Miten usein kissa juo?

kurnau..

Miksei kissa juo? Sillä on aina raikasta vettä saatavilla, mutta en ole juuri nähnyt veden kelpaavan. Minulla on navettakissoista sellainen kuva, että ne joivat yhtenään maitoa. Miksei sisäkissani siis juo melkein koskaan?

(Tosin onhan märkäruoissa usein kastiketta tai jotain hyytelöä, josta saa nestettä.)

3

235

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juo vai ei

Koska kissa on lähtöisin aavikolta jossa sitä vettä ei ole ollut edes aina saatavilla. Kissa on kehittynyt sellaiseksi eläimeksi, ettei se tarvitse vettä normaalisti jos se syö sille ominaista ravintoa. Kun kissan luontainen ravinto on raakana syödyt saalieläimet, joiden lihassa on vettä noin 70% painosta, ei kissan ole ollut tarvetta juoda. Tästä syystä kissalla ei ole kehittynyttä janontunnetta, eli se ei useinkaan juo riittävästi varsinkaan jos se syö kuivamuonaa. Mikäli kissa syö VAIN märkäruokaa ja raakaa lihaa, sen ei ole tarpeen juoda vettä erikseen. Mutta jos se syö kuivamuonaa (vähänkin), sen vedentarve kasvaa, silti kissa ei juo ja siitä seuraakin sitten helposti virtsavaivat. Eli liian vähäinen nestemäärä rakossa, aiheuttaa kissalle kiteitä, kiviä ja tulehduksia kun rakko ei saa riittävää huuhtelua.

Moni kissa ei juo myöskään ruokapaikalla olevasta vesikiposta, moni ei juo tuoretta vettä vaan seisonutta ja moni taas haluaa vetensä raikkaana suoraan hanasta. Tästä syystä mm. juoma-automaatit on useiden kissojen mieleen ja ovat hyvänä apuna kissoilla jotka eivät juo tarpeeksi. Juoma-astioita kannattaa laittaa eri paikkoihin ja erilaisia.

• kurnau...

Kiitos vastauksesta!

Tuo onkin ihmetyttänyt minua, mitä sanoit siitä, etteivät kaikki kissat juo ruokapaikalla olevasta vesikiposta. Minun kissani nimittäin hyppää mieluummin tiskipöydälle ja latkii jostain likoamassa olevasta tiskausta odottavasta astiasta kuin vesikipostaan raikasta vettä. Täytyypä laittaa vesikippoja eri paikkaan!

• jlööäöä

Minä olen saanut kissan opetettua juomaan siten, että parin viikon ajan olen ruiskulla "pakkojuottanut" vettä muutaman kerran päivässä, jolloin kissa sitten oppi kaipaamaan vettä ja alkoi ihan itse hakeutumaan juomakipolle. Nyt juo säännöllisesti ja selvästi nauttii siitä.

Veden pidän suhteellisen isossa lasiastiassa sellaisessa paikassa, jonka ohi kissa koko ajan kulkee, niin sen on helppo aina ottaa pikku hörpyt matkalla. Ja tosiaan nykyisin pidän ruokaa ja vettä eri paikoissa, näin varmaan toimii paremmin.

Yllätyin itsekin, miten sain tällaisen vettä vieroksuvan kollin nauttimaan raikkaasta vedestä, joten varmaan toimii muillakin. Vaihdan veden usein ja pidän sen kylmänä, minun kissani tykkää siitä selllaisena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      179
      1356
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      85
      1246
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      96
      987
    4. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      48
      833
    5. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      40
      733
    6. Haluatko, että kierrän sinut kauempaa

Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.
      Ikävä
      83
      609
    7. Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni

mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä
      Ikävä
      30
      538
    8. Mikä on vahvuutesi palstalla?

Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr
      Sinkut
      111
      520
    9. Leski ja Volvomies

Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..
      Kuhmo
      7
      506
    10. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      44
      498
    Aihe