Yo-kokeet menivätkin odotettua huonommin

Abiturientti'12

Heipparallaa! Varmaan aika monet ovat kyselleet nyt alustavia pistemääriä, ja haluaisinkin vähän jutustella täällä muiden kanssa ja saada "vertaistukea" niiltä, joilla ylppärit menivät suoraan sanottuna penkin alle, tai reilusti odotuksien alapuolelle. Ja en, en nyt tarkoita heitä, jotka odottivat ällää ja saivat ämmän. Enkä kaipaa mitään ivailuakaan, koska harmittaa niin paljon itseäni tää asia ja pelottaa tulevaisuus.

Eli ylppäri rivi on nyt sen verran huono, että rupesin jo miettimään jaksaako mitään ylioppilasjuhlia pitää. Kaverithan vetää aivan överiksi, on vuokrattu hienot juhlatilat, palkattu tarjoilijat ja ruuat pitopalvelusta. Itelläni ei todellakaan ole rahaa tämmösiin, ja nyt kun meni penkin alle noi kirjoituksetkin niin......

No ylioppilasjuhlathan tässä ei nyt ole se päähuoli, vaan se, että pääsenkö koskaan mihinkään opiskelemaan. Kova hinku olisi päästä korkeakouluun, opiskelemaan vihdoin ammattiin, pois täältä tuppukylästä tutustumaan uusiin ihmisiin! EN KESTÄ jos en pääse mihinkään, ja joudun jäämään tänne.

Mua ärsyttää niin paljon, että kurssinumeroiden keskiarvo ei vastaa millään tavalla yo-kokeiden tulosta. Tietysti ymmärrän, että yo-koe on ihan eri asia, ja siinä on monen kurssin tiedot osattava. Mun matikan kurssien keskiarvo on tasan 8, ja sain nyt yo-kokeesta B. Omasta mielestähän koe oli helppo ja meni hyvin, odotin jotain C tai M. Kyllä itku tuli samantien kun opettaja ilmotti, että B tulossa. Luin ja harjottelin tosi paljon siihen kokeeseen, ja nyt tuntuu että sekin aika meni hukkaan......Varsinkin kun vielä puhutaan että koe oli sen verran helppo, että pisterajat nousee. Ties vaikka laskis tuokin Aahan **rkele. Enkkuhan mulla on jo A, mutta se on mulle ihan OK, sillä kurssikeskiarvo on 6. Enkku on mulle todella vaikeaa, ja luin ja luin ihan hirveästi, ja sillä sain A. tein kaikkeni.

Onko muilla samanlaisia fiiliksiä? Rupesin jo miettimään, että oonko oikeasti vaan niin tyhmä, että meni niin penkin alle. Aikasemmin oon kyllä pitänyt itteäni ihan fiksuna opiskelijana, joka tekee hommat ajallaan, ei polta eikä ryyppää joka viikonloppu... Sitten jotkut saa korkeita arvosanoja sillä, etteivät tee mitään. "katoin mä yhen leffan ruotsin kielisillä teksteillä, sain E:een." Juupajoo. Muita kohtalontovereita?

45

11907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gththtrhtrhtrh

      Moi! Sanon heti, että älä masennu niistä, jotka "saavat hyviä arvosanoja tekemättä mitään", koska A) He ovat poikkeusneroja. B)valehtelevat eli tosi asiassa lukevat hirveästi tai C)valehtelevat eli eivät pärjää ollenkaan. Mutta itse aion kuitenkin juhlat pitää, koska sitä ylioppilaaksi pääsyähän siinä juhlitaan, eikä hyviä arvosanoja! Ylioppilaaksi pääsy on mielestäni aina hieno juttu ihan sama millä arvosanoilla valmistuu...ja jollekkin jolle lukio on ollut todella vaikeaa, voisi A:n paperitkin olla suuri ylpeydenaihe :) Ja mitä jatko-opintoihin tulee niin tiedän ihmisiä, jotka ovat menneet yliopistoon B:n papereilla. Eli kun vain luet hyvin pääsykokeisiin niin sinulla on hyvät mahdollisuudet päästä sisään pääsykoekiintiössä! Ja mikäli sinusta tuntuu, etteivät yo-arvosanat vastanneet omaa tasoasi niin ainahan niitä voi korottaa. Et menetä yhtään mitään jos vaikka pidät välivuoden kertaillen lukion kursseja ja kirjoitat sitten uudestaan vaikka ensi keväänä! Maailma ei todellakaan kaadu huonoihin yo-arvosanoihin!

      • lukematta l:n laput

        Ei tarvi olla ryyppäämättä jotta saa hyvät paperit, ite ryyppäsin koko lukion ja sain kuitenkin L:n paperit ;D Ei huhhu... Ei voi olla nii hankalaa saada joku M :D


      • Anonyymi
        lukematta l:n laput kirjoitti:

        Ei tarvi olla ryyppäämättä jotta saa hyvät paperit, ite ryyppäsin koko lukion ja sain kuitenkin L:n paperit ;D Ei huhhu... Ei voi olla nii hankalaa saada joku M :D

        tapa itsesi välittömästi


      • Anonyymi
        lukematta l:n laput kirjoitti:

        Ei tarvi olla ryyppäämättä jotta saa hyvät paperit, ite ryyppäsin koko lukion ja sain kuitenkin L:n paperit ;D Ei huhhu... Ei voi olla nii hankalaa saada joku M :D

        10 vuotta myöhemmin vastaat et varmaan oo hengissä kenties ryypänny ittes kuoliaaks jo mut taidat olla tuo B (todennäköisesti C). kommentis perusteella et sä mikään älykäs ainakaan oo


    • abiturientti'12

      Moi! kiitti paljon vastauksesta. toi kyllä lohdutti. Niin, toi uusiminen on kyllä käynyt mielessä! Ainakin äidinkielen vois käydä uusimassa, sillä tänä vuonna oli tosi vaikeita aiheita. Onneksi mulla on siellä yks E, loput onkin sitten noita C ja alle..... Ehkä mä tästä nyt jotenkin selviän :).

    • 13+14

      Ylioppilaskirjoitusten tulokset eivät kiinnosta sinua enää yhtään, kun pääset jatko-opiskelemaan tai työelämään. Niiden merkitys ei ole todellakaan niin suuri, kuin tällä hetkellä saattaa tuntua. Hauskinta viestiäsi lukiessa on se, että itse muistan vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeen kaikkein parhaiten juuri kaikki juhlapäivät, kuten vanhojen päivät, penkkarit ja mainitsemasi ylioppilasjuhlat. Sen sijaan en edes enää muista, missä minun ylioppilastodistukseni on, enkä ole näyttänyt sitä kenellekään vuosiin.

      Tällä hetkellä sinun ei kannata miettiä ollenkaan, mitä aineita aiot uusia, vaan kannattaa keskittyä täysillä jatko-opintoihin pääsyyn, johon ylioppilaskirjoituksilla on minimaalinen vaikutus. Jos valmistuttuasi vielä tunnet, että sinulla on jotain tarvetta uusia yo-arvosanojasi, voit kuitenkin aina tehdä sen, jos haluat.

    • stabil0

      Hassua kuinka nyt abina tuntuu ettei nuista juhlista muista juuri mitään ^^ Ei siitä sen enempää.

      Itse plaarasin kirjoitukset vähän puolivaloilla enkä stressannut arvosanoista. Aina voi korottaa ja uusia jos on tarve. Meinasin itse korotella syksymmällä mutta näyttääkin siltä että pääsen suoraan opiskelemaan vaikka kirjoutukset eivät suoranaisesti vastanneet aikaisempaa koulumenestystä.

    • yliopistossa nykyään

      "Eli ylppäri rivi on nyt sen verran huono, että rupesin jo miettimään jaksaako mitään ylioppilasjuhlia pitää. Kaverithan vetää aivan överiksi, on vuokrattu hienot juhlatilat, palkattu tarjoilijat ja ruuat pitopalvelusta. Itelläni ei todellakaan ole rahaa tämmösiin, ja nyt kun meni penkin alle noi kirjoituksetkin niin......"

      Ylioppilaaksi valmistutaan vain kerran elämässä. Kyllä on syytä juhlia, oli arvosanat sitten mitkä tahansa. Se kaduttaa myöhemmin, jos jättää juhlimatta. Mitään juhlatiloja, tarjoilijoita tai pitopalveluita ei tarvitse ottaa, jos ei ole sellaiseen varaa, kotona voi pitää aivan hyvät ylioppilasjuhlat.

      "No ylioppilasjuhlathan tässä ei nyt ole se päähuoli, vaan se, että pääsenkö koskaan mihinkään opiskelemaan. Kova hinku olisi päästä korkeakouluun, opiskelemaan vihdoin ammattiin, pois täältä tuppukylästä tutustumaan uusiin ihmisiin! EN KESTÄ jos en pääse mihinkään, ja joudun jäämään tänne. "

      Kyllä voit aivan hyvin päästä opiskelemaan vaikka yliopistoon. Itse pääsin A:n papereilla yliopistoon. Kirjoitusten jälkeen on vielä pääsykoe jäljellä. Pääsykokeessa voi tehdä vielä paljon.

    • abituerientti'12

      Kiiitti paljon kaikille rohkasevista sanoista! Nyt on paljon keveämpi mieli, eikä enää harmita/stressaa ne huonot numerot niin paljon. Pääasia että edes pääsee ylioppilaaksi, on ainakin saavuttanut jonkun etapin elämässä :). Onneksi sentään kirjotin alustavien mukaan psykasta E:n että se vähän "kompensoi" lähtöpisteitä....

      Viestinne kyllä tsemppasivat, alankin nyt ihan täyisllä lukemaan pääsykokeisiin! Ihan uudella fiiliksellä :). Ja sinulle "yliopistossa nykyään", toi kyllä tsemppas ihan hirveesti, että oot A:n papereilla päässyt! Ilmeisesti luit paljon pääsykokeisiin :). Toivottavasti itellänikin on itsekuria lukea kunnolla. Kivaa kevään jatkoa kaikille!

      • 14+15

        Moikka! Mun on turha alkaa toisteleen samoja asioita eri sanoilla, mitä muu porukka on jo kommentoinut. Sen sijaan mua ihmetyttä noi tarjoilien ja fiinejen juhlapaikkojen vuokraaminen, siis ihan oikeasti? Itse kävin viime keväänä kymmenessä eri yo-juhlassa ja kaikki niistä oli täysin kotona järjestetty. Itse ainakin koen jotakin juhlahengestä puuttuvan, jos ylppärit on järkätty jossain ihan muualla. Toisaalta, jokainen antaa ylioppilasjuhlille erilaisen arvon. Toiset haluaa pitää vähän matalampaa profiilia kun taas toiset haluavat juhlia suuremman joukkueen kanssa. Siitä ei kannata ottaa nokkiinsa :) Onnea kuitenkin pääsykokeisiin!


      • ei hätää

        Yo-arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, koska satsaamalla pääsykokeisiin pääset opiskelemaan mihin tahansa. Oma keskiarvoni oli alle 7, pitkästä matikasta kirkas I (ylimääräisenä), muut A, A, B,B. Ensimmäisellä yrittämällä kauppikseen valmennuskurssin kautta.


      • nou hätä
        ei hätää kirjoitti:

        Yo-arvosanoilla ei ole mitään merkitystä, koska satsaamalla pääsykokeisiin pääset opiskelemaan mihin tahansa. Oma keskiarvoni oli alle 7, pitkästä matikasta kirkas I (ylimääräisenä), muut A, A, B,B. Ensimmäisellä yrittämällä kauppikseen valmennuskurssin kautta.

        Taitaa olla aika moni lukutoukka raivoissaan luettuuaan kommenttisi! ;D Mutta kyllähän se näin on. Pääsykokeet on oleellisimmat. Ja jos nyt täysin epäonnistui kirjoitukset, aina voi uusia.

        On se varmaan lukutoukkien katkeraa ymmärtää se, ettei se pelkkä kirjan vieressä istuminen pitkälle vie. Onhan meidän presidenttikin (lakimies?) koulutukseltaan, vaikkakin sai noin B:n keskiarvon kirjoituksista. Yksi oma sukulainenkin sai A:n keskiarvon, mutta nyt pyörittää paria hotellia Thaimaassa. Hyvä esimerkki siitä, että jokaisella on lahjakkuutensa syntymästä saakka. Ei kaikki ole teoreettikkoja. Se ei tee meistä sen viisaampia tai tyhmempiä loppupeleissä.

        Mutta työhistoria se on edelleen todella tärkeä.


    • Kokemusta on

      Kai te tajuatte, että ette tee niillä yo-todistuksillanne mitään, jollette kirjota minimissään LLLL riviä? Niillä todistuksilla voi pyyhkiä perseen hyvin, ei niillä muuta tee.

      • tampereensälli

        No ei se ihan noinkaan mene. Riippuu tietenkin minne hakee. Esim kauppakorkeaan hakiessa, jos on M-E paperit (riippuen mistä arvosanat on saatu), on papereista hyötyä.


      • Joo, on se
        tampereensälli kirjoitti:

        No ei se ihan noinkaan mene. Riippuu tietenkin minne hakee. Esim kauppakorkeaan hakiessa, jos on M-E paperit (riippuen mistä arvosanat on saatu), on papereista hyötyä.

        Lääkkikseen ei taida päästä, vaikka olis luonnontieteismatemaattisista aineista kaikista L, jos ei pärjää pääsykokeessa :D

        Toisaalta sinne voi päästä vaikka miten huonoilla papereilla, jos pääsykoe osuu nappiin :)

        Onko yo kirjoitukset pelkkää kallista vertailua, mikä kestää tasan sen kaksi päivää ja sitten ketään ei kiinnosta mitä kirjoitit?


      • Monoa munille
        Joo, on se kirjoitti:

        Lääkkikseen ei taida päästä, vaikka olis luonnontieteismatemaattisista aineista kaikista L, jos ei pärjää pääsykokeessa :D

        Toisaalta sinne voi päästä vaikka miten huonoilla papereilla, jos pääsykoe osuu nappiin :)

        Onko yo kirjoitukset pelkkää kallista vertailua, mikä kestää tasan sen kaksi päivää ja sitten ketään ei kiinnosta mitä kirjoitit?

        Mutta kuinkakohan moni pitkästä matikasta, fysiikasta, kemiasta ja biologiasta ällän kirjoittanut ei ole (halutessaan) päässyt lääkikseen? ;)


    • grttry

      ap, ei niillä kirjaimilla haeta, ota vaan rauhallisesti!

      • töttöröö

        Ymmärtääkseni kauppikseenkin hakiessa pääsykokeella on ratkaiseva merkitys.Hyvistä papereista voi saada ainoastaan pientä etua, mutta jos koe menee penkin alle, ei Ällän papereistakaan ole hyötyä.


    • ap.

      nyt vituttaa!

    • ...

      Se vähän riippuu mihin on hakemassa. jos haet sellaiseen paikkaan, missä pelkkkä pääsykoe ratkaisee, niin ylppäreitten arvosanoilla ei todellakaan ole väliä. Ja niin kllä sä voit juhlia ylppäreitä ihan samalla tavoin kuin muutkin, ei kukaan siitä välitä mitkä arvosanat sulla on niissä juhlissa =) Tsemiä =) Nimimerkillä itsekin kokenut tuon saman =)

    • abiturientti'12

      Niimpäjoo,mä haen paikkaan missä sisäänpääsyn ratkaisee yo-todistus pääsykoe...Mutta ihan hyvillä mielin ollaan jo nyt niitä juhlia värkkäämässä :)

    • ABIna

      Hei! Itse olen myös tämän kevään ABIna! Kirjoitukset menivät itseni kohdalla hyvin paitti enkku kusi totaalisesti. I:inähän se sitten myös lähti, mutta ei se tosiaan maailmaa kaada. Aina voi yrittää uudestaan ja niin ainakin aion itse tehdä sitten syksyllä, mikäli en lakkia tänä keväänä tule saamaan. :)

    • how screwed i am?

      Pelottaa kun on kirjotukset tänä syksynä ja ens keväänä...Keskiarvo on varmaan siinä just ja just 7..Onko mitenkää mahollista saada lakkia kun en oo matemaattisesti lahjakas enkä kieliäkään taida ja oon maailman surkein esseen kirjoittaja...Eli en siis kouluihminen (mietin et mitä mää ees lukiossa teen?!) Joten mitkä on mahollisuudet päästä ens keväänä lakkipäässä lukiosta?

      • Kohtalonivaa

        Niin no mikäs siinä ny sitte onkaa... Itte luin tohon Fysiikan YO:hon ihan törkeesti liikaa elikkäs noin 2kk kertauskurssi ja mitkä olivat fiilikset kokeen tehtyä. Iha sairaan hyvät, mutta kuinka ollakaan kova maailma näytti taas ne kuuluisat närhenpallit ja putosin takasi maan pinnalle (ja syvälle sen alle) odotuksissani. Oletuksena oli sellanen E/L (koska olin laskenu palttiarallaa 110-120 tehtävää joista puolet olivat entistä YO/Yliopiston pääsykoe matskua. Noista tehtävistä kaiken kaikkiaan 11 kappaletta oli sellasia joita en saanut ensimmäisellä kerralla oikein/en meinannut tajuta niitä ollenkaan) Ja kyllä tää kuulostaa iha liian hyvältä ollakseen totta.

        Sitten se (noin kolmisen tuntia syiden pohtimista järkyttävän ketutuksen alla) helvetti repes ku kävin kattomassa alustavat pisteet: 27/48 ._.' Eli olen saamassa Fysiikasta tuon C:n. Tuntuu että kaikki työ olis vedetty just pöntöstä alas.

        Syytä en nyt oikein osaa sanoa, sillä mun keskiarvo fysiikasta lukiossa on 9.4 ja oon aina kuulunuu siihen "hikkeluokkaan". Ja nyt sitte ne ketkä tulee väittämään et juu kyl sä oot lukenu sillä kuuluisalla "hauki on kala" periaatteella ni voi tunkea pään hanuriisa, ku mä en ees opi asiaa ellen mä ymmärrä mitä tapahtuu ja miksi tapahtuu. Varmaankin paska päivä ja liian kova itseluottamus ;P (jota kadun suuresti tällä hetkellä)

        Silti jos multa nyt kysytään jotakin lukiotason fysiikkaan liittyvää, osaan käytännössä vastata kuin apteekin hyllyltä ja ratkaista/selittää tehtävän niin että lapsikin ymmärtää, koska fysiikka sattuu olemaan yksi niistä intohimoista joita rakastan elämässäni (ja nyt ne pullophojaisilla laseilla varustellut nörttimielikuvat kuuseen, sillä en vastaa tätä kuvausta millään tasolla). Toisaalta hyvän mielen tässä sain, koska auttelin mun yhtä kaveria kelle fysiikka on ollu kohtalaisen vaikeeta ja kuinkas ollakaan, tää kyseinen henkilö on saamassa paremman kuin mä ite eli M on tulossa. En ole katkera tuosta vaan pikemminkin aidosti onnellinen, että hän sai hyvän numeron suhteessa fysiikan keskiarvoonsa (7,5) ja nimenomaan mun avulla (tottakai se pieni kissanhäntä piti nostaa)

        Lohdutuksena juurikin tuo pääsykokeessa mahdollinen onnistuminen ja oma ikäni 18v (ja 2 viikkoa ni 19v), sillä mulla on iha pirusti liikaa aikaa, vaikka ei sitten tärppäiskään ekalla. Lisäks mun syksyn "menestys" pelastaa paljon, sillä Biologiasta sain E:n ja se korvaa haussa parempana ainereaalina tuon Fysiikan. Minulla on unelma josta en aio luopua ja vannon, että tulen saavuttamaan sen.

        PS: Eiks melkein meniski ihan elokuvareplíikkinä johonkin elokuvan loppuun jonka jälkeen: To be continued...


      • 16+10
        Kohtalonivaa kirjoitti:

        Niin no mikäs siinä ny sitte onkaa... Itte luin tohon Fysiikan YO:hon ihan törkeesti liikaa elikkäs noin 2kk kertauskurssi ja mitkä olivat fiilikset kokeen tehtyä. Iha sairaan hyvät, mutta kuinka ollakaan kova maailma näytti taas ne kuuluisat närhenpallit ja putosin takasi maan pinnalle (ja syvälle sen alle) odotuksissani. Oletuksena oli sellanen E/L (koska olin laskenu palttiarallaa 110-120 tehtävää joista puolet olivat entistä YO/Yliopiston pääsykoe matskua. Noista tehtävistä kaiken kaikkiaan 11 kappaletta oli sellasia joita en saanut ensimmäisellä kerralla oikein/en meinannut tajuta niitä ollenkaan) Ja kyllä tää kuulostaa iha liian hyvältä ollakseen totta.

        Sitten se (noin kolmisen tuntia syiden pohtimista järkyttävän ketutuksen alla) helvetti repes ku kävin kattomassa alustavat pisteet: 27/48 ._.' Eli olen saamassa Fysiikasta tuon C:n. Tuntuu että kaikki työ olis vedetty just pöntöstä alas.

        Syytä en nyt oikein osaa sanoa, sillä mun keskiarvo fysiikasta lukiossa on 9.4 ja oon aina kuulunuu siihen "hikkeluokkaan". Ja nyt sitte ne ketkä tulee väittämään et juu kyl sä oot lukenu sillä kuuluisalla "hauki on kala" periaatteella ni voi tunkea pään hanuriisa, ku mä en ees opi asiaa ellen mä ymmärrä mitä tapahtuu ja miksi tapahtuu. Varmaankin paska päivä ja liian kova itseluottamus ;P (jota kadun suuresti tällä hetkellä)

        Silti jos multa nyt kysytään jotakin lukiotason fysiikkaan liittyvää, osaan käytännössä vastata kuin apteekin hyllyltä ja ratkaista/selittää tehtävän niin että lapsikin ymmärtää, koska fysiikka sattuu olemaan yksi niistä intohimoista joita rakastan elämässäni (ja nyt ne pullophojaisilla laseilla varustellut nörttimielikuvat kuuseen, sillä en vastaa tätä kuvausta millään tasolla). Toisaalta hyvän mielen tässä sain, koska auttelin mun yhtä kaveria kelle fysiikka on ollu kohtalaisen vaikeeta ja kuinkas ollakaan, tää kyseinen henkilö on saamassa paremman kuin mä ite eli M on tulossa. En ole katkera tuosta vaan pikemminkin aidosti onnellinen, että hän sai hyvän numeron suhteessa fysiikan keskiarvoonsa (7,5) ja nimenomaan mun avulla (tottakai se pieni kissanhäntä piti nostaa)

