Mulla on tontti talo. Talo on ollut vakituisessa asuinkäytössä mutta ei ole enää kun on niin surkeassa kunnossa ja vailla vettä viemäriä. Vakituisella asuinrakennuksella on alhaisempi kiinteistöveroprosentti kuin vapaa-ajan asunnolla tai muulla rakennuksella. Veroehdotuksessa on merkintä "Rakennus on pääasiassa vakituisessa asuinkäytössä." Sen mukaan on kiinteistöverokin määrätty. Jos en reagoi mitenkään tuohon veroehdotukseen vaan maksan laskun mukaan kiinteistöveron, niin mitä siitä voi seurata? Vai milloin asunnon katostaan olevan vakituisessa asuinkäytössä? Voiko vakituinen asunto olla enimmäkseen tyhjillään ja olla silti verotuksellisesti vakituinen asunto jos siirtyy sinne kirjoille?
Kiinteistövero
7
6731
Vastaukset
- 18
Kyllä voi, näin on meilläkin. Jos vaihdat rakennuksen vapaa-ajan asunnoksi, niin paluuta ei ole, koska eriste vaatimukset ovat tiukentuneet muutamia kertoja.
Se on sitten 2016 jälkeen näiden jäte asioiden selvittely, mutta en ole siihen paneutunut.- 18
Lisään, että korjaa sen talon käyttötarkoitus kakkosasunnoksi, kun siellä ei ole kukaan kirjoilla.
- ....,,,,
Kyllä paluuta on, itsellänikin oli sytymäkoti kuusi vuotta vapaa-ajan asuntona, nyt taas vakituisena asuntona, no problem.
- jemQM9
Mikäli vakituisesti asuttu talo jää tyhjilleen siitä menee edelleen vakituisen asunnon kiinteistövero. Vasta kun sitä aletaan käyttää vapaa-ajan asuntona niin köyttötarkoitus tulee muuttaa veroilmoitukseen.
- Verokarhun ruoka
Kyseinen talo on ollut muutaman vuoden tyhjillään ja sen silloinen omistaja on maksanut siitä ilmeisesti vakituisen asunnon mukaista veroa. Hmm.... vapaa-ajan asunnon ja kakkosasunnon raja lienee aika liukuva. Oma eläkeikä on uhkaavan lähellä ja kun olen eläkkeellä, niin kaikki aika on vapaa-aikaa. Siinä vaiheessa asumiskuviot ovat aika epämääräiset. Kun kaipaan maaseudun rauhaa, niin silloin asun tässä maaseutuasunnossa. Ja kun kaupungin vilinää, niin sitten kaupunkiasunnossani. Siinä vaiheessa nykyinen kaupunkiasuntoni saattaa olla kakkosasunto, kun maaseudun rauha saattaa tuntua arvokkaammalta kuin kaupungin palvelut ja vilinät.
Ainakin toistaiseksi tämä talo on vapaa-ajan asunto kunhan saan sen sellaisen kuntoon että siellä voi asua. Tai oikeammin työleiri johon kavereita houkutellaan talkoisiin. Kiinteistöveron kannalta kannattaisi pitää kakkosasuntona jos se on vaan laillista. - 18
Verokarhun ruoka kirjoitti:
Kyseinen talo on ollut muutaman vuoden tyhjillään ja sen silloinen omistaja on maksanut siitä ilmeisesti vakituisen asunnon mukaista veroa. Hmm.... vapaa-ajan asunnon ja kakkosasunnon raja lienee aika liukuva. Oma eläkeikä on uhkaavan lähellä ja kun olen eläkkeellä, niin kaikki aika on vapaa-aikaa. Siinä vaiheessa asumiskuviot ovat aika epämääräiset. Kun kaipaan maaseudun rauhaa, niin silloin asun tässä maaseutuasunnossa. Ja kun kaupungin vilinää, niin sitten kaupunkiasunnossani. Siinä vaiheessa nykyinen kaupunkiasuntoni saattaa olla kakkosasunto, kun maaseudun rauha saattaa tuntua arvokkaammalta kuin kaupungin palvelut ja vilinät.
Ainakin toistaiseksi tämä talo on vapaa-ajan asunto kunhan saan sen sellaisen kuntoon että siellä voi asua. Tai oikeammin työleiri johon kavereita houkutellaan talkoisiin. Kiinteistöveron kannalta kannattaisi pitää kakkosasuntona jos se on vaan laillista.Joo, nimenomaan pidä se kakkosasuntona, eli silloin se kelpaa.aikanaan myös vakituiseksi asunnoksi pelkällä osoitteen muutoksella. Voit junailla ajan kanssa myynnitkin voitosta huolimatta ilman luovutusvoittoveroa.
Edellä jollakin oli kokemuksestaan tietoa, että käyttötarkoitusta voi vekslailla vakituisen asunnon ja vapaa-ajan asunnon välillä edestakaisin. Rohkenen epäillä, että on paikkakuntakohtaisia "erehdyksiä" tai niin uusi rakennus, että määräykset pätee edelleen. Itse en vaihtanut vuosikymmenen tyhjänä olleen vanhan talon käyttötarkoitusta, niin sinne hyväksyttiin virallinen osoitteen muutos. Maistraatti kyllä puuttui asiaan, mutta vain päivittämättömien osoitteiden osalta, mutta valvontaa on.. - Verokarhun ruoka
18 kirjoitti:
Joo, nimenomaan pidä se kakkosasuntona, eli silloin se kelpaa.aikanaan myös vakituiseksi asunnoksi pelkällä osoitteen muutoksella. Voit junailla ajan kanssa myynnitkin voitosta huolimatta ilman luovutusvoittoveroa.
Edellä jollakin oli kokemuksestaan tietoa, että käyttötarkoitusta voi vekslailla vakituisen asunnon ja vapaa-ajan asunnon välillä edestakaisin. Rohkenen epäillä, että on paikkakuntakohtaisia "erehdyksiä" tai niin uusi rakennus, että määräykset pätee edelleen. Itse en vaihtanut vuosikymmenen tyhjänä olleen vanhan talon käyttötarkoitusta, niin sinne hyväksyttiin virallinen osoitteen muutos. Maistraatti kyllä puuttui asiaan, mutta vain päivittämättömien osoitteiden osalta, mutta valvontaa on..Kiitos tiedoista.
Ko. talolle menee yksityinen tie jonka varrella on myös muutama muu talo. Talon käyttötarkoitus saattaa vaikuttaa tiemaksuun? Eli sen minkä voittaa kiinteistöverossa, niin sen saattaa hävitä tiemaksuissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263754- 822597
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331468