Metsäsaamelaisten oikeudet???

am-vm-59

Kysyn palstalaisilta,onko oikein,että metsäsaamelaisia ei saa sanoa oikeiksi saamelaisiksi,koska he eivät enää osaa saamenkieltä?Tai siksi,ettei heillä ole gagtia,enää.Onko oikein,että metsäsaamelaisia rankaistaan siitä,että heidän kulttuurinsa ja kielensä tuhottiin järjestelmällisesti?Onko oikein,että saamelaiskäräjien puh.joht. Klemetti Näkkäläjärvi torjuu ajatuksenkin.että
metsäsaamelaiset saisivat viimeinkin heille kuuluvan saamelais statuksen.

24

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miuluksensukua

      Olen aivan samaa mieltä kanssasi, jos olemme metsäsaamelaista syntyperää, niin kai meillä on oikeus sanoa, että olemme metsäsaamelaisia, sitä ei kukaan voi kieltää meiltä. Sitten vielä kielestä, gagtista, ja ns kulttuurista, kaikkihan meillä on mutta kun ne on yritetty tukahduttaa meiltä,kun se on ollut niin häpeällistä aikoinaan että on metsäsaamelaistasukua, niin monet ovat sitten hyväksyneet hiljaa kohtalonsa.
      Jos asia kiinnostaa enemmän, niin ota yhteyttä [email protected]

    • mielenkiintoista.

      Metsäsaamelaisilta on kadonnut kieli, puku, suuri osa kulttuuria, onko se oikein, että he sitten ottaisivat eli VARASTAISIVAT esimerkiksi tunturisaamelaisten kulttuurin? Kun oma kulttuuri on mennyt, ei ole mahdollista keksiä sitä uudestaan - silloinhan he tekemällä tekisivät itselleen kulttuuriin. Ainakaan nykyiseen saamelaiskäräjäjärjestelmään ja samalla ääniluetteloon ei ole mahdollista ottaa yhtään suomalaistuneita metsäsaamelaisia ja siinä rinnalla tulevia wannabe-saamelaisia. Parasta mitä nuo kulttuurinsa menettäneet metsäsaamelaiset voivat tehdä koko saamelaiskulttuurille, on jättää se rauhaan, jotta se voisi elää rikkaana kulttuurinaan. Voisiko joku "statukseton saamelainen" kertoa, miksi te edes haluatte saamelaiskäräjien ääniluetteloon, muukin syy kuin ILO 169. Kuinka se oikeasti parantaa identiteettiänne? Minulla ainakin on niin vahva identiteetti siitä kuka olen, että se ei muutu sanoisi kuka tahansa mitä tahansa. Saamelaiskäräjät kuitenkin hoitaa ja säilyttää täysin eri kulttuuria kuin sitä kuollutta metsäsaamelaisten kulttuuria.

      Kukaan ei kiistä syntyperiä. Mutta metsäsaamelaisuuskin on vain termi, joka on määritelty. Tai itse asiassa sitä ei ole edes määritelty kunnolla. Ja nuo 1800-luvun alun verokirjat, joihin halutaan nojata, mitä ne todellisuudessa kertovat, silloin on ollut ihan eri asetelma ja määritelmä sille kuka on lappalainen kuka ei. Tervetuloa 2000-luvulle.

      • Jallasuomasolmmai

        Olekko sie sammaa mieltä ruottin mettäsaamelaisistaki....että he ovat vain termi.


      • miuluksensukua

        No, onpas mielenkiintoista tekstiä. Kyllä me vielä näytämme mihin pystymme ja mitä todellisuudessa olemme ja kuka on se oikea saamelainen ja kuka ei. Täytyisi teidänkin tutkia vähän tarkemmin noita oikeita historian papereita.
        Kun olemme rauhaa rakastavia emmekä kaunaa kantavia, voimme kyllä toimia ihan omin neuvoin ja saada oikeutemme kuuluviin.
        Valitettavasti ei edes saamelaiskäräjät pysty meitä pysäyttämään ja sitäpaitsi ei meillä ole tarkoituskaan VARASTAA TEIJÄN kulttuuria, kyllä meillä omakin on ja elää vielä hyvin suonissamme.


      • am-vm-59
        miuluksensukua kirjoitti:

        No, onpas mielenkiintoista tekstiä. Kyllä me vielä näytämme mihin pystymme ja mitä todellisuudessa olemme ja kuka on se oikea saamelainen ja kuka ei. Täytyisi teidänkin tutkia vähän tarkemmin noita oikeita historian papereita.
        Kun olemme rauhaa rakastavia emmekä kaunaa kantavia, voimme kyllä toimia ihan omin neuvoin ja saada oikeutemme kuuluviin.
        Valitettavasti ei edes saamelaiskäräjät pysty meitä pysäyttämään ja sitäpaitsi ei meillä ole tarkoituskaan VARASTAA TEIJÄN kulttuuria, kyllä meillä omakin on ja elää vielä hyvin suonissamme.

        No niin,Miuluksensukua.Kuulehan tätä! Minä tutkin sukuani ja löysin yllätyksen!!
        Me, sinä ja minä olemme hyvin kaukaista sukua:D
        Minun esi-isistä löytyy Miuluksia ja Kuhmitsoja(Kumitz),tosin aika kaukaa.
        Minä olen tunturisaamelainen ja metsäsaamelainen :DD

        Terveisiä Inarista :)


      • miuluksensukua
        am-vm-59 kirjoitti:

        No niin,Miuluksensukua.Kuulehan tätä! Minä tutkin sukuani ja löysin yllätyksen!!
        Me, sinä ja minä olemme hyvin kaukaista sukua:D
        Minun esi-isistä löytyy Miuluksia ja Kuhmitsoja(Kumitz),tosin aika kaukaa.
        Minä olen tunturisaamelainen ja metsäsaamelainen :DD

        Terveisiä Inarista :)

        no, olipa kiva kuulla, että on muitakin Miuluksen ja Kuhmitsan sukua kuin minä. Minussa virtaa kaikkien Kuolajärven metsäsaamelaisten veri ja Sompionkin verta minusta löytyy. Olisi mielenkiintoista tietää ketkä ovat esi-isiäsi, ehkäpä olemme lähempiäkin sukulaisia, ota ja tiijä.
        Voit ottaa yhteyttä [email protected]


      • sipi80
        miuluksensukua kirjoitti:

        No, onpas mielenkiintoista tekstiä. Kyllä me vielä näytämme mihin pystymme ja mitä todellisuudessa olemme ja kuka on se oikea saamelainen ja kuka ei. Täytyisi teidänkin tutkia vähän tarkemmin noita oikeita historian papereita.
        Kun olemme rauhaa rakastavia emmekä kaunaa kantavia, voimme kyllä toimia ihan omin neuvoin ja saada oikeutemme kuuluviin.
        Valitettavasti ei edes saamelaiskäräjät pysty meitä pysäyttämään ja sitäpaitsi ei meillä ole tarkoituskaan VARASTAA TEIJÄN kulttuuria, kyllä meillä omakin on ja elää vielä hyvin suonissamme.

        Ja yhdyn miuluksensuvun kirjoitukseen , muutama vuosikymmen on mennyt hissutellen ,mutta uusi sukupolvi tulee ja kasvatetaan kuten esi-isämme mutta nykyaikaisin opein. Otamme paikkamme ,emme kysele turhaan miltään käräjiltä tai jonkun pakolaisen kulttuurin perään yhtään mittään. Ystävällisesti Sip80


    • pah mitä soopaa

      Saamelaiskäräjien päättäjistä ei puoletkaan ole suomen alkuperäiskansaa. Ja silti yritetään Suomen lappia "vallata". Toisin kuin Inarinsaamelaiset ja metsäsaamelaiset. Ja turha siellä on huudella että kulttuuri on kuollut, sen tiedän että sinä et näillä metsäsaaelaisten mailla ole ikinä varmasti edes käynyt.

      • mettäsaame

        Oon kyllä ihan samaa mieltä kanssasi, että ei niistä saamelaiskäräjien päättäjistä kaikki ole ihan alkuperäiskansaa, Kyllä se ihan totta on, että me mettäsaamelaiset olemme alkuperäiskansaa.


    • kk

      "Oon kyllä ihan samaa mieltä kanssasi, että ei niistä saamelaiskäräjien päättäjistä kaikki ole ihan alkuperäiskansaa, Kyllä se ihan totta on, että me mettäsaamelaiset olemme alkuperäiskansaa."


      Hienoa, että itse olette parempia. Maailman parhaita saamelaisia, onnittelut!

    • Mettäsaamelainen

      Nimimerkille mielenkiintoista.
      Ilmeisesti sie olet sitten "se juuri oikea saamelainen"? Kirjoittamasi teksti oli todella typerää. Jos olet "se oikea saamelainen", niin olettehan tekin taistelleet ittellenne hyväksynnän. Ihmettelen suuresti, että sinä "oikeana saamelaisena" haluat estää metsäsaamelaisten identiteetin esille tuonnin. Ja millä ihme perusteilla sanot, että juuri sinä olet "oikea saamelainen"? Niiden teidän normien mukaanko? Sen, että kieli peruste täytyy olla yms.? Eiköhän pohjoinen suomi ole ollut asutettu jo kauan ennen, kuin on tuollaiset perusteet saamelaisuudelle asetettu? Kirjoitit; " Saamelaiskäräjät kuitenkin hoitaa ja säilyttää täysin eri kulttuuria kuin sitä kuollutta metsäsaamelaisten kulttuuria." Niin, ilmeisesti se yrittää kovasti yllä pitää sitä norjan pakolaisten kultturia???!!!! Sieltähän se valtaosa itseään saamelaisena alkuperäiskansana pitävä porukka on tullut. Metsäsaamelaiset ovat olleet Suomessa ennen tätä pakolaisporukkaa!

      Kukaan metsäsaamelainen ei todellakaan aio VARASTAA TEIDÄN kultturia, vaan se on metsäsaamelaisilla verissä, kulkenut sukupolvilta toisille, aivan kuten teillä "oikeilla saamelaisilla". Tuskin kukaan metsäsaamelainen haluaa identiteettinsä tunnustettavan ainoastaan ILO169 sopimuksen takia???? En minä ainakaan. En todellakaan olisi ottanut kantaa asiaan, mutta alkaa todella sieppaamaan, että metsäsaamelaisten jälkeläisiä aletaan sorsimaan, ja väittämään että metsäsaamelaisten kulttuurit yms. ovat kadonneet tai meidän täytyisi se varastaa joltain!. Ei ne mihinkään ole kadonneet, eikä katoa, koska ne ovat verissä ja suvussa! Ja haluan ehdottomasti, että metsäsaamelaisten jälkeläiset saavat ansaitsemansa identiteetin sekä arvostuksen!! Ja nimimerkille kk: ei kai kirjoittaja puhunut mitään paremmuudesta?? Totesi ainoastaan, että mettäsaamelaiset ovat alkuperäiskansaa. Ihmeellistä, että se sinua niin ärsyttää???!!!
      Suomen mettäsaamelaiset yhdistykäämme, ja taistelkaamme itsellemme oikeudet!! Kiitos nimimerkille Miuluksen sukua, että olet alkanut taistelemaan ääntämme kuuluviin!!

      • Goihkebierggu

        Kuitenkin täsä mettäsaamelais-keskustelussa tulisi muistaa se että osa Norjasta tulleista tunturisaamelaisista polveutuu entisen keminlapin mettäsaamelaisista. Kannattais ks.asia muistaa että ei mene kumppukset ja suovakset sekasi ! :)


      • miuluksensukua
        Goihkebierggu kirjoitti:

        Kuitenkin täsä mettäsaamelais-keskustelussa tulisi muistaa se että osa Norjasta tulleista tunturisaamelaisista polveutuu entisen keminlapin mettäsaamelaisista. Kannattais ks.asia muistaa että ei mene kumppukset ja suovakset sekasi ! :)

        no, jos osa Norjasta tulleista tunturisaamelaisista polveutuvat keminlapin mettäsaamelaisista, niin on todella jotain vialla yleensäkin koko saamelaiskäsityksessä. Kuinka Norjaan muuttaneet metsäsaamelaiset ovat yhtäkkiä tulleet tunturisaamelaisiksi? Jos näin on, niin silloinhan koko saamelaiskäsitys on vain "ammatti" kysymys eikä mikään todellinen alkuperäiskansakäsitys. Mettäsaamelaisethan elättivät ittensä etupäässä mettästyksellä, kalastuksella ja marjastamalla ja poronhoitohan tuli paljon myöhemmin. Siis, jos näin on, niin me OLEMME KAIKKI ihan yhtä ja SAMAA KANSAA ja meillä täytyy olla samat oikeudet KAIKILLA. Nyt tässä ei enää tarvita mitään kieliperusteita, vaan kunnon sukututkimukset riittävät.


    • miuluksensukua

      Hyvää kuultavaa, ihan samat ajatukset kuin minullakin, ajattelin jo, että olenko se minä tuo kirjoittaja, mutta onneksi meitä on muitakin kuin minä, jos kaikki samalla tavalla ajattelevat antaisivat äänensä kuuluvuuteen kuin me, niin kyllä me metsäsaamelaisetkin tunnistettaisiin omaksi saamelaisryhmäksi. Meitä saamelaisiahan on kolmenlaisia, eikä ainoastaan niitä "aitoja" Norjasta tulleita.
      Kyllä se vain on totta, että meijän esi-isämme ovat aivan varmasti olleet täällä (Suomen lapissa) ennen heitä. Asia on vain yksinkertaisesti niin, että me olemme ja elämme yhä edelleen ja tulevaisuudessakin meitä tulee täällä vielä olemaan.
      En todellakaan voi käsittää, että miksi meijän ei saisi olla ja elää mitä olemme, vaan joku pieni ryhmä yrittää polkea meijät täysin maan alle. Mitä pahaa olemme heille tehneet? Pelkäävät kai, että otamme heijän ainutlaatuisen paikkansa. Emme todellakaan ole niin ahneita, että veisimme toisilta olemassaolon mahdollisuuden. Meille on pääasia tänä päivänä, että saamme olla ja sanoa mitä olemme, eikä kaihoten pienestä suupielestä yrittää sanoa, että kyllä mekin olemme saamelaisia, vaikkakin "vain metsäsaamelaisia" (joittenkin mielestä) ja peläten, ettei vain kukaan anna meitä ilmi.
      Kiinnostuneet voitte ottaa yhteyttä: [email protected].

    • ihmettelijä123

      " Kukaan metsäsaamelainen ei todellakaan aio VARASTAA TEIDÄN kultturia, vaan se on metsäsaamelaisilla verissä, kulkenut sukupolvilta toisille, aivan kuten teillä "oikeilla saamelaisilla". "


      Miten kulttuuri käytännössä voi kulkea veressä?

      • PJU

        Mettäsaamelaiset ovat elättäneet ittensä ottamalla luonnosta sen mitä se on antanu. Kunnioittamalla luontoa ja elämällä sen kanssa sulassa sovussa. Ovat uskoneet että luonto antaa sen mikä on elämisen kannalta tarpeen. Kunnioitus luontoa kohtaan lienee sitä kultturia, mikä on verissä, perintöä. Enkä tarkoita tällä vain luonnon kunnioitusta, että jippii, olen eräjorma ja tykkään luonnosta ja halailen puita, vaan se tunne on jotain aivan muuta, ja sen tuntee sisimmässään. Osata lukea luonnon merkkejä, kulkea eksymättä, eikä pelätä petoja turhaan esimerkiksi. Eivät pevot mittään tee, jos ei niitäkään häiritte. Eikä sitä ole kukaan opettanut, vaan se on ollut itsessään aina. Uskon, että se on mettäsaamelaisten verenperintöä, opettamatonta kultturia. Mutta tästäkin on varmasti useat eri mieltä, muttei se minua haittaa.


    • mikä minä olen

      Olen seurannut näitä keskustelupalstoja jonkin aikaan ja tulin sellaiseen päätökseen, että sieltä varmasti löytyisi henkilö, joka voisi antaa minulle vastauksen, sillä siellä näyttää olevan henkilöitä, jotka päättävät kuka kukin on.
      Siis mikä minä olen, sillä minussa on noin 70 prosenttia metsäsaamelaista verta ja noin 30 prosenttia suomalaista. Nämä suomalaiset ovat saapuneet aikoinaan Lappiin (joskus 1600-1700-luvulla) ja menneet metsäsaamelaisen naisen kanssa naimisiin ja niin on jatkunut sitten sukupolvesta toiseen. Mihin "ihmisryhmään" tällainen henkilö kuuluu, jolla jompikumpi esi-isä joskus kolme vuosisataa sitten oli suomalainen, mutta sen jälkeen sukupolvesta toiseen on aina menneet metsäsaamelaisten kanssa naimisiin.
      Kysyisin vielä, että täytyykö olla sataprosenttisesti saamelainen, eli pystyä näyttämään ettei yhtään muuta verta ole henkilöön sekoittunut. Jos asia on näin, niin montakohan ns. "alkuperäisasukasta" Lapista löytyy.
      Odottelen vastausta.

      • am-vm-59

        Sabmi-diktaattori K.Näkkäläjärvi on sanonut ettei saamelaisuus ole geeneistä kiinni.
        SIIS, jos joku wannabe hesalainen opettelee saamenkielen,hän saa automaattisesti saamelais-statuksen!! (on se niin hienoa)
        MUTTA, kun miniäni -metsäsaamelainen- opetteli puhumaan,kirjoittamaan
        minun äidinkieltä,eli tunturisaamea,niin hänpä ei sitten kelvannutkaan saamelaiseksi,vaikka hänellä oli tuo Klemetti Näkkäläjärven vaatima saamenkielen taito. Rasismia!!
        KOSTONI oli hirmuinen. Minä tein miniälle utsjoen lapinpuvun ja sanoin,että saat käyttää sitä koska hänellä on siihen oikeus. Ja siihen on minun lupa:)


    • miuluksensukua

      Olen aivan samaa mieltä, että jos samelaisuus ei ole geeneistä kiinni, niin silloinhan vaikka jostain hornantuutista tullut voi myöskin opetella kielen ja niin se on sitten se "oikea" saamelainen. Kylläpä tämä todellakin on helppoa. Mutta, kun metsäsaamelaisten " veriperilliset " sanovat, että heillä on oikeus saada sanoa itseään saamelaiseksi ja kantaa pukua jne, niin heti hyökätään heijän kimppuun ja sanotaan, että ETTE TE OLE SAAMELAISIA eikä teitä ole enää olemassakaan. Sanonta "sulautuneet suomalaisiin" on mitä ihmeellisin ajatus, kun on seka-avioliittoja, niin kyllä tässä ihmisessä virtaa myös metsäsaamelaisen veri, ei se mihinkään katoa suomalaisen rinnalta. Yleensä vielä nämä ihmiset asuvat metsäsaamelaisten ympäristössä ja omaksuvat myös metsäsaamelaista kulttuuria (vaikka väitetäänkin, että se on kuollut jo ajat sitten), mikä yhä elää. Olosuhteetkin ovat pakottaneet metsäsaamelaiset hyväksymään ainakin osaksi ns. talonpoikaiskulttuurin, sillä muutenhan olisimme kuolleet nälkään, sillä metsän riista ei todellakaan tänäpäivänä riitä kaikille.
      Nyt meijän metsäsaamelaisten on parasta lähettää tarkka kirjelmä YK:n ihmis-
      oikeusjärjestöön, että saamme vihdoin ja viimein takaisin oikeutemme ja sanoa, että ME TODELLA KUULUMME METSÄSAAMELAISEEN HEIMOON ja silloin olemme paljon muuta kuin vain pelkkiä "saamelaisia". Tarkoitan tässä nyt sitä, että meijän täytyy julistaa metsäsaamelaisuus heimoksi, joka on paljon arvokkaampaa kuin kuulua johonkin kieli- tai ammattiryhmään, johon todellakin jokainen voi liittyä, joka vain kielen osaa ja on poronmies.
      Tiijän tapauksen, jossa äiti ns. "aito saamelainen" (vaalea, pitkä, viikinkityyppinen) on ollut kaukaisen ulkomaalaisen kanssa naimisissa ja heillä on lapsi, joka on hyväksytty saamelaiseki niin tulee mieleeni se, että todennäköisesti myös "suhteilla" pääsee "saamelaiseksi".

    • Saamelaisuus?

      Hei.
      Perin mielenkiintoinen kysymys on tosiaankin se, että jos on ns. sekoittunut suomalainen ja saamelainen veri, niin mikä sitten on? Näissä oikeissa saamelaisissakin on varmasti paljon tätä sekoittumista suomalaisiin sukujuuriin. Kuitenkin he ovat silti niitä oikeita saamelaisia, vaikka toinen vanhemmista voi olla täysin suomalainen..???!!! Heillä on oikeus olla saamelainen ja pitää saamenpukua, ja edustaa saamelaista kultturia. Miksi sitten metsäsaamelaiset eivät saisi olla oma heimonsa?

      • Mettäpökökö

        Onko joku kieltänyt mettäsaamelaisuujen !!!?


      • Dervo

        Olkaa ihan mitä haluatte, ei kiinnosta! Mutta muita haukkumalla ette saa ikinä oikeutta asiallenne. Jos teillä siis oikeasti mitään edes on, kun sen teidän oman lapinpuvun motiivinakin on vain hirmuinen kosto, kuten tuolla eräs kirjoittaja jo tunnusti. Ihan pelottaa!!! PS entä mihin katosivat muinaiskveenit?


      • am-vm-59
        Dervo kirjoitti:

        Olkaa ihan mitä haluatte, ei kiinnosta! Mutta muita haukkumalla ette saa ikinä oikeutta asiallenne. Jos teillä siis oikeasti mitään edes on, kun sen teidän oman lapinpuvun motiivinakin on vain hirmuinen kosto, kuten tuolla eräs kirjoittaja jo tunnusti. Ihan pelottaa!!! PS entä mihin katosivat muinaiskveenit?

        Kuule Dervo, älä sie ota sitä "hirmuinen kosto" muutoin kuin huumorilla,mutta jos huumori ei riitä,niin ei voi mittään.Ja jos pelottaa,nii ei sillekkän voi mittään.


    • :D

      Metsäsaamelaiset, alkuperäsistä alkuperäisimmät! :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe