Hyväksikäyttö!? Miten siitä pääsee yli?

Nuori nainen.

Minua on hyväksikäytetty n. 7-vuotta sitten ,kun olin 15-16 vuotias. Olen kokenut monta muutakin asiaa siihen aikoihin : perheväkivallan, viiltelyn, itsemurha yrityksen ja koulukiusaamisen uhriksi joutumisen. Psykologilla kävin viimme vuonna yli 3kk,kun se loppui, psykologin jäätyä äitiyslomalle. Mies on lähisukulainen tai no siskoni mies ja siitä tietää kyllä koko perheeni, mutta ongelma on se,että asia joutui poliisille tässä jonkin aikaa sitten ja en tiedä uskallanko siskoni miestä käräjille laittaa siitä asiasta,vaikka olen siitä asiasta kärsinyt paljon ja se on vaikuttanut minun kehitykseen ja parisuhteisiin. On toinenkin ongelma,kun siskoni ei usko miehestään sellaista, niillä on sentäs 2 lasta. En vain tiedä miten kestän sen kaiken ja miten perheeni välien käy sen jälkeen,jos se menee käräjille asti. Muut sisarukseni ja vanhemmat eivät halua asiaa käräjille ja mun pitää estää tilanne hinnalla millä hyvänsä,koska me oikeastaan 2011 psykologin tapaamisessa sovittiin siskoni miehen kanssa asia ja sanoi asiaa vain leikiksi.. Haluan asialle selvyyden ja, että sille tulee joskus piste,että voisin jatkaa elämääni eteenpäin.

22

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen uhri

      Minäkin olen kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä useamman vuoden ja se alkoi kun olin 14 vuotias. En viitsi kertoa, kuka käytti, kun sillä ei ole merkitystä, mutta ei ollut sukulainen. Olen jälkeenpäin muutaman kerran miettinyt, että miksen vienyt asiaa oikeuteen, vaan pysyin asiasta hiljaa pitkän aikaa. Lopulta avauduin oppilaitoksen sairaanhoitajalle asiasta ja hän järjesti ajan psykiatriselle poliklinikalle. Siitä oli vähän apua, mutta aika parantaa haavat ja jos voi antaa anteeksi teot hyväksikäyttäjälle, eikä kanna kaunaa sen jälkeen, niin asian yli pääsee. Leikillä minunkin hyväksikäyttäjä selitti asioita, mutta todellisuudessa kaukana leikistä.. Itse olen selviytynyt elämässä eteenpäin.. Paikkakunnan vaihdos oli yksi merkittävä helpotus minulle, kun sen jälkeen en ole nähnyt vilaukseltakaan häntä.

    • Entinen uhri

      Ja sen verran täytyy vielä jatkaa, että et saa syyllistää tapahtuneesta itseäsi. Sinä et ole tehnyt mitään väärää.. Sinun hyväksikäyttäjä on. Tämän asian tiedostamiseen minulla kului aikaa, mutta lopulta kun pääsin itseni syyllistämisestä eroon, niin olo helpottui ja pystyn nykyään puhumaan asiasta avoimesti pahoittamatta mieltäni.

    • pikkunainen72

      Minä jouduin hyväksikäytetyksi opiskeluaikanani kun siihen kuului työharjoittelua maatilalla. Koska tuo tila johon menin oli hyvin syrjässä asuin siellä viikot. Isäntä oli alkuun tosi kiva, mutta sitten hän alkoi kosketella minua. Laitoin vastaan mutta ei se auttanut. Hän alkoi jopa hiipiä huoneeseeni aamuisin koskettelemaan minua johon sitten heräsin. Siitä seurauksena en enää uskaltanut nukkua yöpaidassa vaan aloin nukkumaan vaatteet päällä. Tuolloin alkoi minulla univaikeudet jotka eivät ole helpottaneet vieläkään. Silloin ei ollut kännyköitä vaan jouduin soittamaan kotiin heidän lankapuhelimestaan ja tää isäntä istui vieressä. En pystynyt kertomaan mitään vanhemmilleni, häpesin niin paljon. Asiat menivät siihen pisteeseen että aina kun tuo mies alkoi mua kähmimään menin kuin toiseen maailmaan, johonkin jossa ei ollut kipua ei tuskaa vaan ainoastaan hyvää oloa ja kaunista. Ilmeisesti tuo mies luuli hiljaisuuteni ja paikkallaolevuuteni tarkoittavan sitä että hyväksyin hänen tekonsa. Minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin paeta tilannetta, alitajuntani pelasti minut pois tapahtuneesta. Jossain ajassa tilanteesta tuli normaalia, osasin jo odottaa niitä hetkiä ja aina silloin mieleni pakeni haavemaailmaan.
      Ollessani vapaalla tajusin tilanteen vääryyden mutta kun menin takaisin siitä tuli taas normaalia. Enää minulla ei ollut itsetuntoa, olin kuin rätti jota sai käytellä miten halusi. Tahdoton nukke. Vapaalla ollessani aloin juoda alkoholia, join sitä niin paljon kun käsiini sain. Huonoin seurauksin. Minua pystyi käyttämään hyväkseen kuka vaan, miksi olisin laittanut vastaan, olinhan jo oppinut että ei siitä ole mitään hyötyä. Aloin myös luulla että fyysinen kosketus on samaa kuin rakkaus. Paha olo oli aina jos ei kukaan pitänyt kainalossa, aloin viiltelemään itseäni ja toivoin että kuolisin pois. Tuska ja häpeä oli niin suuri. Kun sitten viimein uskalsin asiasta kertoa kotona ja oppilaitoksessa, minua ei uskottu. Tämä oli se suurin haava joka minulle jäi, se että kukaan ei uskonut, kukaan ei pitänyt mun puolia. Koulussa sanottiin että ei voi olla totta koska en ollut aiemmin asiasta kertonut. Kotona ei haluttu edes ajatella että tämä olisi totta; koska olin jo muutenkin ollut hullu, esim. viillellyt itseäni, ajattelivat kai että kunhan keksin. En tajua kuinka olen selvinnyt elämässä tähän asti. Minulla on nyt perhe, mies ja lapsia, asiat hyvin. Mutta aina kun jään yksin tää asia menneisyydestä palaa mieleen. Silloin kun menee hyvin tää asia palaa mieleen. Kun olen ylpeä jostain tää asia tulee taas: mitä syytä minulla on ylpeillä millään kun olen näin huono, annoin tehdä itselleni näin, ikiaikainen paska olen. Pelkään jatkuvasti että paljastun, ihmiset saavat tietää, nauravat minulle, tyhmälle joka melkein täysikäisenä antoi vanhan miehen kosketella. Tuo mies kyllä osasi asiansa, oli ensin isähahmo, muuttui siitä kaveriksi ja sitten hyökkäsi kähmimään. Olin ihan aseista riisuttu, en voinut ymmärtää tuollaista. Tiesin ettei kukaan tule minua pelastamaan (olin oikessa koska kukaan ei tullut vaikka kerroin) vaan itse on selvittävä. No selvisin jotenkuten, tuosta on jo 24 vuotta mutta ei mene päivääkään etten asiaa muistaisi. Suurin juttu ei ollut se koskettelu vaan se henkinen yliote jonka tuo mies minusta sai, hän onnistui murtamaan minussa kaiken vastarinnan, aloin jopa mielessäni puolustelemaan häntä! Koskaan en pääse tästä asiasta yli, mutta aina se vuosi vuodelta pienenee. Ikinä en anna anteeksi.

      • Nuori nainen.

        Seurustelen nykyään ja alku oli vaikeaa,kun pienet kosketukset sai minussa aikaan sen tunteen miten siskon mies minua koski ja jähmetyin paikalleni enkä tirennyt mitä tehdä. Minua auttoi myös,kun vaihdoin paikkakuntaa ja en näe sitä miestä enää kovin usein. Huomaan miehessä,että hän muuttuu punaiseksi,kun minut näkee ja on hermostunut minun ja poikaystäväni seurassa. Mutta asia tuli uudelleen julki niin sitä on vaikea unohtaa. Varsinkin,kun pian joudun kuulusteluihin. Näen välillä asiasta painajaisia ja ne tapahtumat toistuu uudelleen minun unessani.


    • neuvontaa

      Hei!

      Yksin ei kannata asian kanssa jäädä. Voit saada tukea ja neuvontaa kriisikeskus Tukinaisesta esim. puhelimitse (kriisipäivystys) 0800-97899 ma-pe klo 9-15 ja la-su klo 15-21 sekä (juristipäivystys) 0800-97895 ma-to klo 13-16. Voit ottaa yhteyttä myös nimettömänä netin kautta: www.nettitukinainen.fi.

    • Hei
      Kerroit, että poliisilla on jo tieto tapahtuneesta. Seksuaalinen hyväksikäyttö on ns. virallisen syytteen alainen rikos, jolloin rikosasian etenemiseen rikosprosessissa et voi enää vaikuttaa. Poliisi tutkii ja syyttäjä saa syyttää sinun tahdostasi riippumatta. Seksuaalinen hyväksikäyttö on Suomen lain mukaan erittäin vakava rikos, jolloin kyse ei ole enää yksityisasiasta. Silläkään ei ole merkitystä, vaikka olisitte sopineet asian keskenänne. Mikäli syyttäjä katsoo, että näyttöä on riittävästi, hän todennäköisesti syyttää siskosi miestä rikoksesta.

      Ymmärrän hyvin, että olet huolissasi perheesi reaktioista. Tapahtunut ei kuitenkaan ole sinun vastuullasi. Pikemminkin perheesi voisi olla huolissaan sinun voinnistasi. Seksuaalinen hyväksikäyttö on vakava rikos, joka jättää jälkensä uhriin ja vaikuttaa koko elämään pitkään, kuten jo kuvailitkin.

      Nyt onkin siis äärettömän tärkeää, että saat apua selviytymiseesi. Näiden asioiden kanssa ei tarvitse olla yksin. Täällä vastauksissa on Tukinaisen yhteystiedot. Sinne kannattaa soittaa, jos et ole vielä sitä tehnyt. Rikosprosessiin saat tukea Rikosuhripäivystyksestä (RIKU) ja voit pyytää myös tukihenkilöä mukaan oikeudenkäyntiin. RIKUlla on 29 palvelupistettä ympäri Suomea. www.riku.fi osoitteesta löydät lähimmän palvelupisteen.

      Voimia sinulle tulevaan

    • Nuori nainen.

      Okei :( Sitä en juuri olisi halunnut, että siitä tulee jotain ongelmia siskon miehelle. Asiat on mennyt parempaan suuntaan paikkakunnan vaihdon jälkeen ja en tiedä mitenkä jaksan ,vielä käräjille joutumisen. Mä,kun luulin,että mun sana edes vähän vaikuttaa haluanko siitä mitään ongelmia siskon miehelle. Kuulusteluihin mä, joskus joudun,kun soittelevat ja ehtivät ottamaan minut kuulusteltavaksi. Piti ennemmin kuulustelut jo olla,mutta silloin ei käynyt mulle. Kumpa tämä olisi pian ohi, eikä tarvitsisi odottaa puolta vuotta,koska alkaa tapahtumaan jotain.

