierron muiden elämiä lyhyemmäksi, on aiheellista muistaa, että ne vuodet ovat pois siitä elämän huonommasta päästä. Kuten Matti Mäkelä eräässä esseessään totesi, "muutama lisävuosi nippusiteissä" ei välttämättä ole vaivan arvoista.

• sillitrooli

Hei Hämsy, onko sulla meiliä? Kysyisin yhtä juttua.

• Hämärän rajoilta
        sillitrooli kirjoitti:

Hei Hämsy, onko sulla meiliä? Kysyisin yhtä juttua.

On minulla, muttei oikein sellaista jonka osoitteen viitsisi tänne postata.

• sillitrooli
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

On minulla, muttei oikein sellaista jonka osoitteen viitsisi tänne postata.

No haluaisitko laittaa mulle meiliä, jos annan osoitteen?

• sillitrooli
        sillitrooli kirjoitti:

No haluaisitko laittaa mulle meiliä, jos annan osoitteen?

Liittyisi asuinpaikkaasi, muistelen joskus sinun tai jonkun muun viitanneen jotain siitä.

• Hämärän rajoilta
        sillitrooli kirjoitti:

Liittyisi asuinpaikkaasi, muistelen joskus sinun tai jonkun muun viitanneen jotain siitä.

Laita tänne: [email protected] (Laatikko täyttynee spammista nyt kun koko osoitteen laitoin, mutta haitanneeko tuo, kun tilapäiseksi tämän alun alkaenkin tein)

• sillitrooli
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

Laita tänne: [email protected] (Laatikko täyttynee spammista nyt kun koko osoitteen laitoin, mutta haitanneeko tuo, kun tilapäiseksi tämän alun alkaenkin tein)

Ok, laitan sinne.

• Kademieli
        sillitrooli kirjoitti:

Ok, laitan sinne.

Nyt sitä Taiteilijan pillun saamista ei enää voi mikään estää.;)

• sillitrooli
        Kademieli kirjoitti:

Nyt sitä Taiteilijan pillun saamista ei enää voi mikään estää.;)

Siis mitä ihmettä? Mitä taiteilijan pillun saamista?

• Kmmm
        sillitrooli kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Mitä taiteilijan pillun saamista?

Nyt kun Hämsyllä on fanipostiosoite julkisesti esillä, niin kiimaiset naiset floodaavat mailin tukkoon.;)

• Mietin vaan
        Kmmm kirjoitti:

Nyt kun Hämsyllä on fanipostiosoite julkisesti esillä, niin kiimaiset naiset floodaavat mailin tukkoon.;)

Paljonkohan on pillua saatu puolessa toista vuodessa tuota kautta?

• sillitrooli

Suvussa on ollut aika pitkäikäisiä ihmisiä... Mutta mulla on ollut terveysongelmia jo näin nuorena, ja lisäksi olen murehtinut niin paljon omia virheitäni ja kaltoinkohtelua muiden taholta, että olen varmaan jo lyhentänyt elinikääni. Lisäksi poltin röökiä muutaman vuoden joskus parikymppisenä, ja tuli juotua viinaakin aika usein siihen aikaan. Nykyään elän muuten terveellisesti, mutta ruokavalio on päässyt repsahtamaan. Liikkumassa jaksaa käydä, mutta ruokavaliota ei jaksa hifistellä terveellisemmäksi, kun ei kuitenkaan ole ketään, kenen takia elää pitkään.

Näiden toteamusten jälkeen voin sanoa ihan suoraan, että toivon eläväni edes 75-vuotiaaksi. Toisaalta, jos niin kävisi, että yksin eläisin vanhuuteni, niin sitten varmaan parempi delata nopeasti pois, ilman kitumisia. Agnostikkona en osaa sanoa, mitä odottaa sen jälkeen, vai odottaako mitään. Jos odottaa, niin tuskin minun hyvin siellä käy, mutta toisaalta, kuoleminen nuorena ja muutama vuosi vähemmän yksinäistä vanhuutta on vain pisara ikuisuudesta. Siis jos jotain odottaisi elämän jälkeen, ja huonosti kävisi. Että väliäkö niillä vuosillakaan...

• Ugly Truth

Julkisuuden henkilöistä muistutat eniten:

55 %
      Oras Tynkkynen

En tiedä haluanko elää enää.

• Didn't see it coming

Ahdistaako ajatus (krhm höhö) orastavasta homoseksuaalisuudesta?

• yök oksennus

Sain saman! Teki mieli mennä sorkkimaan avointa pistorasiaa...

• 83v napsahti...

• kljnvjh

Sadasta juuri Sinun kaltaisestasi ihmisestä tuskin yksikään saavuttaa toivomasi 999 vuoden ikää. Sinun kaltaisesi ihmiset elävät keskimäärin 82 vuotta ja 3 kuukautta.

Voi paskanmarjat, mähän kuolen alle 60 vuoden päästä. :(

• deft

50-vuotta peliaikaa kuulostaa pelottavalta. Siis tämän hetkisen iän lisäksi :D

Vanhentuminen taitaa olla se viimeinen stoppari kumppanin löytämiseen. Ellei sitten vedä koko hommaa läskiksi...elämä kun kuitenkin olla aika suuri vitsi.
      Itse olen ajatellut, että jos fysiikka kestää jotakuinkin nykyisessä kuosissa, niin 60-vuotta olisi jonkinlainen päätepysäkki. Voisi vielä kuolla tapaturmaisesti ja nopeasti, ettei tule epäselvyyttä siitä että tarvitseeko elää koneisiin kiinnitettynä.

• ENFP-nainen

Ei vanhuuden tarvitse olla pahaa aikaa. Keskimäärin ihminen, joka on esimerkiksi pitänyt ystävyyssuhteistaan huolta, osaa ylläpitää niitä vanhanakin. Tottakai rivit harvenee, mutta luultavasti ikääntyessä on tyytyväisempi hyvin yksinkertaisempaan elämään. Paljon on myös kiinni miten kohtelee lapsiaan ja auttaako vaikka lasten lasten hoidossa pyytettömästi jne. Ihmistä, joka koetaan läheisenä ja tärkeänä, halutaan käydä katsomassa silloinkun ikää alkaa olla paljon. Myös oma esimerkki miten kohtelee ja hoitaa omia vanhempiaan vanhuudessa, on yleensä "periytyvää" jollain tasolla.

Ainakin itse järjestän itselleni paikan jostain mukavasta vanhusten talosta, jossa saa asua yksin/kaksin, mutta ostaa tarpeelliset peruspalvelut ja jossa on myös harrastetoimintaa. Maksaa hieman, mutta maksakoon.

Omaan kuntoon, myös muistisairauksien kehittymiseen, voi jossain määrin vaikuttaa elämäntavoilla, jos aloittaa hyvissä ajoin. Jos Alzheimer silti iskee, niin sille ei sitten voi mitään. Elämäntavat luultavasti vaikuttaa vielä enemmän elämän laatuun vanhana kuin sen pituuteen. Tilastollisesti ainakin.

• 670+´09
        ENFP-nainen kirjoitti:

Ei vanhuuden tarvitse olla pahaa aikaa. Keskimäärin ihminen, joka on esimerkiksi pitänyt ystävyyssuhteistaan huolta, osaa ylläpitää niitä vanhanakin. Tottakai rivit harvenee, mutta luultavasti ikääntyessä on tyytyväisempi hyvin yksinkertaisempaan elämään. Paljon on myös kiinni miten kohtelee lapsiaan ja auttaako vaikka lasten lasten hoidossa pyytettömästi jne. Ihmistä, joka koetaan läheisenä ja tärkeänä, halutaan käydä katsomassa silloinkun ikää alkaa olla paljon. Myös oma esimerkki miten kohtelee ja hoitaa omia vanhempiaan vanhuudessa, on yleensä "periytyvää" jollain tasolla.

Ainakin itse järjestän itselleni paikan jostain mukavasta vanhusten talosta, jossa saa asua yksin/kaksin, mutta ostaa tarpeelliset peruspalvelut ja jossa on myös harrastetoimintaa. Maksaa hieman, mutta maksakoon.

Omaan kuntoon, myös muistisairauksien kehittymiseen, voi jossain määrin vaikuttaa elämäntavoilla, jos aloittaa hyvissä ajoin. Jos Alzheimer silti iskee, niin sille ei sitten voi mitään. Elämäntavat luultavasti vaikuttaa vielä enemmän elämän laatuun vanhana kuin sen pituuteen. Tilastollisesti ainakin.

Ei vanhuuden tarvitse olla pahaa aikaa - mitä se muutakaan voi olla kun sairaudet alkaavat vaivaa, ei ole enää mitään mahdollisuuksia saada kauniita nuoria naisia eikä välttämättä enää seisokaan.

• ed.
        670+´09 kirjoitti:

Ei vanhuuden tarvitse olla pahaa aikaa - mitä se muutakaan voi olla kun sairaudet alkaavat vaivaa, ei ole enää mitään mahdollisuuksia saada kauniita nuoria naisia eikä välttämättä enää seisokaan.

Ehkä siihen mennessä olet saavuttanut tilan, jossa elämässä on muutakin. Suosittelen lämpimästi siis elämän hankkimista. Se, aika että saa nuoria ja kauniita naisia/miehiä on suurimmalla osalla aika pian ohi. Ei siihen vanhuutta tarvita.

Kaikilla ei muuten ole sairauksia, tiedän useamman 65-75v, jotka harrastavat ja elävät täysillä nuorempiinkin verraattuna ja ainoa sairau on hieman kohonnut verenpaino (jos edes on).

• deft
        ENFP-nainen kirjoitti:

Ja geenit.
        Anteeksi, oli pakko sanoa :)

Voiko sitä todella olla tyytyväinen siihen, jos "saa" vanhemmiltaan perinnöksi taudin tai useampia? Niin kuin sanoit: "sille ei sitten voi mitään."
        Todistaa mun mielestä hienosti sen kaiken...siis elämän ja sen turhamaisuuden. Sille/tälle ei sitten voi oikein mitään.

Jos on luultavasti ikääntyessä tyytyväisempi hyvin yksinkertaisempaan elämään, niin miksi? Ei se herran jestas voi olla niin, että vasta huonokuntoisena tarvitsee oppia kunnioittamaan lintujen laulua pusikoissa. Sen voi tehdä nyt jo, nuorena.
        Lapset ja sen sellaiset toki vaikuttavat varmasti, omalla kohdalla kun ei sellaisen alkuakaan ole siunaantunut, niin en voi ajatellakaan vanhuutta ja lapsenlapsia tapaamassa ukkia yms. jne.
        Ei siis ole mitään sellaista, mitä odottaa vanhuudelta.

Tämän viestin tarkoitus ei ollut olla negatiivinen, vain kenties hieman fatalistinen ja täysin realistinen ;)

• ENFP-nainen
        deft kirjoitti:

Ja geenit.
        Anteeksi, oli pakko sanoa :)

Voiko sitä todella olla tyytyväinen siihen, jos "saa" vanhemmiltaan perinnöksi taudin tai useampia? Niin kuin sanoit: "sille ei sitten voi mitään."
        Todistaa mun mielestä hienosti sen kaiken...siis elämän ja sen turhamaisuuden. Sille/tälle ei sitten voi oikein mitään.

Jos on luultavasti ikääntyessä tyytyväisempi hyvin yksinkertaisempaan elämään, niin miksi? Ei se herran jestas voi olla niin, että vasta huonokuntoisena tarvitsee oppia kunnioittamaan lintujen laulua pusikoissa. Sen voi tehdä nyt jo, nuorena.
        Lapset ja sen sellaiset toki vaikuttavat varmasti, omalla kohdalla kun ei sellaisen alkuakaan ole siunaantunut, niin en voi ajatellakaan vanhuutta ja lapsenlapsia tapaamassa ukkia yms. jne.
        Ei siis ole mitään sellaista, mitä odottaa vanhuudelta.

Tämän viestin tarkoitus ei ollut olla negatiivinen, vain kenties hieman fatalistinen ja täysin realistinen ;)

Tietyn sairauden geeni ei tarkoita välttämättä sairauden puhkeamista. Yleistäen tämän hetkinen tietämys on, että geeni expressoituu (tuottaa sairauden tai vaikutuksen aikaan saavaa proteiiniä) vasta tarvittavien ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Toisilla on isompi alttius, tietenkin.

Esimerkkinä 2.tyypin diabetes. Jos liikut säännöllisesti ja pidät painon normaalina ja syöt terveellisesti, riski sairastua on suhtellisen pieni ja taas muuten suuri. Toinen esimerkki on ihminen, jolla on perinnöllinen taipumus kehittää alkoholismi tai muu riippuvuus. Jos päättää ettei juo usein ja paljon, ei riippuvuuuskaan synny geeneistä huolimatta. Sama ei päde tietenkään kaikkiin sairauksiin, mutta useihin vanhuuden tyypillisiin elintasosairauksiin kylläkin. Tietystin elämässä pitää yrittää aina säilyttää kohtuus ja tasapaino, jos terveyden tavoittelu menee överiksi, eikä tee kokonaisuudesta parempaa niin ei se silloinkaan ole mielekästä.

Kyllä koen nauttivani yksinkertaisista asioista. Olen samaa mieltä, että sen voi tehdä jo nyt. Tarkoitin enemmänkin sanoillani sitä että vaikka papan tai mummon elämä voi nuoremmasta tuntua tylsältä, voi se heidän näkövinkkelistä olla ihan ok. Pahat muisti- ja mt-ongelmat on tietysti sellaiset miltä toivoisi säästyvänsä, jos voisi valita.

• ehtoopuolella

Tulokseksi tuli 79 vuotta. Ihan riittävä ikä minun mielestäni. Laitoin testiin, että toivoisin saavuttavani 70 vuoden iän. Se saattaisi olla hyvä ikä. Ehtisi olla eläkkeellä, mutta lähtisi vielä hyvissä henkisissä ja fyysisissä voimissa eikä tarttisi riutua vihanneksena vanhainkodissa lasten kiviriippana.

Tarttis saada painoa pois jonkun verran. Muuten elintavat on hyvät mitä nyt stressiä on liikaa.

• Nou nou nou

Tulos 83 vuotta, mikä on ihan liikaa. Pitää varmaan alkaa ryyppäämään tai kessuttelemaan, mua ei todellakaan huvita elää nuin pitkään, siinä on 10 vuotta vaivalloista sinnittelyä. Jos vaikka masentuis tuosta tuloksesta, niin eiköhän se auttais vähentämään riittävästi elinvuosia tuolta loppupäästä.

• Tämä aihe on minulle tärkeä, olenhan tutkinut asiaa viimeiset 4 vuotta. Siis miten elää ikuisesti. Tuo testi on valitettavasti ihan hömppää, ei kai kukaan ottanut sitä vakavasti? Siitä saa miinuksia, jos juo vaikka rasvaista maitoa, vaikka erään tutkimuksen mukaan:

Väitös: Rasvaista maitoa juovat lapset ovat keskimääräistä hoikempia

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Väitös Rasvaista maitoa juovat lapset ovat keskimääräistä hoikempia/1135250525601

Muutenkaan nämä rasvaiset jutut eivät pidä paikkaansa, ei edes kolesterolin kohdalla. Suomessa harjoitetaan laajasti pseudotiedettä terveysasioissa.

Ennustukset eivät tule pitämään paikkaansa sellaisten kohdalla, jotka hoitavat itseään aktiivisesti oikein. Tässä videossa luvataan kevyesti 10-20 vuotta lisäaikaa (16:40)

http://www.youtube.com/watch?v=WYL2eTVY2-Q

Arvaus menee melko varmasti väärin - en näe kattoa lisäajalle, tosin sitä ei ole demonstroitu vielä käytännössä. Suomalaiseen terveydenhoitoon ei kuitenkaan kannata luottaa. Ja Duodecimiin kannattaa suhtautua hyvin suurella varauksella ihan oman edun nimissä. Mitään tärähtäneempiä tieteeseen verhottuja hörhöjä tuskin näkee helposti.

• tässä vastaukseni.

http://www.youtube.com/watch?v=t1TcDHrkQYg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2439
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      65
      2248
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1270
    4. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1078
    5. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      103
      1042
    6. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      889
    7. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      196
      875
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      817
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      769
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      47
      730
    Aihe