En ymmärrä kestoikää?

Vainko Tuhat Kertaa

17

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • <*6cEAik

      Mitä käsittämätöntä tuossa on? Selvää tekstiä.

      • Direct Memory Access

        Noh - mitäs tuolla sitten tekee - tuhat kertaa on sama kuin ei mitään?


      • <*6cEAik
        Direct Memory Access kirjoitti:

        Noh - mitäs tuolla sitten tekee - tuhat kertaa on sama kuin ei mitään?

        Lohkoja kierrätetään niin ettei kirjoiteta aina samaan lohkoon. Eli kun kirjoitetaan samaan paikkaan tuhat kertaa niin oikeasti levylle on kirjoitettu tuhanteen lohkoon kerran.


      • Direct Memory Access
        <*6cEAik kirjoitti:

        Lohkoja kierrätetään niin ettei kirjoiteta aina samaan lohkoon. Eli kun kirjoitetaan samaan paikkaan tuhat kertaa niin oikeasti levylle on kirjoitettu tuhanteen lohkoon kerran.

        Jaa siihenkö se lohko happanee - 512 kilotavua (blok) katoaa ja jos tiedostot ovat isoja katoaa sitten taajaan useampiakin?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/SSD

        Ajattelin hankkia 64-128 G'n SSD levyt käyttöjärjestelmille - toiselle linux ja toiselle W$, mutta ei taida olla kannattavaa - nyt käyttöjärjestelmät ovat erillisillä 320 Gt kovalevyillä ja dataa ja veivaamista varten on ISOT HDD't ja turvasäilönä kahdella isolla kovalla NAS'ikka RAID1-tilassa ..


      • <*6cEAik
        Direct Memory Access kirjoitti:

        Jaa siihenkö se lohko happanee - 512 kilotavua (blok) katoaa ja jos tiedostot ovat isoja katoaa sitten taajaan useampiakin?

        http://fi.wikipedia.org/wiki/SSD

        Ajattelin hankkia 64-128 G'n SSD levyt käyttöjärjestelmille - toiselle linux ja toiselle W$, mutta ei taida olla kannattavaa - nyt käyttöjärjestelmät ovat erillisillä 320 Gt kovalevyillä ja dataa ja veivaamista varten on ISOT HDD't ja turvasäilönä kahdella isolla kovalla NAS'ikka RAID1-tilassa ..

        Lohkojen kierrätyksellä juuri yritetään estää vikaantumista.


      • DMA
        <*6cEAik kirjoitti:

        Lohkojen kierrätyksellä juuri yritetään estää vikaantumista.

        Tuhat kertaa on tuhat kertaa, niin miten se 'kierrätys' asiassa auttaa - ettäkö, jos lohko jätetään toviksi rauhaan, niin se palautuu?


      • <*6cEAik
        DMA kirjoitti:

        Tuhat kertaa on tuhat kertaa, niin miten se 'kierrätys' asiassa auttaa - ettäkö, jos lohko jätetään toviksi rauhaan, niin se palautuu?

        Missä olit kun järkeä jaettiin?


      • Vieläkin ..
        <*6cEAik kirjoitti:

        Missä olit kun järkeä jaettiin?

        IQ 164


    • IQ 164 ..

      Jos minulla on 64GiB'in SSD ja tiedostoryväs, jonka koko on sen karvan verran pienempi kuin asetetut 64GiB'ittiä - niin SSD toimii todennäköisesti vain sen tuhannen kertaa kirjoittamista.

      La Grande Illusion

    • kestää riittävästi

      Jos levylle kirjoitetaan keskimäärin 1 gigatavu päivässä (esim. maltillisesti warettaa muutaman elokuvan tai pelin viikossa), tällaisella käytöllä 128gb levyllä menee 128 päivää ennenkuin kirjoituskierros tulee täyteen. Ja levy kestää 350 vuotta 1000 kirjoituskerralla.

      • kestää riittävästi

        Käytännössä vielä vain 10% flash-soluista menee epävakaaksi 1000 kirjoituksen jälkeen. Loput solut kestävät n. 10x kauemmin, yli 100gb on käytettävissä vielä 3000 vuoden käytön jälkeenkin.


      • IQ 164 ..

        Jos tiedostoryväs, jota manipuloidaan, on kooltaan samaa luokkaa kuin itse SSD, niin sen tiedoston osalta SSD kestää VAIN se tuhanen tuntia, eli heti kun ensimmäinekin blokki on kaput.

        Right? Right!


      • hdetdtrhhjt
        IQ 164 .. kirjoitti:

        Jos tiedostoryväs, jota manipuloidaan, on kooltaan samaa luokkaa kuin itse SSD, niin sen tiedoston osalta SSD kestää VAIN se tuhanen tuntia, eli heti kun ensimmäinekin blokki on kaput.

        Right? Right!

        Väärin. Kun kirjoituskerrat tulee täyteen tiedot on vielä luettavissa. Ja wear leveling pitää kyllä huolen että levy ei kulu yhdestä paikasta puhki vaan tietoja siirretään paikasta toiseen tämän tästä jonka seurauksena se kuluu tasaisesti.

        Sitäpaitsi todellisuudessa et voi muokata tiedostoa paikallaan ensinkään, koska ssd ei tunne "muokkaamista". Jos teet pienenkin muutoksen tiedostoon ja tallennat sen niin kyseisen "lohkon" tiedot luetaan ja muutokset yhdistetään siihen ja kirjoitetaan koko lohko eri paikkaan levyllä.


      • Oikeinpa - IQ164 ..
        hdetdtrhhjt kirjoitti:

        Väärin. Kun kirjoituskerrat tulee täyteen tiedot on vielä luettavissa. Ja wear leveling pitää kyllä huolen että levy ei kulu yhdestä paikasta puhki vaan tietoja siirretään paikasta toiseen tämän tästä jonka seurauksena se kuluu tasaisesti.

        Sitäpaitsi todellisuudessa et voi muokata tiedostoa paikallaan ensinkään, koska ssd ei tunne "muokkaamista". Jos teet pienenkin muutoksen tiedostoon ja tallennat sen niin kyseisen "lohkon" tiedot luetaan ja muutokset yhdistetään siihen ja kirjoitetaan koko lohko eri paikkaan levyllä.

        Mutta-mutta - kun levyn kapasiteeetti ei enää riitä manipulointiin niin se on kelvoton - jos tila pienenee kuten on todettu ..

        PS. Minun historiani ensimmäinen kovalevyni oli 10Mt, että jätetään saivartelut tiedostojen muokkaamisista toisaalle .. - siinä ensimmäisessä, kuten seuraavassakin, joka oli jo 20Mt, oli vialliset sektorit merkitty levyn yksilötarraan ..

        Levyllä tulee olla tilaa moninkertaisesti käsiteltävään dataan nähden - minullakin on mämminväännössä useat kopiot käsiteltävästä työstä, joka jo itsellään on kymmenittäin erilaisia tiedostoja, jotka käännöksessä joka kerta muuttuvat viimeistä bittiä myöten - ensimmäinen C-kääntäjä PC-ympäristössä ( http://www.desmet-c.com/ )oli 5 1⁄4 lerpulla ja käsikirjassa muutama kymmenen sivua .. noh - 8"-lerppu oli intelin kehityslaitteistossa, että sekin on koettu kuin IBM'n takokortit ..


    • gggggggg

      Kannattaakin asentaa käyttis, ohjelmat ja nopeutta vaativat pelit ssd:lle ja pitää data perinteisellä kiintolevyllä (ja kaikkihan muistaa tehdä säännöllsiet backupit siitä datastakin eikös?). Luulenpa että tuokin 1000 kirjoituskertaa kestää yhtä pitkään kuin perinteinen kiintolevy

    • lopputuli

      Joo, tuo 1000 kertaa tarkoittaa pienintä mahdollista lukua, käytännössä se on 1000-50000 kertaa

    • eiköhän vuoden

      sisällä jo nähdä mitä ne todella kestää, en kyllä aio käyttistä ainakaan sellaiselle asentaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      202
      1602
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      80
      1090
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      906
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      77
      885
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      85
      798
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      754
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      111
      733
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      628
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      597
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      19
      576
    Aihe