Miten usein kissa juo?

kurnau..

Miksei kissa juo? Sillä on aina raikasta vettä saatavilla, mutta en ole juuri nähnyt veden kelpaavan. Minulla on navettakissoista sellainen kuva, että ne joivat yhtenään maitoa. Miksei sisäkissani siis juo melkein koskaan?

(Tosin onhan märkäruoissa usein kastiketta tai jotain hyytelöä, josta saa nestettä.)

3

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juo vai ei

      Koska kissa on lähtöisin aavikolta jossa sitä vettä ei ole ollut edes aina saatavilla. Kissa on kehittynyt sellaiseksi eläimeksi, ettei se tarvitse vettä normaalisti jos se syö sille ominaista ravintoa. Kun kissan luontainen ravinto on raakana syödyt saalieläimet, joiden lihassa on vettä noin 70% painosta, ei kissan ole ollut tarvetta juoda. Tästä syystä kissalla ei ole kehittynyttä janontunnetta, eli se ei useinkaan juo riittävästi varsinkaan jos se syö kuivamuonaa. Mikäli kissa syö VAIN märkäruokaa ja raakaa lihaa, sen ei ole tarpeen juoda vettä erikseen. Mutta jos se syö kuivamuonaa (vähänkin), sen vedentarve kasvaa, silti kissa ei juo ja siitä seuraakin sitten helposti virtsavaivat. Eli liian vähäinen nestemäärä rakossa, aiheuttaa kissalle kiteitä, kiviä ja tulehduksia kun rakko ei saa riittävää huuhtelua.

      Moni kissa ei juo myöskään ruokapaikalla olevasta vesikiposta, moni ei juo tuoretta vettä vaan seisonutta ja moni taas haluaa vetensä raikkaana suoraan hanasta. Tästä syystä mm. juoma-automaatit on useiden kissojen mieleen ja ovat hyvänä apuna kissoilla jotka eivät juo tarpeeksi. Juoma-astioita kannattaa laittaa eri paikkoihin ja erilaisia.

      • kurnau...

        Kiitos vastauksesta!

        Tuo onkin ihmetyttänyt minua, mitä sanoit siitä, etteivät kaikki kissat juo ruokapaikalla olevasta vesikiposta. Minun kissani nimittäin hyppää mieluummin tiskipöydälle ja latkii jostain likoamassa olevasta tiskausta odottavasta astiasta kuin vesikipostaan raikasta vettä. Täytyypä laittaa vesikippoja eri paikkaan!


    • jlööäöä

      Minä olen saanut kissan opetettua juomaan siten, että parin viikon ajan olen ruiskulla "pakkojuottanut" vettä muutaman kerran päivässä, jolloin kissa sitten oppi kaipaamaan vettä ja alkoi ihan itse hakeutumaan juomakipolle. Nyt juo säännöllisesti ja selvästi nauttii siitä.

      Veden pidän suhteellisen isossa lasiastiassa sellaisessa paikassa, jonka ohi kissa koko ajan kulkee, niin sen on helppo aina ottaa pikku hörpyt matkalla. Ja tosiaan nykyisin pidän ruokaa ja vettä eri paikoissa, näin varmaan toimii paremmin.

      Yllätyin itsekin, miten sain tällaisen vettä vieroksuvan kollin nauttimaan raikkaasta vedestä, joten varmaan toimii muillakin. Vaihdan veden usein ja pidän sen kylmänä, minun kissani tykkää siitä selllaisena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe