Kommentteja tähän? Olen avoliitossa maanviljelijän kanssa, asumme hänen maatilalla, kaikki mitä ympärilläni on on hänen. Jos hän vaikkapa loukkaantuu pahasti tai kuolee, joudun maantielle!?
Minulle ei kerry esim. eläkettä mistään, kun en ole nyt ns. oikeassa työssä. En saa työmarkkinatukeakaan, kun hänen tulonsa ovat laskennallisesti liian isot.
"Puuhailen" tässä kotosalla ja huollan taloutta, en juurikaan osallistu maatilan varsinaisiin työhommiin, paitsi toisinaan nostamaan, siirtämään, viemään tai hakemaan tavaroita, isäntää, koneita ym. Eläimiä ei ole.
En ihmettele, jollei maaseudulla saa helposti emäntiä, kun tämä yhteiselämän aloitus on näin turvatonta. Naimisiin emme ole ainakaan lähiaikoina menossa, ettei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä, eikä lapsia ole.
Kertokaapa avoemännät, miten on teidän turvallisuuden tunteellenne käynyt? Onko asuminen/koti turvattu esim. avopuolison onnettomuuden varalta? Miten sen olette tehneet? Pystyykö sitä uskottelemaan itselleen, ettei mitään satu ja että kyllä sitä voi kotinsa tehdä jonkun toisen omaisuuden keskelle ja hänen tavaroillaan?
Minulla on aika hutera "koti"-käsite tästä talosta, enkä pysty ajattelemaan "meidän autoa, meidän pihaa, meidän puimuria" ym. Onko minun ajattelutavassani se vika (kuten avopuolisoni sanoo) etten pysty kotiutumaan, vai mistä kiikastaa?
Avoemäntä ja turvattomuus
38
566
Vastaukset
- Lopettaisit tuon
trollailun, alkaa jo kyllästyttää juttusi, tekisi mieleni sanoa jotain ilkeästi mutta annetaan nyt olla..
- navettapiika,ex-avo
Mene töihin ja hanki elanto muualta, jos et tee tilan töitä ja elelet siiinä kivasti siivellä, et pysty elämääsi siinä turvaamaan. Jos elelee avona eikä yhteisiä lapsia eikä töitä, ei ole oikeutettu myöskään sosiaaliturvaan tilalta, myel-vakuutus.
- Trolleja ei
ihan oikeasti kannata kommentoida..
- jotakin omaa?
Aika vihainen kommentti sinulta, noita toisia "trolleja" en viitsi edes kommentoida. Haluaisin ihan oikeita neuvoja, tai omia kokemuksia, enkä kaikenmaailman trollailijoita kommentoimaan, menkää te pois tästä viestiketjusta vinoileen vaikka itsellenne.
"Mene töihin" sinä sanoit, satutko tietämään, että täällä kehä-kolmosen yläpuolella on runsaasti muitakin työttömiä, etenkin maaseudulla? Arvaa vaan tarjoaako työkkäri edes töitä tällaiselle, joka asuu siivellä, ei saa valtion työmarkkinatukea, eikä ole edes vaarassa pudota toimeentuloluukulle.
Arvaa vielä uudestaan, olenko lähettänyt hakemuksia, sekä avoimena oleviin työpaikoihin, että avoimia hakemuksia mihin työhön tahansa (viime vuonna ja tänä alkuvuonna olen lähettänyt yli 200 hakemusta)? Vapailla markkinoilla ei ole lähimaillakaan oman alani töitä, tai vähänkään osaamiseeni liittyvää. Ja niihin avoimena oleviin työpaikkoihin on jokaiseen vähintään 30-90 hakijaa, revi siitä huumoria. - Olet saastunut
jotakin omaa? kirjoitti:
Aika vihainen kommentti sinulta, noita toisia "trolleja" en viitsi edes kommentoida. Haluaisin ihan oikeita neuvoja, tai omia kokemuksia, enkä kaikenmaailman trollailijoita kommentoimaan, menkää te pois tästä viestiketjusta vinoileen vaikka itsellenne.
"Mene töihin" sinä sanoit, satutko tietämään, että täällä kehä-kolmosen yläpuolella on runsaasti muitakin työttömiä, etenkin maaseudulla? Arvaa vaan tarjoaako työkkäri edes töitä tällaiselle, joka asuu siivellä, ei saa valtion työmarkkinatukea, eikä ole edes vaarassa pudota toimeentuloluukulle.
Arvaa vielä uudestaan, olenko lähettänyt hakemuksia, sekä avoimena oleviin työpaikoihin, että avoimia hakemuksia mihin työhön tahansa (viime vuonna ja tänä alkuvuonna olen lähettänyt yli 200 hakemusta)? Vapailla markkinoilla ei ole lähimaillakaan oman alani töitä, tai vähänkään osaamiseeni liittyvää. Ja niihin avoimena oleviin työpaikkoihin on jokaiseen vähintään 30-90 hakijaa, revi siitä huumoria.maaseudusta, maatilasta ja viljelijä miehestäsi, sinun pitää kääntyä meedioiden puoleen että saat kirouksen pois päältäsi ja kaikki kääntyy hyväksi..
- uusio-avokki
Olen muuten samassa tilanteessa, mutta olemme varttuneempi uusiopari. Molemmat olemme eronneita ja kummallakin on omia lapsia jotka asuvat jo omissa elämissään. Yhteisiä lapsia ei ole, eikä tule, kun lapsentekoikä on ohi.
Kyllä minä ymmärrän hyvinkin tuntemuksiasi, käyn niitä itsekin parhaillaan läpi. Oma tilanteeni on kuitenkin ehkä helpompi, koska omistan asunnon entisessä asuinpaikassani ennestään (vuokralla nyt) ja muutakin omaisuutta on kertynyt sen verran, että en ihan "maantielle" joutuisi kuvaamassasi tilanteessa. Lisäksi toin osan tavaroistani (huonekalut jne.) mukanani, joten sen verran voin kotistella.
Kodin tunne ei ole kuitenkaan päässyt vielä yllättämään täällä avopuolison kotitilalla, vaan myös minä tunnen itseni hyyryläiseksi ja hienoinen kyläily/vierailu-olon tunne kaihertelee ajoittain.
Otan neuvoja mielelläni vastaan tämän ketjun "siivellä", kun nyt tässä siipeilen muutenkin tätä elämääni.- Siinä toinen,
ei miehen kansa joka lyö ja ryyppää kannata mennä kompukseen, tämä on maalla valitettavan yleistä ja johtuu maaseudun ilmasta, vaikea tilanne kaikin puolin..
- jåååjuuu
Siinä toinen, kirjoitti:
ei miehen kansa joka lyö ja ryyppää kannata mennä kompukseen, tämä on maalla valitettavan yleistä ja johtuu maaseudun ilmasta, vaikea tilanne kaikin puolin..
Kyllä ryyppyporukat ja miehet asuu enempi kaupungeissa.
Siellähän ne on kapakakki.
Vaikka mitä tekemistä sillä on tämän aloituksen kanssa ???? - Lättyyn tulee
jåååjuuu kirjoitti:
Kyllä ryyppyporukat ja miehet asuu enempi kaupungeissa.
Siellähän ne on kapakakki.
Vaikka mitä tekemistä sillä on tämän aloituksen kanssa ????että lätisee, maaseutu on kirottu ja erityisesti maaseudun poikamiehet, heidän kansaan ei parane ryhtyä mihinkään tekemisiin, kyllä tuossa puhuu kokemuksen ääni..
"En ihmettele, jollei maaseudulla saa helposti emäntiä, kun tämä yhteiselämän aloitus on näin turvatonta. Naimisiin emme ole ainakaan lähiaikoina menossa, ettei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä, eikä lapsia ole." - näin se vaan on
Lättyyn tulee kirjoitti:
että lätisee, maaseutu on kirottu ja erityisesti maaseudun poikamiehet, heidän kansaan ei parane ryhtyä mihinkään tekemisiin, kyllä tuossa puhuu kokemuksen ääni..
"En ihmettele, jollei maaseudulla saa helposti emäntiä, kun tämä yhteiselämän aloitus on näin turvatonta. Naimisiin emme ole ainakaan lähiaikoina menossa, ettei tule tehtyä hätiköityjä päätöksiä, eikä lapsia ole."Nainen tykkää siitä, että talossa on isäntä.
- Avioemäntä
Eiko tällaisessa tapauksessa kun parisuhde on kunnossa ja aiotaan pysyä yhdessä, niin isäntä tekee testamentin sinun hyväksesi. Hän turvaa sinun tulevaisuutesi! Ja maksaa myös "palkkaa" talon töitä tehdessäsi.
- jotakin.....
Hyvä pointti "Avoemännältä", tämä testamentti on kyllä ollut mietinnässä, mutta aika hirmuiset perintöverot pitäisi maksaa, kun kuuluisin toiseen perintöveroluokkaan. Pitäisi myydä tila, että pystyisi maksamaan 32% verot.
Myös tämä "palkan" maksaminen talon töiden tekemisestä on ollut keskustelun aiheena, ja hän on ehdottanut jotain sentapaista. Mutta kiusallisesti tunnen muutenkin olevani/eläväni/asuvani hänen siivellään, kun en nyt saa mistään mitään tuloa ja hän maksaa ihan kaiken, minun kuukautissuojistani lähtien. Koen, että maksan "elatukseni" hänelle tällä taloudenhoidolla. - mietippä tätä
Toi testamentti ei ole oikea ratkaisu, mielestäni oikea ratkaisu on esim. henkivakuutus jossa nimenomaan haetaan turvaa tälläista tapausta ajatellen ja edunsaajaksi tämän takia on nimetty nimenomaan avopuoliso, henkivakuutuksessa pitää olla myös sellainen tilanne huomioituna kuin tapaturma, eli jos puoliso vammautuu, niin tila ei mene myyntiin heti ensimmäisenä.
Myöhemmin asiat pitäisi olla niin, että tila siirtyy suoraan jatkajalle, eikä puolisolle, joka jo itsekkin odottelee tulevaa eläkepäivää. - Realismia kehiin nyt
mietippä tätä kirjoitti:
Toi testamentti ei ole oikea ratkaisu, mielestäni oikea ratkaisu on esim. henkivakuutus jossa nimenomaan haetaan turvaa tälläista tapausta ajatellen ja edunsaajaksi tämän takia on nimetty nimenomaan avopuoliso, henkivakuutuksessa pitää olla myös sellainen tilanne huomioituna kuin tapaturma, eli jos puoliso vammautuu, niin tila ei mene myyntiin heti ensimmäisenä.
Myöhemmin asiat pitäisi olla niin, että tila siirtyy suoraan jatkajalle, eikä puolisolle, joka jo itsekkin odottelee tulevaa eläkepäivää.Pelkän muovikassin ja paljaan ******* kanssa saapuvien pitäisi jossain määrin ainakin yrittää ymmärtää asemansa.
- .kommentti.
Realismia kehiin nyt kirjoitti:
Pelkän muovikassin ja paljaan ******* kanssa saapuvien pitäisi jossain määrin ainakin yrittää ymmärtää asemansa.
Eiköhän sitä suurin osa nuorista omista vain muovikassillisen vaatetta ja sen paljaan *****. että ei sitä yhteen muutettaessa /naimisiinmennessä monellakaan ole sen kummempaa tuoda taloon.
Et sitten varmaan lukenut koko AP:N ketjua, hän on asunut jo tilalla n 3v. Että realismia sinulle vaan itsellesi.. - Niinhä tuo..
.kommentti. kirjoitti:
Eiköhän sitä suurin osa nuorista omista vain muovikassillisen vaatetta ja sen paljaan *****. että ei sitä yhteen muutettaessa /naimisiinmennessä monellakaan ole sen kummempaa tuoda taloon.
Et sitten varmaan lukenut koko AP:N ketjua, hän on asunut jo tilalla n 3v. Että realismia sinulle vaan itsellesi..istutaan valmiiseen pöytään ja vedetään naama väärinpäin siitä ettei loppuelämä ole turvattu kun ei haluta sitoutua mieheen ja miehen yritykseen, asenteissa on paljon korjaamisen varaa..
- näin se vaan on
Niinhä tuo.. kirjoitti:
istutaan valmiiseen pöytään ja vedetään naama väärinpäin siitä ettei loppuelämä ole turvattu kun ei haluta sitoutua mieheen ja miehen yritykseen, asenteissa on paljon korjaamisen varaa..
Nykyaikana ihmiset on hyvin koulutettuja ja niillä on omat ammatit, ei ne ole vailla muiden taloja tai maita, eläke ja muut tapaturmahommat hoidetaan vakuutuksin, ei siihen tilan omistusta tarvita.
Tommonen paljaasta jauhaminen on lapsellista nassutusta, mikäli molemmat työskentelevät tilan eteen, niin jotenkihan noi edellä mainitut asiat on hoidettava. - Mäkäti mäkäti..
näin se vaan on kirjoitti:
Nykyaikana ihmiset on hyvin koulutettuja ja niillä on omat ammatit, ei ne ole vailla muiden taloja tai maita, eläke ja muut tapaturmahommat hoidetaan vakuutuksin, ei siihen tilan omistusta tarvita.
Tommonen paljaasta jauhaminen on lapsellista nassutusta, mikäli molemmat työskentelevät tilan eteen, niin jotenkihan noi edellä mainitut asiat on hoidettava.Lue aloitus uudellen..
- Fairy Tales
näin se vaan on kirjoitti:
Tommonen paljaasta jauhaminen on lapsellista nassutusta, mikäli molemmat työskentelevät tilan eteen, niin jotenkihan noi edellä mainitut asiat on hoidettava.Lapsellista lässytystä omatkin juttusi.Vakuutukset ovat aivaan hyviä siihen asti,kun puun takaa tulee yllättävä tarve saada niistä jotakin eikä saakkaan pennin pyörylää jonkun pykälän takia.
Mikään koulutus mikä mikään ammatti ei takaa yhtään mitään jos ei löydy palkanmaksajaa.Koulutus vanhenee salamannopeasti nykypäivänä ja maatilalla "töissä" (heittomerkit kuvaavat maataloudesta mitään ymmärtämättömien asennetta maanviljelijöiden töitä kohtaan)oleminen luokitellaan työnhaussa miltei pitkäsaikaistyöttömän päivittäiseen puuhailuun.Lisäksi saa töihin mahdollisesti päästyään kuunnella jatkuvaa vittuilua helposti saaduista maataloustukiaisista.
Maatilalla työskenteleminen eteenkäännykyaikana tarkoita sitä ,että mitään palkkaa olisi nostettavaksi.Että tuo on ihan turhaa unelmointia. - tässä faktaa
Fairy Tales kirjoitti:
Lapsellista lässytystä omatkin juttusi.Vakuutukset ovat aivaan hyviä siihen asti,kun puun takaa tulee yllättävä tarve saada niistä jotakin eikä saakkaan pennin pyörylää jonkun pykälän takia.
Mikään koulutus mikä mikään ammatti ei takaa yhtään mitään jos ei löydy palkanmaksajaa.Koulutus vanhenee salamannopeasti nykypäivänä ja maatilalla "töissä" (heittomerkit kuvaavat maataloudesta mitään ymmärtämättömien asennetta maanviljelijöiden töitä kohtaan)oleminen luokitellaan työnhaussa miltei pitkäsaikaistyöttömän päivittäiseen puuhailuun.Lisäksi saa töihin mahdollisesti päästyään kuunnella jatkuvaa vittuilua helposti saaduista maataloustukiaisista.
Maatilalla työskenteleminen eteenkäännykyaikana tarkoita sitä ,että mitään palkkaa olisi nostettavaksi.Että tuo on ihan turhaa unelmointia.Juuri niin kuin "fairy tales" sanoo. Kahden hengen työpaikka
maatilalla joka tuottaa edes keskimääräisen palkansaajan
ansion on tänäpäivänä sula mahdottomuus. Niin kauas kuin
nyt uskaltaa tulevaisuuteen edes ajatella niin taloustilanne
maatiloilla vain kiristyy. Kesivertoilalla hömppäheinän
ja näennäisviljelyllä ,sekä marjanpominalla yhden hengen
talous tekee parhaan tuloksen. Kyllähän se niin on että
kun on kyse maataloudesta niin tämä maa on pumpattu
täyteen unelmointia ja haihattelua,niitä haihattelijoita
riittää maatiloillekkin. Kun media tekee juttua maataoudesta
niin kuinka ollakkaan haastateltavaksi osuu aina haihattelija
jolla on jalat tukevasti ilmassa, tyyliin kyllähän rukokaa aina
taevitaan.
