mökillä koivunkanto haittana?

kannot pois

Onko tietoa kellään,miten ison koivunkannon saisi lahotettua pois mökin nurkalta?

Oli noin puolimetrinen,ja joskus aikapäiviä sitten kaadettu,ei tietoa tarkempaa.Nyt syksyllä jyrsitty lähes maata myöten moottosisahalla,vielä kuitenkin liian näkyvillä ja kulkutiellä esteenä.

Neuvoja,kiitos.

39

2356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mite dyna

Osta puunsuoja-ainetta, varmasti lahoaa.

Mikä estää kaivamasta maata hiukan ympäriltä pois jonka jälkeen m.sahalla kanto pieniksi ja juuret poikki ja maat takaisin kun kannon jämät on revitty veks? Terän joutuu viilaamaan tod.näk. mutta puolen tunnin homma maks. noin pienessä kannossa.

• kannot pois

Mut eiks se puunsuoja-aine SUOJAA puuta? Lahottaako myös?
      Ja se kanto on liian lähellä mökkiä,joten ei parane liiaksi kaivella juuria,kaatuu koko mökki.Mökki on aikoinaan varmaan rakennettu liian lähelle puun alle ja puu kasvoikin isoksi vuosikymmenten kuluessa.

Ja kannon halkaisija on suuri juuriston kohdalla,max 60-70 cm...ja osa juurista taitaa mennä jopa mökin alle ; (((

• . call911

ja mitä eroa on poistatko manuaalisesti kerralla kannon veks verrattuna että poistat sen lahottamalla? Perustuksien alla olevia juuria tuskin kannattaa poistaa koska kaipasit kulkureitin vapauttamista eikä perustukset käsittääkseni niihin lukeudu?

Mikä mahtaa olla aikataulu missä kuvittelit lahottavasi kannon lapioitavaan kuntoon jos myrkyt siihen löytäisitkin? Eli?

Jos kannon poistamisessa on vaara mökin kaatumiselle, anna ajan hoitaa? Tosin eikö se kaadu silloinkin kun aika hoitaa saman asian?

• ddrt546

Hei taas ja moi! Kuule hei osta kannonpoisto ainetta ja laita sitä siihen kantoon. Toinen vaihtoehto on että laitat se alle 300 grammaa dynamiittia, ja kas vain, kanto on haihtunut taivaan tuuliin. Myös aniitti ajaa saman asian.

• Jonsered

Aniitti,Dynamiitti vaatii ostoluvan kyllä sen ennen saikin kuin sanoi kiviä pitää ampua.Taisi olla sillein että ostolupa riitti tiettyyn kilomäärään aniittia.Mökin nurkalla ampuminen vaatii mielellään painoja päälle kumimattoa yms.Moottorisahalla kärellä sahaa kantoa syvemälle.

• iph hiu p0uih

Kaivinkone.

Perusongelma on, ei puu lahoa maan sisässä. Tai juu lahoaa, odottele tuhat vuotta. Ite olen parikymmentä vuotta koittanut lahottaa yhtä koivunkantoa. Kaikenlaisilla konsteilla, ei se mihoinkään häviä. Mekaaninen poisto ainoa keino, koivulla isot juuret.

Taloyhtiössä kaadettiin isot koivut pois, en tiedä miksi. Kaatamisen jälkeen paikalle ilmaantui kaveri sellaisen petoninsekoittimen näköisen koneen kanssa ja jyrsi kantoa jotain metrin verran alaspäin määnalle. Nyt päällä on nurtsi.

Jokin happo, tai siis myrkky varmasti toimii kans. Ja yks konsti on ämpäri pensaa ja tulta. Mutta mun mielestä kaivinkone on ainoa varma ja nopea ratkaisu.

• juntokassi

No huh huh! Älkää ihmeessä alkako itse taistelemaan. Minäkin "säästin" ovelana miehenä ja rikoin itseäni ja moottorisahan...

Maksoiko tuo viime kesänä sitten parisataa kun mies kävi ottamassa viisi kantoa pois.

http://www.varakonemies.fi/

• ghjkl.df

Tuossa linkissä aika hyvät kuvat ja juttuja eri tavoista. Kantojyrsintä on kyllä ehdoton homma.

• : plääh

ai tää oli mainoksen pohjustamista koko avaus?
      Jo minä ihmnettelin miten noin yksinkertaisesta asiasta nousee tuollainen haloo mutta olikin taas näitä ilmaisia nettimainoksia. Kova kuutiohinta puulle?

• juntokassi

No minä vastasin tuon linkin, enkä pätkääkään ennen sitä.

Enpä olisi vastannut jos olisin kuvitellut neuvomisen olevan kiellettyä. :(

• vaipanoikaisupussi

Miten sinä sait moottorisahan ja itsesi rikki kannon poiston yhteydessä?

