Minulla on kivuliaat kuukautiset joihin ei tavalliset särkylääkkeet auta mutta myös järkyttävä lääkärikammo. Pelkkä terveyskeskukseen soittaminen ja ajan varaaminen saa hengityksen jäämään kurkkuun kiinni ja itse lääkärin vastaanotolla kestän olla max. 20 min ihan vain juttelemassa. Ajatuskin pienestäkään toimenpiteestä olkoot se sitten verenpaineen- tai hemoglobiinin mittaus aiheuttaa paniikkikohtauksen.
Tällä hetkellä syön e-pillereitä ja tässä on tullut jo useampi merkki kokeiltua eikä mikään ole kipuihin auttanut. Nykyinen resepti on 3kk ja laattojen välissä olisi tarkoitus pitää se väliviikko jota enään pidäkkään vaan syön koko 3 liuskaa putkeen. Kuitenkaan tämä 3kk on silti liian usein olla aina viikko poissa koulusta (olen lukiossa) koska en todellakaan ole mikään kympin oppilas ja viikossakin jää huomattasti jälkeen.
Elikkäs voiko lääkäri antaa ohjeeksi syödä e-pillereitä useamman liuskan putkeen pelkän endometrioosi epäillyn takia vai onko gynekologinen tutkimus aivan pakollinen suorittaa ensin?
Tiedän kyllä, että gynekologinen tutkimus olisi joka tapauksessa hyvä tehdä että saa pois suljettua muita mahdollisia aiheuttajia kuten vaikka munasarjakysta mutta vielä en siihen ole valmis.
Onko tutkimus aivan pakollinen?
1
176
Vastaukset
- tiedät itsekin
Jos syyn kipuihin haluaa selvittää, niin tutkimuksia on tehtävä. Kannattaa kertoa jo aikaa varatessa, että voi saada paniikkikohtauksen, niin lääkärikin tietää suhtautua asiaan. Lääkärille mennessä kannatta miettiä sopivaa lääkitystä, ettei panikoisi.
Lääkärin kanssa kannattaa keskustella kipulääkityksestä. Vaikka apteekin lääkkeet eivät auta, niin reseptilääkkeissä löytyy tehokkaita kivunlievittäjiä. Toisaalta myös erilaiset lääkeyhdistelmät voivat auttaa, mutta itse ei kannata kokeilla, vaan nimenomaan lääkärin ohjeistamana.
Endometrioosia varten on oma tutkimuksensa. Ihan perus gynekologisessa tutkimuksessa se ei selviä, mutta perustutkimuksella voidaan sulkea pois muita vaihtoehtoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724234Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o983675Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363379- 512920
- 402408
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182379Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222112- 231736
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141577Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?331552