        Lohdutuksena juurikin tuo pääsykokeessa mahdollinen onnistuminen ja oma ikäni 18v (ja 2 viikkoa ni 19v), sillä mulla on iha pirusti liikaa aikaa, vaikka ei sitten tärppäiskään ekalla. Lisäks mun syksyn "menestys" pelastaa paljon, sillä Biologiasta sain E:n ja se korvaa haussa parempana ainereaalina tuon Fysiikan. Minulla on unelma josta en aio luopua ja vannon, että tulen saavuttamaan sen.

        PS: Eiks melkein meniski ihan elokuvareplíikkinä johonkin elokuvan loppuun jonka jälkeen: To be continued...

        Ei kai tuo mahdollinen C nyt kuitenkaan niin hirveän huono ole, kun otetaan huomioon, että fysiikka on yksi kovatasoisimmista reaaleista (ja yo-kokeista ylipäänsä) millä tahansa mittarilla mitattuna.


    • 4447ll

      Nyt on jotenkin ristiriitaista tietoa. Alkuperäisessä viestissä mainitaan, että puhutaan matikan kokeen olleen helppo, joten pisterajat nousee. Lehdistössä ja omalta opeltani olen kuullut taas päinvastaista, että lyhyt koe oli suhteellisen vaikea ja pisterajat tulisivatkin laskemaan???

      • Lukutaito...

        Alkuperäinen viesti on vuodelta 2012...


      • Anonyymi
        Lukutaito... kirjoitti:

        Alkuperäinen viesti on vuodelta 2012...

        moi


    • Ei hymyilytä muakaan

      Tosi hyvä että kirjoitit aiheesta, alottaja, koska mulla on samanlaiset fiilikset! En mäkään oikein usko että he jotka väittävät saaneensa hyviä arvosanoja tekemättä mitään puhuvat totta... Koska ei niitä neroja voi mitenkään niin paljoa olla. Se vaan on helppo jälkeenpäin heittää että "no en mä nyt oikeestaan mitään tehnyt..."

      Mulle on kans enkku vaikeaa, tai oikeastaan enkun taso yleisesti on niin korkeaa että olen siinä keskimääräistä huonompi... Ruotsissa olen ihan ok, en siis keskitasoa alempana kuten enkussa (tai niin näen asian itse). Kielet menivät tosi huonosti, myös siis se ruotsi... Kurssiarvosanat mulla olleet 8-9 lähes kaikissa aineissa mutta yo-kokeet menivät todella huonosti :/ Muilla oman kouluni abeilla yo-arvosanat ovat aika lailla vastanneet kurssiarvosanoja ja jotkut kaverit ovatkin mulle sitten heitelleet, että "täh, et sä VOI saada noin huonoja!!" kun mua on pidetty vähän sellaisena hikipinkonakin... Joten hävettää siitäkin syystä.

      Yo-juhlat toki aion pitää, mutta se on eri asia, pääsenkö opiskelemaan. Korkeakoulupaikoista on kuitenkin aika kova kilpailu... Ei pitäisi tietenkään lannistua, mutta tässä kohtaa ei paljoa hymyilytä.

    • Abi

      Tiedämpä tunteen. Itse olen maantieteestä 9:n oppilas ja luin ihan järjettömästi kokeeseen (panostin pelkkään maantietoon, muut lukemiset jäi heikoille) ja tuntu että koe meni hyvin. Ajattelin että E tulee... Ei sitte tullukkaan vaan tulee todennäköisesti vain C. Aloin totaalisesti itkemään koska tiedän että muut aineet menevät heikosti ja maantiede on ainoa toivo saada hyvä arvosana. Toivo meni siinä.

    • huonostimeni2014

      Mullakin on ylppärit menneet tosi huonosti verrattuna yleiseen, omaan tasoon kurssien osalta. Mulla on yhteiskuntaopista 8 rivi ja nyt alustavista tulossa B. Filosofiasta mulla on keskiarvona 8, ekalla kerralla sain A:n ja nyt kävin korottamassa niin alustava näyttää B. Odotuksina oli molemmista sellaista C tai M.

      Ylppärit on syvältä..... No, sitten kun pääsee sinne korkeakouluun niin tuskin enää miettii mitään yo-arvosanoja, josta jo aiemminkin puhuttiinkin täällä. Mutta nyt ottaa päähän ja lisäksi se, etten pääse valmistumaan englannin takia :( Ja kompensaatiopisteet ei riitä, kun reaalit meni noin huonosti.. Ottaa siis päähän todella paljon tällä hetkellä. No syksyllä sitten uudestaan ja pakkopakko päästä enkusta läpi.

    • Tuleva amis

      Jeps, täällä kans meni ylppärit aivan päin p#rsettä. Kolme vuotta pänttäystä, keskiarvo kirjotetuilla aineilla 9-10, ylppäreistä A-C. Motivoivaa, ja mikä parasta hain ainoastaa AMK:hon, enkä päässyt yhteenkään=0 kiitos huonojen ylioppilaskirjoituksien.
      En tiedä itsekkään, miten onnistuin ryssimään kirjoitukset noin pahasti.

      Here we come Amis.

    • Äidinkieli on kuraa

      Äikän kurssit 7-8 ja sain I. Se todellakin harmitti... Maantieto ja lyhyt matematiikka jäivät molemmat pisteen päähän E:stä. Jos edes toisesta olisi tullut E niin äidinkieli olisi kompensoitunut.. Syksyllä uusimaan, mutta pelottaa että kusen sen jälleen kerran..

    • Tuleva amis.

      Vähän ihmetyttää, miten ylppärit vaikuttaa vieläkin niin paljon jatkokoulutuspaikkojen pisteytykseen.
      Aivan sama, vaikka olisi lukion päättötodistus 10.
      Jos k#set ylppärit, voi peli olla menetetty seuraaviksi vuosiksi, ennen korottamista.
      Moni sanoo, että luet vain pääsykokeisiin, niin pääset sisälle. Joo onhan tämä tietysti totta, mutta kyllä siinä vaiheessa motivaatio on pirskottu kappaleiksi, jos olet kolme vuotta opiskellut p#rselimassa ja kahden viikon aikana kaikki työsi mitätöidään.
      Itseltä ainakin meni usko koko hommaan, ei paljoa tee mieli opiskella.
      Palkinnoksi sain lukiosta pääsyn amikseen, kiitos paljon.

      Onnea kaikille opiskelupaikan saanneille:)

      • Äidinkieli on kuraa

        Olen samaa mieltä, siitä että ylppäreille annetaan liian suuri arvo haussa.. Henkilöt, jotka ovat saaneet B:n paperit ylppäreistä niin heillä saattaa olla paljon suurempi motivaatio päästä alalle kuin E:n paperin kirjoittaneella, esim. liiketalous ja kauppakorkea. Porukka, jotka eivät päässeet kauppakorkeaan menevät amk vuodeksi ja hakevat uudestaan vuoden päästä..
        Ja jos kusee ylppärit niin etenkin ammattikorkeaan on hyvin vaikea päästä sisään, koska siellä painotetaan liikaa entiseen koulumenestykseen. Itse sain pelkästään lukion päättötodistuksesta pisteet ja lähtöpisteeni näin olivat 20/55 (hain siis liiketalouteen). Koe meni ihan hyvin ja sain 27,33/35p. Pisteraja kouluun oli 55,33p, joten jäi uupumaan se 3p.. Armeijan jälkeen haen uudestaaan kyseiselle alalle ja enköhän pääse sisälle kun lähtöpisteetkin ovat 2-kertaa paremmat :)


    • trrtrtrrt

      Parempi se on että ylppäreille annetaan haussa arvoa kuin se että hakijoita seulottaisiin esimerkiksi lukion päättötodistuksen perusteella, ylppärit ovat sentään kuitenkin kaikille samat.

      Ylppärit harvemmin menevät penkin alle jos on hoitanut opiskelunsa kunnolla ja valmistautunut riittävän hyvin, kyllä ainakin minulla ylppärien arvosanat vastasivat tai olivat kurssimenestystäni parempia.

    • hgghtyty

      Yliopistoon haetaan pääsykokeen varassa. Ainahan voit korottaa arvosanojasi. MUista mikään ei ole menetetty, vaikka lukio mennyt penkin alle. Luet vaan pääsykokeisiin hulluna. Tarkoitan siis ensi vuoden pääsykokeita, jos et siis ole jo tänä vuonna johonkin päässyt.

    • Vanha civis

      "Parempi se on että ylppäreille annetaan haussa arvoa kuin se että hakijoita seulottaisiin esimerkiksi lukion päättötodistuksen perusteella, ylppärit ovat sentään kuitenkin kaikille samat."

      Sinäpä sen sanoit! Monissa lukioissa opettajat antavat arvosanoja yläkanttiin tietäen hyvin, että kokelaiden taso valtakunnallisessa vertailussa riitä. Syitä on monia. Ensinnäkin oppilaat ovat lähes poikkeuksetta tyytyväisempiä hyviin kurssiarvosanoihin kuin huonoihin. Hyviä arvosanoja antava opettaja on suosittu, ja hänen kursseilleen riittää oppilaita.

      Jos kaikkein kehnoimmissa lukioissa alettaisiin antaa yo-kirjoitusten tulosten kanssa korreloivia kurssiarvosanoja, turhan monen lukiolaisen opiskelu jäisi kesken. Liian moni ei koskaan selviytyisi kursseista läpi eikä siis pääsisi edes yrittämään yo-kirjoitusten läpäisemistä.

      Tästä olisi se seuraus, että syntyisi pahoja "pullistumia", kun lukuisat nelosia saaneet uusisivat jo kerran käymiään kursseja. Heikon lukion maine kärsii tietysti runsaista reputtajista, mutta ei sekään lisäisi lukioon pyrkijöiden määrää, että oppilaita ei edes päästettäisi yrittämään yo-kirjoitusten läpäisemistä.

      Vuosikymmenten kuluessa vaatimustaso on kuitenkin laskettu niin alas, että pitkää matematiikkaa lukuun ottamatta kirjoitukset läpäistäkseen ei tarvitse osata lukion kursseista mitään. Hyvät peruskoulutiedot riittävät oikein hyvin.

      • 39247689718937468971

        "pitkää matematiikkaa lukuun ottamatta kirjoitukset läpäistäkseen ei tarvitse osata lukion kursseista mitään"

        Lyhyt matematiikka on ainakin läpäistävissä peruskoulun tiedoilla. Tarkastellaan esimerkiksi kevään 2014 koetta.

        Laske lausekkeen (a² - b²) / (a - b) arvo, kun a = 1 ja b = ½. (2p.)

        Ratkaise yhtälö x / 3 = (x - 1) / 4. (2p.)

        Missä pisteessä suora x - 5y = 4 leikkaa y-akselin. (2p.)

        Suorakulmaisen kolmion kateettien pituudet ovat 5,0 cm ja 8,0 cm. Määritä hypotenuusan pituus millimetrin tarkkuudella ja terävien kulmien suuruus asteen tarkkuudella. (3p.)

        Kiinalainen arvoitus 5 000 vuoden takaa: Häkissä on fasaaneja ja kaniineja. Niillä on yhteensä 35 päätä ja 94 jalkaa. Kuinka monta fasaania ja kuinka monta kaniinia häkissä on? (6p.)

        Eli peruskoulun tiedoilla pystyi saamaan yhteensä (ainakin) 15 pistettä. A:n raja oli 9 ja B:n 16 pistettä...


    • ANNATUULIENKULJETTAA

      ELÄMÄ ON LAIFFII, AAMUN ASTI TAAS BAILATAAN, ELÄMÄ ON LAIFFII, ANNAN TUULIEN KULJETTAA, VILLIN SYKKEEN MUSIIKIN TUNNEN TUNNEN RYTMIN KIIHKEYDEN KUUMA KESÄ ODOTTAA, ELÄMÄ ON LAIFFII.

      TERASILLE ASTELEN SUUNTAAN, KUUMUUDESTA ILMA VÄREILEE, PAKOKAASUT SAA MUT KURKUN KUIVAA, JENKKIRAUDAT RUNDII AJELEE, KUUMA KESÄ OOTTAA, VAPAANA KUN KULKEA SAAn, ELÄMÄ ON LAIFFII, AAMUN ASTI TAAS BAILATAA ELÄMÄ ON LAIFFii, ANNAN TUULIEN KULJETTAA, VILLIN SYKKEEN MUSIIKIN TUNNEN, TUNNEN RYTMIN KIIHKEYDEN...

    • Lissu22322

      Siis ei voi olla totta että nykyään onkin ihmiset typeriä.Ei YO-kirjoituksista voi saada alle M:n papereita ellei ole todella typerä tai sitten tummaihoinen.

      • Lissu on retu :D

        Ei hemmetti et voi olla noin retardi yksilö :D Oletko koskaan sattunut kuulemaan gaussin käyrästä?


    • Gilla1

      Mitä tossa on retardia noin 55 prosenttia gaussin käyrän mukaan saa alle Magnan joten tämä porukka on sitä typerää/tummanväriatä porukkaa

    • Anonyymi

      Tästä on nyt kulunu jo 8 vuotta, että mites sun kävi?

    • Anonyymi

      Mites sulla meni??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe