Uskaltautuminen aikuisbalettiin

Karateka balettiin

Olen kauan tuntenut vetoa balettiin ja käytyäni katsomassa balettinäytöksen, sain siihen taas suuren innostuksen. Olen 16-vuotias, eli enköhän kuulu jo aikuisbaletin puolelle (?). Minkäänlaista tanssitaustaa minulla ei ole, kädessä on vain monen vuoden karaten harrastaminen ja suuri into balettia kohtaan. Baletti ja karatehan eivät paljon yhtäläisyyksiä omaa (tietenkin jotain pieniä, kuten notkeus yms.), mutta olisi hienoa kokeilla toisenlaista lajia karaten lisäksi. Ainakin omaan paljon kärsivällisyyttä, peruskunnon ja karatessakin tavoittelemme ns. täydellisyyttä, eli kritiikkiä tulee paljon, mutta sillälailla kehittyy. Toivottavasti lajit eivät ole esteenä toisilleen, vaan täydentäisivät toisiaan kauniisti.

Jos tosiaan uskaltaudun aikuisbalettiin, mitä ensikerraksi kannattaisi laittaa päälle? Kaikki tiedot, neuvot ja mielipiteet tänne vain, kaipaan niitä!

8

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karateka balettiin

Täytyy varmaan lisätä, että olen siis nainen... (:

• ekalle tunnille

myös kurinalaisuus yhdistää.
        aikuisbalettiin vaan.
        ekalle tunnille trikoot ja vaikka toppi, ei löysiä verkkareita (ope näkee paremmin polvien ja nilkan asennot, samoin sinä peilistä)
        sukat on jees muutamat ekat tunnit - ethän edes tiedä, jatkatko. kato millaset tossukat muilla, tai kysy opelta.

• Maryan -80

Itse ainakin treenaan yleensä topissa tai t-paidassa, pyöräilyshortseissa ja legginseissä. Niiden lisäksi jalassa on vaan säärystimet ja sukat, en käytä edes tossuja, kun baletti ei ole varsinainen treenilajini, mutta meillä tanssillisessa voimistelussa se sisältyy alkulämmittelyyn, ja toimii tukitreeninä. Sinä varmasti tossut tarvitset, jos ihan oikealle balettitunnille olet menossa. Suosittelen muuten lämpimästi. Jos sinua baletti kiehtoo, nautit siitä varmasti, joten kannattaa ehdottomasti kokeilla. Minulla kokeilu siirtyi hyvin pitkälle, kun on tullut aikaisemmin tanssittua muita lajeja, mutta olen iloinen, että pääsin balettiakin vihdoin kokeilemaan. Itseäkin laji kiehtonut pienestä asti, jolloin kyllä kaverin opettamana tanssin, mutta en ole koskaan käynyt varsinaisilla tunneilla, kuin vasta nyt, yli kolmekymppisenä.

• 10 kerho

"Kamppailukurssit alkavatKrav Maga, KuntokickBoxing, Kunto- nyrkkeily Tampereella huhtikuussa!www.fighteracademyfinland.fi"

Elämä loppuu kesken jos tanssilavan takana tappeluakin varten täytyy kurssi käydä. Paras otta riski ja mennä vain vaikka baletti kurssille ja jättää elämästä tuollainen tappelua ihannoiva paskasakki vallan pois. Tapelkoon siellä keskenään.

Onittelut sinulle kun olet vihdoinkin tullut järkiisi. Et tule katumaan valintaasi.
      Terve tuloa meidän parempien ihmisten sakkiin!

• Maryan -80

Sinulla on väärä käsitys taistelulajesta. Ei ne minua itseäni niin hirveästi kiinnosta, mutta hyödyllisiä voisivat olla, jos haluaa opetella itsepuolustusta. Voit olla itse vaikka miten rauhallinen tyyppi, ja inhota väkivaltaa, mutta koskaan ei tiedä, mikä hullu hyökkää kimppuun illalla, kun olet kotimatkalla. Siinä mielessä meidän kaikkien olisi hyvä osata vähän itsepuolustusta.

• Tällasta!

:) SORI VAAN KAIKKI EPÄLUULOSET, KARATE, JUDO, AIKIDO JA OIKEESTAAN KAIKKI NÄÄ PERINTEISET LAJIT ON KAIKKEA MUUTA KUIN TAPPELUA! NE EDUSTAA SELLASIA ARVOJA, ETTÄ JOS KAIKKI TEKISIVÄT NIITÄ OIKEIN MAAILMA OLISI NIIN PALJON PAREMPI PAIKKA!ESIM.YHTEISEN HYVÄN PERIAATE JUDOSSA, PYRITÄÄN ELÄMÄÄN ELÄMÄ NIIN, ETTÄ MUILLA OLISI HYVÄ OLLA, AUTETAAN MUITA YM. Japanilaisessa Karatessa mm. kuuluu periaatteisiin, ankara fyysinen harjoitus, vanhempien kunnioitus sekä aina kunniakas käytös. Ei noi nyt kauheen pahalta kuulosta!Vai? Ehkä jotkuu egopellet on pilannut tuonkin maineen. Usein näihin kuuluu muutenkin terveet elämäntavat ja itse olen 20 vuotta treenannut useita lajeja, eikä kävisi mielessäkään alkaa ketään hakkaamaan. Olen myös rauhoittunut ihmisenä äärettömän paljon. Kandee kokeilla jotain lajia, vaikka Aikidoa ni huomaat kuinka hienoja ajatuksia näissä on!

• 4+20

Ekalle tunnille (kuten muillekki sit myöhemmäs vaihees) jotkut trikoot, ite käytän legginsejä. Sitte joku toppi tms. Tanssinopettajan pitää nähdä kuinka lihakset on käytössä ja mitä teet kropallas, siks trikoota ja tiukkaa vaatetta :D

• Chandra

Hei!

Hieno juttu, että olet "uskaltautumassa" balettitunnille!
      Ihan ensiksi tuohon pukeutumiskysymykseen, että EHDOTTOMASTI vartalonmyötäiset mutta liikkeen sallivat vaatteet, esim. vartalonmyötäinen toppi ja caprit. Näin kyllä suht. paljon harrastajia pukeutuneina esim. t-paitaan ja löysiin verkkareihin, kun kävin vielä aikuisbaletissa. Löysemmissä vaatteissa on haittansa: et välttämättä näe itse eikä opettaja, kuinka suoritat liikkeet, ja baletissa liikkeiden oikein suorittaminen on EHDOTTOMAN tärkeää! Voit helposti loukata itsesi, esim. rond de jambe -sarjan aikana, jos ylläsi on (hyvin) löysä vaatetus etkä tee liikkeitä kroppasi sallimassa aukikierrossa. Lisäksi jos et heti halua hankkia tossuja (enkä puhu kärkitossuista vaan pehmeistä harjoittelutossuista, joissa suurin osa ajasta harjoitellaan ihan balettiluokillakin), voit hyvin harjoitella sukissa/jarrusukissa, mutta tossut ovat suotavamman, koska niiden kautta ei kulje balettisaliin rasvaa ym., joka on varsin kohtalokasta etenkin kärkitossuilla.
      Eli vartalonmyötäinen mutta silti hyvin liikkuman sallinen vaatetus!

Baletti kyllä vaatii notkeutta ja hyvää kuntoa, mutta älä todellakaan pelästy jos/kun tunnin jälkeisenä päivänä olet puolikuollut lihaskivuista: baletti rasittaa hirvittävän paljon varsinkin syviä lihaksia ja sellaisia, joita et pahemmin käytä. Silti esim. tunnin treenin jälkeen voit alkuaikoina olla todella naatti ja loppuunajettu, ennen kuin kehosi on "tottunut" treeniin, ennen kuin lihaksesi vahvistuvat. Baletissa ihan pelkkä asento (kaikista kuudesta perusasennosta) on jo yksin "raskas", kun sen suorittaa täysin oikein: aukikierto lantiosta lähtien, korsetti tiukkana, käsien asento ja liike suoraan selän isoista lihaksista lähtöisin (jos käytät pelkkiä käsivarsien lihaksia, väsyt huomattavasti nopeammin) sekä kaula että pää. Idea on, että olet "tiukka mutta rento".
      Itse liikkeiden aikana opettaja varmasti neuvoo kuinka toimia, kunhan muistat nilkan. Et tule koskaan kuulemaan siitä tarpeeksi harvoin! Tiettyjen liikesarjojen aikana nilkka toimii porrastetusti, toisissa taas suoraan ojentuu kuten esim. tendujen ja jetéiden (sekä petit että grand).
      Älä pelästy, jos alussa tuntuu siltä että kaikki on yhtä sekasotkua: se tulee helpottamaan ja hyvin pian terminologia käy tutuksi. Tankosarjat ovat jokaikisessä koulussa ns. perusbalettia, kuten demi- ja grand pliét, tendut, petit jetét, rond de jambe yms. Tunnilla huomaat sen.

Minä ylläpidän balettiaiheista blogia, the-diary-of-ballerina.blogspot.com
      Löydät tuolta kaikkea "aloittelijan oppaasta" lähtien.

Merde! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4234
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      98
      3675
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3379
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2920
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2408
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2379
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2112
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1736
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1577
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      33
      1552
    Aihe