Vaatteiden osto elareiden lisäksi

otsikko_malli

Kuuluuko etävanhemman osallistua vaatehankintoihin sen lisäksi että maksaa elatusmaksuja? Siis ihan perusvaatteisiin, kun eikös sen elatusmaksun pitäisi olla tarkoitettu niihin vai olenko ymmärtänyt väärin? Harrastus ja pelkästään toisen vanhemman luo tarvittavat juhlavaatteet on tietinkin asia erikseen ja niihin osallistun / maksan kokonaan..

30

3722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sossupaholainen

Lain mukaan ei ole pakko maksaa mitään muuta kuin elatusapu, ei edes niitä juhlavaatteita. Mutta tietysti jokainen saa ostaa lapselleen vaatteita ja tavaroita halunsa ja varojensa mukaan.

• otsikko_malli

Juhlavaatteet joita meidän puolen juhliin on tarvittu olen ostanut sekä harrastus välineet (laskettelu uinti) Mutta mihin elatusapu sitten menee jos ei ole vara ostaa normivaatteita ??

• YÄK

Miksi aina näitä samoja aloituksia. Joka viikko keskustelua mitä kuuluu ja mitä ei kuulu maksaa elareiden lisäksi. Lue entisiä kirjoituksia jos ette ite pääse selvyyteen.

• perhe etusijalla

Nii mutku yhäriruikut haluaa ottaa aina joka paikassa esille sen niille tärkeimmän asian elämässä, (joka ajaa kaiken ohi tosta vaan) eli RAHAN!

• adtgfkhjl
        perhe etusijalla kirjoitti:

Nii mutku yhäriruikut haluaa ottaa aina joka paikassa esille sen niille tärkeimmän asian elämässä, (joka ajaa kaiken ohi tosta vaan) eli RAHAN!

Minusta tuo ap. on etä.

Jos nyt ihan rehellisesti vastaat, niin kummatko täällä enemmän siitä rahasta itkevät, etät vai lähit? Kummat laskevat senttejä jotka lapseen voi käyttä? Kummat kieltäytyvät ostamasta hammasharjaakaan yli sen lasketun summan?

Elatusmaksu on lakisääteinen, etän osuus lapsen elatuksesta, mutta nämä etäpiipittäjät käsittävät sen ilkeiden sossutätien keksimäksi tavaksi kiusata etäressukoita. Kasvakaa aikuisiksi saatanan vikisijät.

• yh minäkin

Ei tarvitse ostaa mitään ellei välttämättä halua. Elatusmaksu on etävanhemman osuus lapsesta aiheutuviin kustannuksiin ja riittää kun vanhempi maksaa tämän. Mutta on toki mukavaa jos etävanhempi harrastuskuluihin osallistuu tai maksaa vaikka kokonaan. Mutta mikään pakko ei todellakaan ole maksaa mitään muuta kuin sovittu elari.

• kumma maailma

Kyllä kuuluu vaikkei ole pakko. Eikä tapaaminenkaan ole pakko, eikä koulutusavustusten maksu ole pakko. Miehelle ei mikään ole pakko enää kun on erottu.

Hyvät isät jaksaa kannustaa ja pitää lapsitaan huolta aina, mutta sitten on näitä luistavia, jotka pääsee kuin koira veräjästä, ei tapaa, ei osta mitään eikä ole kiinnostunut lapsen asioista.

Miehet pääsee 130 e kk per lapsi mutta äidillä vastuu ja maksaminen jatkuu pitkälle kunnes lapsi on omillaan.

Kyllälapsen voi ulos heittää, mutta luulen että yksikään äiti ei ole siihen valmis oman lapsen kohdalla, miheille se olisi helppoa, jättäähän ne usein jopa alle kouluikäisen lapsen äidin huomaan piittaamatta jaksaako ääiti 14 h vrk olla äiti!

• Sanonsen

Elatusmaksu on laskettu siten, että se on etävanhemman osuus lapsen menoista, kun lapsi on lähivanhemman luona. Se kattaa siis kaikki menot siellä, ellei toisin ole erikseen sovittu. (Esimerkiksi usein sovitaan, että harrastusmenot maksetaaan puoliksi, eikä niitä ole laskettu elareihin mukaan.)

Mikäli lapsi ei ole koskaan etävanhemmallaan, voi toki olla asiallista, että hän osallistuu vähän elatusmaksua enemmän. Mikäli lapsi on osan ajastaan etävanhemmallaan, etälle tulee lapsesta luonnostaan muitakin kuluja kuin elari, joten tuskin on asiallista osallistua vielä lähin luo meneviin vaatemenoihin. Lähi saa joka tapauksessa myös lapsilisän!

• mäkin sanon

Lapseni etä ei ensin halunnut osallistua mihinkään vaatehankintoihin, mutta suostui lopulta. Minusta on väärin, että minä puolta pienemmällä palkallani yritän ostaa kivoja vaatteita, sillä ne ovat melkoisen kalliita, ja murrosiässä on hyvin tärkeää että on asianmukaiset kuteet, ettei kaverit ala kiusaamaan kirppari- ja tarjoustalon rääsyistä.

Tuolla minimielarilla ja lapsilisällä kun ei todellakaan kustanneta murrosikäisen ruokahalua vastaavaa määrää ruokaa ja vielä kivoja vaatteita.

• YYOOO
        mäkin sanon kirjoitti:

Lapseni etä ei ensin halunnut osallistua mihinkään vaatehankintoihin, mutta suostui lopulta. Minusta on väärin, että minä puolta pienemmällä palkallani yritän ostaa kivoja vaatteita, sillä ne ovat melkoisen kalliita, ja murrosiässä on hyvin tärkeää että on asianmukaiset kuteet, ettei kaverit ala kiusaamaan kirppari- ja tarjoustalon rääsyistä.

Tuolla minimielarilla ja lapsilisällä kun ei todellakaan kustanneta murrosikäisen ruokahalua vastaavaa määrää ruokaa ja vielä kivoja vaatteita.

No nyt on pakko sanoa, että ei ole sun exäsi ongelma, jos sulla on pieni palkka. Osta itsellesi vähemmän, jos haluat luonasi ostaa merkkikamppeita lapsellesi.

Olen itse lähi. Tienaan huomattavasti vähemmän kuin exäni. Silti en halua penniäkään elareita, koska lapsi on isällään puolet kuusta. Isän luona olkoot merkkikamppeita. En minä niitä minun luo vaadi, koska minulla ei ole niitä varaa ostaa.

Lapselle hankitaan sitä, mihin itsellä rahat riittää!!!!!!!!!!!!!!!!!! Onko se niin vaikea TAJUTA?

• elarit 500 e kk

Kyllä kuuluu, ei äiti kaikkea voi ostaa. Polkypyöriä, urheiluvälinetiä, vaateita, ruokaa, lääkkeitä, ym maksut. Ja mieskö pitäs päästää 130 e kk, oman lapsen elatuksessa, voi ihme tätä systeemiä.

• seiskaäiti

Hoh hoijaa, haluaisitte varmaan vaihtaa etää, kun kuulette tään. Minun exäni päätti, että lapset eivät voi tuoda omia vaatteita hänen luokseen, vaan hän pyyti sukuaan keräämään vaatteita näille lapsille, kun niillä raasuilla ei ole. Niinpä suku hyvää hyvyyttää sai haalittua kasaan vaatteet ja niitä pursusi tänne kotiinkin. Minä olen kumminkin näitten lasten yksinhuoltaja ja vastaan kaikista hankinnoista, isä on sosiaalipummi eikä maksa elareita, vaan kela maksaa. Vaatteita on kotona yllin kyllin, nyt niitä on viety kierrätykseenkin säkkikaupalla, kun kaapit pursuaa. On viikonloppuja jolloin exä tarjoaa lapsille pelkkää puuroa, kun raha ei riitä kunnon ruokaan eikä viitsi laittaa. Olen jo ollut huolissani, pitääkö minun nyt ruveta laittamaan lasten mukaan ruokareppu, että selviävät viikonlopun yli.Tuntuu typerältä kuulla, ettei lasten vaatteet kelpaa ja kengät, kun exä ei edes ruokaa saa heille laitettua. Vanhemman lapsen vaatteisiin ei puutu, kun on isokokoinen eikä kirppareilta löydy ja kaupastakin joutuu yleensä normihinnalla ostaan. Tästä hommasta puuttuu jokin logiikka tai olen muuten vain yksinkertainen.

• --KK--

Kai se menee, kuinka sovitaan. Meidän tapauksessa olen hoitanut perusvaatteet myös isän luo, jotta siellä käyminen/oleminen olisi mahdollisimman helppoa. Kumpparit ja ulkoiluvaatteet ehdottomasti, aina kun ei tiedä mitä viikonloppu tuo tullessaan.

Juhlavaatteet taas siirtyvät paikasta toiseen, tuntuu hassulta ostaa nahkasaappaita ja juhlamekkoja tuplasti, jos käyttö on pari kertaa kaudessa ja jäävät pieneksi kuitenkin.

Harrastuskamoja ei ole kuin kotona, eikä isänsä luona näitä tarvitsekaan.

Luulen,että järjenkäyttö tässäkin on sallittua ja vaatteiden määrän tarve etän luona riippuu siellä vietetystä ajasta, meidän lapsi viettää isällään joka toisen viikonlopun.

• kolmen lapsen äiti

Voi herran Jumala sentään.....oikeusministeriön sivuilla on erittäin hyvä listaus siitä, mitkä kulut elatustuki kattaa! Ja aina lähit laskevat elari lapsilisä, eihän se riitä mihinkään. Mihin unohtuu oma elatusvelvollisuus???? Lapsilisä oma osuus elait=lapsen kulut. Jotka on myös noilla samaisilla sivuilla laskettu.

Esim. 13-18v. 390e/kk. Vähennetään lapsilisä 110e jää 290e ja se puolix. Eli usein lähit unohtavat kokonaan laskelmissaan oman osuuden?

• kolmen lapsen äiti

Ei kuulu. Lue oikeusministeriön sivuilta, niin tiedät oikeutesi, etkä ole höynäytettävänä. Vapaaetoisesti voi hankkia mitä vaan, mutta kannattaa silti lukea ja tietää omat velvollisuudet ja oikeudet.

• mene töihin

Kyllä kuuluu. Kuuluuko äidin maksaa kaikki yksin??? Ei kuulu.

Jos mies maksaa 130 e kk rahaa, se menee lähes ruokaan, on kumma että miehen ei koskaan tarvi maksaa muuta, ei edes tavata.
      Mene sinä töihin hottei tarvi ruinata miehen lapsen rahoja kaljaan ja tupakkaan.

• kolmen lapsen äiti

Olen tehnyt ikäni töitä ja sairastunut vakavasti. alkoholia en ota ollenkaan. Jos mies maksaa 140e(joka on nykyinen, indeksikorotuksen jälkeen) ja äiti 140e ja lapsilisä 110e, ni väitätkö tosissaan, että lasta ei voi sillä elättä? 390e/kk ei siis riitä lapsesi elättämiseen, sitten kannattaa kyllä tarkistaa, ostaako kalliita merkkivaatteita tms. siis se summa käytetään, miktä on.

Pelkään vaan pahoin, että tässä on taas takana se, että omaa elatusosuutta ei lasketa ollenkaan. Meinaatko, että sun osuudeksi ei jäisi mitään?

kirjoitit niin rumasti, että taisi kalikka kalahtaa omaan nilkkaan :)

Voin milloin tahansa ottaa mieheni lapset (2) tänne asumaan ja lupaan elättää heidät 780e/kk. En edes kehtaisi vaatia, että tämän lisäksi että etä maksaisi kaikki harrastukset, ostaisi sitä sun tätä. Lähettää lapsia viikonlopuksi ostoslista mukanaan hänen luokse? ja haukkua, uhkailla, jos ei totella.

Olen itse sekä lähi, että mieheni lapsille etä. Kokemusta on kummaltakin puolelta. Olin 10-vuotta yh:na. isä haluisi, että lapset harrastavat, silti makoin aina niistä yli puolet, myös opiskeluaikanani.

Opintolainat maksamatta ja sairaus, joka johti työkyvyn menettämiseen, jatkuviin sairaalassaoloaikoihin ja kalliisiin lääkkeisiin. Ei mua tarvitse sääliä, enkä oleta jonkun muun mua elättävän. onneksi ehdin tehdä töitä, että eläke ei ole ihan minimi, ja omien lasten kuluista olen joutunut karsimaan paljon, ja patistanut keikka- ja kesätöihin. Mielestäni sopu on kultaakin arvokkaampi, ja rahaa oltaisiin varmaan jaeltu kuten ennenkin, nyt vaan on oma tilanteemme sellainen, ettei tiedä miten tästä enään selvitään, eli rajat tuli vastaan!

Enkä ole ruinannut nykyiseltä, enkä entiseltä mieheltäni koskaan rahaa! Joteni on vaan kunnia-asia pärjätä omillaan vaikka olemme naimisissa.

Siitä pitäisi enemmän puhua, että miksi etävanhemmat kokevat turhaa syyllisyyttä ja lähit, että heille ollaan jotain velkaa. Niin helposti tehdään lapsia ja helposti erotaan, ja nuo summat on laissa määritelty, ei kenenkään meidän keksimiä.

Melkein olisi parasta pysyä tasan tarkkaan näissä oikeuksissa ja velvollisuuksissa, niin olisi paljon yksinkertaisempaa. Sovun vuoksi on lipsuttu liikaa ja nyt, nyt vasta tajuttu se, että mikään, ei mikään tule koskaan riittämään. eikä yhtään kiitosta ei mistään, koskaan ole kuulunut.

• kolmen lapsen äiti
        kolmen lapsen äiti kirjoitti:

Olen tehnyt ikäni töitä ja sairastunut vakavasti. alkoholia en ota ollenkaan. Jos mies maksaa 140e(joka on nykyinen, indeksikorotuksen jälkeen) ja äiti 140e ja lapsilisä 110e, ni väitätkö tosissaan, että lasta ei voi sillä elättä? 390e/kk ei siis riitä lapsesi elättämiseen, sitten kannattaa kyllä tarkistaa, ostaako kalliita merkkivaatteita tms. siis se summa käytetään, miktä on.

Pelkään vaan pahoin, että tässä on taas takana se, että omaa elatusosuutta ei lasketa ollenkaan. Meinaatko, että sun osuudeksi ei jäisi mitään?

kirjoitit niin rumasti, että taisi kalikka kalahtaa omaan nilkkaan :)

Voin milloin tahansa ottaa mieheni lapset (2) tänne asumaan ja lupaan elättää heidät 780e/kk. En edes kehtaisi vaatia, että tämän lisäksi että etä maksaisi kaikki harrastukset, ostaisi sitä sun tätä. Lähettää lapsia viikonlopuksi ostoslista mukanaan hänen luokse? ja haukkua, uhkailla, jos ei totella.

Olen itse sekä lähi, että mieheni lapsille etä. Kokemusta on kummaltakin puolelta. Olin 10-vuotta yh:na. isä haluisi, että lapset harrastavat, silti makoin aina niistä yli puolet, myös opiskeluaikanani.

Opintolainat maksamatta ja sairaus, joka johti työkyvyn menettämiseen, jatkuviin sairaalassaoloaikoihin ja kalliisiin lääkkeisiin. Ei mua tarvitse sääliä, enkä oleta jonkun muun mua elättävän. onneksi ehdin tehdä töitä, että eläke ei ole ihan minimi, ja omien lasten kuluista olen joutunut karsimaan paljon, ja patistanut keikka- ja kesätöihin. Mielestäni sopu on kultaakin arvokkaampi, ja rahaa oltaisiin varmaan jaeltu kuten ennenkin, nyt vaan on oma tilanteemme sellainen, ettei tiedä miten tästä enään selvitään, eli rajat tuli vastaan!

Enkä ole ruinannut nykyiseltä, enkä entiseltä mieheltäni koskaan rahaa! Joteni on vaan kunnia-asia pärjätä omillaan vaikka olemme naimisissa.

Siitä pitäisi enemmän puhua, että miksi etävanhemmat kokevat turhaa syyllisyyttä ja lähit, että heille ollaan jotain velkaa. Niin helposti tehdään lapsia ja helposti erotaan, ja nuo summat on laissa määritelty, ei kenenkään meidän keksimiä.

Melkein olisi parasta pysyä tasan tarkkaan näissä oikeuksissa ja velvollisuuksissa, niin olisi paljon yksinkertaisempaa. Sovun vuoksi on lipsuttu liikaa ja nyt, nyt vasta tajuttu se, että mikään, ei mikään tule koskaan riittämään. eikä yhtään kiitosta ei mistään, koskaan ole kuulunut.

Niin vielä tarkennus, yh-korotus kahdesta lapsesta on.100e siis lapsilisään. Eli kahden pojan elatukseen kk tasolla 880e.

• 12+13
        kolmen lapsen äiti kirjoitti:

Niin vielä tarkennus, yh-korotus kahdesta lapsesta on.100e siis lapsilisään. Eli kahden pojan elatukseen kk tasolla 880e.

Yh korotus on äidin henkilökohtaista tuloa ja se huomioidaan äidin tulona elarilaskelmia tehdessä. Yh korotus ei ole lapsen tuloa. Yh korotusta ei makseta kun on uudessa avo/avioliitossa.

• yfyud67r

Kerranki järki puhetta. :) Hienoa! Olen niin samaa mieltä. En ikinä alentuis kerjäämään ja on kunnia asia pärjätä omillaan!

• kuria miehille

Kyllä kuuluu, ihan siinä missä äidinkin. Maksaahan se äitinkinlsesta sen 140 e kk, ja loput meneekin sitten äidin piikkiin, niinkö????

Ihmeen helpolla laskette miehen vastuusta.
      On kumma että nykyajannainen suostuu moiseen pyöritykseen, mahtaa miehet nauraa moista. Mut miksi maksaa kun ei tarvi. 140 e on pieni korvaus siitä mitä äidti maksaa ja mitä tekee lapsen hyväksi.

Jos minä suostuisin moiseen, lapsillani ei olisi pyöritä, ei luostimia, ei uusia vaatteita, eikä mitään mikä mensi yli molempien 140 e kk. Pelkkä ruoka pitäisi riittää, mutta se ei aina riitä.

• Ihmettelen myös

Miksi miehen pitäisi selvitä niin pienellä summalla. Laskekaahan ihan tosissanne, riittääkö se elarit lapsilisä oma osuus kaikkeen, mitä lapsi kuluttaa? Ehkä se riittää, jos ei laske vuokraa ja harrastuksia ja isoja menoja niinkuin polkupyörä, luistimet (lätkäkamat), kännykkä, mitä jo isompi lapsi, teini-ikäinen, todellakin tarvitsee ettei tarvitse kavereiden nauraa köyhyydestä.

• nvönfvoir

Miksi laskisit vuokran? Kyllä luulis, että molemmilla vanhemmilla on asunto ja tästä kulut, vuokra tai asuntolaina. Ei tämmösiä tarvis silloin laskea. Molemmat hoitaa omat asumismenonsa.

• Kulut

No oisko isommat kulut, jos asuu kaksiossa, vaikka voisi asua yksiössä jos asuisi yksin?

• jiuvrwhje
        Kulut kirjoitti:

No oisko isommat kulut, jos asuu kaksiossa, vaikka voisi asua yksiössä jos asuisi yksin?

Ja isällekö riittää yksiö? Sinnekö hän lapsensa mahuttaa kun lapset ovat isällä? Eiköhän molemmat vanhemmat tarvi sitä tilaa, jotta lapset mahtuvat käymään. On sitten oma valinta asuuko kaksiossa vai neliössä. Ja kyllä se kaksioki on pieni, jos siihen lapset tulee tuon tuostaki. Mutta sehän on oma valinta jos haluaa pienet asumiskulut ja asuu yksiössä vaikka olisi lapsia. Molemmat siis tarvivat asunnon ja tällöin on turha laskea asumiskuluja.

• No riittää
        jiuvrwhje kirjoitti:

Ja isällekö riittää yksiö? Sinnekö hän lapsensa mahuttaa kun lapset ovat isällä? Eiköhän molemmat vanhemmat tarvi sitä tilaa, jotta lapset mahtuvat käymään. On sitten oma valinta asuuko kaksiossa vai neliössä. Ja kyllä se kaksioki on pieni, jos siihen lapset tulee tuon tuostaki. Mutta sehän on oma valinta jos haluaa pienet asumiskulut ja asuu yksiössä vaikka olisi lapsia. Molemmat siis tarvivat asunnon ja tällöin on turha laskea asumiskuluja.

Kyllä mun lapsen isälle riittää pieni yksiö. Lapsi nukkuu lattialla.

• eiruhfuiwerh
        No riittää kirjoitti:

Kyllä mun lapsen isälle riittää pieni yksiö. Lapsi nukkuu lattialla.

Ehkä se isälle riittää mutta entä lapsellesi? Eikö hän tarvitse tilaa leikkiä ym? Ja hanki ihmeessä sinäkin yksiö, jos se lapsellesi riittää. Ei tarvi sitten valittaa isoista asumiskuluista.

• rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
        jiuvrwhje kirjoitti:

Kyllä mies voi vuokrata vaikka jostain vanhasta omakotitalosta yläkerran tai kellarin, jossa nukkua. Lapsi on kuitenkin tärkeämpi, ja mies voi nukkua missä haluaa.

• hherhaituy
        rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr kirjoitti:

Kyllä mies voi vuokrata vaikka jostain vanhasta omakotitalosta yläkerran tai kellarin, jossa nukkua. Lapsi on kuitenkin tärkeämpi, ja mies voi nukkua missä haluaa.

Ja missähän lapsi nukkuu ollessaan isällään? Tai missä hän leikkii ja viettää aikaa? Kellarissako?

• miehet ei halua maks

Kyllä kuuluu, ja sitten kun ei saa enää lapsilisiä ja elareita, niin koulutusavustusta.

Mutta muistakaa tehdä se paperille sossussa, muuten ei mies maksa. Meilläkään ei maksanu kun ei halunnut tehdä sitä sopimusta. Luisti kaikista kirjamaksuista. Kun miehen ei ole pakko, niin kukapa sitä maksaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      18
      3890
    2. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      236
      3799
    3. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      133
      3440
    4. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      77
      3419
    5. Korpelanvaara

Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit
      Suomussalmi
      22
      2287
    6. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      34
      1813
    7. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      56
      1690
    8. Osaatko arvata

Mitä ajattelin?
      Ikävä
      37
      1610
    9. Heippa nainen

Tykkään susta niin että halkeen 😘 Kivaa iltaa. t-mies
      Ikävä
      32