Käyn peruskoulun viimeistä luokkaa. Tulin tänne vähän avautumaan, mutta en yhtään jaksaisi koulua. Voi olla laiskuutta tai tyhmyyttä, mutta tuntuu että jos tahtoo olla hyvä ihminen, niin pitää raataa niska limassa näitä asioita. Minulla ei siis ole mitään motivaatiota tai kiinnostusta opiskeluun, enkä saa mitään kiksejä jos saankin hyvän numeron. Se on tälläistä suorittamista, ja asioita opiskellaan valtakunnallisia-ja kokeita ajatellen. Minun hankala osallistua tai keskittyä tuntiin, ja tehtävät kasaantuvat. Tämä on silkkaa pakkopullaa ja saamattomuudestani saan moitteita, siitäkin että istun 'vain' hiljaa.
Tiedän että tämä kaikki on vain itseltäni pois ja myöhemmin kun on oikeasti pakko hankkia vaikkapa murua rintansa alle, niin saan vääntää tämän velttouteni ja selviämisen välillä. Minulla on kyllä ystäviä ja muuta hälinää, mutta en löydä vapaa-ajan ja työskentelyn välille mitään tasapainoa, tahtoisin vain maata paikoillani ja saada käteen jotain innostavaa. Näin paljon ajattelevana ihmisenä on hankala puurtaa sellaisten asioiden kimpussa, mitkä eivät kiinnosta ollenkaan.
Kaikesta huolimatta olen hakenut lukioon, sillä ajattelen että innostuisuisin siellä enemmän oman elämäni hoitamisesta ja opiskelemisesta, ja saisin tietoa ja siitä mihin ammattiin haluan.
Tuntuu että minulta vaaditaan liikaa
75
4615
Vastaukset
- Hellou!
Itseäni taas pelottaa, että pääsenkö mihinkään tai siihen ammattiin opiskelemaan mihin haluan kun kaikki on minulle selvää, on siis suuri pettymys jos en pääse. Jotenkin tuntuu, että nyt on mennyt päin persettä vaikka pitäisi pinnistellä.
- goonmangoon
Kyll se siitä! Jatka vaan ahkerasti eteen päin!!! :)
- rc
NHL12on paras vai mitä
- Nhl12Lover
rc kirjoitti:
NHL12on paras vai mitä
ahhahahahh nii on !
- LIL JON
rc kirjoitti:
NHL12on paras vai mitä
ASIAA
- änäri131313
rc kirjoitti:
NHL12on paras vai mitä
13 on paras ;)
- Tsemppiä!
Parasta vaan tottua siihen tosiasiaan, että suurin osa meistä joutuu koko elämänsä tekemään hyvin monia asioita, jotka eivät suuremmin kiinnosta. Vain harvoilla on jokin sellainen erityislahjakkuus, että sen voimalla harrastuspohjalta itsensä elättää.
Minusta haiskahtaa vähän siltä, että sinulla saattaisi olla masiksen oireita. Juuri tuo, ettei onnistumisista (hyvistä arvosanoista) saa onnistumisen fiiliksiä... Haluaisit sentään innostua jostakin.
Nythän on enää vajaa pari kuukautta koulua. Siitä kun selviät, saat hetken hengähtää ja nauttia kesästä - olitpa sitten kesätöissä tai et. Toivottavasti pääset lukioon ja saat syksyyn mennessä uutta puhtia. Se on siinäkin mielessä todennäköistä, että lukiossa on kuitenkin suurempi mahdollisuus valita sellaisia kursseja, jotka kiinnostavat ja joissa tietää olevansa hyvä. Voit myös paremmin valita sellaisia aineita, joista uskot olevan itsellesi oikeasti hyötyä.
Yritä ainakin pitää huoli perusasioista: että syöt ja nukut riittävästi. Se kun vaikuttaa aivan kaikkeen.
Hyvää jatkoa sinulle!- Ei lukioon
Älä mene lukioon amis on paljon parempi paikka sinulle 3v jo ammattitutkinto.Töihin pääsee keskinkertaisellakin Ammattikoulun todistuksella jos ei töitään liikaa valitse.
- metsämies2
Ei lukioon kirjoitti:
Älä mene lukioon amis on paljon parempi paikka sinulle 3v jo ammattitutkinto.Töihin pääsee keskinkertaisellakin Ammattikoulun todistuksella jos ei töitään liikaa valitse.
Kun menee lukioon ja yliopistoon niin saa paremmin töitä. esim. Tietotekniikan DI vs. datanomi. Datanomia ne ei ees halua!
- Pärjäät kyllä
Itsekin suosittelisin ehkä ammattikoulua, lukiossa joutuu kuitenkin tekemään tuplasti enemmän töitä opiskelun eteen kuin peruskoulussa. Kokeistakin pitää saada vähintään 50% oikein että pääsee edes läpi. Näin ainakin entisessä lukiossani. Toisaalta jos et vielä tiedä mitä haluaisit ammatiksesi tehdä, ehkä lukio sitten parempi vaihtoehto niin saa 3 vuotta lisää miettimisaikaa. Yksi vaihtoehto on myös kymppiluokka, siellä parannetaan yläasteen arvosanoja ja siinnä samalla on taas vuosi aikaa miettiä mitä tahtoisi tehdä.
Onnea sinulle elämän poluilla mihin sitten päädytkään. :)- 7-luokkalainen poika
Olen seittemännellä luokalla ja meidän historianopettaja sanoo että jos on 50% oikein niin saa arvosanaksi 5, toisin kuin ala-asteella millä riitti 20% niin läpi pääsi. Sain muuten viime historiankokeesta 6-, luokan keskiarvo oli 5.33.
Mulla on muuten sama juttu että ei yhtään kiinosta koulu, oon vaan pleikan ja jääkaapin välillä, vaikka en oikeestaan ees haluis pelata. Kavereita ei enää oikeastaan ole, paras kaverikin seurustelee nykyään eksäni kanssa.
Sori tais vähän karata aiheesta - Joku vaan ..
7-luokkalainen poika kirjoitti:
Olen seittemännellä luokalla ja meidän historianopettaja sanoo että jos on 50% oikein niin saa arvosanaksi 5, toisin kuin ala-asteella millä riitti 20% niin läpi pääsi. Sain muuten viime historiankokeesta 6-, luokan keskiarvo oli 5.33.
Mulla on muuten sama juttu että ei yhtään kiinosta koulu, oon vaan pleikan ja jääkaapin välillä, vaikka en oikeestaan ees haluis pelata. Kavereita ei enää oikeastaan ole, paras kaverikin seurustelee nykyään eksäni kanssa.
Sori tais vähän karata aiheesta( 7.lk ) Meiän luokan kesliarvo oli kans alle seiskan :DD Ketää ei kiinnosta koulu, ei ainakaan mua!!
- No ei ihan niinkään
Tuo koejuttu ei muuten pidä paikkaansa! Kokeista pääsee yleensä läpi n. 10 pisteellä, eli tarvitaan kokeesta riippuen suunnilleen 1/8 - 1/4 pisteistä. Ylioppilaskokeissa taas huonoimmat 5% reputtavat, eli jos vuoden taso on ollut huono, niin läpi voi päästä ihan muutamalla pisteellä.
- Iltalukiosta moro
Moo! Voin sanoo sulle että olin samassa tilanteessa ysiluokan aikana, ei jaksanu aina sängystäkään nousta ja jälki-istuntojakin tuli istuttua paljon unohtumisten/myöhästelyn takia. Sanon sulle vaan että pyri vaan suorittaan läpitte, älä sen enempää arvosanoista välitä. Jossain vaiheessa saat varmasti taas hieman kiinnostusta opiskeluun vaikkei susta tällä hetkellä tunnu siltä(Turha tolkuttaa mulla ei ikinä ei ikinä, koska ajattelin ite samoin ja nyt olen iltalukiossa). Ikävä kyllä maailmassa ei pärjää vaan laiskottelemalla(hyvä minä oon sanoo, minimaalisesti teen hommia lukionkin eteen).
Noh, joka tapauksessa, toivon sulle hyvää elämää ja kestävyyttä, oon samaa mieltä että nykyään täytyy kouluttautua ihan liikaa jos haluu kohtuupalkkasta/laatusta työtä.- lukiohinttariprkl
Kyllä amista vituttaa. :--)))
- Toinen saamatos
Oletteko masentuneita? Voi aiheuttaa tuollaista saamattomuutta.
- 1+11
Itseänikään ei opiskelu juurikaan kiinnostanut yläasteella. Yläasteella en siis juuri tehnyt mitään, kävin istumassa tunnit ja kokeet. Päätin sitten mennä lukioon ysin jälkeen ja siellä innostuin tiettyjen asioiden opiskelusta. Aloin lukemaan pitkää matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa koska ne kiinnostivat minua. Niistä sitten kirjotin huippu paperit ja kohta ois tarkotus alottaa opiskelut teknillisessä korkeakoulussa, jonne pääsy oli koko lukion tavoite. Muista että lukoissa on paljon paremmat opettajat ja todennäköisesti innostut jostain. Itsellänikin meni kaikki muut vitoseksi ja kutoseksi paitsi yllämainitut ruotsi tuotti suuria vaikeuksia kasapäin nelosia.
- .......
Ei meijän koulussa pahinmatkaan hiket (minä ja pari muuta) tee läksyjä.
- TollasetÄrsyttää
Ei ne oo hikkejä silloin josseivat lue.. opetelkaa erottamaan hikkeys ja lahjakkuus! -.-
- lastuja
Opiskelu ei motivoi paljoa, jos ei tiedä, mitä varten opiskelee. Se ei ole laiskuutta tai tyhmyyttä, vaan ihan maalaisjärkeä. Tiedostat kuitenkin sen, että "jonain päivänä" itseäsikin voi harmittaa se, ettet panostanut koulunkäyntiin täysillä.
Jospa vain löytäisit jonkun alan, johon todella haluat. Silloin koulunkäynti tuntuu erilaiselta: olet jo menossa kohti tavoitettasi, yksi jaksokoe kerrallaan. Mokiakin sattuu kaikille, ja on hyvä huomata ne alueet, joilla et ole kovin hyvä. Vielä tärkeämpää on kuitenkin huomata ne asiat, joissa olet hyvä ja joista olet rehellisen kiinnostunut myös vapaa-ajallasi.
Meillä Suomessa on ihmeellinen tilanne: koulutusta on tarjolla vaikka kuinka paljon, vieläpä ilmaiseksi, mutta motivaatio puuttuu monilta. Ehkä sekin jo auttaa, että tiedät kaltaisiasi olevan monia.
Ilman motivaatiota lukio on varmaankin aika vaikea paikka. Mitä teet vapaa-ajallasi? Lötyisikö sieltä motivaation tynkää? Oletko puhunut opolle ja vanhemmillesi asiasta? Käy vaikka kirjastossa ja kulje hyllyjen välissä ja katso, mikä kirja käteesi tarttuu. Onko jokin maa tai kulttuuri mielestäsi erityisen mielenkiintoinen? Oletko ajatellut, että ehkä haluaisit joskus perustaa oman yrityksen? Kysy opolta, mihin silloin kannattaa keskittyä koulunkäynnissä.
Tunnen pari poikaa, jotka lukiossa perustivat oman vaate- ja skeittiliikkeen, joka menestyi melko hyvin. Kaupassa oli myö rento hengailla ja tutustua toisiin. Parin vuoden jälkeen molemmat jatkoivat opintojaan eteenpäin, ammattikorkeakouluun ja yliopistoon. Toki heillä oli aikuisia hankkeensa tukena. Tämä vain siksi, että ovet ovat todella avoinna, mutta täytyy itse miettiä hiukan, mihin huoneeseen haluaa seuraavaksi astua.
Muista kuitenkin myös se, että nyt tekemäsi päätökset eivät määrää koko loppuelämääsi. Ehdit vielä muuttaa mielesi monta kertaa eri asioiden suhteen. Tärkeintä olisi kuitenkin se, että saat kokea itse olevasi menossa kohti jotain, etkä vain pysy samassa pisteessä ilman niitä kiksejä vuodesta toiseen.
Kysy itseltäsi: "Mitä minä haluan?" ja kestä myös se, jos vastaus on: "Ei hajuakaan." Sen myönnettyäsi voit alkaa avoimin mielin etsiä eri vaihtoehtoja - niitä on paljon! - Tsemppiä!
Voit olla hyvä ihminen ilman koulumenestystäkin. Kuka sinulta vaatii liikaa? Sinä itsekö? Parin vuoden päästä olet jo sen ikäinen, ettei kukaan muu sinulta vaadikaan yhtään mitään. Se vasta karua onkin. Itse päätät, mitä teet. Ilmeisesti haluat kuitenkin opiskella vielä peruskoulun jälkeen. Jos näin on, on tajuttava, että se vaatii työtä. Jos tuntuu, ettet yksin selviä, puhu aikuisille ja kerro, mikä tuntuu vaikealta. Apua löytyy eri suunnilta: vanhemmat, koulun henkilökunta, opo ja kuraattori tulevat mieleen. Muitakin varmasti on, joku viisaampi voi neuvoa siinä.
Älä jää itseksesi sohvan nurkkaan odottamaan, että elämä soittaa ovikelloa ja kertoo mitä sinun tulee tehdä. Ole aktiivinen ja rohkea, sinun elämästäsi on kyse!
Tsemppiä sinulle, moni miettii aivan samoja asioita nyt, kun kevätlukukausi lähenee loppuaan.- 15-vuotias
Minulta ainakin äitini vaatii minulta aivan liikaa jos saan kokeestaki jonku 8 niin saan kauheen rageemisen päälleni ja jos saan 5 -6½ mitä yleensä saan niin se suuttuu iha järkyttävästi ja en sen jälkee uskalla ikinä edes seuraavana päivänä puhua mitään ja kun olen jo muutenkin aika hiljainen ihminen niin uo ei juuri rohkaise minua ja kun itseetuntonikaan ei ole kohdalla.... ja vielä kun isosiskoni ja pikkusiskoni vetää joka kokeesta vähintään 8½
- Kurdisissi9358
- äitiliini-67
Jos ei opiskelu kiinnosta nytkään niin miten luulet sen kiinnostavan lukiossa? Hakeudu ammattilliseen oppilaitokseen. Saat käsillesi töitä, siellä on vähemmän pänttäämistä ja pääset nopeammin työelämään. Lukiossa varmaan tuskastut ja turhaudut.
Revittäs tyttö tästä! Sinulla on tulevaisuus edessä. Käy ihmeessä koulu loppuun. Minä olen lopettamut 3 eri koulussa. Täytän marraskuussa 20-vuotta. Hävettää!
- 3pkp3ko42pk,dfvdfger
Vitun paska! Ketään kiinnosta että tommonen laiskapaska ei jaksa käydä kouluaan! Ota motivaatio siitä että riittää aikuisena rahaa maksaa modeemi että pääse suomi24'seen avautumaan
- 2luokkaaJäljessä94
Mulla sama tilanne ollu jo pitkään. Oon ajatellu asiaa paljon ja hakenu apua sieltä täältä, mut se ei tunnu auttavan. Itseppäisyys ja laiskuus on huono yhdistelmä :D Sitä ku päättää ettei kiinnosta nii ei sit myöskään kiinnosta vaikka kuka sulle siitä valitta. Tiedän, että ainoa ketä voi mua auttaa olen minä itse. Tällä hetkellä yritän saada itselleni lisää energiaa jostain mielekkäästä tekemisestä. Esim. Lukkarissani on viikossa 3 hypäriä. Muulla luokalla on sillon uskontoa. Päätin mennä käymään siellä tunnilla ihan vitsinä vaan, mutta kappas ku sattu niin, että opettaja on ihan mahtava ja aiheet ovat kiinnostavia nii kysyin, että voinko jäädä opiskelemaan uskontoa vaikka itse olen ET ryhmässä. Opettaja vastasi myöntävästi. Kun saan käsitellä mielenkiintosia aihealueita koulussa niin tiedän jaksavani paremmin. Sunki kannattas vaan löytää joku "juttu". Jotaki aivojumppaa vaikka? Itse tykkään ehdottomasti filosofiasta ja saan puhtia myös filosofisista keskusteluista porukoiden kanssa :) Mut se on harmi et sellasia ihmisiä on harvassa ja kaikkien kaa ei sit viitti alkaa yhtäkkii filosofoimaa ku aletaa sanoo iha hulluks :DD Ei mulla muuta. Pärjäile ;)
- kesä on kohta
Jaksa vaan ... ei monta päivää enää jäljellä. Sit se on ohi.
Amis vois olla parempi...lukiossa joutuu taas puurtaa toden teolla ja , jos ei saa hyviä papereita , ei niillä tee mitään ja kaiken lisäks lukiosta valmistumisen jälkeen oot taas tyhjän päällä...ilman mitään ammattia. jos opiskelu rupee maistuun...voit käydä amiksen ohella lukio kursseja. ja amiksen jälkeen on sul ainakin joku ammatti.
TSEMPPIÄ:D Mullaki on sillee nyt tuolla 9 luokalla, että opettajat varsinkin matikanopettajani valittaa etten keskity tunnilla ja itse en edes huomaa sitä. Mieleni on kuin jossain muualla vaikka katsoisin kuinka taululle.. Mustaki välillä tuntuu, että multa vaaditaan ihan liikaa. Mulla on nyt tulossa kaksi pääsykoettakin.. Mua vähä jännittää toine nimittäin on kahen viikon pääst :/ Mut toiseen on vähän aikaa, mut silti.. En mäkää oo mikää huippuoppilas, myönnän sen. Ja juuri sen takia, kun minua ei juuri kiinnosta opiskelu, valitsin amiksen :)
- Lukekaa edes vähän
No kyllä amiksessakin joutuu matikkaa laskemaan paljonkin jos hyvän numeron haluaa.
- HAH!
Lukekaa edes vähän kirjoitti:
No kyllä amiksessakin joutuu matikkaa laskemaan paljonkin jos hyvän numeron haluaa.
Amiksen matematiikka on helpompaa kuin peruskoulun. Sain heittämällä 3:sen (asteikolla 1-3) ja olin peruskoulun 8:salla matematiikan tunnilla paikalla ja matematiikka 5 päästötodistuksessa.. Ja Amiskan matikan tunneilla oli tiukempaa kuin monilla muilla matiikan tunneilla. Piti osata vaan kertoa ja jakaa paperilla, muuten kaikki laskimella ja sitten kg:sta grammoiksi ym. ja tehdä diagrammeja.
- hrewhbb
HAH! kirjoitti:
Amiksen matematiikka on helpompaa kuin peruskoulun. Sain heittämällä 3:sen (asteikolla 1-3) ja olin peruskoulun 8:salla matematiikan tunnilla paikalla ja matematiikka 5 päästötodistuksessa.. Ja Amiskan matikan tunneilla oli tiukempaa kuin monilla muilla matiikan tunneilla. Piti osata vaan kertoa ja jakaa paperilla, muuten kaikki laskimella ja sitten kg:sta grammoiksi ym. ja tehdä diagrammeja.
" Ja Amiskan matikan tunneilla oli tiukempaa kuin monilla muilla matiikan tunneilla. Piti osata vaan kertoa ja jakaa paperilla, muuten kaikki laskimella ja sitten kg:sta grammoiksi ym. ja tehdä diagrammeja."
Vau, että piti oikein osata kertoa ja jakaa!
Ei muakaan kiinnosta opiskelu, ja oon kasilla :D
- Oleanteriska
Lapsukaiset kuulkaas, koulu on teidàn tyòtà. Ei tyòkààn aikuisia aina kovin paljon motivoi, mutta pakko sità on tehdà. Tsemppià nyt vaan! Lukiossa on jo erilainen ilmapiirikin kuin ylàasteella, ainakin mun motivaatio nousi siellà, myòs siksi ettà sain valita aineet joista eniten pidin. Tsemppià! Ja puhu làheistesi kanssa!
- 4gryjt7
Jos tota miieltä oot nii älä helevetissä lukioon mene, saat raataa vaan vielä enemmän..
- wi
Mulla vähän sama ongelma! Käyn myös peruskoulun viimeistä. Tosin en käy koulussa hirveän ahkerasti...lintsailen, myöhästelen ja kun olen koulussa en oikeastaan tee mitään! Kun ei vaan kiinnosta, ja tiedän itsekin että pakkohan se on jos joskus töitä haluaa.. Hain yhteishaussa ammattikouluun merkonomi linjalle :) Ja kaikesta huolimatta keskiarvoni on n 7 :O
- Ei lukioon
Suoraan sanottuna sanon että elä hae lukioon. Itse olin ihan samallainen yhdeksännellä luokalla. Sain kokeesta kympin aina kun halusin, mutta poissa oloja taisi kertyä about 90 tuntia kun menin ystäväni asunnolle nukkumaan kun koulu ei vain huvittanut, tai pikemminkin opiskelu. Opin että vaikken tekisi läksyjä pärjään yhtä hyvin joten lopulta en tehnyt koulussa enkä kotona oikein mitään. Tekstasin tunnilla, piirtelin. Luin hyviä kirjoja. Vain yksi aine kiinnosti koska sen opettajan kanssa saimme aikaan hyviä keskusteluja ja se oli kymppi heittämällä. Keski arvo jäi sitli 7 tienoille koska olin paljon poissa. Hain itse kahteen lukioon mikä oli virhe. Jos sinua ei nyt kiinnosta potenssin sut muut, niin lukiossa niihin mennään yhä syvemmälle ja yhä turhempiin termeihin, Nyt olen käynyt vuoden ammattikoulua alaa, joka minua kiinnostaa ja voin sanoa että tunteja odottaa innolla. Kotona ei tehdä töitä kuin etäpäivinä ja jos työ ei huvita niin mennään kotiin ja toinen päivä yritetään uudestaan ja enemmän. Valinnan varaa on paljon ja elämä hymyilee. Koko muu sukuni oli käynyt lukion ja halveksi valintaani, mutta vitut heistä. Hain juuri sen takia toiseen kaupunkiin ja muutin omilleni ja elämä luistaa paremmin kuin hyvin.
- 89uyu89pyu
"Jos sinua ei nyt kiinnosta potenssin sut muut, niin lukiossa niihin mennään yhä syvemmälle ja yhä turhempiin termeihin..."
Tuossa lauseessa asenteesi tuli tiivistettyä. Ei lukioon mennä siksi että on perverssin kiinnostunut potenssilaskuista tai fysiikan laeista. Sinne mennään siksi, että ne asiat on opittava jos haluaa elämässä korkealle akateemiseen ammattiin. Ei putkimiehen tarvitsekaan tietää algebrasta, mutta lääkärin tulee se osata.
Lukio antaa myös aikaa miettiä omaa tulevaisuutta. Ammattikoulu valmistaa ammattiin ja ainakin tietylle toimialalle. Lukion aikana voi rauhassa miettiä mitä haluaa lähteä tekemään isona. Jos itse olisin lähtenyt ammattikouluun, olisin valinnut "väärin". Harkitsin 9. luokalla kokiksi opiskelemista, kun pari hyvää kaveria lähti sille tielle. Nyt lähdin lukion jälkeen opiskelemaan liiketaloutta, mikä olikin minulle se oikea polku. Onneksi en siis tehnyt valintaa peruskoulussa.
"..ja jos työ ei huvita niin mennään kotiin ja toinen päivä yritetään uudestaan ja enemmän.."
Näin se homma ei elämässä mene. Jos haluaa menestyä ei tuolla asenteella se kyllä onnistu. - jamasanonnounounou
89uyu89pyu kirjoitti:
"Jos sinua ei nyt kiinnosta potenssin sut muut, niin lukiossa niihin mennään yhä syvemmälle ja yhä turhempiin termeihin..."
Tuossa lauseessa asenteesi tuli tiivistettyä. Ei lukioon mennä siksi että on perverssin kiinnostunut potenssilaskuista tai fysiikan laeista. Sinne mennään siksi, että ne asiat on opittava jos haluaa elämässä korkealle akateemiseen ammattiin. Ei putkimiehen tarvitsekaan tietää algebrasta, mutta lääkärin tulee se osata.
Lukio antaa myös aikaa miettiä omaa tulevaisuutta. Ammattikoulu valmistaa ammattiin ja ainakin tietylle toimialalle. Lukion aikana voi rauhassa miettiä mitä haluaa lähteä tekemään isona. Jos itse olisin lähtenyt ammattikouluun, olisin valinnut "väärin". Harkitsin 9. luokalla kokiksi opiskelemista, kun pari hyvää kaveria lähti sille tielle. Nyt lähdin lukion jälkeen opiskelemaan liiketaloutta, mikä olikin minulle se oikea polku. Onneksi en siis tehnyt valintaa peruskoulussa.
"..ja jos työ ei huvita niin mennään kotiin ja toinen päivä yritetään uudestaan ja enemmän.."
Näin se homma ei elämässä mene. Jos haluaa menestyä ei tuolla asenteella se kyllä onnistu.voi hyvänen aika eihän sitä tietenkään voi koskaan ikinä enää korkeammin kouluttautua jos peruskoulun jälkeen päättää opiskella kokiksi.
"Lukion aikana voi rauhassa miettiä mitä haluaa lähteä tekemään isona."
niin, eihän sitä ammattikoulussa voi tuommoisia miettiä? ja pitäähän se kuitenkin tietää että mitä elämällään tekee viimeistään ku täyttää 20 vai kuinka? ei se homma todellakaan mene elämässä niin, ei.
- Moromoromoro
No katos perkele löytyi kohtalontoveri. Itsellä ysi loppuu kohtalai ja oon täysin kykenemätön tuntemaan mitään motivoitumista tai nautintoa. Keskiarvo tipahti jo joulutodistuksessa 0,9 numeroa ja suunta on edelleen alaspäin. En saa läksyjen tekoa aloitetuksi vaan nukun tai haahuilen pääni sisällä suurimman osan päivästä. En ole masentunut mutta skitsofreniaa olen vähän arvellut? Tilillä on 1e 40snt eikä mitään motivaatiota yrittää saada sitä jotenkin lisää, jonka takia kaupungidsa ja kavereilla olo vähentynyt huomattavasti. Pari tuntia sitten koittivat vanhemmat repiä ylös sängystä kokeisiin lukemaan ja tuli siinä sitten potkaistua äitini kumoon kun yritti repiä ylös. Tämän seurauksena isä hakkasi mukavan sarjan niskaan ja päähän ja heitti ulos. Nukuin savusaunalla pari tuntia ja sitten tulin tänne kännykällä katselemaan josko löytyis kohtalotovereita : )
- koita pärjätä!
koita kiinnostua jostain ps. massennus on vaikeesti hoidettavaa. tsemiä!!
- Hologrammi Malla
Totta! Olen myös peruskoulussa, ja viimeset viikot menossa. Tää vuosi meni iha päi persettä. Kokeista tuli jnt 6/7 arvosanoja. Mutsi alko tietenki rageen numeroista. Sanoin vain"Mulla ei kiinnosta koulu. Tai matikka. Vaa Enkku kiinnostaa!". Mutsi anto mulle opetusta matikkaan ja sanoi että pitäisi alkaa kiinnostaa. Mä sanoin et iha sama, ja menin pois.
- Hiihtotreenit
Hiihtotreenit.nettisivu.org
Henkilökohtainen valmentajasi - toimivahenkaritemppu
Saada käteen jotain hmm, kävisikö 40senttinen dildo kaalimadosta???
Tai ihan vain normaali kyrpä???
Tai sitten jotain muuta seksuaalista - Niina
Kymppiluokalla voit miettiä mikä ammatti kiinnostais. Itelläni oli motivaatio ongelma ja numerot oli surkeita 9 luokalta päästessäni. Korottelin tämän jälkeen numeroita 10 luokalla ja sain aikaa miettiä. Nyt opiskelen kaupallista alaa enkä ilman numeroiden korottelua olis edes päässy kouluun sisälle.
Ei siis mikään huono vaihtoehto tuo kymppiluokka! Vielä kerkeät hakemaan. Tiedä vaikka innostuisit lukemaan ja päätyisit lukioon?
Hyvää kesää! - kljsdfgo8sdg
Jos haluat, voit tehdä sen. Älä anna kenenkään kertoa sinulle että et pysty, sun ei tartte kuunnella niitä. Antaa vain mennä!
- Cassie98
Kun menin yläasteelle opiskelu ei oo kiinnostanu enää niin paljon kuin ennen. En oo enää nii huolellinen. Kun pääsen koulust aioin olla menemättä lukioon.
- Tyyppi 13
Ei oo koulu ikinä kiinnostanu. mites näillä arvosanoilla yläasteella about pärjää?
Ma 7
Ai 8
bg/mt 8
Eng 8 tai 9
Hi 7 (apu-opettajan syytä, se on kiltti vain alle 3lk-laisille)
Fy/Ke 9
Li 7
Sori että aiheesta siirryin mutta jos ei kiinnosta tai ei muuten huvita kertoa niin Ei trolleja!- Shebulon
Olet hyvähköä keskitasoa. Kyllä näillä lahjoilla yläasteella pärjää. Siellä on monia paljon tyhmempiäkin. Jos hieman lisäät pingotusta etkä kuluta voimiasi hölmöilyihin, niin voit saada jopa hyvänkin todistuksen.Englannin ja fysiikan arvosanasi kertovat, että olet melko älykäs.
- nyge
Shebulon kirjoitti:
Olet hyvähköä keskitasoa. Kyllä näillä lahjoilla yläasteella pärjää. Siellä on monia paljon tyhmempiäkin. Jos hieman lisäät pingotusta etkä kuluta voimiasi hölmöilyihin, niin voit saada jopa hyvänkin todistuksen.Englannin ja fysiikan arvosanasi kertovat, että olet melko älykäs.
Tommosilla arvosanoilla pääset viel pitkälle. Ja jos ei oo paljoo poissa oloja ja koulu ei muuten vaa suju ni hakekaa JOPO luokalle jos mahollista.
- Tyyppi 13
nyge kirjoitti:
Tommosilla arvosanoilla pääset viel pitkälle. Ja jos ei oo paljoo poissa oloja ja koulu ei muuten vaa suju ni hakekaa JOPO luokalle jos mahollista.
Kiitos. Olen liikuttunut viesteistä! :,)
- Opsikelijaduunari
Sinulla on nähtävästi koulu-uupumusta. Ota joskus vapaata ja tee jotyakin, mitä et ole ennen tehnyt! Näin ylioppilaana voin sanoa, että lukio saattaa pahentaa uupumustasi, mutta menehän saikulle :)
Itse en hakenut minnekään opiskelemaan, koska uskon pärjääväni ihan hyvin elämänkoulussa. Minulla on kokemusta, hyvää huulta ja ulkonäköä, joten osana luottaa itseeni (muuta en voikaan). - Poika HML -93
Tsemppiä sulle hei! :) Mä en käyny lukiota toisin yläasteen jälkeen heti, vaan alotan vasta nyt elokuussa. Yritin itsekkin liikaa, ja vanhemmat patistivat paljon siihen opiskeluun.
Mut lukioon kannattaa mennä, jos riittää motivaatiota! :)
Olen itse käynyt viimeiset 3 vuotta ammattikoulua, ja en siitä pitänyt, mutta vaihtoehtoja ei hirveämmin ollut. - 13.vPoIkA
Itse kävin juuri 6lk läpi se meni aivan mahtavasti!!!!! Mutta 5lk meni ihan vituilleen ksoka ope vittuili mun ka oli 5,6 En saanut seikan kuin uskonnosta! Kävinkin loppuvuodesta sitten vain ti-to-.pe koulua koska mun oma ope ei kestänyt mua!? Jouduin erityisopelle vikat 3vk mun kesäloma oli 1vk pidempi kuin muilla. Vaihdoin koulua 6lk:lle että se menisi paremmin ja niin meni! Mutta pien ryhmässä kun menee 7lk pienryhmässä silloin ei pidä pelätä vaan pitää sopeutua siihen että tulee haukkumista mutta pitää osata sanoa takaisin tai pitää oma pää kiinni! Niin olen aatellut tehä!
- kesälaitumilla...
Hei aloittajalle! Varmasti löydät oman alasi ja kiinnostuksen kohteesi aikanaan, siitä ei ole epäilystäkään! Nykyään vain vaaditaan yhä enemmän yhä nuoremmilta ja nuoremmilta... Anna itsellesi aikaa ja lupa unelmoida ja vaan elää tätä elämää, kyllä työ ja opiskelupaikka siitä aikanaan johdattuu!
Suosittelisin sulle muuten yhtä hyvää kirjaa aiheeseen liittyen: Bruce Wilkinson, Unelman kantaja. Lainaus kirjasta: "Toivon, että sydämesi laulaa, kun otat vastaan sen, millaiseksi ja mitä tekemään sinut on luotu."
Tällä välin, opettele ottamaan rennosti ja elä rauhassa nuoruuttasi. Älä ole milläsikään ylenmääräisistä vaatimuksista. Joskus tuntuu tosiaan siltä, että lapsilta ja nuuorilta vaaditaan koulussa enemmän kuin aikuisilta ihmisiltä normaalissa arjen elämässä. Ja usko pois muuten sekin, että et todellakaan tule tarvitsemaan kaikkea sitä tietomäärää, jota sinuun koulussa yritetään ahtaa.
Tärkeintä on se, että saat kasvaa terveeksi ja tasapainoiseksi aikuiseksi, ei se, että poltat itsesi loppuun jo yläasteella/ lukiossa. Se on usein liian kilttien tyttöjen kohtalona. (Tarkoitan tässä kiltillä sitä, että hän tekee aina sitä, mitä ajattelee muiden ihmisten, opettajien ja vanhempien häneltä odottavan, jopa siinä määrin, ettei enää kuuntele omaa jaksamistaan ja joutuu raatamaan yli voimiensakin.)
Toki on tärkeää tehdä parhaansa. Mutta yhtä tärkeää on levätä ja viettää vapaa-aikaakin. Jos kaikki aika menee lukemiseen ja tehtävien tekoon, on jotain pielessä. Ja jos kouluasiat vaivaavat koko ajan.
Toivon, että löytäisit oman tapasi opiskella ja ottaa aikaa itsellesi, levätä ja rentoutua, olla kavereitten kanssa ja harrastaa.
Siunausta sinulle! (Nyt on kesä, älä murehdi kouluasioita, jooko?) ;)
- Testejä kelaan
"...tahtoisin vain maata paikoillani ja saada käteen jotain innostavaa" -Siis niinkuin kirjan vai?
"Näin paljon ajattelevana ihmisenä on hankala puurtaa sellaisten asioiden kimpussa, mitkä eivät kiinnosta ollenkaan." -Mikä sitten kiinnostaisi?
Kiirettähän sinulla ei vielä ole, mutta jos yhtään mikään yleensä tartuu päähäsi, niin sitten kannattaa kuitenkin mennä lukioon. Jos taas käsillä tekeminen on enemmän sinun juttusi. mene amikseen. Ennemmin tai myöhemmin joudut todellakin ottamaan itseäsi niskasta kiinni, koska ei vanhempienkaan kodissa ikuisuuksia elellä... Kyllähän sinä sen tietysti tajuatkin varmaan jo...
Hei, idea! Netissä on paljon näitä testejä, joilla saat kiinnostuksen kohteesi selvitettyä! Tsekkaa niitä! - hihehahha
Mulla oli joskus sama ongelma. Mutta kun menin lukioon, ni siellä oli yks ihana poika, joka oli aivan raivostuttavan hyvä koulussa. Mä halusin osottaa sille, että mäki voin olla fiksu ja hyvä koulussa, ja siitä se motivaatio sitte lähti. :DDDD
- Tuli vaa mielee
Täst tulee mieleen yks romantiikka sarja....... Jos animeit koskaan katot nii kato Special A ^^
Ei mulla muuta :P
- nicoviikila
Ite menin ysin jälkeen ammatikouluun ja siellä alottelin ICT alaa, no ei napannu sekään. Siitä sitten Ammattistartille ja siellä sitten loppu vuosi. Joten mulla ei ole mitään ammattia edes alotettuna. Jälkeen päin on miettiny et olis vaan tarvinnu lukea ja panostaa siihen kouluun, mutta aina oli parempaa tekemistä omasta mielestä. Piti alottaa turvallisuus-ala Porissa, mutta juuri peruskoulun ja ammattistartin laiskuuden takia ei pisteet riittäneetkään. Kämppä oli hommattu jo ja ehdein kuukauden asua siellä, mutta ei päässy millekkään alalle joten muutin omasta kämpästä isovanhempien luo (asuin isän luona ennen omaa kämppää) Joten en ihan tyhjän päälle jäänyt. Oon nyt kaks viikkoa ollu vapaalla kun oli puolen vuoden työharjottelu josta tuli sitten omaa rahaa. Mutta totuus on, että se auton pesu, vahaus, siivous, korjaus ja muiden vekottimien korjaus ei oikeen napannut, vaikka ei se mitenkään tylsääkään ehtinyt olla. Mutta jos haluut päästä tulevaisuudessa johonkin, suosittelen sitä opiskelemista loppuun asti kunnes pääset tavotteeseesi. Itse suunnitelen nyt armeijaa työpaikkana alokas ajan jälkeen jos onnistuis sillä tavoin.
- mutsiltapojalle
Teini-ikäisen pojan vanhempana tämä ongelma on minulle erittäin tuttu. Poikani on kamppaillut motivaatiovaikeuksien kanssa kohta kolme vuotta. Peruskoulu suoritettiin armopistein ja päästötodistus tuli yhdeksänneltä vaikka poissaoloja oli ainakin sata tuntia. Viime vuonna piti aloittaa opiskelut ammattikoulussa, mutta se on käytännössä osoittautunut mahdottomaksi, koska kouluun ei jaksa aamuisin herätä ja puolen päivän jälkeen sinne ei enää ehdi.
Nyt on viime vuoden aikana kokeiltu jo kolmenlaista amislinjaa, josko joku niistä motivois yrittämään, mutta kun ei.. Ensi syksyksi on poika saanut taas uuden opiskelupaikan, mutta miten tämä motivaatio-ongelma nyt kesän aikana olis hävinny ja pelkään jo etukäteen tulevaa syksyä ja tulevaa kamppailua aamuheräämisten kanssa, teini-ikäistä kun ei niin vaan nosteta pystyyn ja kärrätä kouluun...ajatelkaa nuoret myös sitä ahdistusta ja huolta minkä vanhemmillenne aiheutatte.
On loppujen lopuksi sivuseikka, mistä se motivaatio opiskeluunne löytyy... mutta kannattaa yrittää nauttia niistä hyvistä pienistä asioista, jota koulussa ja kavereiden kanssa päivittäin koette.
Korostan vielä että kannattaa opetella nauttimaan niistä hyvistä pienistä asioista, jota koulussa ja kavereiden kanssa päivittäin koette, se on tämän elämän suola, aikuisenakin jaksaa lähetä töihin kun osaa nauttia siitä että tapaa työssään päivittäin työkavereita ja muita hyviä tyyppejä..
Laittakaa paperille plussat siitä mitä hyötyä opiskelu teille elämäänne tuo ja miinukset siitä mitä opiskelun kesken jättäminen aiheuttaa, ja katsokaa tulos, kumpia on kertynyt viivan alle enemmän plussaa vai miinusta, siinä teille karu totuus, jonka vuoksi jaksatte laittaa sen herätyskellon aamuksi soimaan... - yksvinkki
mutsiltapojalle kirjoitti:
Teini-ikäisen pojan vanhempana tämä ongelma on minulle erittäin tuttu. Poikani on kamppaillut motivaatiovaikeuksien kanssa kohta kolme vuotta. Peruskoulu suoritettiin armopistein ja päästötodistus tuli yhdeksänneltä vaikka poissaoloja oli ainakin sata tuntia. Viime vuonna piti aloittaa opiskelut ammattikoulussa, mutta se on käytännössä osoittautunut mahdottomaksi, koska kouluun ei jaksa aamuisin herätä ja puolen päivän jälkeen sinne ei enää ehdi.
Nyt on viime vuoden aikana kokeiltu jo kolmenlaista amislinjaa, josko joku niistä motivois yrittämään, mutta kun ei.. Ensi syksyksi on poika saanut taas uuden opiskelupaikan, mutta miten tämä motivaatio-ongelma nyt kesän aikana olis hävinny ja pelkään jo etukäteen tulevaa syksyä ja tulevaa kamppailua aamuheräämisten kanssa, teini-ikäistä kun ei niin vaan nosteta pystyyn ja kärrätä kouluun...ajatelkaa nuoret myös sitä ahdistusta ja huolta minkä vanhemmillenne aiheutatte.
On loppujen lopuksi sivuseikka, mistä se motivaatio opiskeluunne löytyy... mutta kannattaa yrittää nauttia niistä hyvistä pienistä asioista, jota koulussa ja kavereiden kanssa päivittäin koette.
Korostan vielä että kannattaa opetella nauttimaan niistä hyvistä pienistä asioista, jota koulussa ja kavereiden kanssa päivittäin koette, se on tämän elämän suola, aikuisenakin jaksaa lähetä töihin kun osaa nauttia siitä että tapaa työssään päivittäin työkavereita ja muita hyviä tyyppejä..
Laittakaa paperille plussat siitä mitä hyötyä opiskelu teille elämäänne tuo ja miinukset siitä mitä opiskelun kesken jättäminen aiheuttaa, ja katsokaa tulos, kumpia on kertynyt viivan alle enemmän plussaa vai miinusta, siinä teille karu totuus, jonka vuoksi jaksatte laittaa sen herätyskellon aamuksi soimaan...hei ! olettekos yrittäneet nuorten työpajatoimintaa. NT on melkeen joka kunnassa ja niitten yks periaate on "pelastaa" nää kotiin makaamaan jäävät nuoret (usein pojat)ja auttaa niitä ettimään sopivaa opiskelupaikkaa,mut ennen kaikkea saada ne ihmisten ilmoille. Niillä on sellanen motivoiva ote ja ne pyrkii nostaan nuoren itsetuntoo yms. kannattaa sitäkin väylää kokeilla !
- sivustaseurannut
yksvinkki kirjoitti:
hei ! olettekos yrittäneet nuorten työpajatoimintaa. NT on melkeen joka kunnassa ja niitten yks periaate on "pelastaa" nää kotiin makaamaan jäävät nuoret (usein pojat)ja auttaa niitä ettimään sopivaa opiskelupaikkaa,mut ennen kaikkea saada ne ihmisten ilmoille. Niillä on sellanen motivoiva ote ja ne pyrkii nostaan nuoren itsetuntoo yms. kannattaa sitäkin väylää kokeilla !
Työpajatoiminnassa nuoret laitetaan maalaamaan pilttipurkkeja tuikuiksi, joilla ei lopulta tehdä mitään. Motivaationa toimii tulevaisuus työttömänä yhteiskuntaloisena ja itsetunto on sananakin tuntematon.
Opiskelupaikkoja toki ehdotetaan: ne ovat vain toisella puolella Suomea, jotta kyseinen nuori saadaan viskattua muiden ongelmaksi. Jos yksikin ehdotettu ala on minkä tahansa syyn takia epäsopiva, oli sitten kyseessä vaikea astma, epilepsia tai taipumus pyörtyä nähdessään verta, leimataan nuori välittömästi hankalaksi tapaukseksi ja aletaan järjestää tahdosta riippumatonta psykiatrista "apua" eli kelan saikkua.
- jjjjjjjj
mä oon 5 luokalla ja fifa 12 on paras
- piripää____
piristä
- 1234567890
KOULU MOTIVAATIOTA EI OLE OLEMASSAKAAN !!!!!
Täääl o parast pornoo !!!!!!!
http://adf.ly/CKgGa- äksy poika 6868
koulu on kivaa varsinkin jos on AIVOMKUOLLUT!!!!!
- 135d125d
mikä motivaatio itellä lukio koeviikot heittämällä läpi. koeviikot on parhaita :D ja 1h koulus perpäivä :D
- 15v poika
Oon ysillä, ja just ku on se tärkein vuosi peruskoulua, ei kiinnosta mikään. Äikässä on 4 eri työtä päällekkäin. Se on se kaikista stressaavin aine, mitä on. Sen päälle lisätään kaikki kokeet ja pistarit yms., nii ei hirveesti kiinnosta tuo koulu. Ysillä on melkein joka viikko koe. HAUSKAA! Ja sitte ku ajattelee, nii tajuaa, että peruskoulun viimeseen päivään on vähän yli 6 kuukautta. Siis PUOLIVUOTTA raatamista jäljellä! Ei paha ei.
Lukioon oon menossa, mutta jos täällä vaaditaan näin paljon, en uskalla kuvitella, mitä lukiossa vaaditaan. - kuunnelkaa4214
Terve kaikille!
Olin täysin sama tilanne kun olin ysillä. Kaikki sano mulle ''Panosta nyt kouluus, tuut katumaan viellä'' Tai '' Sun ikäsenä jos joku olis mulle vaan sanonu et panosta, niin en olis tässä jamassa''.
No, en panostanut. Kadun sitä aivan törkeästi. Tiiän ettei koulu kiinnosta, mutta oikeesti panostakaa v***u sentää! Peruskoulussa on viellä kaikki niin helppoa. Nyt oon nostamassa numeroitani iltalukiossa, mikä sit on taas helkkarin hankalaa kirjat pitää maksaa ite. Enkä pääse vielläkään mihinkää tällä keskiarvolla, koska ei vaan huvita lukee. Pelailen Xboxilla päivät pitkät, koska kaikki kaverit lojuu kaupan edessä juomassa ES ja polttamassa tupakkia. - ongelmallnen
Mulla on täysin sama ongelma, oon vasta kasilla ja ärsyttää tosi paljo... tätä pitäis viel puoltoist vuotta kestää ja sit sen jälkee se vast kiristyyki -.-
- nclksndkindkn
Tämän päivän nuoret ovat löysäperseisiä isomahaisia valittajia.
Kaikki pitäisi tulla valmiina. Vittu on ainoa sana jota käytetään.
He ovat epäkohteliaita omaan napaan tuojottajia.
Pieni vastoinkäyminen ja ruikutus alkaa. Koulua ei viitsitä käydä kunnolla.
Ei tämän päivän nuorissa ole minkäänlaista tulevaisuutta. - kyl se siitä
;ulla oli kans yläasteelle siirryttäessä motivaatio lähes nolla. Olin koko ala-asteen sluibaillut, suunnattomasti poissaoloja mutta silti KA n 8,6. Kokeisiin en lukenu, läksyjä en tehny mut silti KA seiskalta 8,5. Kesällä isoveli saarnas opiskelusta, oli just ite päässy lukioon. Siitä se sitte napsahti. Vedin heti ekasta historian kokeesta 10-, ja nytte joulutodistukseen tulossa kolme kymppiä. KA arvio n. 9,1, ja ajattelin vielä nostaa. Täytyy kiittää isoveljeä, ne sanat sai mut opiskelemaan ja miettimään tulevaisuutta. Ehkä säkin tartten jonku tommosen potkun perseelle.
- kannattaapanostaa
Ite oon kasilla ,ja oon vaa aatellu koulusta et samapa tuo ,menee miten menee ja käyn istumassa vaan koulussa, kotona heitän laukun nurkkaa kera läksyjen ja menen koneelle . Kokeisiin lukeminen jäi, koska ajattelin että mitä väliä.
EI ,ei se näin voi olla !
Jos haluaa hyvän ammatin ja vähän enemmän rahaa kenties niin kannattaa sen eteen nähdä vähän vaivaakin . Itse päätin alkaa panostaa kouluun ,tehdä läksyt huolella ja lukea kokeisiin ,sillä päätin mennä lukioon ja suht. hyvään ammattiin. Kyllä kaikista on siihen, jos vaan päättää että esim. nyt otan kirjat esille ja luen !! :)
Minne sitten menitk'ään ,niin tsemppiä jatkossa !
ps. tosta tuli vähä sekava ,sori:D !
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse704505Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053759Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1193412Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.351958Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691911Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.881202- 93965
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.125922- 55905
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25827