On kohta varmaan aika maalata talo ulkopuolelta. Talo on jo 17 v vanha eikä ole maalattu koskaan ekan kerran jälkeen. Hyvin on maalit pitäneet. Emme siis itse ole maalanneet vaan talon rakentaja.
Talo on aika iso, joten mietin, että kauankohan maalaukseen pitää varata aikaa, jos kaksi aikuista tekee sen?
Olen aika tumpelo maalausasioissa, joten oletan, että vähintäänkin talo on pestävä ennen maalausta, mutta onko pakko ottaa vanhat maalit pois? Vai voiko pesun ja kuivauksen jälkeen vaan alkaa maalaamaan? Yksi kerros talossa kai riittää??
Viikko menisi?
Mietin kesälomasuunnitelmaan vaan..
Puutalon maalaus itse
6
492
Vastaukset
- jn jm ämj lm
Petoni, puu, mikä materiaali? Jos puu, höylätty, hienosahattu, vaiko raakalauta?
Mikä kunto?, Millä maalattu aikaisemmin?
Jotenkin musta tuntuu, että ota ens kesäloma selvää asioista ja suunnittele maalaus sitten joskus tulevaisuuteen. - Jarrutt
Puutalo. Siis kokonaan puutalo, ei puulaudoitus. Kun puuta koskettaa, ei ole ihan sileä mutta ei nyt mitenkään tikkuinenkaan.. joten .. hienosahattu?
Ongelma on se, että en saa tietää, millä maalattu aiemmin, miten sen voin selvittää kun edellistä omistajaa ei ole enää haastateltavaksi. ei varmaankaan öljymaalia kuitenkaan.. kai..
Kunto on 80% hyvä maalipinta, muutamassa kohdassa on sää päässyt haalistamaan.- 5 + 18
Kyllä ammattimaalari osaa sanoa, mitä maalia se on. Voit myös itse katsoa jostain oppaasta kuvia eri maaleilla maalatuista pinnoista, mitä muistuttaa. Jos on hyvässä kunnossa, niin tuskin on lateksia ainakaan.
- laita öljypohjsta
5 + 18 kirjoitti:
Kyllä ammattimaalari osaa sanoa, mitä maalia se on. Voit myös itse katsoa jostain oppaasta kuvia eri maaleilla maalatuista pinnoista, mitä muistuttaa. Jos on hyvässä kunnossa, niin tuskin on lateksia ainakaan.
Jos saat siitä maalista pienen liuskan pois (5cm riittää) taivutat sitä. Mikäli napsahtaa heti poikki on todnäköisesti öljypohjainen maali. Mikäl taipuu jonkin verran ennen katkeamista kyse tod.näköisesti. lateksi.. Tuskin kuitenkaan jos noin kauan on kiinni pysynyt. Voihan se periaatteessa olla punamultaa tai pellavaöljy maalia mutta 99% varmuudella ei. Näkyykö pinnassa halkeilua,minkä suuntaista?
Halkeamiset kertovat /varmistavat maalityypin joissakin tapauksissa. - Rmt-rmt
laita öljypohjsta kirjoitti:
Jos saat siitä maalista pienen liuskan pois (5cm riittää) taivutat sitä. Mikäli napsahtaa heti poikki on todnäköisesti öljypohjainen maali. Mikäl taipuu jonkin verran ennen katkeamista kyse tod.näköisesti. lateksi.. Tuskin kuitenkaan jos noin kauan on kiinni pysynyt. Voihan se periaatteessa olla punamultaa tai pellavaöljy maalia mutta 99% varmuudella ei. Näkyykö pinnassa halkeilua,minkä suuntaista?
Halkeamiset kertovat /varmistavat maalityypin joissakin tapauksissa.Täällä talo 50v vanha, alkuperäinen maali. Soitin maalivalmistajalle, pyysivät
lähettämään valokuvia ulkoseinistä. Vastaus tuli, alkydiöljymaalilla silloin maalattu,
ja maalausohjeen sain. Nyt on hyvin suunniteltu, muttei ollenkaan vielä tehty..
Onko ulkoseinässä tuuletusrako? Tosiaan, kannattaa lykätä vuodella, ja perehtyä
asiaan. Tai sitten teettää ammattilaisella.
olen maalannut useita taloja kun mulla oli yritys 7v ja maalaustöitä tehty kohta 25v ja olen tällä hetkellä lomautettuna ja muutamiia taloja maalattu pientä korvausta vastaan jotenka ensin talolle pesu ja sen jälkeen irtonaiset pois ja jos värisävy pysyy suht samana niin voi olla että kertamaalaus riittää
hyvää vappua
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 16212387
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1525436Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454640Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1393659Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392758Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071656Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3641617Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1021516Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361461