Sain kuulla vähä aika sitte että lastani kiusataan koulussa. Hän on nyt yläasteella 7lk. Olen koittanut puhua opettajille mutta eivät he oikein välitä. Minulla on tämän tytön lisäksi kaksi poikaa jotka Käy samassa koulurakennuksessa molemmat ovat lukion ekalla. Heitä ei koskaan ole kiusattu toinen niistä oli yläaste ikäisenä kiusaaja jopa. Mutta miten voisin saada kiusaamisen loppumaan. Tyttäreni ei itse koskaan halua puhua asiasta.
Lastani kiusataan
14
401
Vastaukset
- 18+17
Kerro ensin koulun rehtorille jos ei sekään auta mene poliisin juttusille on olemassa ns. "koululaki"
29 §
Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön
Opetukseen osallistuvalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
Opetuksen järjestäjän tulee laatia opetussuunnitelman yhteydessä suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä sekä toimeenpanna suunnitelma ja valvoa sen noudattamista ja toteutumista. Opetushallituksen tulee opetussuunnitelman perusteissa antaa määräykset tämän suunnitelman laatimisesta. (13.6.2003/477)
Opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt tai antaa muut koulussa sovellettavat järjestysmääräykset, joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä. (13.6.2003/477)
Edellä 3 momentissa tarkoitetussa järjestyssäännössä ja muissa järjestysmääräyksissä voidaan antaa kouluyhteisön turvallisuuden ja viihtyisyyden kannalta tarpeellisia määräyksiä käytännön järjestelyistä ja asianmukaisesta käyttäytymisestä. Lisäksi määräyksiä voidaan antaa koulun omaisuuden käsittelystä sekä oleskelusta ja liikkumisesta koulurakennuksissa ja koulun alueella. (13.6.2003/477) - torontoo
pitää välittää...marsmars reksille.
- kukaaneivälitä
Tässähän tämä ongelman ydin on. Opettajat muka välittävät enemmän kuin ennen, mutta todellisuudessa ne vaan kaivavat nenäänsä tällaisissa tilanteissa
Oma opettajani (olen 6lk) ei välitä siitä, että minua ja ystäviäni kiusataan. Jatkuva lissuiksi haukkuminen satuttaa syvästi ainakin minua. Ja saan kuulla usein olevani ruma.
Tämän takia olen sortunut viiltelyyn ja sairastan keskivaikeaa masennusta.
Nyt olisi oikeasti tehtävä parannus!- potari
Hah. Lissu.
Jos sinua kiusataan sen takia. Olen pettynyt, sillä koulussa kiusataan jos on ernu, lissu tai muutenvaan homo tai outo. Kannattaa olla hiljaa eikä masentua. Sitä saa olla kuka haluaa ja kasbattaa omaa identiteettiä. Kiusaamisen aiheuttaa usein se että ei vain ole yhteiskuntaan sopeutuva muiden kanssa ja sille ei voi mitään, muutakuin muuttaa omaa asennettaan. Onhan sitä helppoa sanoa että muissa on vika ja minä olen uhri, mutta kannattaa katsoa että onko itse jotenkin liian erillainen tai outo tai typerä muiden silmissä. Pidätkö itse itsestäsi. Kannattaa yrittää tutkia itsensä ensin kuin että syyttäisi muita kiusaajiksi. Ja viiltely on raukkamaista huomion hakua ja itsemurha itsekästä.
- anonyymi92
amorcat9 kirjoitti:
Jos sinua kiusataan sen takia. Olen pettynyt, sillä koulussa kiusataan jos on ernu, lissu tai muutenvaan homo tai outo. Kannattaa olla hiljaa eikä masentua. Sitä saa olla kuka haluaa ja kasbattaa omaa identiteettiä. Kiusaamisen aiheuttaa usein se että ei vain ole yhteiskuntaan sopeutuva muiden kanssa ja sille ei voi mitään, muutakuin muuttaa omaa asennettaan. Onhan sitä helppoa sanoa että muissa on vika ja minä olen uhri, mutta kannattaa katsoa että onko itse jotenkin liian erillainen tai outo tai typerä muiden silmissä. Pidätkö itse itsestäsi. Kannattaa yrittää tutkia itsensä ensin kuin että syyttäisi muita kiusaajiksi. Ja viiltely on raukkamaista huomion hakua ja itsemurha itsekästä.
amorcat9: olen samaa mieltä, että kiusaamiselle voi olla syy, mutta vaikka ihminen olisi kuinka outo tai erilainen muiden silmissä, se ei silti mitenkään oikeuta kiusaamista! jokaisella on oikeus olla sellainen kun haluaa olla. sitä paitsi erilaisuus on hyvä asia, että erottuu joukosta ja on ainutlaatuinen.
- naama paskana
Kiusaamiselle ei mahda mitään, tue lastasi että koita kestää...
Vanhemman ei kannata puuttua mutta tukea olen samaa mieltä! Ja vielä se että jos kiusaaminen on FYYSISTÄ silloin kannattaa. Henkiseen on pakko myöntää että kiusattavassa on silloin vika jos ei kestä eikä osaa puolustautua se on raakaa mutta totta..
- jgfäåbnmn
Jos sinulla on samassa koulussa lukioikäisiä poikia, voivat hekin vähän katsoa tytön perään silloin tällöin tai käydä jututtamassa siskoaan tämän luokkakaverien kuulleen välitunnilla. Ei siinä tarvii kuin muutama sana vaihtaa siskon kanssa ja todeta ääneen, että jos joku kiusaa, niin... Kun tämä kiusaaja on kuulolla, vaikka vähän sivummallakin, varmasti miettii uudelleen jatkaako kiusaamista vai ei.
Sinuna olisin yhteydessä myös rehtoriin. Koululla on velvollisuus puuttua asiaan ja sinun tulee vaatia sitä. Voit uhata sillä, että otat lapsesi pois koulusta ja teet sitten samalla asiasta isomman jutun.
Joko kiusaus loppuu tai kiusaaja vaihtaa koulua. Näin on eikä muuhun pidä suostua!Itselleni kävi niin että puututtiin ja opettaja pisti tyhmänä minut ja kiusaajat kasvokkain istumaan ja kysyi mikä on homman nimi!! Ja mitäs siinä kun yksi kiusattu ja viisi kiusaajaa.. Niin Kiusaajat vain olivat että en tajua ei me mitään olla tehty, katsovat minuun ja kysyvät että niin mitä me nyt ollaan tehty. Kiusaaminen oli johtunut siitä että minulla ei ole ollut ystäviä halusin välttämättä saada niitä, ihmiset ärsyyntyivät sillä heillä oli jo ystävä porukka eivätkä halunneet minua siihen. He puhuivat seläntakana kuinka rasittava olen ja muutenkin. Kun en saanut ystäviä ryhdyin olemaan porukassa jossa kuunneltiin japanilaista musiikkia ja oltiin ernuja... Mikäs siinä lisää kiusaamista. Mutta tiedän olen ollut outo ja voin sanoa että häpeän itseäni kun ajattelen millainen olin. Olisin saanut ystäviä jos olisin käyttäytynyt normaalisti enkä loukkaantunut turhaan vaan ajatellut millainen heidän silmissään olen, miten voin muuttua, että sopeutuisin porukkaan. Nykyään olen "kiusaajieni" kanssa hyvissä väleissä tervehdimme ja vaihdamme kuulumisia. Tunnen itseni kauniiksi ja vahvaksi. Ei kannata välittää, kannattaa tutkia onko itsessään vika heti ensimmäisenä :)) Haluan auttaa niitä joita kiusataan ja kannustaan ja miettimään asioita itseään positiivisesti!!
- Pirkanmaan SETA
amorcat9 kirjoitti:
Itselleni kävi niin että puututtiin ja opettaja pisti tyhmänä minut ja kiusaajat kasvokkain istumaan ja kysyi mikä on homman nimi!! Ja mitäs siinä kun yksi kiusattu ja viisi kiusaajaa.. Niin Kiusaajat vain olivat että en tajua ei me mitään olla tehty, katsovat minuun ja kysyvät että niin mitä me nyt ollaan tehty. Kiusaaminen oli johtunut siitä että minulla ei ole ollut ystäviä halusin välttämättä saada niitä, ihmiset ärsyyntyivät sillä heillä oli jo ystävä porukka eivätkä halunneet minua siihen. He puhuivat seläntakana kuinka rasittava olen ja muutenkin. Kun en saanut ystäviä ryhdyin olemaan porukassa jossa kuunneltiin japanilaista musiikkia ja oltiin ernuja... Mikäs siinä lisää kiusaamista. Mutta tiedän olen ollut outo ja voin sanoa että häpeän itseäni kun ajattelen millainen olin. Olisin saanut ystäviä jos olisin käyttäytynyt normaalisti enkä loukkaantunut turhaan vaan ajatellut millainen heidän silmissään olen, miten voin muuttua, että sopeutuisin porukkaan. Nykyään olen "kiusaajieni" kanssa hyvissä väleissä tervehdimme ja vaihdamme kuulumisia. Tunnen itseni kauniiksi ja vahvaksi. Ei kannata välittää, kannattaa tutkia onko itsessään vika heti ensimmäisenä :)) Haluan auttaa niitä joita kiusataan ja kannustaan ja miettimään asioita itseään positiivisesti!!
Keskusteluilta sateenkaarilasten vanhemmille ja läheisille 16.5.
Miten vanhempana tukea sateenkaarinuorta?
Tietoa, tunnetaitoja ja vinkkejä vuorovaikutukseen
Oman lapsen tai ystävän ulostulo voi tulla yllätyksenä vanhemmille ja läheisille oli kaapin ovea raottava sitten nuori tai aikuinen homo-, biseksuaali, transukupuolinen tai sukupuoleltaan muutoin moninainen.
Illassa alustavat sateenkaarilapsen isä Tom Eklund (Föräldrar till hbt-barn) oman kokemuksensa pohjalta ja Pirkanmaan Seta neuvontapsykologi Mirka Paavilainen.
Keskusteluilta järjestetään osana Sosiaalifoorumin ohjelmistoa, Werstaan auditoriossa keskiviikkona 16.5. klo 18. Tampereella
.....................
Pirkanmaan Setan neuvontapsykologi/seksuaalineuvoja Mirka Paavilainen vastaa seksuaaliseen suuntautumiseen ja sukupuoli-identiteettiin liittyviin kysymyksiin
ma 16-17 ja ke 11-13
Voit lähettää anonyymin kysymyksen suojatun verkkoyhteyden kautta milloin tahansa, kysymykseesi vastataan päivystysaikoina, voit myös soittaa tai lähettää sähköpostia.
lisätietoa osoitteessa:
http://treseta.fi/tuki-ja-neuvontapalvelu
Palvelu on valtakunnallinen, maksuton ja luottamuksellinen. - Voivotivoi
amorcat9 kirjoitti:
Itselleni kävi niin että puututtiin ja opettaja pisti tyhmänä minut ja kiusaajat kasvokkain istumaan ja kysyi mikä on homman nimi!! Ja mitäs siinä kun yksi kiusattu ja viisi kiusaajaa.. Niin Kiusaajat vain olivat että en tajua ei me mitään olla tehty, katsovat minuun ja kysyvät että niin mitä me nyt ollaan tehty. Kiusaaminen oli johtunut siitä että minulla ei ole ollut ystäviä halusin välttämättä saada niitä, ihmiset ärsyyntyivät sillä heillä oli jo ystävä porukka eivätkä halunneet minua siihen. He puhuivat seläntakana kuinka rasittava olen ja muutenkin. Kun en saanut ystäviä ryhdyin olemaan porukassa jossa kuunneltiin japanilaista musiikkia ja oltiin ernuja... Mikäs siinä lisää kiusaamista. Mutta tiedän olen ollut outo ja voin sanoa että häpeän itseäni kun ajattelen millainen olin. Olisin saanut ystäviä jos olisin käyttäytynyt normaalisti enkä loukkaantunut turhaan vaan ajatellut millainen heidän silmissään olen, miten voin muuttua, että sopeutuisin porukkaan. Nykyään olen "kiusaajieni" kanssa hyvissä väleissä tervehdimme ja vaihdamme kuulumisia. Tunnen itseni kauniiksi ja vahvaksi. Ei kannata välittää, kannattaa tutkia onko itsessään vika heti ensimmäisenä :)) Haluan auttaa niitä joita kiusataan ja kannustaan ja miettimään asioita itseään positiivisesti!!
Huhhuh, no sinä olet vielä lapsi ja järkeilet niin kuin lapsi järkeilee. Aikuisella tuo kuulostaisi pahemmalta, että miettii mikä minussa on vikana kun olen omanlaiseni, eikä että mikä kiusaajassa on vikana kun ei ymmärrä että maailma on täynnä erilaisuutta ja niin on tarkoitettukin (kun pahaa ei tehdä). Kiusaajan vanhempien tai muiden aikuisten pitää opettaa kiusaaja kunnioittamaan muita. Kiusaaja tosin tuskin kunnioittaa omaa aitoa itseäänkään, vaan yrittää muuttaa koko elämänsä ajan itseään joksikin prototyypiksi. Onpa ihanaa seuraa sinulla nyt, niiin mukavia, kun alistut täysin heidän mielipiteilleen...
- tiukka isä
Haasta koulu oikeuteen ja vaadi kiusaajien erotamista. Niin minä tein ja kiusaajat siirrettiin toiseen kouluun. Tää tapahtui 3 vuotta sitten. Oikeuteen haastaminen pelästyttää kyllä rehtorin ja ne yrittäää ekaks sovitella. Riippuu itsestäsi et mitä haluat et asiat hoidetaan mut sun pitää alkaa olemaan tiukempi. Soita joka päivä sinne kouluun ja vaadi vaikka jotain palaveria jossa kiusaaja on mukana ja sit vaadit kaikkien edessä et kiusaaja erotetaan. Kyllä toimii jos on tarpeeksi päättäväinen.
Kuulkaa kun kiusaaminen saadaan koulussa loppumaan, se jatkuu muualla. Toki poikkeuksia, mutta näin se meidän koulussa menee. Kiusaamiseen puututaan kyllä tiukasti, ja saadaan jopa loppumaan koulussa. Mutta siitäjös ne haapaveden gängstat riehaantuu ja aletaan kiusaamaan siitä että kertoi. Netissä, ulkona..
Omalla kohdalla ei ole paljon ollut kiusaamista, vain seiskalla vähän, mutta kun sitten ne isot ysit siirty lukioon sain jäädä rauhaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455130Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1191626Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151459Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "501376- 131183
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4107081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76999Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60817Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27793