koira ja vastaantulijat

nuorikoira

meillä on 1-vuotias koira nuorikko joka lenkillä yrittää aina vetää ohikulkijoiden luo, jotka eivät osoita sille huomiota. mutta jos joku vieras osoittaa sille huomiota niin se jännittyy varsinkin jos joku yrittää rapsuttaa niin väistää.

Itseäni ei haitta vaikka koira yrittää päästä vastaantulevan luo mutta ymmärrän että kaikki eivät ole koiraihmisiä ja kokevat että olen välinpitämätön jos annan koiran vetää heidän luokseen. Kerran yksi ihminen jopa kaatui ojaan kun koira jostain syystä yhtäkkiä ryntäsi luo ja tämä luuli että on vihainen vaikka oli vain utelias :D

Tämä on varmaan aika normaalia nuoren koiran uteliaisuutta mutta mietin että miten sitä saisi vähennettyä? Pidän aina hihnasta tiukasti kiinni kun joku kävelee ohi mutta se tuntuu vain lisäävän koiran uteliaisuutta. En myöskään halua että se kokisi vieraat ihmiset jotenkin pelottavina jos rupean kiinnittämään asiaan liikaa huomiota. Pitäisikö vaan antaa ajan kulua ja antaa koiran kasvaa vaiheen ohi?

6

202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

En tiedä miten neuvoa?

• Joobax

Perinteisiä ohitusharjoituksia. Selaa vähän, täälläkin on paljon aloituksia aiheesta.

ÄLÄ missään tapauksessa anna koiran "hyökkäillä" ohikulkijoiden luo. Pidä itsesi aina koiran ja ohikulkijan välissä.

• Lyhyesti

Kuten joobaxi tossa sanoi niin pidät itsesi aina koiran ja ohikulkijan välissä, et anna rynnätä toisten luo ja pidät itsesi vain aina ja toimit joka tilanteessa rauhallisena. Näin saat koulattua sen nopeasti etkä saa itsellesi mitään remmiriesaa. Sen remmiriehan koulaaminen pois on paljon rasittavampaa kuin sen saaminen.

• aki

kokeile opettaa koiralle ettei ohikulkijoista tarvitse välittää. Itse opetin sen niin että aina kun tulee ohikulkija niin kiinnität koiran huomion itseesi eli aluksi pistät koiran istumaan ja kun ohikulkija on kohdalla ja koiran huomio on sinussa niin palkitsen koiran siitä.

toinen konsti on että kävelet ohikulkijan ohi niin että olet koiran ja ohikulkijan välissä. (tämä on helpointa jos koira on opetettu kulkemaan sivulla)
      jos koirasi yrittää vetää vastaan tulijaa kohti niin nykäise hihnasta sivulle poispäin ohikulkijasta ja muista heti nopeasti palkita lihanpalalla tai jollain muulla koiran herkulla kun koira käyttäytyy oikein.

• Oi aikoja...

Menit sitten koirasi kanssa naimisiin. Nuorikko = vastavihitty vaimo.
      Jotenkin olen osannut jotain tällaista odottaakin.

• Mie ja miu kultsut

Hihnan kireällä pitäminen saa koiran vain vetämään. Itse käytän ratsastuksessa oppimaani puolipidätettä: pidätä, myötää,, pidätä, myötää...toimii myös koiralle :)
      Jos kierrät talutushihnan selän taakse koira ei pääse nykäisemään sinua. Eli jos koira on vasemmalla niin hihna oikeassa kädessä selkäsi takaa ja pidätteen hienosäätö vasemmalla kädellä. Ja tietysti ei mikään kovin lyhyt talutin. Näin estät ainakin tuollaiset yhtäkkiset ryntäykset.

Pari ehdotusta:

Opeta koiralle kotona "seuraa" komennosta edes alkeet: seurauta sitä namilla jota se saa hamuta kädestäsi koko seuraamisen ajan. Siirrä harjoitus sitten lenkille "seuraa" ja namin perässä runsain kehuin vieraan ohi. Pidä huomio itsessäsi ja namissa.

Jos ei onnistu näin niin askel taaksepäin (tai voit tehdä toisinkinpäin ja aloittaa tästä, jos epäilet että yo ei onnistu) Eli "istu" ja palkka kun katsoo sinuun: kun vastaan tulija lähenee palkka nenän eteen, että koira keskittyy vain siihen ja sinun kehuihisi. (heh, tämä taisikin olla jo tuossa edellisessä viestissä)

Suosittelen myös hyvin-hyvin-hyvin lämpimästi menemistä koirasi kanssa koirakouluun jossa näitä harjoitellaan ja saat asiantuntijan opastusta. Kun asiansa osaava kouluttaja näkee koirasi käyttäytymisen, hän osaa antaa sinulle parhaat ohjeet. Näin netissä se on kuitenkin enemmän ja vähemmän arvailua...

Koira on kuitenkin jo vuoden vanha joten kyllä sen pitää nyt jo oppia käyttäytymisen perussäännöt - vaikka ihanahan se on kun se on sosiaalinen eikä vihainen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      79
      4421
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3150
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2638
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2322
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2006
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1752
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe