Onko kenelläkään muulla vaikeaa keksiä heille jotain sanottavaa? Itse en osaa kertoa muuta kuin nukkunut on, syönyt on ja on leikkinyt :( Tunnen itseni ihan idiootiksi vanhemmille keskustellessa. Oon aika aloittelija päiväkotielämässä. Mitä muut puhutte vanhemmille?
Lasten vanhemmat
20
1902
Vastaukset
- pph.
Kysy vanhemmilta mitä he haluaisivat tietää. Ja/tai kerro minkälaisia leikkejä ja miten lapsi on leikkinyt.. Millä tuulella lapsi on ollut Ikävöinyt/ollut iloinen ja hyväntuulinen/ mietteliäs/tottelevainen jne..
- ypph tku
pienten vanhemmat monesti haluavat kuulla että onko kakannut, kenen kanssa leikkinyt, onko ollut touhukas/pirteä. miten pitkään nukkunut. miten hyvin syönyt. jotain ekstraa tehty....laulettu, askarreltu, piirretty, rakennuttu palikoita. tms.
ja jos lapsi oppii jotain päivän aikana sano se. - päiväkotilainen
Tää on monesti vaikea kysymys, mitä kertoa päivästä. Pienemmille tärkeää on syömiset, nukkumiset ym. perusjutut. Isommille ehkä enemmän mitä on leikkinyt ja kenen kanssa, mitä on päivän aikana tehnyt ja jos on ollut jotain erityistä, normaalista poikkeavaa, tai lapsi on oppinut jotain uutta. Joku vanhempi ei halua kuunnella, mitään, riittää että onko ollut normaali päivä vai ei. Kyllä sen ajan kanssa oppii, kun tutustuu perheisiin. Joillekin tulee juteltua enemmän ja ihan muutakin kuin päiväkoti juttuja ja joillekin on vaikeampi jutella (etenkin, jos ei tule mitään vastakaikua keskusteluun) ja silloin kerron vaan lyhyesti päivän touhuista.
- pk-sijainen
Se tosiaan riippuu itse vanhemmasta, onko ns. small talk-tuulella. Joistakin vanhemmista huokuu se fiilis et nyt ei huvita jutella esim. aamulla tuodessa tai iltapäivällä hakiessa. Itse tällasessa tilanteessa vaan morjestan ja sanon lapsen ja vanhemman lähtiessä heipat. Toiset vanhemmat sitten on puheliaampia ja juttua voi tulla ihan perinteisestä säästä tai siitä, että mitä päivän aikana tullaan tekemään/on tehty. Eräänkin pojan äiti välilä juttelee mulle koulujutuistaan (on siis opiskelija) joten siitä sitä jutunjuurta saakin aikaan.
Kyllä se siitä sullakin alkaa luistamaan, alkukankeutta vaan... :) - pluuh12
Mulla ei luista small talk vieläkään vanhempien kanssa, vaikka ikää on 52 v. Lasten kanssa kyllä sujuu kaikenlainen jutustelu.
- kapialkoo
ei tarvitse todellakaan sen kummempia jos ei ole mitään ihmeellistä ollut, sanot vaan että ihan tavallinen päivä, on syönyt ja nukkunut, ja olivat kivassa leikissä ja piirtelivät....jos jotakin ikävää niin voi sanoa että oli tänään semmoinen kiusaamis/kaatumis/...ja sitten kerrot. Jotkut vastaa, jotkut ei!
Ja ihan hyvin äiti/esäk voi miettiä että mitä ihmettä mä sille hoitsulle oikein sanon! - erfegfregth
Minä olen todella iloinen nykyään kun mulle sanotaan että, normipäivä :) Ei tarvitse kertoa kaikkea erikseen vaan se että, lapsi voi hyvin. Jos jotain on käynyt tai, lapsi ollut kärttyinen, räkäinen tai nukkunut huonosti, sitten kerrotaan erikseen. Meillä on kyllä omahoitaja joka aina avoimesti kertoo ja meillä synkkaa muutenkin.
- -------
Jos mitään erikoista ei ole tapahtunut, niin ei mitään erikoista kerrottavaakaan ole. Tärkeitä asioita on kertoa sellaiset, jos lapsi on esimerkiksi kaatunut ja lyönyt päänsä hiukan (ei todennäköisesti aihetta jatkotoimiin, mutta jos vaikka kuitenkin tulisi päänsärkyä tms. illalla) tai jos on ollut jokin konflikti, joka saattaa tulla lapsen mieleen illalla tai yöllä. Tai yleensä, jos on sattunut jotain, mitä vanhempi saattaa joutua käsittelemään lapsen kanssa illalla. Toivottavasti tällaisia ei kovin usein satu. Jos vanhempaa kiinnostaa kakkaamiset ja syömiset ja leikit, niin hän kysynee niistä erikseen. Jos ei kysy, niin silloin olet kertonut ihan riittävästi.
- ....
Jos kyse alle kolmevuotiaasta, eteenkin siis lapsesta joka ei äidille vielä itse pysty mitään kertomaan ja jonka kehitys on täysin riippuvainen siitä miten hyvin äiti pystyy ymmärtämään ja myötäelämään lapsen arkea, silloin on tärkeä kertoa mahdollisimman paljon myös kaikista yksityiskohdista. Koska pienetkin asiat ovat taaperolle suuria. Paras tapa pystyä äidlle lapsesta kertomaan on luomalla mahdollisimman läheinen suhde lapseen ja tämän äitiin. Omahoitaja käytäntö antaa tähän ehkä parhaat edellyykset. Lapset jaetaan siis hoitjien kesken neljän lapsen ryhmiin, näin mahdollistaen läheisen kontaktin.
- suuttunut isä
Voi eiiiiiiiiii..... taas tämä aika vanhahtava ennakkoajatus, että pitään kertoa äidille. Höh... tosi monissa perheissä isät vievät lapsia ihan yhtälailla hoitoon ja ovat ihan tosi kiinnostuneita lapsen asioista. Pitäis jo päästä näistä stereotypioista eroon. Jopa pisteenkin
- päiväkotilainen
Omahoitaja systeemi on hyvä, mutta ei omahoitaja ole joka päivä kertomassa lapsen kuulumisia vanhemmille. Eli kyllä kaikkien pitää jollakin tavalla tietää jokaisen lapsen päivän kulusta. Joka päivä ei tietenkään voi ihan tarkasti tietää jokaisen lapsen touhuja, jos on vaikka jakauduttu pienryhmiin tai iltavuorolainen ei ole ollut mukana jumpassa tai retkellä. Ja tämänkin voi ihan reilusti vanhemmille sanoa, että enpä ollutkaan mukana, että ihan tarkkaan en tiedä mitä siellä ovat tehneet, mutta ei mitään kummempaa ole ollut, kun ei kukaan siitä mitään sanonut. Ja kyllä sen kokemuksesta sitten oppii, mitä kukin vanhempi haluaa tietää, eikä kaikille selitä samoja asioita lapsesta.
- ....
Vaikkei omahoitaja olekaan aina paikalla pystyy tämä kuitenkin erityisesti seurmaan lapsen arkea, kysyä muilta hoitajilta miten mennyt kun ei ole paikalla itse ollut jne.. Nimetty hoitaja joka erityisesti lapsen asioista huolehtii pystyy aivan toisella tavalla myös vaikeista asioista puhumaan vanhempien kanssa. Kyse ei siis ole vaan tapahtumien raportoinnista vaan kokonaiskuvan anatamista silloin kun itse on paikalla. Jos jotain erityistä päivän aikana tapahtunut eikä omahoitaja ole paikalla asiasta kertomaan pystyy hän kuitenkin palaamaan asiaan myöhemmin ja yhdessä vanhemman kanssa miettimään mitä oli tilanteessa tapahtunut.
Huonoin juttu on jättää äidille kertomatta negatiivisista asioista, juuri erityisesti näiden kanssa lapsi tarvitsee äidin apua ja ymmärrystä. Vanhemmalle syntyy myös vääristynyt kuva lapsen arjesta jos jätetään mainitsematta asioita jotka saattaisivat vanhempia huolestuttaa. Ehkä tämä onkin syy siihen että vanhemmat näkevät lapsensa viihtymisen päivähoidossa ruusuisempana kuin mitä se todellisuudessa on. - eipelkkäänegaa
.... kirjoitti:
Vaikkei omahoitaja olekaan aina paikalla pystyy tämä kuitenkin erityisesti seurmaan lapsen arkea, kysyä muilta hoitajilta miten mennyt kun ei ole paikalla itse ollut jne.. Nimetty hoitaja joka erityisesti lapsen asioista huolehtii pystyy aivan toisella tavalla myös vaikeista asioista puhumaan vanhempien kanssa. Kyse ei siis ole vaan tapahtumien raportoinnista vaan kokonaiskuvan anatamista silloin kun itse on paikalla. Jos jotain erityistä päivän aikana tapahtunut eikä omahoitaja ole paikalla asiasta kertomaan pystyy hän kuitenkin palaamaan asiaan myöhemmin ja yhdessä vanhemman kanssa miettimään mitä oli tilanteessa tapahtunut.
Huonoin juttu on jättää äidille kertomatta negatiivisista asioista, juuri erityisesti näiden kanssa lapsi tarvitsee äidin apua ja ymmärrystä. Vanhemmalle syntyy myös vääristynyt kuva lapsen arjesta jos jätetään mainitsematta asioita jotka saattaisivat vanhempia huolestuttaa. Ehkä tämä onkin syy siihen että vanhemmat näkevät lapsensa viihtymisen päivähoidossa ruusuisempana kuin mitä se todellisuudessa on.Mutta ei jokaista negatiivista asiaa tarvitse kertoa, jos kaikki pitäisi raportoida vanhemmille, niin jollekin ei koskaan muuta olisikaan kuin negatiivista kerrottavaa. Ja kyllä meillä kerrotaan vanhemmalle jos jotain erityistä on tapahtunut, vaikka omahoitaja/vastuukasvattaja ei ole paikalla ja asiasta riippuen, siihen voidaan palata myöhemmin tai se on jo selvitetty tapahtuma päivänä on omahoitaja ollut paikalla tai ei. Näin vanhemmat saavat myös kuvan, että vaikka se tietty hoitaja ei olekaan paikalla, hommat tulee hoidettua ja tieto kulkee kaikille hoitajille.
- normipvä
niin ja jos on ikävää kerrottavaa...silloin kannattaa sanoa suoraan että nyt on vähän ikäviä juttuja sattunut, eikä tarvi syyllistää tietenkään...eikä niitä aina tarvi edes sanoa, esim lomalle lähdettäessä...jos on vaikka no enpäs nyt äkkiä keksi...mutta tilannetajua...harjoittele sitä, ja jos on haastava lapsi, tarviiko joka narahdusta edes aina kertoakaan
- päiväkotilainen
Ei meillä ainakaan jokaista kinaa ja riitaa kerrota, jos ne on selvitetty jo päiväkodissa. Jos kaikki kerrottaisiin, niin joillekin lapsille ei olisi koskaan mitään muuta kerrottavaa kuin näitä negatiivisia, riitelyitä ja toisten leikkien rikkomisia. Kyllä ne vanhemmat yleensä tietävät mikä on heidän lapselleen se tavallinen päivä. Joidenkin kanssa on ihan sovittukin, että normaali päivä sisältää jonkin verran näitä kahnauksia, ja niitä ei erikseen kerrota, paitsi jos on jotain isompa, vakavampaa tai jotain on satutettu.
- kkkkååerag
Kertokaa vanhemmille suoraan mitä siellä hoidossa oikeasti tapahtuu! Meillä lapsi kertoo kotona itse kaikki hoitajien ja lasten tapahtumat ja välillä ihmetyttää, miksei hoitaja ole viitsinyt sanoa meille mitään. On aika noloa hoitajille kun jotkut asiat ja tapahtumat paljastuu lapsen eikä heidän kautta.
- 98789
Ehkä hoitajat ei pidä kaikkia asioita niin merkittävinä kuin lapset tai vanhemmat. En minä edes muista jokaisen lapsen joka ikistä päivän tapahtumaa.
- ....
Tässäpä se ongelma juuri piileekin. Jos päiväkodissa ei ole omahoitaja työtapaa eivät hoitajat ole riittävän läsnä lapsen arjessa että pystyisivät olennaisen äidille kertomaan. Hoitaja joka kantaa erityisen vastuun esim. neljästä lapsesta alle kolmevuotiaiden ryhmässä eläytyy aivan toisella tavalla kuin jos lapsia on 12 ja kaikilla samanlainen kontakti ja vastuu. Varsin järkeen käypää. Alle kolmevuotiaat ja heidän vanhempansa todella tarvitsevat päiväkodissa hoitajan joka erityisesti keskittynyt heidän lapseensa. Riittävä läsnäolo on juuri se joka mahdollistaa hoiajalle olennaisten asioiden näkemisen ja niistä kertomisen. Kun lapsi vielä pieni ja itse kykenemätön kertomaan äidille päivän tapahtumista on todella olennaista lapsen ja vanhempien hyvinvoinnille että joku siitä pystyy kertomaan.
- einiinyksinkertaista
.... kirjoitti:
Tässäpä se ongelma juuri piileekin. Jos päiväkodissa ei ole omahoitaja työtapaa eivät hoitajat ole riittävän läsnä lapsen arjessa että pystyisivät olennaisen äidille kertomaan. Hoitaja joka kantaa erityisen vastuun esim. neljästä lapsesta alle kolmevuotiaiden ryhmässä eläytyy aivan toisella tavalla kuin jos lapsia on 12 ja kaikilla samanlainen kontakti ja vastuu. Varsin järkeen käypää. Alle kolmevuotiaat ja heidän vanhempansa todella tarvitsevat päiväkodissa hoitajan joka erityisesti keskittynyt heidän lapseensa. Riittävä läsnäolo on juuri se joka mahdollistaa hoiajalle olennaisten asioiden näkemisen ja niistä kertomisen. Kun lapsi vielä pieni ja itse kykenemätön kertomaan äidille päivän tapahtumista on todella olennaista lapsen ja vanhempien hyvinvoinnille että joku siitä pystyy kertomaan.
Ei se tieto silti mene joka päivä vanhemmille, jokaisen omahoitaja kun ei voi olla iltapäivällä luovuttamassa sitä lasta vanhemmalle ja kertoa joka ikistä käännettä päivästä ja kaikkia opittuja ja koettuja juttuja. Tottakai työntekijät kertovat kaiken mahdollisen toisilleen, mutta ihan jokaista juttua yli kymmestä lapsesta ei voi muistaa enää illalla.
- JK
EN MIT'ÄÄN
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 18013608
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1585493Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454940Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1543726Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska402853Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1282042Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1201801Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3721697Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1371525