- jotakin omaa?
Mistä ihmeestä tänne tulee kaikenlaisia päästäänpipejä kertomaan omien aivojensa kutistumisesta? Menkää pois tästä ketjusta, kun teillä ei ole kaikki inkkarit kanootissa. Alan ymmärtään, miksi niitä emäntiä ei maaseudulla saa, jos miesten asenne ja käytös siellä ovat luettavissa em. teksteissä..
Missä vaiheessa olen kertonut avomieheni ryyppäävän tai hakkaavan minua? Tai, no turvattomuus on sana, jonka voi ymmärtää kukin kokemustensa mukaan. Kysymykseni asettelussa en ajatellut ollenkaan fyysistä turvattomuutta, vaan kuten aloitustekstissäni kirjoitin "jos hän vaikkapa loukkaantuu pahasti tai kuolee, joudun maantielle", siis menetän rakkaani/ elämänkumppanin lisäksi myös kodin.
Siis avopuolisoni on kiltti, ahkera maanviljelijä, jonka ryyppää olutta tölkin ehkä parin viikon välein tai harvemmin. Hän ei lyö, ei edes riitele, keskustelemalla ollaan selvitty 3v.- myel-vakuutus 10%
Tämä on näitä itsetunto-kysymyksiä nyt. Jollain lailla sinun täytyisi kehittää jotain omaa, jossa itsetunto kasvaa ja tunnet itsesi tarpeelliseksi. Opiskele jotain ja perusta oma yritys, jos ei paikkakunnallasi ole muuta työtä. Moni kotona oleva nainen pyörittää nettikauppaa tai kirjanpitoyritystä, koirahoitolaa tai käsitöihin liittyvää yritystoimintaa ym. Tuskin sinunkaan päivä täyttyy pelkällä kodinhoidolla.
Itse aloin emännäksi 25 vuotta sitten, mutta olen ns. osa-aikaemäntä. Minulla oli ammatti ja työpaikka tähän tullessa, mutta olen auliisti jakanut tilantöitä mieheni kanssa oman työn ohella. En joudu puille paljaille, vaikka tilan perii poikamme. Minulla ei ole ollut ajatustakaan, että jäisin tähän toisen armoille, vaan itsenäisenä naisena päätän itse tekemistäni. Olen halunut ja tahtonut jakaa tämän elämän puolisoni kanssa vaikka taloudellisesti on ollut tiukkaa ja töitä valtavasti. - Mitä sitten itket ?
jos kaikki on kunnossa ja keskustelemalla selvitetty ?
- voi vi**u
myel-vakuutus 10% kirjoitti:
Tämä on näitä itsetunto-kysymyksiä nyt. Jollain lailla sinun täytyisi kehittää jotain omaa, jossa itsetunto kasvaa ja tunnet itsesi tarpeelliseksi. Opiskele jotain ja perusta oma yritys, jos ei paikkakunnallasi ole muuta työtä. Moni kotona oleva nainen pyörittää nettikauppaa tai kirjanpitoyritystä, koirahoitolaa tai käsitöihin liittyvää yritystoimintaa ym. Tuskin sinunkaan päivä täyttyy pelkällä kodinhoidolla.
Itse aloin emännäksi 25 vuotta sitten, mutta olen ns. osa-aikaemäntä. Minulla oli ammatti ja työpaikka tähän tullessa, mutta olen auliisti jakanut tilantöitä mieheni kanssa oman työn ohella. En joudu puille paljaille, vaikka tilan perii poikamme. Minulla ei ole ollut ajatustakaan, että jäisin tähän toisen armoille, vaan itsenäisenä naisena päätän itse tekemistäni. Olen halunut ja tahtonut jakaa tämän elämän puolisoni kanssa vaikka taloudellisesti on ollut tiukkaa ja töitä valtavasti.mitä vedätyksiä
- kkk''''
Avioliitto olisi vastaus kaikkiin ongelmiisi mitä nyt koet parisuhteessasi. Harkitkaa sitä. Kertomasi perusteella ei olis todella mitään estettä sille. Mutta mikäli se ei periaatteen vuoksi tule kyseeseen, niin käänny lakimiehen puoleen. Hän varmaan voi rustailla teille sopimukset, jotka antavat lähes saman turvan kuin avioliittokin. Nykyisellään sinulla ei todellakaan ole mitään turvaa avomiehen kuollessa ja erossakin olet hänen hyväntahtoisuuden varassa.
- Kyllä tuon
kkk'''' kirjoitti:
Avioliitto olisi vastaus kaikkiin ongelmiisi mitä nyt koet parisuhteessasi. Harkitkaa sitä. Kertomasi perusteella ei olis todella mitään estettä sille. Mutta mikäli se ei periaatteen vuoksi tule kyseeseen, niin käänny lakimiehen puoleen. Hän varmaan voi rustailla teille sopimukset, jotka antavat lähes saman turvan kuin avioliittokin. Nykyisellään sinulla ei todellakaan ole mitään turvaa avomiehen kuollessa ja erossakin olet hänen hyväntahtoisuuden varassa.
kaikki tietää, trollia vain väännetään asiasta kuin asiasta..
- jotakin omaa?
Lopetan omalta osaltani tämän viestiketjun tähän. Kiitos kaikille kommentaattoreille, hyviä neuvojakin sain, kuten avioliitto, oma pienyritys, henkivakuutus ja sopiva "paperi" lakimiehen rustailemana.
Viisastuin myös noista ikävimmista kommenteista sen verran, että käsitän maaseudun ihmisten yksinäisyyttä paremmin, kun viestiketjuun pitää sekaantua kommentoimaan sellaistakin, josta ei ole mitään sanomista. Samoin se yllätti, että monet täällä palstalla liikkuvista ihmisistä ovat katkeria, ilkeitä ja omahyväisiä. Osa myös luulee, että nuori, erilaisesta ympäristöstä tullut ihminen tietää "kaikki asiat" yhtä hyvin, kuin maaseudulla syntynyt.
Avioliitto on kyllä lähitulevaisuuden suunnitelmissa, ei hätiköiden, mutta kun se vahinko ei tule kello kaulassa sitten vasta, kun asiat ovat kunnossa. Ja tiedoksi nimimerkeille "niinhän tuo" ja "mäkäti mäkäti". Kyllä minä teen joka päivä sitä muuta työtä yhteisen elämän ja tilan hyväksi, enkä vain naama väärinpäin odota loppuelämän turvaa, kuten heille on kai käynyt.- Hyvästi..
ja muista laatia avioehto joka turvaa tilan pystyssä pysymisen vaikka miehesi ei sitä vaatisikaan..
- vitsi vitsi
Tällä palstalla on täysin huumorintajutonta porukkaa.
- Löydetty
Tuttua on ap:n tapaus.
Itse teen paljon hyväntekeväisyystyötä seurakunnassa ja erilaisissa tempauksissa ja tapahtumissa, joita itsekin laitan alulle.
Kokeile, josko näistä piireistä löytyisi hengenheimolaisia.
Ei ratkaise ehkä alkuperäistä ongelmaa, johon siihenkin kannattaa yrittää ratkaisua hakea, mutta auttaa kotiutumaan.
Maataloissa on yleensä hyvin tilaa eli kaikenlaisia myyjäistavaroita ym. on helppo valmistaa.- junttapulla
Todellakin, avopuolisona ahtaasti ajattelevien seurakuntalaisten sekaan vaan,hupsista. Kotiutuminen auttaisi varmaan myös tilalla eteenpäin, mutta ei ole niin helppoa kuin luulisi. Olemme ostaneet vieraalta paikkakunnalta tilan ja kuvittelimme olevamme tervetulleita ja saavamme rauhassa tilaa jatkaa ja nostaa pystyyn, mutta erehdyimme pahasti. Emme edes paikalliseen MTK:n jäseneksi kelvanneet, syytä emme tiedä, mutta kun jäsenmaksua etsin tarkistin tilannetta jäserekisteristä, eivät koskaan olleet saaneet jäsehakemusta, ketutti. Tilalle tulla pölähti myös eläinsuojeluyhdistyksen tarkastaja, eläinsuojeluilmoituksen takia,mutta se oli jo liikaa minun pikkusielulleni, eläinlääkäri oli tilan elukat tarkastanut kolme päivää aiemmin. Nyt erehdyin kyläyhteisön kokolle, mutta lähdin pois ennenkuin polttivat noitana, oli väelle liikaa tunkeutua sinne noin vain ulkopuolisena. Nämä maaseudun pikkukirkonkylät pitäisi laittaa muuttokieltoon ihan julkisesti. Ei tänne mitään yrittäjiä kaivata, vaikka lehdissä itketäänkin ihmisiä lisää tänne asumaan ja yrittämään. Parempi vain kun tänne jääneet kuolisivat sukupuuttoon ja hautautuisivat itsesääliin niin olisi kaikille parempi. Jos joku tänne tulee avion tai avon kautta pitäisi puoliskosta osata pitää niin hyvä huoli, ettei hän vain missään tapauksessa tulisi katumapäälle ja kaipaisi liikaa kaupungin ihmisvilinää ja harrastuksia. Rakkaalleen pitäisi osata antaa arvoa jo ennenkuin sen on menettänyt. Sama koskee myös kyläyhteisöä uusille ihmisille olisi osattava antaa sija ja hyväksyntä ennenkuin he älyävät lähteä avoimpien ihmisten seudulle.
- Oletko saanut hoitoa
junttapulla kirjoitti:
Todellakin, avopuolisona ahtaasti ajattelevien seurakuntalaisten sekaan vaan,hupsista. Kotiutuminen auttaisi varmaan myös tilalla eteenpäin, mutta ei ole niin helppoa kuin luulisi. Olemme ostaneet vieraalta paikkakunnalta tilan ja kuvittelimme olevamme tervetulleita ja saavamme rauhassa tilaa jatkaa ja nostaa pystyyn, mutta erehdyimme pahasti. Emme edes paikalliseen MTK:n jäseneksi kelvanneet, syytä emme tiedä, mutta kun jäsenmaksua etsin tarkistin tilannetta jäserekisteristä, eivät koskaan olleet saaneet jäsehakemusta, ketutti. Tilalle tulla pölähti myös eläinsuojeluyhdistyksen tarkastaja, eläinsuojeluilmoituksen takia,mutta se oli jo liikaa minun pikkusielulleni, eläinlääkäri oli tilan elukat tarkastanut kolme päivää aiemmin. Nyt erehdyin kyläyhteisön kokolle, mutta lähdin pois ennenkuin polttivat noitana, oli väelle liikaa tunkeutua sinne noin vain ulkopuolisena. Nämä maaseudun pikkukirkonkylät pitäisi laittaa muuttokieltoon ihan julkisesti. Ei tänne mitään yrittäjiä kaivata, vaikka lehdissä itketäänkin ihmisiä lisää tänne asumaan ja yrittämään. Parempi vain kun tänne jääneet kuolisivat sukupuuttoon ja hautautuisivat itsesääliin niin olisi kaikille parempi. Jos joku tänne tulee avion tai avon kautta pitäisi puoliskosta osata pitää niin hyvä huoli, ettei hän vain missään tapauksessa tulisi katumapäälle ja kaipaisi liikaa kaupungin ihmisvilinää ja harrastuksia. Rakkaalleen pitäisi osata antaa arvoa jo ennenkuin sen on menettänyt. Sama koskee myös kyläyhteisöä uusille ihmisille olisi osattava antaa sija ja hyväksyntä ennenkuin he älyävät lähteä avoimpien ihmisten seudulle.
tuohon, jotain olisi vielä ehkä tehtävissä, nykyään on hyviä lääkkeitä..
- Emännys-81
Tämä keskustelu osui eteeni ja kolahti osittain ajatuksissa.
Olen myös avo-mäntä ja lapsia löytyy kaksi. Ovat alle kouluikäisiä ja kotona heitä hoitelen. Alkuvuonna tein muutaman kuukauden töitä, kunnes sitten isäntä ilmoitti, että olen nyt osallinen tilaan. Ammatti on hyvä, josta työt ei lopu ja monesti olen joutunutkin kieltäytymään työstä, kun on sijaiseksi kysytty. Minulla kun ei ole harmainta aavistustakaan siitä, onko työnteko sitten kannattavaa!?!
Nimimerkin "myel-vakuutus 10%" kirjoituksessa osa-aika emännyys pisti silmään. Töissäkö muualla? Miten verotus jutut menee?- näin se on
Kannattaa mennä MYEL:n piiriin, jo sosiaaliturvankin takia, sattuu joku tapaturma tai sairastuminen, niin saa edes jotain korvausta tai hoitoa, pitää ajatella vähän lastenkin turvallisuutta, jos äiti vammautuu tai jotain.
- kkk''''
Ei osallisuus tilaan estä työntekoa ulkopuollella. Maatilojen tulot ovat nykyään sen verran alhaiset, etää melkein mikä tahansa palkkatyö lyö paremmin leiville. Jos vain aikaa jää, suosittelen ainakin pätkätöitä, jos niitä löytyy.
- Myelvakuutus10%
Myel-vakuutus on pakollinen, kun olen maanviljelijän kanssa naimisissa, mutta ositimme se puolisoni kanssa 90%/10%, jotta hänellä on vanhuuden turva. En omista tässä mitään, maatilaverotuksessa puolisollani on 100 % osuus. Itse käyn töissä muualla ja vero% on 20. Myel-vakuutusmaksut saan vähentää omassa verotuksessani. Näin on tehty 25 vuotta.
Kannattavuus riippuu monesta asiasta; palkkataso, työmatkat, hoitopaikka lapsille, joutuuko puoliso muuten töissään koville kun emäntä käy muualla töissä, kotityöt ym. asetelmat. Meillä minun oli pakko mennä töihin silloin 25 v sitten kun talous oli tiukilla ja oli kaikkea laittamista. Silloin oli lehmiä ja isäntä sai ne yksinkin hoidettua( 10 kantturaa)
Isännän piti siihen sopeutua, kun minä itse sitä halusin. Lapset olivat sitten mummun hoidossa ja perhepäivähoitajalla. Tämä tila olisi muuten joutunut konkurssiin jo 90luvun alussa. Nyt pärjätään jo paremmin, Lehmät on vaihtuneet viljatilan arkeen, mutta työpaikkaa en jätä kun työpaikka kerta on. On niin epävarmaa tämä maaseudun tulevaisuus. - Älkää nyt unohtako !
Myelvakuutus10% kirjoitti:
Myel-vakuutus on pakollinen, kun olen maanviljelijän kanssa naimisissa, mutta ositimme se puolisoni kanssa 90%/10%, jotta hänellä on vanhuuden turva. En omista tässä mitään, maatilaverotuksessa puolisollani on 100 % osuus. Itse käyn töissä muualla ja vero% on 20. Myel-vakuutusmaksut saan vähentää omassa verotuksessani. Näin on tehty 25 vuotta.
Kannattavuus riippuu monesta asiasta; palkkataso, työmatkat, hoitopaikka lapsille, joutuuko puoliso muuten töissään koville kun emäntä käy muualla töissä, kotityöt ym. asetelmat. Meillä minun oli pakko mennä töihin silloin 25 v sitten kun talous oli tiukilla ja oli kaikkea laittamista. Silloin oli lehmiä ja isäntä sai ne yksinkin hoidettua( 10 kantturaa)
Isännän piti siihen sopeutua, kun minä itse sitä halusin. Lapset olivat sitten mummun hoidossa ja perhepäivähoitajalla. Tämä tila olisi muuten joutunut konkurssiin jo 90luvun alussa. Nyt pärjätään jo paremmin, Lehmät on vaihtuneet viljatilan arkeen, mutta työpaikkaa en jätä kun työpaikka kerta on. On niin epävarmaa tämä maaseudun tulevaisuus.Pelkän muovikassin ja paljaan ******* kanssa saapuvien pitäisi jossain määrin ainakin yrittää ymmärtää asemansa.
- Trollaamisen
kkk'''' kirjoitti:
Ei osallisuus tilaan estä työntekoa ulkopuollella. Maatilojen tulot ovat nykyään sen verran alhaiset, etää melkein mikä tahansa palkkatyö lyö paremmin leiville. Jos vain aikaa jää, suosittelen ainakin pätkätöitä, jos niitä löytyy.
voisi pikku hiljaa lopettaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057