Heipähei!Meille on tulossa spk:n narttu pentu.Onko schäferi helppo kouluttaa?Onko lapsiystävällinen, tietysti tuo liittyy osittain koulutukseen...
Sopiiko koira meille:
- Meiltä pääsee suoraan isoon metsään takapihalta.
- Asumme okt:ssä
- Meillä on ennestään ollut monta koiraa
- Kokemusta
- Osataan kouluttaa
- Voiko koira tulla perheeseen jossa on :
Äiti, Isä, 16-v tyttö ja minä 13-v tyttö.
- Pystyisin harrastamaan näyttelyitä, ja agilityä
- Tokossa kävisin ja ehkä myös vepessä
- Urheileva, pidän erityisesti pitkistä lenkeistä (n. 1-2½h)
- Hyvät ulkoilumahdollisuudet
- Voi pitää vapaana metsässä
- Kokemusta isoistakin koirista
- Äidillä on kyllä ollut saksanpaimen....joskus aikoinaan...
Annatteko vastaukset näihin kysymyksiin:
-Karvastaako
- Onko voimakas (voisinko minä, taluttaa sitä, 13-v??)
- Saisinko ottaa jo ison koiran omakseni?Nyt tälläkin hetkellä mulla on oma koira (tipsu uros) ja sitä tykkään kouluttaa ja lenkittää
- Onko yleensä ongelmia
-Mistä kennelistä kannattaa ottaa
ja kaikkea muuta perustietoa kiitos! =)
Onko kennel Bar-Waxan hyvä kennel?Halutaan nimenomaan SUORASELKÄISIÄ sakuja, ei luisuja.
Entä onko Evergrey's hyvä?
Entä Solholmes, kokemuksia kiitos!!!! ==))
HUOM. JOS ETTE OMISTA SAKEMANNIA, ETTEKÄ TIEDÄ NIISTÄ MITÄÄN OLKAA KILTTEJÄ JA JÄTTÄKÄÄ TÄÄ VIESTI SITTE HUOMIOIMATTA, EN HALUU TÄNNE YLIMÄÄRÄISIÄ, JOTKA HAUKKUU, jos olen jotakin väärin kirjoittanut tai ilmaissut -.-
Pentu tulossa taloon.
25
2164
Vastaukset
- 26
Näyttelylinjaisilla ei suoraa selkää ole, vaan niillä voi olla hyvinkin laskeva selkälinja. Kuvia löytyy suurimmilta näyttelykasvattajien sivuilta. Laskeva selkä ei tarkoita sitä, että olisi yhtään terveempi/sairaampi kuin vähemmän laskeva.
Sensuroitu Net:tä voit lukea koiran selkälinjasta lisää. Kun etsit pentua, kiinnitä huomiota siihen, että lonkka ja kyynärindeksit ovat vähintään 100 ja koiran koko luusto kuvattu, se antaa paremman lähtökohdan terveen pennun saamiseksi, siltikään ei terveydestä varma voi olla.
Bar-waxan on näyttelylinjaisia kasvattava kennel. Evegrays kasvattaa sekalinjaisia, ja heillä on terveystakuu pennuille. Solholmens kasvattaa näyttelylinjaisia.
Saksanpaimenkoira vaatii koulutusta ja jatkuvaa koulutusta. Agility ja toko eivät ole koiralle rodunomaisia lajeja, toki niitäkin voi harrastaa. Ed. mainittuihin lajeihin sopisi kevyempi koira, kuten bortsu, kelpie tms.
Soittele kasvattajille, he vastaavat kyselyihin mielellään, ja ole tarkka pentusi vanhempien terveydestä, vieraile sensuroitu.netissä, siellä on paljon tietoa sakuista.
Onnea pennun etsintään. - Viides saku
Totta, ole tarkka pennun vanhempien terveydestä,monesti pentujen emän sisarukset voivat olla kaikki joko lonkka tai kyynäärvikaisia.
Tutkiskele kasvattajia ja kysele heiltä lisää,ne kyllä neuvoo oikeanlaisen pennun ja
opastaa muutenkin pennun valinnassa.
Onnea matkaan !- viides saku
... niin puitteet tuntuu olevan teillä hyvät,kun on tilaa missä liikkua..
Mielestäni voit taluttaa sakemannia kun sitä pienestä asti taluttelet ja jos saat sen kulkeen hyvin ilman ryntäilyjä.
Vetävää aikuista saksanpaimenta et pysty vielä hallitsemaan, jos se haluaa johonkin mennä,siinä on pitelemistä ;-))
Jos mahdollista ,valitse pienehko narttu,se on kaikinpuolin ketterä.
Karvaa lähtee kaikista koirista,mutta kun turkkia hoidetaan hyvin se ei ole ongelma.
paljon ulkoilua,se pitää turkin hyvänä.
- schäfernarttu
Kiitos paljon kommenteista!Oli hyvä kuulla, että mäkin voin hyvällä kasvatuksella ja totutuksella taluttaa saksanpaimenta, se on ollu mun lempi rotu 6 vuotiaasta asti, eikä into oo laantunu =)
Mut jotkut sanoo, et kun on laskeva selkälinja, ni sillon on sairaampi ku suoralinjanen, koska selkä menee köyrylle...en tiiä onks se sitte pelkkä myytti, mut tällästä oon kuullu. - näinsemeneeeee
No ei se aina ole kyllä niin,tietysti jos on todella kovin laskeva lantio,niin se on huono asia koiralle ja ikävän ja luonnottoman näköinen myös..
mutta sellainen hieman laskeva selkä on hyvä sakemannilla,ei ihan tasakorkeita taida ollakkaan kovin tiheässä ja se riippuu paljon siitäkin ,miten koira laitetaan seisomaan,monesti ns. laskeva lantio tulee siinä korostetusti esille kun näyttelykoira " venytetään" asentoon.. - 8
Sensuroitu netissä on tarkkaan selitetty tuo selkälinja, oikein kuvien kera, tutustu siellä:) Lisäksi sakujen sairauksista ja muusta on paljon asiaa..
- Tötsö
Jos laskevalinjaislla selkä menee köyrylle kyse on rakenteellisesta virheestä,joka johtuu yleensä takaosan ylikulmautumisesta.
Mielnkiitoinen harrastusajatus sinulla, tokon tulee olla ainakin arkitokona jatkuvaa ja kunnolla "hyppysissä" agilityyn tosiaan sopii pieni ja ketterä narttu kohtuullisesti mutta sitten taas sulkeutuu aikatavalla vepe pois.Lajien rakenteellisten vaatimusten erityyppisyydestä johtuen ei oikein pärjää molemmissa.Omaksi iloksi toki voi molempia treenailla ilamn "tavotteellisuutta"
Pelastuskoira ominaisuuksia tähdentävistä SPK kenneleistä tunnetuimpia lienee Alhovaaran kennel,jos siis sen linjan koiraa hakee.
SPK kasvattajia on aika paljon, joten siitä sitten vaan kahlaamaan nettisivuja läpi, ottamaan yhteyttä ja kyselemään.Monilla on erilaisia painotuksia joten vaikeaa ellei jopa mahdotonta on luetella mistä kannatta ottaa,sehän riippuu siitä mitä hakee.Oma suosituksen on ottaa "viralliselta" kasvattajalta rekisteröity pentu niin lähtökohdat on jo hyvät ja jättäisin ensimmäisen SP;n ollessa kyseessä ehkäpä sen kaikista tykkilinjaisimman ottamatta.
Menestystä pennun etsintään. - 31
Alhovaaran kennelillä ei ole sen kummoisempia pelastuskoira meriittejä kuin monella muullakaan kennelillä. Ennen vuotta 2000 ehkä ollutkin, vaan tuskimpa enää sen kummoisemmin.
Vepeä voi harrastaa millaisella koiralla tahansa, kunhan paino on yli 20 kg, ei ole laisinkaan pois suljettu laji, vaikka harrastaisitkin muuta, vepeileviä sakuja löytyy useita, harrastavat myös muita lajeja.
Tärkeintä on, että kasvattaja on hyvä, koira terveistä vanhemmista ja saat tukea kasvattajalta tarvittaessa. - äläota
Ei tarvi katsoa kuin tämä video http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-_z3fgk9bQw# kun jo näkee, että on hulluutta ottaa näyttelylinjainen saksanpaimenkoira. Aivan järkyttävää, miten rotu on pilattu sairaaksi!
Jos otatte saksanpaimenkoiran, ottakaa käyttölinjainen. Tosn sinun ikäisellesi suosittelen helpompaa ja vähemmän voimia olevaa rotua, niin elämä on paljon helpompaa ja mukavampaa.- oikeavalinta
No ei nyt ainakaan käyttistä ekaksi koiraksi,ne on sellaisia viettipommeja!
Ei ole kaikki näyttelylinjaiset tuollaisia ,tuo on ihan ääripäästä ja ei ole suomalaisia koira varmaankaan. Englannista tai Usasta on nuo ressukat tuossa videolla :(
- Tötsö
Kyllä kyllä vepe sakuja on ja Suomen ensimmäinen vepe valio oli Tafuterryn Cerry l. Bertta.
Pienikokoinen narttu joka SPK;na on optimi agilityssä ei ole optimi vepessä.
Kaikkea voi harrastaa ja pitääkin,tavotteet pitää vaan muokata koiran lajityyppiin sopivien ominaisuuksien kautta.
Agilityssä ja vepessä saku kuitenkin on melko harvinainen. - huhheijaavaan
Ihan samanlaisen näyttelylinjaisen ressukan näin juuri muutama päivä sitten asuinalueellani Suomessa. Sen liikkeet olivat todella kamalat. :( Ei hme, että ovat luonteeltaankin erilaisia kuin käyttölnjaiset, kun eivät edes pääse liikkumaan kunnolla.
Nuorelle suosittelisin jonkun helpomman ja terveemmän rodun. - sairastatouhua
Näyttelylinjaisten kasvattajat ja omstajat taitavat sokeutua omien kasvattiensa ja koiriensa vioille. Sairasta, että rodusta on tehty tuollainen takapää maassa liikkuja ja kintereet maahan osuva. En ymmärrä, kuka tuollasten ulkonäöstä edes pitää!
Miksi näin on tehty tälle rodulle? - reality !!!
No joo, onnea kovasti pennusta.
Se on pentu vain hetken jolloinka sun pitää ottaa siitä koulutus/kasvatus/ruokinta vastuu, ja koko sen loppuelämän 24/7 arjet ja pyhät, ei ole vapaapäiviä ja aamulla ei nukuta pitkään, me yleensä lähetään noin 5 jälkeen menemään. Tällä hetkellä mulla on noutaja, joka on helppo.
Minä koulutan- kasvatan eri rotuisia ja ikäisiä koiria.
Ei voi ajatella niin että kun on iso piha, että se vain pääsetään sinne juoksemaan, sun pitää jokatapauksessa katsoa ettei se aiheuta vahinkoja, juokse autojen alle tai karkaa, esim lintujen pesimisaikaan. Hihnalenkit on syytä opettaa ihan heti ja EI FLEXIÄ !!!! Valjaat tai puolikuristava panta että pää pysyy hallinnassa. Komennot, säännöt ja muista pysyä näissä tiukkkana.
Koiralla ei ole vapaapäivää ulkoilusta, eikä sitten sinullakaan.
Saattaa kuulostaa karulta mutta näin se vaan on !
Ethän sinäkään ole vessassa käymättä päivää.
Säännöllinen rytmi heti alkuun, toistat niitä käskyjä ja olet johdonmukainen. Palkkaat.
Koulutuskentälle heti kun se on mahdollista ja sieltä saat kyllä neuvoja, siellä sitten pitää käydä säännöllisesti.
Sun pitää tavallaan "lukea" sitä koiraa, mitkä on sen ominaisuudet, taipumukset, viettää paljon aikaa sen kanssa. Antaa vimmata silloin kun sen voi tehdä turvallisesti, palkata kun se tekee hyvin, toiveittesi mukaisesti.
Mulla oli hoitosceferi kerran ja toista en ota. Ikävä sanoa, mutta nuoren tytön ottama ns karvalelu josta tuli täysi kahjo kerrostalossa.
OSAAN kouluttaa, vaan tämä oli pakko antaa pois. Se puri reidet mustelmille, kädestä värttinäluun poikki, väliin mun oli soitettava naapurille että hae pois, ite pidin ovea kiinni selälläni. Se hyökkäili kaikkien kimppuun, kuristuspannassakin käveli kahdella jalalla.
Minä oon siis 45, painan 70, lihasta löytyy, osaan huutaa ja käyttää auktoriteettiä ... mutta ei ikinä enää. Sorry.- reality !!
Jatkan vielä vähän... kerran olen nähnyt kun poliisikoiranäytöksessä (siis pitäsi olla koulutettu) koira jätetään kentälle paikallaoloon ja poliisi menee piiloon. Se oli noin muutaman sekunnin siinä paikallaan ja sitten hyökkäsi ohikulkevan pienen koiran kimppuun ja retuutti sitä ihan tappoilmeellä.
Pystytkö hallitsemaan, anteeksi mielipide mutta veikkaan että et...
Enkä tahdo olla ilkeä ihminen joka murskaa unelmia mutta toivotan onnea josko toisaalta ehdottaisin jotain helpompaa rotua. - ...
viideltä ylös.. Kuka sen määrää? Sinä vai koirat? Jos sinä olet lauman pää niin ei mikään estä sinua menemästä ulos vaikka kahdeltatoista ja koirat kyllä odottaa/nukkuu tyytyväisinä siihen asti. Mä en ymmärrä alkuunkaan tuollaista intoilua koirien suhteen. Tokihan saa harrastaa mutta jos päivät pitää kellottaa koirien mukaan niin metäs kyl ollaan. Jos koira, oli se rodultaan mikä hyvänsä, ei pysty makaamaan vaikka kahta vrk tai tarvittaessa vaikka kk paikallaan yhteen menoon niin jalostuksessa on luultavasti keskitytty enemmän ulkonäköön ku terveeseen luonteeseen. Enkä tässä tapauksessa puhu häkkikoirista jonne koirat eivät ylipäätänsäkkään kuulu, vaan koirista jotka saavat viettää aikaansa isäntänsä vieressä.
- eikaavamainenohjelma
... kirjoitti:
viideltä ylös.. Kuka sen määrää? Sinä vai koirat? Jos sinä olet lauman pää niin ei mikään estä sinua menemästä ulos vaikka kahdeltatoista ja koirat kyllä odottaa/nukkuu tyytyväisinä siihen asti. Mä en ymmärrä alkuunkaan tuollaista intoilua koirien suhteen. Tokihan saa harrastaa mutta jos päivät pitää kellottaa koirien mukaan niin metäs kyl ollaan. Jos koira, oli se rodultaan mikä hyvänsä, ei pysty makaamaan vaikka kahta vrk tai tarvittaessa vaikka kk paikallaan yhteen menoon niin jalostuksessa on luultavasti keskitytty enemmän ulkonäköön ku terveeseen luonteeseen. Enkä tässä tapauksessa puhu häkkikoirista jonne koirat eivät ylipäätänsäkkään kuulu, vaan koirista jotka saavat viettää aikaansa isäntänsä vieressä.
Ei meidän poitsu ainakaan jaksa nousta viideltä, jos illalla on oltu myöhään ulkona..
Ei lähde pisullekkaan kuudelta, kun menen hevosiaruokkiin...
Kahvipöytään tulee meidän kanssa "aamukahville" kun tulen tallista..
Niin, meillä annetaan kahvilla olessa pojallekkin kaikenlaista aamupalaa,juustoa,keksiä ym...
Saan varmaan kauhean ryöpytyksen kuinka koira oppii kerjäämään..plaa.plaa..
Ne on meillä yhteisiä nuo kahvihetket perheen kanssa...
Poitsu menee kyllä omalle paikalleen kerta käskystä,jos sille sanotaan.. :)
- -Hyökäyksen uhri-
Olen täysin samaa mieltä "reality !!":n kanssa, lapsi ei kykene hallitsemaan sakemannin kokoista koiraa, kun monet aikuisetkaan ei pysty.
Onko sinun vanhemmilla paksu lompakko, jos mahdollinen hyökkäys tapahtuu? Itse olen niin kypsä ihmisiin, jotka eivät tajua otta koiraa jonka kykenevät hallitsemaan. Enkä siis väitä, etteikö 13v. kykenisi kouluttamaan koiran tottelevaiseksi, mutta koira on aina koira ja jos se päättää hyökätä pienemmän koiran päälle niin aina se kielto ei päde ja sitten lasta viedään, sekä pienempi koira menehtyy.- viantingn
siis ihan oikeesti.. Millaisia nämä nykyajan sakemannit oikein ovat jos ensimmäinen asia koiraa mietittäessä on että mitä tehdä jos se hyökkää jonkun kimppuun! Onko siitä jalostettu noin riidanhaluinen rotu? Tuskin minäkään joka olen yli nelikymppinen pystyisin kunnolla pitämään kyseistä rotua aisoissa.. Eei..taidan laittaa tämän rodun lopullisesti pois "tämän koiran voisin vielä joskus hankkia" listalta.. Luonne pilattu, terveys pilattu ja ulkonäkö pilattu. Taidettu jalostaa macho leluksi..
- Schäfernarttu
Lisäys vielä täytän elokuussa 14...Luulisin että pystyisin hallitsemaan jo isoa koiraa.Meillä on ollut monta kertaa hoidossa lapinkoira ja sillä voimaa riitti, jaksoin silti pidellä.Se myös totteli hyvin, mutta kissan kun näki ei kuunnellut minua, vaan lähti vetämään kuin tavarajuna, EN heittelehtinyt perässä kuin räsynukke, vaan tein mitä yleensä pitää koiran vetäessä, käännyin koiran kanssa ympäri ja laitoin koiran viereeni istumaan, joskus sanon : Ei vedä. silloin yleensä tottelee.
Voiko makupaloja käyttää runsaasti lenkin aikana jos on tarvetta? - provoiluako
Lapinkoiralla ja sakemannilla on ihan erilaiset voimat. Makualoja on hyvä käyttää koulutuksessa palkkiona paljonn, mutta ne eiv'ät joka tilanteessa auta.
Tämä taitaa olla provo! ;) Varmasti kukaan tunnollinen kasvattaja ei myy lapsen koiraksi sakemannia. - eieieieiei
EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAKUA JA TIPSUA SAMAAN TALOON!!!!! SAKU VAHINGOITTAA, PARHAIMMILLAAN TAPPAA TIPSUN! toki jos tipsusta eroon haluu nii sit
- kurikovi
hä?? Täyty olla provo..
- mitämitämitä
Millaisia tappajia teillä on, jos saku ja tipsu ei voi olla yhdessä???????
Hyvätavaton sentään... Itsekkin ajattelin laittaa tipsua toiseksi koiraksi. - SPK:n omistaja
Kyl meil ainaki karvaa lähtee & varsinkin ihan kiitettävästi karvanlähöaikaan
Bar-Waxanilla ei ole suoraselkäisiä (siis sellaisia,joilla persus ei laahaa maassa)
eieieieiei : Höpö höpö sanon minä
26 : Näyttelylinjaisilla ei suoraa selkää ole
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 14811017
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485403Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p414215Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323622Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352674Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191916Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1011588Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3601586Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?751445Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311396