Tarvetta koirahoitolalle?

tornio

Haaveena on perustaa koirahoitola. Riittäisikö Kemi-Tornio alueella asiakkaita? Haaparannan IKEA vetää kuitenkin jonkin verran porukkaa ja niistäkin on varmasti osa koiraihmisiä..

Kokemusta on koiranhoidosta ja kouluttamisesta(en puhu pelkästään temppujen opettamisesta vaan pääosin johtajuusharjoituksia)
Suvussa on useita koiria ja pienestä asti olen koirien kanssa ollut tekemisissä lähes päivittäin.

Vinkkejä saa luonnollisesti antaa, ja kertokaa etenkin mikä olisi teidän mielestä ihanteellinen koirahoitola.
Turhalle jauhamiselle voi sitten avata toisen keskustelun avautumisia varten, kiitos :)

7

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pointtisi

      ikeasta saattaa olla varteenotettava. Ainakin mikäli Ruåtsin puolelle ei saa koiria viedä ilman karanteeneja. Luulen että nykyään saa, mikäli lemmikkipassit ja rokotukset ym on kunnossa. On kuitenkin edelleenkin ihmisiä joilla näin ei ole, ja heille voisi tietysti tarjota "koiranpäivähoitoa" siksi ajaksi kun käyvät siellä. Harva siellä kai kuitenkaan yöpyy? Kannattavuus riippuu miten lähellä reittiä rajalle asut tai toimit. Eli löytävätkö asiakkaasi sinut helposti matkan varrelta. Kukaan tuskin monen kymmenen kilometrin poikkeamaa ajoreitistä tekee vaan jättävät Rekun ja Turren suosista kotiin.

      Markkinointia varten kannattanee hankkiutua yhteistyöhön Ikean kanssa. Kenties voisit saada heidän mainoksiinsa rivin omasta toiminnastasi, joka takaisi sen että ihmiset huomaavat syyn miksi olet ja toimit. Samoin kannattaa sitten käyttää hyväksi kaikki lehdistön kiinnostus tavallista erikoisempaa liikeideaa kohtaan(tämähän lienee sellainen).

      Ellei alueellasi ennestään ole koirahoitolaa, niin varmasti tuo asukasmäärä mainituissa kunnissa ja naapurikunnissa riittää hoitolalle. Jos keksit lisäpalveluita oheen niin aina paranee.

      Siitä millainen hoitolan tulisi olla en tarkkaan ottaen osaa sanoa, mutta luulisin että tärkeimmät kriteerit joilla oman koirani hoitoon toisin.

      - Toimitilojen kunto(pihapiirin rakennukset huollettu ja puutarha siisti)
      - Koirille kunnolliset, siistit tilat ja riittävä yksityisyys.
      - Omistajan reippaus ja asiantuntemus (riittävä ikä, äly, tietotaito jne)
      - Riittävä käytettävissä olevan henkilökunnan määrä, joka osaa toimia kun tarvitaan.
      - Vakuutukset kunnossa

      Itse asun liki tuhannen kilometrin päässä ja kovin harvoin pohjoisessa käyn että minä tuskin olen ensimmäinen asiakkaasi. Mutta voisin kuvitella joskus tulevan tilanteen että olemme matkalla jossain siellä ja tulisi mieleen että kiva käydä naapurin puolella päivän taikka kaksi. Kun yhtäkkiä matkalla ennen ylityspaikkaa huomaisi kyltin hoitolaan, voisi käyttää tilaisuuden hyväksi ja pistäytyä tuomaan koiran ainakin "päivähoitoon".

      Eli ideasi ei siltä osin ole ollenkaan huono vaan kehittämisen arvoinen.

      • koirahoitola tornio

        Tarkoitus olisikin kehittää jotain muutakin lisäliiketoimintaa tämän koirahoitolan tilalle, johon siis tottakai tulee pääpaino.

        Juurikin tämä paikka mihin hoitola olisi kannattavinta laittaa on mietinnän alla.

        Olen sitäkin miettinyt että itse Haaparannan puolella ei ainakaan ole minkään näköistä hoitolaa, enkä tiedä yhtään Haaparannan lähettyvillä toimivaa koirahoitolaa vaikka olenkin siitä kysellyt. Että sieltäkin löytyisi jonkinmoinen rako..

        Ja varmasti suurin osa koiranomistajista haluaa ottaa koiransa mukaan reissun päälle, ja jos esimerkiksi pidemmäksi aikaa lähtee shoppailemaan koiran kanssa esim. juurikin IKEAan tai muihin kauppoihin, niin mielekkäämpää on koiralle ja sekä isännälle itselleen kun tietää että koiran ei tarvitse esim. kesähelteillä kököttää yksin autossa vaan voi touhuta muuta mielekästä toimintaa, ja kotimatkaakin ajatellen on koira saanut purkaa energiaa mielekkäällä toiminnalla samalla kun isännät purkaa ostovimmaansa ;)
        Ainakin näin itse ajattelisin.

        Lisäksi olen ajatellut että itse päätoimen sivussa voisi kehitellä varsinkin uusille pennunomistajille pienimuotoista koulutusta(tietty tarvitsee/kannatta itsekin käydä koulutus jossa tähän valmistutaan ettei pelkästään oman kokemuksen nojalla lähde touhuamaan) tai jotain aktiviteettia, tämä on vielä kysymysmerkki.

        Yksi aktiviteeteista voisi tietty olla(metsästäjä kun on yksi harrastuksistani), esimerkiksi terriereille jonkinmoista keinoluolastoa ilman oikeaa kettua/supia/mäyrää(ns. kaupunkikoirille joita luultavasti suurin osa asiakkaista tulisi olemaan), kun Kemin seutuvilla pitäisi olla yksi "oikea" keinoluolasto juurikin metsästystarkoitukseen hankituille koirille.

        En siis ole kaavailemassa pelkästään koirahoitolaa, vaan tämän päätoimen sivutoimintana myös muuta toimintaa pientä korvausta vastaan ja tämäkin varmasti nostaa ihmisten kiinnostusta tuoda rakkaat lemmikkinsä hoitoon! :)

        Ja vinkkejä saa edelleenkin antaa!


      • koirahoitola tornio kirjoitti:

        Tarkoitus olisikin kehittää jotain muutakin lisäliiketoimintaa tämän koirahoitolan tilalle, johon siis tottakai tulee pääpaino.

        Juurikin tämä paikka mihin hoitola olisi kannattavinta laittaa on mietinnän alla.

        Olen sitäkin miettinyt että itse Haaparannan puolella ei ainakaan ole minkään näköistä hoitolaa, enkä tiedä yhtään Haaparannan lähettyvillä toimivaa koirahoitolaa vaikka olenkin siitä kysellyt. Että sieltäkin löytyisi jonkinmoinen rako..

        Ja varmasti suurin osa koiranomistajista haluaa ottaa koiransa mukaan reissun päälle, ja jos esimerkiksi pidemmäksi aikaa lähtee shoppailemaan koiran kanssa esim. juurikin IKEAan tai muihin kauppoihin, niin mielekkäämpää on koiralle ja sekä isännälle itselleen kun tietää että koiran ei tarvitse esim. kesähelteillä kököttää yksin autossa vaan voi touhuta muuta mielekästä toimintaa, ja kotimatkaakin ajatellen on koira saanut purkaa energiaa mielekkäällä toiminnalla samalla kun isännät purkaa ostovimmaansa ;)
        Ainakin näin itse ajattelisin.

        Lisäksi olen ajatellut että itse päätoimen sivussa voisi kehitellä varsinkin uusille pennunomistajille pienimuotoista koulutusta(tietty tarvitsee/kannatta itsekin käydä koulutus jossa tähän valmistutaan ettei pelkästään oman kokemuksen nojalla lähde touhuamaan) tai jotain aktiviteettia, tämä on vielä kysymysmerkki.

        Yksi aktiviteeteista voisi tietty olla(metsästäjä kun on yksi harrastuksistani), esimerkiksi terriereille jonkinmoista keinoluolastoa ilman oikeaa kettua/supia/mäyrää(ns. kaupunkikoirille joita luultavasti suurin osa asiakkaista tulisi olemaan), kun Kemin seutuvilla pitäisi olla yksi "oikea" keinoluolasto juurikin metsästystarkoitukseen hankituille koirille.

        En siis ole kaavailemassa pelkästään koirahoitolaa, vaan tämän päätoimen sivutoimintana myös muuta toimintaa pientä korvausta vastaan ja tämäkin varmasti nostaa ihmisten kiinnostusta tuoda rakkaat lemmikkinsä hoitoon! :)

        Ja vinkkejä saa edelleenkin antaa!

        Nykyisten rajasääntöjen kanssa olisi ainakin varmasti monella tarvetta saada koira johonkin lyhytaikaisesti hoitoon jos on tarkoitus vain piipahtaa rajan takana hakemassa Ikeasta keittiökaapisto. Se kun ei tällä hetkellä onnistu vaikka kuinka on koiralla passit kunnossa, kun nyt pitää mennä sikäläisen eläinlääkärin luo hakemaan ekinokokkoosilääkitys ja sen jälkeen odottaa vuorokausi ennen kuin saa palata rajan yli Suomeen.

        En tiedä alueen kysynnästä ja tarjonnasta mutta toivotan sulle onnea kartoitukseen ja suunnitelman etenemiseen. :) Siinähän on hyvät mahdollisuudet myös vaikka tarvike- ja ruokamyyntiin tms.

        Hyvä koirahoitola on minusta sellainen johon on helppo jättää koira ja tuntea olonsa turvalliseksi. Viimeksi kun vein Santun yhteen hoitolaan viikonlopuksi niin se oli ensimmäinen kerta ettei se jäänyt itkemään auton perään. Hoitolanpitäjä otti hihnan ja näytti ensin paikkoja sekä minulle että koiralle ja vei sen sitten pikku lenkille haistelemaan uusia tuoksuja eikä koira oikein edes huomannut etten minä lähtenytkään mukaan kun sillä oli niin paljon muuta tutkittavaa. :) Eli kiva jos hoitajilla on jonkin verran aikaa jokaiselle hoidettavalle erikseen. Ja vielä laittaa pyytämättä lyhyt tekstari eka iltana että koiralla on kaikki hyvin.

        Ja tietysti että paikat on siistit ja sopimus omistajan ja hoitolan välillä mieluiten kirjallinen ja selkeä.


      • ap
        Ursa kirjoitti:

        Nykyisten rajasääntöjen kanssa olisi ainakin varmasti monella tarvetta saada koira johonkin lyhytaikaisesti hoitoon jos on tarkoitus vain piipahtaa rajan takana hakemassa Ikeasta keittiökaapisto. Se kun ei tällä hetkellä onnistu vaikka kuinka on koiralla passit kunnossa, kun nyt pitää mennä sikäläisen eläinlääkärin luo hakemaan ekinokokkoosilääkitys ja sen jälkeen odottaa vuorokausi ennen kuin saa palata rajan yli Suomeen.

        En tiedä alueen kysynnästä ja tarjonnasta mutta toivotan sulle onnea kartoitukseen ja suunnitelman etenemiseen. :) Siinähän on hyvät mahdollisuudet myös vaikka tarvike- ja ruokamyyntiin tms.

        Hyvä koirahoitola on minusta sellainen johon on helppo jättää koira ja tuntea olonsa turvalliseksi. Viimeksi kun vein Santun yhteen hoitolaan viikonlopuksi niin se oli ensimmäinen kerta ettei se jäänyt itkemään auton perään. Hoitolanpitäjä otti hihnan ja näytti ensin paikkoja sekä minulle että koiralle ja vei sen sitten pikku lenkille haistelemaan uusia tuoksuja eikä koira oikein edes huomannut etten minä lähtenytkään mukaan kun sillä oli niin paljon muuta tutkittavaa. :) Eli kiva jos hoitajilla on jonkin verran aikaa jokaiselle hoidettavalle erikseen. Ja vielä laittaa pyytämättä lyhyt tekstari eka iltana että koiralla on kaikki hyvin.

        Ja tietysti että paikat on siistit ja sopimus omistajan ja hoitolan välillä mieluiten kirjallinen ja selkeä.

        Kyllähän se menee niinkuin Ursa jo kertoi että koiralle kun annetaan jotain tekemistä sillä välin kun isäntä/emäntä poistuu paikalta helpottaa koiran jäämistä eroon omasta laumastaan.
        Ja tämäkin "uuteen kotiin" meneminen helpottuu kun koira on saanut purkaa edes hituisen sitä energiaa mikä on mahdollisesti matkan aikana kasaantunut.
        Ja kun koiran annetaan mennä omilla ehdoilla, eli antaa itse mennä häkkiin, ja tutkia rauhassa ilman negatiivista ja hätäistä energiaa ympärillä, tulee siitä positiivinen kokemus ja lisätään siihen vielä pientä aivojen käyttöä eli esim. piilotettujen ja kovasti tuoksuvien namipalojen etsiminen. Eli koira saa samalla pientä virikettä joka myös tekee paikasta positiivisen.

        Nettia selatessani luin jostain sivustolta, että etelässä on useammassa kaupungissa tehty kunnan ja eläinhoitolan kesken sopimus löytöeläinten hoivaan ottamisesta.
        Ajattelin myöskin sitä, että otan yhteyttä Tornion päättäjiin ja muihin lähiympäristön kuntiin ja esitän tämän vastaavanlaisen ehdotuksen. Eli löytöeläimille on omat paikat karanteenissa muiden eläinten läheisyydestä(tautiriskin vuoksi) pientä korvausta vastaan.

        Löytöeläimille paikkoja tulisi olemaan mm. koirille, kissoille, linnuille ja muille pieneläimille. Linnuilla en tarkoita pelkästään lemmikkilintuja vaan aivan luonnossa eläviä lintuja jotka on jostain syystä loukkaantuneet tms.

        Tulisi samalla tehtyä hyvä työ luonnollekkin kun luonto kulkee kuitenkin koiraharrastuksen kanssa käsi kädessä ainakin omakohtaisesti :)

        Sitten tietty jossain vaiheessa jos tähän ryhdyn, ja mikä tärkeintä, yritys saisi ilmaa siipien alle, voisi sitä ilmaa lisätä vielä koirahieronta-palvelulla. Eli työn ohella opiskelisin koirahierontaa, ja täällä en tiedä olevan yhtään paikallista koirahierojaa vaikka olen kuinka etsinyt.

        Vaikka en olekaan erityisemmin käynyt mitään koira/eläinpuolen koulutusta, olen mielestäni kuitenkin hyvin tietoinen eri eläinkuntien fysiologiasta/käyttäytymisestä.
        Ja mitä olen tuttavapiirin kanssa jutellut ja kysellyt asiasta, vastaukset on vain ollut positiivisia että kapasiteettia riittää, mikä puolestaan lisää innostusta tähän touhuun :)

        Ikää on siis 20, ja energiaa ja tarmoa riittää niin iän kuin luonteenkin puolesta!


      • opiskelu kannattaa
        ap kirjoitti:

        Kyllähän se menee niinkuin Ursa jo kertoi että koiralle kun annetaan jotain tekemistä sillä välin kun isäntä/emäntä poistuu paikalta helpottaa koiran jäämistä eroon omasta laumastaan.
        Ja tämäkin "uuteen kotiin" meneminen helpottuu kun koira on saanut purkaa edes hituisen sitä energiaa mikä on mahdollisesti matkan aikana kasaantunut.
        Ja kun koiran annetaan mennä omilla ehdoilla, eli antaa itse mennä häkkiin, ja tutkia rauhassa ilman negatiivista ja hätäistä energiaa ympärillä, tulee siitä positiivinen kokemus ja lisätään siihen vielä pientä aivojen käyttöä eli esim. piilotettujen ja kovasti tuoksuvien namipalojen etsiminen. Eli koira saa samalla pientä virikettä joka myös tekee paikasta positiivisen.

        Nettia selatessani luin jostain sivustolta, että etelässä on useammassa kaupungissa tehty kunnan ja eläinhoitolan kesken sopimus löytöeläinten hoivaan ottamisesta.
        Ajattelin myöskin sitä, että otan yhteyttä Tornion päättäjiin ja muihin lähiympäristön kuntiin ja esitän tämän vastaavanlaisen ehdotuksen. Eli löytöeläimille on omat paikat karanteenissa muiden eläinten läheisyydestä(tautiriskin vuoksi) pientä korvausta vastaan.

        Löytöeläimille paikkoja tulisi olemaan mm. koirille, kissoille, linnuille ja muille pieneläimille. Linnuilla en tarkoita pelkästään lemmikkilintuja vaan aivan luonnossa eläviä lintuja jotka on jostain syystä loukkaantuneet tms.

        Tulisi samalla tehtyä hyvä työ luonnollekkin kun luonto kulkee kuitenkin koiraharrastuksen kanssa käsi kädessä ainakin omakohtaisesti :)

        Sitten tietty jossain vaiheessa jos tähän ryhdyn, ja mikä tärkeintä, yritys saisi ilmaa siipien alle, voisi sitä ilmaa lisätä vielä koirahieronta-palvelulla. Eli työn ohella opiskelisin koirahierontaa, ja täällä en tiedä olevan yhtään paikallista koirahierojaa vaikka olen kuinka etsinyt.

        Vaikka en olekaan erityisemmin käynyt mitään koira/eläinpuolen koulutusta, olen mielestäni kuitenkin hyvin tietoinen eri eläinkuntien fysiologiasta/käyttäytymisestä.
        Ja mitä olen tuttavapiirin kanssa jutellut ja kysellyt asiasta, vastaukset on vain ollut positiivisia että kapasiteettia riittää, mikä puolestaan lisää innostusta tähän touhuun :)

        Ikää on siis 20, ja energiaa ja tarmoa riittää niin iän kuin luonteenkin puolesta!

        Kannattais nyt ihan ensin suunnitella ammattiopintoja, eli jonkinlainen eläinhoitajan tutkinto voisi olla paikallaan. Löytyskö sieltä paikkaa mistä voisit hakea töitä ja suorittaa opintoja vaikka oppisopimuksella ensin?

        Ainakin jos suunnittelet noinkin laajaa löytöeläinpalvelua niin saattaa olla ihan vaatimuskin että myös muodollista pätevyyttä löytyy...

        Sitte koirahierojan koulutus lisäksi voi olla tosi kova juttu.


    • Kantapään kautta..

      Kannattaa todellakin käydä eläinalan koulutus sekä mielellään myös yrittäjä koulutus jotta saa kunnon pohjan yrittämiselle. Eläinten kanssa työtä tekevälle ei jää omaa aikaa juurikaan ollenkaan. Pitää olla realisti ja ajatella jaksamista ja toimeentuloa.Kyseisellä alalla yksin ei jaksa 24/7/365 eli 24tuntia vrk/ 7päivää viikossa ja 365 päivää vuorokaudessa vaikka olisikin nuori ja energinen. Ky. yrityksissä vieraileminen / työharjoittelu on ihan paikalleen. Netin selailun perusteella alueella näyttää olevan jo Torniossa citydog`s ja Juntin eläinhoitola, Keminmaalla Liedakkalan eläinhoitola sekä Louella Hurttahotelli. Haaparannan puolella ei taida olla hoitolaa mutta vaatii myöskin sitten Ruotsin kielen taidon. Eli riittäköhän asiakas kunta Suomen puolella? Rahaa menee ja välttämättä sitä ei tule toimeentuloon saakka vaikka kuinka töitä tekee ja ei todellakaan ole keveimmästä päästä olevaa töitä.Eli ei riitä että on pelkästään innostunut ajatuksesta työstä eläinten kanssa vaan kannattaa todella harkita tarkkaan ja tutkia / tutustua alaan aivan juurta jaksaen. Yksin ei todellakaan kerkeä tehdä montaa asiaa (hoito, koulutus, hieronta ym ym), saati sitten harrastaa itse jotain- net saa unohtaa kokonaan yrityksen myötä. Mutta on ne eläimet ihania ja kivoja...

    • hyväidea

      Kannattaisi perustaa karanteenitila. Suomessa ei ole yhtään virallista karanteenia eläimille. Jos perustaisi sellaisen, voisivat viranomaiset ohjata sinne runsaasti asiakkaita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe