Kanin hampaiden kasvusta!

pupu pieni

Heippa! 4vuotta vanhan kanin hampaat kasvavat niin nopeasti että pitää käydä eläinlääkärillä lyhennyttämässä 2kk välein. Kanin hampaat kasvavat vähän vinoon eikä kani hirveästi tykkää kovaa jyrsiä.. Olisko tähän jotain keinoa millä nuo hampaat sais lyhenemään, ilman eläinlääkärillä käyntiä? Kuivat limput ja porkkanat yms. kokeiltu, taitaa olla aika lopettaa jo kani? Kani siis kärsii hirveästi noista lääkärikäynneistä eikä oikein syö eikä juo kahteen päivään sen jälkeen vaan on vähän apaattinen.. :(

9

1290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnollinen kulum..

Aika ihme, voittehan kokeilla siirtymistä kokonaan koviin ruokiin niin ei pehmeä eneään maistu? Eli ruuaksi pelkkää heinää ja paksuja oksia, ettei ihan tylsäksi mene niin omenaa ja porkkanaa matkaan. Oksat ja heinät kuluttavat hampaita kaikkein parhaiten.
      Jos ne ei lyhene luonnollisesti noilla konsteilla niin kannattaa miettiä mikä on kanin kannalta paras ratkaisu. Jatkuva hampaitten sorkkiminen on aika stressaavaa kanille. Mutta ei ole kuitenkaan vielä mikään vanha eläin, joten sillä voisi olla vielä monia hyviä vuosia edessä :)
      terveisin 7 vuotta nuori kaniherra, joka selätti hammasongelmat ja hänen omistajansa :)

• 8+1

Onko mahdollista opetella hampaiden leikkaamista itse? Eläinlääkäri osannee opettaa tekniikan. 2 kk välein tapahtuva leikkaus ei ole kovin usein, joiltain hammasvikaisilta kuulemma leikataan hampaita viikon tai kahden välein (ja sen tekee omistaja). Kyllähän kotona tehtynä leikkaus on stressaavaa sekin, mutta siitä jää pois kuljetus, lääkärissä olevat oudot hajut ja outo ihminen, joka sorkkii. Luultavasti leikkaatte itse kanin kynnet? Sekin stressaa, mutta sen tekee oma tuttu turvallinen hoitaja. Kunnon leikkurit vaan ja eläinlääkärin opastus ni kyllä se hampaiden leikkaus kotona sujuu!

• påsvenskenhupå

Poskihampaiden lyhentämiseen ei ole kunnon kotikeinoa, jos olet ahkeraan syöttänyt kovia ruokia ja puunoksia ja hampaat kasvaa edelleen. Lääkärillä täytyy hampaita käydä lyhentämässä. Tarjoa kanille paljon vihreitä salaatteja esim lehtisalaattia, persiljaa, basilikaa, jäävuorisalaattia... Kesällä kannattaa syöttää tuoretta ulkoa :)

Kanillani oli sama vika. Sen poskihampaita täytyi leikkuuttaa 3-5kk välein. Rumba alkoi jo kanin ollessa parin vuoden ikäinen ja jänis elikin kuusivuotiaaksi. Lopetuksen syynä eivät olleet hampaat, vaan muut sairaudet. Kun kani on virkeä ja iloinen itsensä en lopetusta oman kanin kohdalla haluaisi tehdä hampaiden takia, ellei olisi paha hammasvika. Sinä teet tietysti oman ratkaisusi oman kanisi kohdalla. Onko hoito mielestäsi stressaavaa kanin lisäksi myös itsellesi, onko eläinlääkärikulut liian suuret? Joskus on helpompaa luopua lemmikistä

Etuhampaat pystyy leikkaamaan itse kotona.

• Könni

Voit toki leikata hampaat itse kotona, mutta on sitten riski että joku menee pieleen. Kuten edellämainittu, voisi kanisi elää vielä pitkäänkin. Mutta teet tietenkin itse ratkaisun. Täällä kirjoittelee 12 vuotiaan kaniherran omistaja ;) jos kanisi selvästi kärsii, on kanin kannalta paras ratkaisu päästää se vihreille niityille. Mutta sinuna en luovuttaisi vielä! Tsemppiä teille molemmille!

• Hampinen

Onko kanillasi jatkuvasti 4v ajan hampaiden kasvu ollut epänormaalia?
      Hampaiden liikakasvu voi olla perinnöllistä tai trauman aiheuttamaa.

Jos kasvu on perinnöllistä niin vaivaan ei auta muu kuin hampaiden jatkuva lyhentäminen... Kovat purtavat jne eivät auta asiaan.

• Hampinen

Se vielä, että nykyään hampaita ei enää leikata vaan poralla lyhennetään, on eläimellekin inhimillisempää. Toki huomattavasti kalliimpaa.

Moni kaninkasvattaja lopettaa poikaset nuorena juuri hammasongelmien takia.

• påsvenskenhupå

Mitä tarkoitat epänormaalilla? Kanin hampaiden leikkaaminen ei ollut kovin säännöllistä ja lääkäriin mentiin aina kun kirske alkoi kuulua. Kovia purtavia annoin, jotta hampaat kuluisivat mutta eivät kuluneet. Saattoivat toki hieman pidentää aikaa seuraavaan hampaidenhoito reissuun. Kanilla epäiltiin traumaa, cuniculia, kasvainta keuhkoissa muutama viikko ennen kuin se täytyi lopettaa. Sai kortisonia, antibiootteja, matolääkkeitä.
        Kani oli hyvin seurallinen tapaus.
        Kuinka trauma voi vaikuttaa hampaiden liikakasvuun? Lähinnä olen epäillyt synnynnäistä hammasvikaa.

• tania78

Itse leikkasin 8v kanini hampaita... Ehkä kerran kuussa. Samalla kun kynnetkin.

Eläinlääkäri näyttää oikean tekniikan ! ( tai vaihda lääkäriä jos ei näytä... )

Eli homma hoituu ihan kynsisaksilla.
      Tuon ikäisellä on vielä elämä edessä, joten jos vain viitsit uhrata hieman aikaa ja harjoitella oikean otteen niin homma sujuu kyllä.

Toimenpide ei satuta kani millään tavalla, mutta tottumiseen voi mennä vuosikin. Eikä kani koskaan siitä tule pitämään...

Siksi harjoittele vaikka viikottain vain laittamalla sakset suuhun ja muista palkita kani aina kun olet harjoitellut/leikannut !!!

Kyllä te siitä selviätte ! Tsemppiä !!!

• pupu pieni

Kiitos teille viesteistä! En ole kaninomistaja, mutta leikkaan kanin kynnet aina, sillä omistaja ei näe niitä kunnolla leikata. Minulla ei ole aikaa opetella noita hampaiden leikkaamisia, sillä itsellä on pieni 3 kk ikäinen vauva ja olen lisäksi allerginen kaneille.. :( Tästä syystä sen saa mielummin hoitaa itse eläinlääkäri. Omistajalle tilanne on paha paikka koska on kiintynyt kaniin niin paljon, muttei toisaalta halua eläimen kärsivän.. :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      83
      4439
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3180
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      41
      2671
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2352
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2046
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1762
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe