Alaikäiset kassalla...

Poika16v

Elikkäs, haluaisin nyt ihan selvän vastauksen tähän: Eli pitääkö kaupan kassalle(tai mihin tahansa kassalle, missä myydään tupakkaa tai alkoholia)töihin päästäkseen olla 18 vuotta täyttänyt? Tähän olen saanut vain epäselviä vastauksia, ja kun minulla on vielä alaikäisiä kavereitakin, jotka työskentelevät kassalla. Jotkut sanovat ettei ole missään nimessä mahdollista. Sellaistakin olen kuullut, että alaikäinen saa myydä alkoholi- ja tupakkatuotteita JOS vanhempi myyjä on läsnä. Pitääkö paikkansa? Eli voisiko joku selventää, tai vaikka kertoa miten se laki sanoo ihan kirjaimelleen? Kiitos.

9

7889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt jo vanha ;-)

      Silloin kaupan omistaja sanoi minulle ettei alaikäinen saa myydä kassalla alkoholia ja tupakkatuotteita. Joten aina kun joku niitä halusi ostaa, pyysin omistajan paikalle. Oli hiukka hidasta ja hankalaa... Ja varmasti noloa asiakkaan kannalta, kun jouduin sanomaan "anteeksi, en saa alaikäisenä myydä näitä" ja läksin omistajaa hakemaan. Muiden asiakkaiden huomio tietysti heti kiinnittyi hänen ostoksiinsa. Mutta omistaja tuumasi että jos tarkastaja sattuu juuri silloin paikalle niin luvat menee.

      Joten kai se laki sitten menee niin.

      • jasper

        Onneksi noista ajoista on jo laki muuttunut. Saattais monelta asiakkaalta esim. Prisman kassajonossa ehkä mennä hermo. :)


    • Tyttö24

      on sellainen käytäntö, että alaikäinenkin voi myydä alkoholi- ja tupakkatuotteita, jos täysikäinen on paikalla. Eli jos esim. viereisellä kassalla työskentelee joku 18 vuotta täyttänyt.

      • riina

        Tämä on juuri oikein. Alle 18-vuotias saa työskennellä kaupan kassalla ja myydä tupakkaa ja alkoholoia, mikäli esim.viereisellä kassalla on täysi-ikäinen. Eli kyllä voit mennä kauppaan kassalle töihin.


    • jasper

      Kaupassa/kioskissa (joihin vähittäismyyntilupa on annettu) voit myydä alkoholijuomia ja tupakkatuotteita ilman että edes täysi-ikäinen henkilö on vieressä "vahtimassa". Tosin täysi-ikäisen henkilön läsnäoloa liikkeessä edellytetään. Anniskeluravintolassa ei kuitenkaan alaikäinen voi anniskella alkoholijuomia kuin hyvin tarkoin määritellyin edellytyksin....

    • vehkuli

      alaikäinen ei saa myydä a/t tuotteita missään olosuhteissa mielestäni on järjetöntä että tästä joutuu väittelemään joka toisen kanssa myyjällä on tietty vastuu kuten esim, liian päihtyneelle ei saa myydä kuinka sen päätöksen voi tehdä alaikäinen kun ei saa olla etes tekemisissä alkoholin kanssa tai jos myy alaikäiselle kaljaa niin joutuuko syytteeseen alaikäisille myymisestä lähikaupassani harrastetaan kyseistä toimintaa kun minulta kysyttiin siellä paperit teki mieli kysyä että miten on omien lappujen laita

      • argh,.

        opetelkaa ihmiset kirjoittamaan. Tekstiä on niin v**tumaista lukea jos puuttuu pilkut sunmuut.


    • kiiä

      olen 12 ja tarvisin töitä jostain esim kaupasta !?

      • heloelohelo

        karkaatko kotoa vai? hae ihmeessä töitä sirkuksesta. :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe