16v omaan asuntoon samalle paikkakunnalle vanhempien kanssa?

RandomTölkki

Niin, 9 luokan jälkeen olisi tarkoitus muuttaa halpaan yksiöön samalle paikkakunnalle missä vanhemmat asuu. Onnistuuko tämä? Olen kuullut että ei saisi tukia jos asuu vanhempien kanssa samalla paikkakunnalla mutta onko tämä totta? Muuton syy olisi lähinnä oman rauhan tarve koska 2 vuotiaasta veljestä lähtee liikaa ääntä ja halu itsenäistyä olisi muutenkin kova. Olen jo katsonut kaikki tuet valmiiksi ja niistä olisi tarpeeksi maksamaan vuokrani ruokaan saisin avustusta äidiltä. Onnistuisiko tälläinen muutto?

13

206

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • girlllll

alle 18 vuotias ei lain mukaan saa muuttaa asumaan yksin ilman huoltajaa, näin se menee tietääkseni koska oma siskokaan ei saanu muuttaa ennen kuin täytti 18, mutta opiskelija asuntolaan saa muuttaa heti peruskoulun jälkeen.

• RandomTölkki

16 vuotias kyllä saa vanhemman suostumuksella muuttaa jos on rahaa. Ainenkin näin olen muista ketjuista/ihmisiltä saanut tietää. Olisi vain kiva tietää että vaikuttaako samalla paikkakunnalla asuvat vanhemmat tukiin mitenkään..

• h

Ei samalla paikkakunnalla asuvat vanhemmat mitenkään vaikuta, mutta epäilen kyllä todella vahvasti tuota tukiasiaa. Mitäs tukia ajattelit saada?

• RandomTölkki

Asumistukea ja opintolainaa lapslisä. Niillä ajattelin vuokran maksella.

• h

Se on aina kovin surullista, että ihmiset muuttavat elämää lainalla, vaikka voisivat asua ihan ilmaiseksi tekemättä velkataakkaa itselleen. Tuollaseen perustettu talous ei kestä kyllä yhtäkään kolahdusta.

Olet varmaan huomioinut, että vanhempien pitää olla pienituloisia ja et voi olla lukiossa?

• RandomTölkki

Vanhemmat ovat todella pienituloisia ja olen menossa Ammattikouluun. Harrastustenkin takia olisi saatava oma asunto koska joudun puhumaan ulkomaalaisten kanssa skypen välityksellä todella paljon ja se on erittäin hankalaa kaiken taustamelun keskellä.

Vanhemmat ovat kyllä valmiita avustamaan ruoan/muiden tarvikkeiden rahoituksessa joten en joudu ihan pelkkiin tukiin turvautumaan.

• Väärää tietoa

Missä maailmassa osa teistä edellisistä vastaajista oikein elää? Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin ryhtyy viisastelemaan.

1. Peruskoulun jälkeen voi muuttaa vanhempien suostumuksella omaan asuntoon
      2. 17-vuotias voi saada vanhempien tuloista riippuen asumis-ja opintotukea
      3. Lukiolainen voi aivan samalla tavalla saada edellä mainittuja tukia kuin ammattikoulussa opiskeleva henkilö, ja nämä tuet EIVÄT OLE VELKAA, eli niitä ei tarvitse maksaa tulevaisuudessa takaisin yhteiskunnalle. Opintolaina on sitten asia erikseen.

Onnea aloittajalle itsenäistymiseen, itsekin lähdin alaikäisenä maailmalle enkä ole päätöstäni päivääkään katunut. :)

• h

Niin ja kyse oli 16-VUOTIAASTA, joka ei voi saada OPINTOTUKEA, mutta voi saada OPINTOLAINAA, jos ei ole LUKIOSSA.

Missä maailmassa itse elät? Ainoa pointti oli tuo 1. kohta ja senkin aloittaja itse jo korjasi aiemmin oikeaksi. Mitään muuta väärää tietoa tässä ketjussa ei ole annettu.

Heitänkö itsekin tähän faktoja eläkkeensaajan tuista, vaikkeivat nekään mitenkään liity tähän asiaan? Koska onhan se hauska vaan koittaa jotenkin päteä.

• Lisäys edelliseen
        h kirjoitti:

Niin ja kyse oli 16-VUOTIAASTA, joka ei voi saada OPINTOTUKEA, mutta voi saada OPINTOLAINAA, jos ei ole LUKIOSSA.

Missä maailmassa itse elät? Ainoa pointti oli tuo 1. kohta ja senkin aloittaja itse jo korjasi aiemmin oikeaksi. Mitään muuta väärää tietoa tässä ketjussa ei ole annettu.

Heitänkö itsekin tähän faktoja eläkkeensaajan tuista, vaikkeivat nekään mitenkään liity tähän asiaan? Koska onhan se hauska vaan koittaa jotenkin päteä.

Ja tuli vielä mieleen, että voihan opintolainaa saada jos on lukiossa, ainakin itselleni myönnettiin, mutten kuitenkaan nostanut sitä. Mutta siitä iästä en tiedä, itse olin jo täyttänyt 17, joten ehkei sitäkään sitten anneta vielä 16-vuotiaalle?

• jodlillajihhuu
        Lisäys edelliseen kirjoitti:

Ja tuli vielä mieleen, että voihan opintolainaa saada jos on lukiossa, ainakin itselleni myönnettiin, mutten kuitenkaan nostanut sitä. Mutta siitä iästä en tiedä, itse olin jo täyttänyt 17, joten ehkei sitäkään sitten anneta vielä 16-vuotiaalle?

Ja lisäksi 16v voi muuttaa omaan asuntoon vanhempien suostumuksella ja vanhemmat ovat asunnosta vastuussa kunnes täytät 18v. Ja asunontojen bongailu kannattaisi aloittaa vakavalla kädellä sillä tulottomona jos aiot omillesi muuttaa tarvitset joko suht harvinaisesti löytyvän kämpän joka on vanha ja jossa on joku major broblem, kuten ei suihkua, tai sitten opiskelijoille tarkoitetun asunnon joihin saattaa joutua jonottomaan aikansa joten aikaisin hakemuksia, tai sitten kaupungin kämpän joihin myös voi joutua jonottamaan kauan. Muuten vuokrat plus muut välttämättömät laskut ovat hieman liian korkeita pelkälle opintotuelle, jolloin tarvitset vanhempien tukea myös tai jonkun sortin työn.

• jodillajihhuu
        jodlillajihhuu kirjoitti:

Ja lisäksi 16v voi muuttaa omaan asuntoon vanhempien suostumuksella ja vanhemmat ovat asunnosta vastuussa kunnes täytät 18v. Ja asunontojen bongailu kannattaisi aloittaa vakavalla kädellä sillä tulottomona jos aiot omillesi muuttaa tarvitset joko suht harvinaisesti löytyvän kämpän joka on vanha ja jossa on joku major broblem, kuten ei suihkua, tai sitten opiskelijoille tarkoitetun asunnon joihin saattaa joutua jonottomaan aikansa joten aikaisin hakemuksia, tai sitten kaupungin kämpän joihin myös voi joutua jonottamaan kauan. Muuten vuokrat plus muut välttämättömät laskut ovat hieman liian korkeita pelkälle opintotuelle, jolloin tarvitset vanhempien tukea myös tai jonkun sortin työn.

ja nämä siinä tapauksessa jos haluat itseksesi asua yksiössä taikka kaksiossa.

• Pahoittelen

Niin joo, sekoitin jotenkin päässäni että aloittaja täyttäisi tänä vuonna 17, mutta 16 vasta on kun pääsee peruskoulusta. Oma moka myönnän, ja pyydän anteeksi, olit tuossa opintolaina asiassa aivan oikeassa. :)

Mutta en kyllä mielestäni heittänyt mitään asiaan kuulumattomia faktoja kehiin, sillä keskustelussa oli puhuttu iästä, asumistuesta ja opintolainasta.

• Pahoittelen + lisäys

Siis tuo Lisäys edelliseen oli jatkoa tuolle Pahoittelen tekstille...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      441
      2848
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      102
      2102
    3. 167
      1672
    4. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      92
      1574
    5. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1546
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      459
      1258
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      147
      1114
    8. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      52
      1100
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      962
    10. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      942
    Aihe