Voitko väittää etteikö tämänkin palstan suosio ole hiipunut suuresti nettimainostajien takia? Suomi24ilmainen mainospalsta pienyrittäjille (ja suuremmillekkin)

• juntokassi

No kokeilepa itse. Mulla jo ikää sen verran, ettei ole itsestään selvää jaksaa päivää temuta tällaisten kanssa. Pöly ja kuumeneminen sen saharikon teki. Aika uusi saha. Siinä kannossa (maasta puhumattakaan) on maa-ainesta=hiekkaa. Ketjuja meni useampikin eikä viilattavaa tosiaan jäänyt. En mä mitään väitä mistään mainostjista. Mun mielestä tuossa vaan ehdoteltiin niin typeriä ratkaisuja (kaivinkone ja räjäytys jne) että kerroin viisaammasta vaihtoehdosta ja hain siihen parhaat kuvat googlella. Mulle yks lysti: räjäytelkää pois tai kuskaa päälle ja rikkokaa sahanne.

• kannot pois

Älkääs pojat tapelko,kuten jo aiemmin mainitsin,kannon juurakko on liikaa maanpäällä vielä.
      Sitä on sahattu niin lähelle maata kuin mahdollista,moottorisahalla.Mut se on kuitenkin mun kulkureitilläni varastoon,muuta kautta en pääse.Ja ihan mökin nurkalla.
      Ei siis kaivinkonetta tai dynamiittia,naapurimökkikin lentäisi ilmaan,puhumattakaan omastani.Siis annan lahoa ja yritän tuhota sen vaikka pala kerrallaan,kirveellä,taltalla ja vaikka hampailla ; ))

Tai jos kutsuis majavan käymään ; ))) Sillähän on hyvät hampaat.

• Kankin

Itse rautakangella sain aika mukavasti juurakkoa pois ja lopuksi maata päälle.

Kävi hyvästä lihasjumpasta.

• pullotunkki

Poistin vastaavankokoisen koivunkannon mökin pihasta tunkilla. Hain Motonetista 30 tonnin tunkin. (maksoi 60-70 euroa) Kaivoi tunkille kuopan kannon alle. Kuopan pohjalle 30x30 paksua vaneria, ettei tunkki painu maahan, sitten vai tunkkaamaan ja kun tunkista loppui nostovara, kannon alle tuki, ettei laske kun tunkkia laskee ja laittaa tukille korotusta. Muutaman kerran nostin tunkin nostovaran verran, niin kanto oli irti. Siitä innostuneena tunkkailin samalla loputkin kannot mökin pihasta

• Innostunut

Tuo pullotunkkimalli kiinnostaisi. Mutta riittäisikö 20 tonnin tunkki, se kun painaisi vain vähän päälle kymmenen kiloa, 30 tonnin tunkki painaa yli kaksikymmentä kiloa. Olisi tuo pienempi parempi kuljettaa mökille. Ja sille olisi kyllä muutakin käyttöä.
        Mitenhän on.
        Oliko muuten kovin hankalaa sen montun teko ja tunkin sovitus?

• aaponet

jaa et sit saa yhtä kantoo poistettua,ootpa onneton tapaus

• helppo homma

toiselta puolelta juuret poikki ja tikapulla puunlatvaan vaijeri tai liina ja vetää puun kumoon

• nakero

Lue kysymys ensin ennenkuin vastaat.
        Ei kannossa ole latvaa.

• jyrsinmies
        nakero kirjoitti:

Lue kysymys ensin ennenkuin vastaat.
        Ei kannossa ole latvaa.

Kirjoittajahan sanoi nimeenomaan vetävänsä puun kumoon. Kantohan pysyy paikallaan.

• Minä tilasin

lumikin ja 7 pientä kääpiötä. Naapurin susikoira söi kääpiöt ja lumikki on raskaana.
      Niin ja se kanto, nyt sitä puhaltaa ja puhkuu iso paha susi mutta ei hyvältä näytä..

Tuo jyrsinhän oli kätevä mutta en usko että parilla sadalla poistaa 5 kantoa eikä laskuta matkoista yms? Luulen että jos yhtä kantoa poistamaan tilaa ed.mainitun kaluston käyttäjineen, hinta on sillä yhdellä kannolla 2 hunttia? Kallista mutta elämä on

• kannot pois

No joo,ompahan monenlaisia neuvoja,kiitos niistä.Olen kuitenkin vain nainen,jolla ei voimia ole kuin pienessä kylässä.

Ehkä yritän näistä koota jonkunlaisen paketin ja ratkaisen asian kesäm kuluessa,kunhan se ensin tulee.

Lisää saa laittaa hyviä vinkkejä,otan vastaan kyllä ; ))

• Koivun tatti?

Ei se voimaa kaipaa että saapi pois kannon. Kaivele maata pois ympäriltä ja sahaat siitä m-sahalla pätkän pois. Aikaa ja uskoa itseen niin kyllä se lähtee omin avuin vähilläkin voimilla.

Toisaalta paikalliselta tanssilavalta löytyy ehkä uros joka hoitaa kannon pois voiman näytöksenä. Mutta omat haitat tuossakin.

Mökkitalkkarit hoitelee myös kanto-ongelmia.

Tai annat kannon olla ja laitat siihen kukkia kasvaan, niin kyllä alkaa lahoon lannoitteiden ja kosteuden voimasta.

• 15+16=?

Laita kuule kyläyhdistyksen ilmoitustaululle "KANNONPOISTOTALKOOT-JUOMAA ON" ilmoitus. Kyllä miehiä lappaa paikalle. Hankit yhtä kantoa kohden pullon kossua ja korin kaljaa. Kyllä kannot lähtee......

• 15+16=? kirjoitti:

Laita kuule kyläyhdistyksen ilmoitustaululle "KANNONPOISTOTALKOOT-JUOMAA ON" ilmoitus. Kyllä miehiä lappaa paikalle. Hankit yhtä kantoa kohden pullon kossua ja korin kaljaa. Kyllä kannot lähtee......

Missä kanto on. Tulen viivana ennenkuin toiset kerkiää.

• apumiehu

Tuun oitis viivana avuks eiköhän kanto saada yhdessä pois....

• äkkiä ne hapertuu

Omalla pihalle ei ole ollut koivuja mutta mäntyjä olen siitä kaadellut ja muutamassa vuodessa kannot ovat hapertuneet niin että ne saa rautakangella hakattua palasiksi ja väänneltyä irti.

Eikös koivu happane maahan vielä paljon nopeammin?

• laita ilmotus

lehteen vanhan kannon kaivamista palkio saunassa selänpesu kaljat ja virvokkeet sekä lämmintä piirakkaa.

• ei avuton

Kyllä se siitä lähtee, kun pistät rautakangen, ja lapion hommiin.

• kenkävaras

Meilläkin oli kulkureitillä kanto, jonka poistin pikkuhiljaa rautakangella hakaten ja siinä hikeen touhusin. Taas aloitin kun oli virtaa ja pikkuhiljaa se saatiin pois, ne pitkät juuret katkottiin kirveellä. Ei onnistu aivan tuoreeseen kantoon, vanhempaan kannattaa yrittää. Olen nainen.

• kannot siliäksi

Jos ongelma muodostuu ylitsepääsemättömäksi pitää keksiä toinen ratkaisu.
      Korota maata 10 cm niin kanto on jo maan alla. Voit toki myös yksinkertaisesti kiertää kannon ja näin ollen se ei ole enää kulkureitilläsi. Kaikkin ongelmiin on ratkaisu (paitis naisongelmiin :D )

• fordson majuri

traktorin perässä olevalla kantokoukulla muutaman minuutin homma!

• siinä se

Osta jostain jätesäkillinen hevosmuurahaisia ja kippaat ne kannon päälle.

• maalainen

voi onnetonta myy mökkis taitaa olla sun kohdalla ainut vaihtoehto

• Yualle

Teet kantoon moottorisahalla syviä pystysuuntaisia viiltoja eli poraat käytännössä kantoon valtavan suuren ja syvän reiän, johon kuitenkin jää ehjät reunat. Ensi syksinä reikä täyteen vettä ja pakkanen hoitaa homman. Pakkasella kanto halkeaa ja poistettavaksi aiotut kannon osat on helppo poistaa ensi keväänä maan sulaessa "slaisseina" =)

Heleppoa kuin heinänteko.

• Onko helpoin tapa laittaa täytemaata viereen, eli tehdä pieni kumpu siihen ?

• vanha konsti parenpi

kantoon isoja reikiä ja akkuhappoa täyteen ja pian on kanto putua varsinkin koivu

• aloittajatar'

Kiitos kaikista vinkeistä teille vastaajat,tulipa monta hyvää neuvoa!

• Simo`

http://www.youtube.com/watch?v=NNGqfZrAJAQ

Tuosta selviää se perustekniikka.
      Olen poistanut täysikokoisten kuusien kantoja - ei vain saa pitää minkäänlaista kiirettä. Ehkä yksi juuri irti päivässä.
      Mukavaa puuhaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      352
      38772
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      103
      7256
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5570
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4118
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      58
      3344
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      67
      3259
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      64
      2537
    8. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2211
    9. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2154
    10. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      23
      2127
    Aihe