Koirani, 1,5 vuotias ajokoira mix, tiedettävissä, että rotuina myös saksanpaimenkoiraa. Olen juoksuttanut koiraani iät ja ajat irti paikoissa, missä se on mahdollista luottaen aina siihen, että se tulee kutsuttaessa takaisin (paitsi pari kertaa, siitä enemmän alhaalla).
Ongelman poikanen on nyt tämä: koiran lähdettäessä kauemmaksi 10-100m, koiralle pitää huutaa niin lujaa kuin keuhkot antaa myöten. Silloinkin voi joutua toistamaan kaksi tai kolmekkin kertaa, että edes havahtuu. Koira kulkee AINA kuono maassa, todella harvoin edes katsoo ympärille mitä tapahtuu (paitsi silloin kun pysähtyy). Onko mitään keinoa uudelleen kouluttaa, ettei tarvitsisi kurkkua särkeä, kun kutsuu koiran takaisin??
Olen kokeillut herkkuja, lelua, juoksua toiseen suuntaan jne itseni tekemällä mielenkiintoiseksi, mutta silti kuono on vain suurimmaksi osaksi maassa ja tuntuu ettei sillä ole korvia päässä. Kuitenkin tuntuu luontevalta juoksuttaa koiraa irti, kun se sitä koko tämän elämänsä on saanut tehdä ja huomaa että koirakin nauttii siitä
p.s. Koira on muutamaan otteeseen lähtenyt pinkomaan jäniksen perään kun sen on nähnyt lenkillä, ja pisimmillään ollut 1,5 tuntia siellä metsässä tuntemattomassa minun värrötellessä ja odotellessa et tulisko takaisin. Ja varsinkin kun sen jäniksen näkee, ni ei kannata odottaa että silloin varsinkaan keuhkojen suuruus riittäisi koiran huutamiseen takaisin
tottelemaan huutamatta??
7
101
Vastaukset
- Pitbul Love
Jos koirassa on ajokkia, varsinkin suomalaista, niin minusta olet yllä "tietoisesti" jos noin voi sanoa niin ottanut tämän "riskin"
Suomenajokoiran vietit on niin voimakkaat että ei siinä omistajan sana paljoa paina, asiaa onneksi lieventää se että on serobi ja on sitten niitä tottelevaisia koiria.
Ja yllä serobi "vaikutuksen" huomaa myös siinä että koira on ollut vain 1,5 tuntia metsässä jäniksen perässä.
En tiedä vastausta kysymykseesi, olen pahoillani, mutta siinä vähän infoa! - Kokenut tuon
Samaa säestän kun edellä kirjoittanut. Mutta kutsu koiraa ennenkuin se on kovin kaukana. Itsenäinen koira voipi siellä kaupana tuumata että liukean hetkeksi, tulen kun kerkiän... Hajut vie riistaveristä koiraa.
- canis.familiaris
Säädettävä koirapilli voisi toimia, jonka ääni opetetaan yhdistetään harjoituksen kautta vaikka makupalkkioon tai tai johonkin koiralle positiiviseen (hyödylliseen asiaan) ..pilli kantaa n.200-500m ilmasta/tuulen suunnasta riipuen.
- ex mehtäkoiralainen
Minäpä en varmaan ole mikään neuvomaan, kun itse tällä samaisella palstalla kyselen neuvoja tuholaisen opettamiseen (nim mikä koiraa vaivaa).
Mutta kokemuksen käheä kurkkuääni puhuu, kun puhutaan tottelemattomista metsästyskoirista, näin ex hirvikoiran ja ajokoiran omistajana.
Meillä hirvikoira oli todellinen lapanen, ei metsässä tosin, sen koulutus oli suht iisi juttu, mitä nyt siihen menikin varmaan kolme-neljä vuotta, että meni perille mitä "tänne" tarkoittaa.
MUTTA ajokoira oli jo sitten sen kaliiberin mehtäläinen, että kun vainun sai, oli se aika tekemätön paikka. Koira kyllä tiesi mitä "tänne" meinaa ja opetin sille myös pillinäänen, kun kyllästyin karjumaan ääntäni käheäksi alituiseen. Oli suhteellisen hienovaraisempaa, myös kanssaolijoita kohtaan puhaltaa pilliin kuin karjua kitarisat soikeina pitkin metsiä.
Se ei kuitenkaan koskaan elämänsä aikana totellut sen enempää karjumista kuin kehoittamistakaan siinä vaiheessa kuin jäljelle lähti. Koiraa piti kokoajan lukea ja käskeä se takaisin juuri ennenkuin se oli lähdössä jäljelle. Siinä vaiheessa oli turha kutsua, kun nenä oli jo maassa ja kuono kohti jänön jälkiä. Eli ennen sitä, silloin saat mitä todennäköisimmin koirasi tulemaan takaisin, kun sillä ei ole mitään muutakaan kiinnostavampaa.
Ajatellaan nyt ihan järjelläkin. Ajokoira, metsästyskoira. Kumpiko sen vaakakupissa painaa enemmän; kuultu/ nähty/ vainuttu riista ja pitkä harras ajo vaiko hihnan kanssa odottava omistaja, joka tuputtaa koirankeksiä, joka on yhtä surullinen ja lohduton keksi kuin marie tai kaurakeksi ilman täytteitä...- ajokki tuo ongelman?
:'DDD Juu enpä mä sitä aina hihnaan laita ku kutsun, yleensä kutsun sen n. 20 kertaa luokseni ja vapautan taas ennen kuin edes laitan kiinni :) Tuolla koetan pitää huollen ettei lähde kovin kauas ja sen ettei luokse tulo ole ikävä asia, et saa sen herkun saa jatkaa vapaana oloa.
Mutta joo pitääpä koettaa tuota pilliä mitä CF ehdotti.. Toivon mukaan se tehoaa, ettei tarvi alkaa pitää kii lenkeillä :/ - mehtäkoiralainen
ajokki tuo ongelman? kirjoitti:
:'DDD Juu enpä mä sitä aina hihnaan laita ku kutsun, yleensä kutsun sen n. 20 kertaa luokseni ja vapautan taas ennen kuin edes laitan kiinni :) Tuolla koetan pitää huollen ettei lähde kovin kauas ja sen ettei luokse tulo ole ikävä asia, et saa sen herkun saa jatkaa vapaana oloa.
Mutta joo pitääpä koettaa tuota pilliä mitä CF ehdotti.. Toivon mukaan se tehoaa, ettei tarvi alkaa pitää kii lenkeillä :/Pillin ihan ok siinä vaiheessa, kun ei itse viitsi karjua niin, että koko kylä kuulee. Pilli nyt kuitenkin on ihan sama kuin mikä tahansa muukin luoksetulokutsu.
Minäkin olen opettanut luona pysymistä ja luoksetuloa omille koirilleni juurikin noin, että kutsun useammin kuin otan kiinni. Se on ainakin meillä ollut ihan toimiva keino ja koirat tulleetkin kutsuttaessa, SILLOIN kun ei ole mitään mieleenkiintoisempaa.
Meillä hirvikoiralla hyvä palkkio oli jäniksen tassusta tehty "kapula". Ajokoiralla ruoka. Pyreneittenkoiralla kehut ja taputukset ja vaikka nyt kaukasianpaimenkoiralle paras palkinto oli keppin heitto/ kepin veto-leikki.
Kannattaa se käsky kuitenkin antaa ennenkuin se koira keksii mitään mielekkäämpää. Kun vietti nousee, sitä voi olla aika vaikea laskea, jos koira ei ole millään tavalla hallussa/ kädenulottuvilla.
Ennakoiden. Tulipa se kutsu sitten puupillistä tai omasta pillistä. - canis.familiaris
ajokki tuo ongelman? kirjoitti:
Mutta joo pitääpä koettaa tuota pilliä mitä CF ehdotti.. Toivon mukaan se tehoaa, ettei tarvi alkaa pitää kii lenkeillä :/Muista vain, että ei se itsestään tehoa. Kun ensimmäisenkerran vihellät vaikka lähellä (sisällä) koira reagoi aika voimakkaasti (nopeasti) ja tästä heti palkkio. Ei liikaa toistoja, vaan tasaisesti eritilanteissa. Sen kyllä nopeasti huomaa, jos koiran mielenkiinto lakkaa tai hiipuu.
Itselläni on sellainen säädettävä malli. Tästä hain sellaisen "taajuuden" johon koiralla oli hyvä vaste, ja siitä sitten..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770