Minkälainen on ruotsinsuomalainen?

Kalluppi nyt

Täällä meillä on nyt ruotsinsuomalaisten palsta.

Onko joku joskus tehnyt analyysia minkälainen ihminen on ruotsinsuomalainen?

Eli nyt kaikki kalluppiin mukaan!

Minkälainen ihminen on ruotsinsuomalainen?
Noin niinkuin yleisesti ottaen.

Kaikki kehiin!

9

218

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle kalluppi

Onhan siitä tehty tutkimusta. Viimeisimpänä Siirtolaisinstituutti pari vuotta sitten. Takavuosina Magdalena Jaakkola, Hanna Snellman, Jarmo Lainio & Co.

• Muutama seikka

Suomenruotsalainen hyväksyy ruotsalaiset paljon paremmin kuin veljelle Suomessa. Yrittää ylläpitää suomalaisia perinteitä jotta ne jatkuisivat seuraavassa sukupolvessa. On myös ylpeä taustastaan ja suomalaisuudestaan joka ei enää ole väheksyttävää tämän päivän Ruotsissa. Ruotsinsuomalainen hyväksyy ulkomaalaiset aivan eri tavalla kuin veljemme Suomessa. Tässä muutamia seikkoja minun näkökulmasta!

• Näkökohtia meistä

Mitä tulee tutkimuksiin niin eipä sattunut oikein saumaan.
      Ei siellä ollut luonneanalyysejä.

En usko esim että Lainio on mikään psykologinen tyyppi, joka osaisi tehdä syväluotausta ruotsinsuomalaisen luonteeseen. Harvinaisen ikävä tyyppi.

Magdalena kertoi vain mitä ovat tehneet ja ei ottanut kaikkea edes mukaan.

Snellmannin juttuja en tiedä. Voisi tietysti tutustua.

On ihan piristävää tykätä täällä!

Mielestäni tavan ruotsinsuomalainen on pihi.
      Harvoin tapaa ruotsinsuomalaista, joka ei nuukailisi. Huvittaa ihan miten tiukassa on esim. jäsenmaksu johonkin seuraan - siis pelkästään kannatuksen takia!
      Jos on jotain omaa hyötyä, niin sitten kyllä, mutta ei muuten.
      Tässä luulen että ruotsalaisuus on tarttunut.

Se on totta, että on paljon paljon avarakatseisempi kuin Suomen suomalainen monessa asiassa. No - täällähän on pakko ollut tottua.

En sanoisi, että ruotsinsuomalainen on erikoisen kulttuurillinen.
      Humppa ja karaoke ja saappaanheittokilpailut lasketaan täällä "korkeakulttuuriksi".
      En luule, että kovinkaan moni ruotsinsuomalainen on pistäytynyt esim sinfoniaorkesterin konsertissa...

• NoSe

Päivää.
      Ruotsinsuomalainen on aivan samanlainen kuin Suomensuomalainen. Ei hän muutu ruotsalaiseksi tultuaan Ruotsiin. Suurin osa Suomalaisistahan tuli sinne työhön ja jotkut jopa töihin. Sana töihinhän tarkoittaa useita töitä. Minä menen aina työhön, tai työpaikalle, en töihin.
      Olen ollut myös "töissä", koska oli monta työpaikkaa yhtä aikaa nuorenpana. Menikö jakeluun? Ei.
      No, ei se mitään. Kymmenkunta vuotta minäkin siellä prässäsin, hitsasin, käärin ja paketoin. Autolla ajelin ja hyvästi voin. Kaljaakin juotiin ja joskus jopa kotiSuomeen tuotiin. Oisin voinut jäädäkkin, mutta pilunperässä kotimaahani sitten kuitenkin liikahin.
      Meidän Suomalaisten ja Ruotsalaisten pitäis muistaa semmonen yksi pieni asia ja lopettaa jonninjoutava toistensa nälviminen. Olemme kaksi hyvin pientä valtiota, joilla ei ole oikeastaan mitään vaikutusta maapallon todellisten suurvaltojen seassa, eikä muutenkaan.
      Jos Suomen tai Ruotsin koko väkimäärä ripoteltaisiin tasasesti esim. Meksikon pääkaupunkiin, niin kukaan ei huomaisi muutosta muusta kuin jonkun verran lisääntyneistä valkonaamoista hetken aikaa. Olemme pieniä toimijoita molemmat.

• pöhköt

Suurin osa ruotsinsuomalaisista on Ruotsissa syntyneitä Ruotsin kansalaisia.

• Ei pidä paikkaansa

Ei pidä paikkaansa. Koska kansalaisuudella ei ole työlupien sun muiden takia merkitystä on moni ruotsinsuomalainen ja heidän lapsensa yhä suomenkansalaisia. Muutamat on nyt viime aikoina hakenut kaksoiskansalaisuutta...

• Kdkf

Meit on moneen lähtöön. Olen lueskellut useasti suomenruotsalaisten palstaa. Vähän sympatisoinut heitä. Olen saanut paljolti ymmärrystä heidän kielikäyttäytymiselleen tavatessani monia suomenruotsalaisia täällä Tukholmassa. Luulen että me ruotsinsuomalaiset ovat suvaitsevaisempia suomenruotsalaiset kohtaan??

• Kaksikielinen

Meitä on moneksi itse syntynyt Ruotsissa ja käynyt koulut siellä sekä ehtinyt olla
      töissäkin muutama vuosi kunnes muutin vanhempien mukana Suomeen 1968 se
      oli sitä aikaa kun muuttoliike oli toisinpäin. Se hyöty Ruotsissa asumisesta oli että
      oppi kielen ja puhun yhä sitä rikssvenskaa tosin ei sitä paljon ole tarvinnut täälä
      Hämeessä pikemminkin leimataan hurriksi. Mutta on se hyvä kun pärjää jos käy
      Ruotsissa niin ei tarvitse tulkkia, ja pystyy seuraamaan ruotsinkielisiä TV/radio-
      ohjelmia sekä lukemaan päivän lehtiä netissä, ei kielitaito ole koskaan haitaksi.

Suomalaiset oppii aina jonkinverran Ruotsia mutta päinvastoin on harvinaisempaa.

• 2ainak

Hei Kaksikielinen!
      Olen iloisesti yllättynyt siitä ,että edelleen saattaa löytää suomalaisen ihmisen jonka mielestä kielitaito ei ole kuin riippukivi kaulassa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      70
      4505
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3759
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      127
      3426
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      35
      1958
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1911
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1209
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      94
      979
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      125
      922
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      905
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      827
    Aihe