      • yksinäinen2

        Mä oon vielä alaikänen, mutta oon ruvennu viimepäivien aikana lukemaan näitä, koska mä en saa enää yöllä unta. jätän harrastukset ja välillä koulun pois mun kaverin takia. se on yks mun parhaista ystävistä ja se raiskattiin paripäivää sitten. se soitti mulle heti tapahtuneen jälkeen ennen kun soitti vanhemmille tai poliisille. se ei aluks meinannu uskaltaa soittaa ja meinas jäädä yksin. mä rohkasin ja se soitti. seuraavana päivänä lähetti viestin et " tekstaile vaan mulle oon tavotettavissa ja meen tutkintoihin ja en tuu ainakaan viikonpäivinä kouluun, mua hävettää ja itkettää." mut mä oon tekstannu sille monta kertaa ja yrittäny soittaa sille mut se ei oo vastannu yhteenkään. oon koulussa ihan yksin tän asian kanssa ja haluun olla moelummin yksin. mua on alettu kiusaa ja mä oon ruvennu syyttää ittee tästä kaikesta. mä en enää kestä!! haluun pois täältä , kuolla pois, mut mä en voi! mun on pakko saada yhteys mun kaveriin hetken ennen kun hyppään, jostain korkeelta jollekkin kovalle, mistä ei voi selviytyy elossa. mun on pakko!! ihan pakko!


      • Hei

        Ota rohkeasti yhteyttä lähimpään Rikosuhripäivystyksen (RIKU) palvelupisteeseen. RIKUssa on paljon tietoa ja kokemusta näissä asioissa. Voit kysyä tukihenkilöä mukaasi myös poliisilaitokselle. Palvelu on maksutonta.

        Yst. terv. Rikosuhripäivystys


    • puhukaavanhemmille..

      Kirjoituksista saa sen kuvan ettei ole uhreja, on vain vapaaehtoisia. Totta hel.vetissä leikki jatkuu jos ei itse asialle tee mitään. Hyvän kotikasvatuksen saanut lapsi kyllä tunnistaa mikä on oikein ja mikä väärin. Täysin käsittämätöntä on jos lapsi ei voi puhua omille vanhemmilleen kokemastaan vieraiden ihmisten aiheuttamasta vääryydestä jota se kokee omalle kohdalle sattuneet. Turha jälkikäteen on valittaa joutuneen hyväksikäytetyksi jos asialle ei ole tehnyt sillä hetkellä mitään. Alle 10 vuotiaiden kodalla on vain uhreja. Pojat kokevat nuoruudessa omalta osaltaan myös ruumiillista väkivaltaa joka ei tosin ole seksuaalista, mutta pojat myös puolustavat itseänsä nyrkein eivätkä jää tilanbteeseen kääntämään toista poskea.

      • ...

        Et voi tietä miltä minusta on, silloin tuntunut,kun hyväksikäytetyksi jouduin, vielä monta kertaa saman miehen kanssa jota koitin parhaani mukaan vältellä ja pysyä kaukana. En hakenut mitään huomiota siskoni mieheltä. Alle 10 vuotiaat eivät ole ainoastaan uhreja,hyvin voi olla paljon vanhemmatkin joutua hyväksikäytetyksi eivätkä osaa puolustautua niisstä tilanteissa,kun on shokissa/paniikissa ja tuntee itsensä voimattomaksi siinä tilanteessa. Kuten minulla. En voinut uskoa,että siskoni mies voi tehdä niin ja olin aina puolustuskyvytön,kun mies alkoi koskettelemaan. Syytin asiasta aivan turhaa itseäni nämä 7-vuotta,kun en ollut mitenkään syyllinen siihen.


      • pimeätie

        estoyritykset vain kiihottivat tekijää enemmän. Kun tappeli pienillä voimillaan, tekijä reaktiivisesti lisäsi voimaa.

        Hänelle tuotti valtavaa riemua havaita että on fyysisesti vahvempi sillä hetkellä.
        Hyväksikäytössä on kyse juuri vallankäytöstä.


    • Nuori nainen

      Olen kirjoitksen aloittaja. En ollut vapaaehtoinen vaan uhri. Mitäs sinä luulet,kun ei osaa puolustautua ja jähmettyy paikallensa,kun toinen alkaa koskettelemaan. Olen kertonut vanhemnmilleni asiasta ja,että hyväksikäyttäjä oli siskoni mies. käräjistä ja muista en tiedä koska ne on. Jos olisit joutunut hyväksikäytetyksi tietäisit,ettei se puolustautuminen ole niin helppoa!

    • JK

      MENE KÄRÄJILLE

    • ...

      En tiedä onko niitä,kun poliiseilla kestää selvittää asioita. Kunhan nyt edes niihin kuulusteluihin joskus pääsen. Niin ehkä, sitten sen näkee mitä ne päättää.

    • .....

      Parasta terapiaa taitaa olla se, että jatkat asian viemistä eteenpäin viranomaistaholla.

    • ...

      pitää,vielä odottaa,että poliisit soittelevat joskus niin tietäisin jatkosta missä tässä sitten ollaan.

    • Hexenonsurullinen

      Tulkaa ihmeessä ja rohkeasti kaikki esiin hyväksikäyttöjutuistanne.
      Minuakin käytti isäpuoleni valitettavan kauan hyväksi ja teki hyvin rumia temppuja mutta olen jo päässyt onneksi kaiken sen roskan yli

      • lihankuljetusteline

        Mielen ja tunteen tasolla asia on jo käsitelty mutta kun ruumis muistaa. Esim mistä on pidetty kiinni. Nipistys, kipu, painontunne, kutina. Ne keholliset tuntemukset ei tunnu lähtevän, vaikka mitä tekisi. Olen monipuolisesti liikkunut, lyönyt säkkiä, käyttänyt voimaa, joogannut. Tiedän aiheesta enemmän kuin moni terapeutti. Mutta keho tuntemuksineen kulkee mukana.


    • einou

      Ei pääse yli.Olen 50,v.mies ja kun olin 6 vuotias.niin vanhempi mies laittoi imemään vehjettään...En koskaan kertonut kenellekkään ja elämäni meni pilalle suurilta osin.Enkä olisi tuolloin apua osanut hakeakkaan.Täällä netissä todennäköisesti joudun pilkankohteeksi.No väliäkö sillä,kaikkia hulluja täällä planetalla kun onkin.

      • Untako

        Mitähän tuohon sanoisi. Oletko puhunut sille ukolle siistä asiasta, jos ei nyt ole kuollut jo. Otahan puheeksi ja käske pyytämään anteeksi tekosiaan. Veljeni halusi, että olisin kosketellut hänen kaluaan autossa. Olin jotain neljätoista. En minäkään silloin sitä viitsinyt kenellekään puhua. Nyt vasta alle 60 vuotiaana kerroin yhdelle veljelle ja kolmelle siskolle. Yhdellä siskolla oli kaksi tyttöä ja kysyin tiesikö oliko heillekin tapahtunut jotain. No joo kuulemma oli käsi laitettu hänen reidelleen myöskin. Voi hitto, että otti päähän kun en aikaisemmin jo siitä heille puhunut. Kävin kotona kerran tämän hyväksikäyttäjän luona ulkona n. 15 min. Hän kun on aina kaikessa hyvä ja kunnollinen niin sanoin, että sinun se kuuluu pyytää minulta anteeksi mitä teit. Ei kuulemma muistanut tapausta. Sitä en kyllä uskonut. Sanoin, että jos hän ei pyydä anteeksi, en myöskään sitä hänelle muuten anna anteeksi. Mutta äitimme vuoksi annan, jos pyydät. Niin johan pyysi, eli syyllisyys painoi kuitenkin.
        Olipahan kiva kertoa niille sukulaisille tästä anteeksi pyynnöstä. Jotenkin pääsin niskan päälle ja asia ei niin vaivaa enää.


    • cutes

      OLen ollut viime kesästä asti seksuaalisen häirinnän kohteena.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe