Jatkuva parinvaihto ?

Vaitamalla ei parane

Miksi ihmeessä tanssikursseilla etenkin alkeiskursseilla vaihdetaan opettajien käskystä pareja n. 15 sekunnin välein?
Vaihtaminen vie kolmanneksen tunnin opetusajasta ja vaikeuttaa oppimista ja keskittymistä.
Onko vaihdolla tarkoitus estää nopea oppiminen, jolloin oppilaat pysyvät pitempään kurssien asiakkaina ?

44

1347

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa pohtineena

(m) Alkutaipaleella minuakin häiritsi vaihto. Alkeissa ei pitäisi tehdä yhtään vaihtoa. Perustekniikka ensin hallintaan.

Edistyneemmillä taitotasoilla vaihdoissa oli daameja, jotka antoivat hyviä korjauksia vientiini. Saman parin kanssa en olisi hoksannut tekemiäni virheitä. Vaihdot hyödyllisiä edistyneille tanssijoille.

Hyvä keskustelun avaus. Onko avaaja n vai m?

• Viimeien vaihto

Vaihatamamalla ei tosiaan parane,hiki virtaa vieraan miehenkanssa
      askeleet vaeltaa missä milloinkin ja odotan koska loppuu kurssit.

• Växla

Ei ole pakko vaihtaa, menee vain ringin ulkopuolelle sen haluamansa ihmisen kanssa.

Ei vaihtoja suoriteta 15 sekunnin välein.

Monen eri ihmisen kanssa oppii paremmin ja nopeammin yleiset asiat tanssista. Taitavammilta oppii jotain ja osaamattomille toimii itse esimerkkinä.

Eri asia jos vaihtoringissä on vaihtonirppoja.

• Ja sitten vaihto...

Onneksi on vaihdot kursseilla. Jos joutuisin koko illan hinkkaamaan saman tumpelon kanssa, lopettaisin kurssit heti.

• Ei hyvä

V....taa koko vaihto. just kun saa jonkun jutun vähän menemään tulee vaihto ja sitten sellaisen partnerin, joka ei osaa yhtään ja homma lysähtää.
        Tuntuu siltä että jos meinaa jotain oppia niin nopeasti vaihtoon ettei vaan oppisi.
        Aivan hanurista tuollainen opetustapa.

• hyvä hyvä
        Ei hyvä kirjoitti:

V....taa koko vaihto. just kun saa jonkun jutun vähän menemään tulee vaihto ja sitten sellaisen partnerin, joka ei osaa yhtään ja homma lysähtää.
        Tuntuu siltä että jos meinaa jotain oppia niin nopeasti vaihtoon ettei vaan oppisi.

V....taa koko vaihtamattomuus. saa sellaisen partnerin, joka ei osaa yhtään ja homma lysähtää. just kun saa jonkun jutun vähän menemään niin kurssilla on opetettu jo kolme muuta juttua ja taas haparoidaan.
        Tuntuu siltä että jos meinaa jotain oppia niin paritetaan tumpelon kanssa ettei vaan oppisi.

• mirkku

Samoin. Tanssiseuramme kurssilla käy ahkeraan ilmeisesti aikaansa kuluttamassa vanhus, joka ei osaa eikä opi mitään. Änkeää silti alkeisjatko-, jopa jatkotason tunneille. Ajattelen suopeasti, että parempi sekin ilmeiseseti yksinäiselle papparaiselle kuin juopottelu toivoen koko ajan, että tulisipa äkkiä parinvaihto.Samoin yhen muun toivottoman, vaikka suht. nuoren ollessa parina.

Parinvaihto on kuitenkin ainoa, joka mahdollistaa vakiparittomien kuten minun,tanssinopin. Pitää vain koittaa oppia äkkiä ja löytää siten toisia suunnilleen samantasoisia, joitten kanssa tanssia oikeissa tansseissa ja jättää nuo onnettomat taakseen.

Kasvattavaa sekin, että minun on ollut pakko venyttää sietokykyäni ja joustavuuttani noitten tilanteitten kautta, enkä suhtaudu niin kiusaantuneesti ja harmistuneesti, vaikka tanssin miellyttävyydestä ei ole tietoakaan.

• Totta tuokin
        mirkku kirjoitti:

Samoin. Tanssiseuramme kurssilla käy ahkeraan ilmeisesti aikaansa kuluttamassa vanhus, joka ei osaa eikä opi mitään. Änkeää silti alkeisjatko-, jopa jatkotason tunneille. Ajattelen suopeasti, että parempi sekin ilmeiseseti yksinäiselle papparaiselle kuin juopottelu toivoen koko ajan, että tulisipa äkkiä parinvaihto.Samoin yhen muun toivottoman, vaikka suht. nuoren ollessa parina.

Parinvaihto on kuitenkin ainoa, joka mahdollistaa vakiparittomien kuten minun,tanssinopin. Pitää vain koittaa oppia äkkiä ja löytää siten toisia suunnilleen samantasoisia, joitten kanssa tanssia oikeissa tansseissa ja jättää nuo onnettomat taakseen.

Kasvattavaa sekin, että minun on ollut pakko venyttää sietokykyäni ja joustavuuttani noitten tilanteitten kautta, enkä suhtaudu niin kiusaantuneesti ja harmistuneesti, vaikka tanssin miellyttävyydestä ei ole tietoakaan.

Tanssikursseilla ei tosiaan kehtaa kieltäytyä, kun parinvaihdossa tulee joku haiseva tonnikeijukainen kohdalle, kun taas tanssipaikoilla ja tanssitaidon kartuttua tulisi kiinnitettyä huomiota myös siihen omaan viihtyvyyteen. Toisaalta annetaanko tällä sitten turhan ruusuinen kuva näille "ei niin houkutteleville" ihmisille siitä, että kuka vain voisi tanssia heidän kanssaan, kun todellisuus tanssipaikoilla on sitten jotain ihan muuta. Onkohan siis tuossa syy, miksi hyvinkin tanssivat jankkaa alkeiskurssien parinvaihtorumbassa.

• Hyvä,parempi

( M ) Minä lopetin tuon vänkäämisen.
      Menen kursseille vain vakioparin kanssa ja jos kurssilla on vaihtopakko en mene sellaiselle kurssille ollenkaan ollenkaan.
      Sitten liityin jäseneksi tanssiseuraan ja sen jälkeen alkoi tanssissa tapahtumaan nopeasti oppimista.
      Siis käyn joskus vielä jollain kursseilla, mutta otan parin mukaan ja menen vain jos ei ole pakko vaihtaa paria.

• Vänkkäystä

Minä oon lopettanu tuom " vänkkäämisen jo aikoja sitte.
        Tuntu ettei oppinut parinvaihtoringissä just mitään kun harvoin sattui pari jonka kanssa asia edistyi.
        Suurin osa ajasta meni ihan hukkaan.
        Nykyisin meen vain jos saan parin mukaan eikä ole pakko vaihtaa pareja.

• k ompura

Mites niille miehille ja naisille tehdään, jotka tulevat yksin. Ei yhtään opetusta saaneena, he romppivat keskenään, eivätkä välttämättä opi mitään ja vain toistavat toistensa virheitä. Muutaman vuoden lavalla käyneenä, menin tanssikurssille, jossa ei vaihdettu kertaakaan. Siellä sattui olemaan myös yksin tullut melkein sukulainen, joka ei ikinä ollut tanssinut. Eka haussa hän tietysti hyökkäsi hakemaan minut. Kun ei kerran vaihdettu, niin jouduin tanssimaan puolitoista tuntia jauhosäkillä lastatun kivireen kanssa. Seuraavalla kerralla sama juttu. Kilttinä tyttönä en voinut häntä jättää yksin seisomaankaan, kun oli tasaparit. Sen jälkeen olen käynyt vain niillä kurseilla , joissa vaihdetaan. Jos ei vaihdeta ja olet tullut yksin, niin sitten olet yksin, kun muilla omat parit. Tanssikurssi on sosiaalinen tapahtuma. Jos Sinä et halua vaihtaa, niin olet itsekäs, etkä halua jakaa muutamaa minuuttia taidoistasi, vähemmän oppineen kanssa, niin sinun kannatta mennä yksityistunneille.

• pari tanssijaa

Tanssikurssi on tapahtuma, jossa yritetään parantaa tanssitaitoa. Jos kyseessä on paritanssikurssi, niin yritetään parantaa paritanssitaitoa. Olen siis itsekäs, jos haluan oppia parini kanssa yhdessä? Olen jo aikoja sitten huomannut, että parhaiten opin oman parini kanssa. Miksi siis luopuisin tästä? Itsekäs on se, joka vaatii minua oppimaan huonommin. Jos tulee yksin PARItanssikurssille, niin pitää ymmärtää, että kaikki eivät halua vaihtaa paria. Tämän hyväksyvät kurssin opettajatkin. Vaihtakoon ne, joille se sopii.

• yks oppilas
        pari tanssijaa kirjoitti:

Tanssikurssi on tapahtuma, jossa yritetään parantaa tanssitaitoa. Jos kyseessä on paritanssikurssi, niin yritetään parantaa paritanssitaitoa. Olen siis itsekäs, jos haluan oppia parini kanssa yhdessä? Olen jo aikoja sitten huomannut, että parhaiten opin oman parini kanssa. Miksi siis luopuisin tästä? Itsekäs on se, joka vaatii minua oppimaan huonommin. Jos tulee yksin PARItanssikurssille, niin pitää ymmärtää, että kaikki eivät halua vaihtaa paria. Tämän hyväksyvät kurssin opettajatkin. Vaihtakoon ne, joille se sopii.

... "vaihtakoon ne, joille se sopii". Juuri näin. Käyn opetuksessa jossa parinvaihtoon ei ohjata eikä pakoteta. Jos oppilaat haluavat vaihtakoot pareja itsenäisesti jos siltä tuntuu.

• Tuskin kompura

Onhan tuo kyllä ymmärrettävää.
        Mutta ei millään jaksa alkaa kantamaan huolta jokaisen oppimisesta. Sitä yrittää aina saada vastinetta eli oppia mahdollisimman paljon kurssilta.
        Koita kysellä jos saisit jostain parin ihan vaan kurssille menoa varten. Jos lööydät hyvän parin huomaat pian, että oppiminen edistyy ihan toisenlaisella vauhdilla kuin parinvaihtoringissä räpeltämällä.

• realisti1234
        Tuskin kompura kirjoitti:

Onhan tuo kyllä ymmärrettävää.
        Mutta ei millään jaksa alkaa kantamaan huolta jokaisen oppimisesta. Sitä yrittää aina saada vastinetta eli oppia mahdollisimman paljon kurssilta.
        Koita kysellä jos saisit jostain parin ihan vaan kurssille menoa varten. Jos lööydät hyvän parin huomaat pian, että oppiminen edistyy ihan toisenlaisella vauhdilla kuin parinvaihtoringissä räpeltämällä.

Jos hän löytää hyvän parin, se pari huomaa, että hänen oma oppimisensa ei edisty ja vaihtaa paria.

• tangon huumaa
        realisti1234 kirjoitti:

Jos hän löytää hyvän parin, se pari huomaa, että hänen oma oppimisensa ei edisty ja vaihtaa paria.

Näin se varmaan menee.

Tanssin opettelun alkuvaiheilla olis varmaan hyvä olla vakipari. Vielä jos sen kanssa pääsis/vois viä harjoitella opettettuja kuvioita kotonakin. Tietysti sen vakiparin täytyis olla tansitaidoiltaan samaa luokkaa, muuten siinä toinen ei saa tarpeeksi irti.

Sit kun on jo peustanssi hallussa, olis varmaan parenpi tanssia mahdollisimman monen kanssa. On sit viejä tai vietävä.

Olen mies ja ainakin minulle ei aina mene uus kuvio kerralla päähän, eikä mun vaki parillekkaan. Silloin oppii parenmin parin vaihdossa joltain toiselta daamilta opetusta näistä askeleista, jos sille menee vaikka parenmin jakeluun tai on jo ennestään kuvio tullut tutuksi.
        Tanssiseura jossa olen itse käynyt, suositellaan käymään sama kurssi useamman kerran. Jolloin siä on hakurivissä yleensä jo toista kautta käyneitä ja kuviot jo ennestään hallussa.

Tästä tietysti tulee sit se ongelma että parenpi tasoset joutuu tanssiin huononpi tasosten kanssa. Joka toisen kauden.
        Mielestäni tää on vain hyvä asia.

• Kyllä paranee

Ite oon kurssilla vailla vakiparia ja sain parikseni kavaljeerin, joka ei edisty ei sitten millään. Oikeasti pääsen kokemaan tanssin huumaa ja edistymisen iloa vain niinä harvoina kertoina, kun meillä satutaan vaihtamaan paria ja olen saanut harjoitella uutte hyvän viejän viemänä. Ilman vaihtoja koko kurssi olisi mennyt hukkaan :( Ymmärrän kyllä teitä, joilla on oma samalla tasolla oleva pari, mikäs sen mukavampaa, mutta kaikilla ei ole samanlaista iloa, ja olen äärettömän kiitollinen vaihdoista. Muuta en ole vailla, ainoastaan tanssin riemua ja uuden oppimista eli kenenkään omaa paria en halua "metsästää" millään tavoin.

• 54....

Todellakin vaihtamalla ei parane ja olen myös ajatellut ettei siinä opi mitään vaan päinvastoin sekoitetaan just jotain opittua.
      Rahastaa ne osaavat mutta jääkö siitä mitään konkreettista oppia monellekaan. Odotan että löydän kavaljeerin rinnalleni ja jatkan sitten harrastusta ilman vaihtoja :).

Hyvää ja nautinnollista tanssikevättä vaan kaikille, hyvä harrastus.

• titcku

Vaihtamisessa koitetaan saamaa oppilas tanssimaa eri ihmisten kanssa että ei jumituta siihen yhteen...

• Hölmölän hommaa

Höpö höpö.
        Onko ajatus, että jos tanssii yli 20 sekuntia saman parin kanssa niin" jumiutuu " tanssimaan jotenkin toistensa tyylillä?
        Täysin hölmö ajatus. Johan tansseissaki tanssitaan kaksi n. 3,5 minuutin kappaletta
        ja siinäkään ei minkäänlaista jumiutumista ehdi tapahtumaan.
        Olen sitä mieltä, että jatkuva parin vaihtaminen on opettajien keksimä oppimista estävä keino saada oppilaat pysymään mahdollisimman pitkään kurssien asiakkaina.

• Kanna valoa tupaan
        Hölmölän hommaa kirjoitti:

Höpö höpö.
        Onko ajatus, että jos tanssii yli 20 sekuntia saman parin kanssa niin" jumiutuu " tanssimaan jotenkin toistensa tyylillä?
        Täysin hölmö ajatus. Johan tansseissaki tanssitaan kaksi n. 3,5 minuutin kappaletta
        ja siinäkään ei minkäänlaista jumiutumista ehdi tapahtumaan.
        Olen sitä mieltä, että jatkuva parin vaihtaminen on opettajien keksimä oppimista estävä keino saada oppilaat pysymään mahdollisimman pitkään kurssien asiakkaina.

Håpå håpå. Vaihto on pitempi kuin 20 sekuntia, ja tanssistyke on alle 3 minuuttia.
        Inttäkää vaihdon vastustajat vaan, jos huvittaa. Asioilla on puolensa ja suurin osa ymmärtää oikean laidan vänkäämisen takaa. Tansseissakin on tanssipariskuntia ja useiden kanssa tanssivia.

• Hölmölän hommaa
        Kanna valoa tupaan kirjoitti:

Håpå håpå. Vaihto on pitempi kuin 20 sekuntia, ja tanssistyke on alle 3 minuuttia.
        Inttäkää vaihdon vastustajat vaan, jos huvittaa. Asioilla on puolensa ja suurin osa ymmärtää oikean laidan vänkäämisen takaa. Tansseissakin on tanssipariskuntia ja useiden kanssa tanssivia.

Väität siis että jumiutuminen toisen tanssityyliin tapahtuu minuuttien tanssimisen aikana?
        Eli toisin sanoen. Jos tanssii saman partnerin kanssa yhtämittaa muutaman minuutin tapahtuu jumiutuminen tanssityyleissä?
        Jos tätä mieltä olet niin kanna ihmeessä säkillä valoa vaan omaan tupaasi,
        Väitän edelleen, että tanssityylijumi ei ole hyvä syy jatkuvaan parinvaihtoon.
        Joku muu syy on oltava tähän typerään opetustapaan.

• koko ikä lavoilla

Lavoilla olen oppinut tanssimaan ihan kenen tahansa kanssa jo sadan vuoden ajan, ennen jatkojen jatkokursseja. Sorry

• Itsearvio
        koko ikä lavoilla kirjoitti:

Lavoilla olen oppinut tanssimaan ihan kenen tahansa kanssa jo sadan vuoden ajan, ennen jatkojen jatkokursseja. Sorry

No mutta sehän on hyvä asia.

• Jalat solmussa

Tulipa itsekin lähdettyä sitä tanssitaitoa tanssikurssilta hakemaan ja tarkoituksena olisi saada jonkinlainen tanssitaito kesäksi. Tanssikokemusta ei siis ole lainkaan, eikä oikein sitä rytmitajuakaan, sillä en osaa soittaa edes nokkahuilua ja musiikkikin taisi olla koulussa vitonen.

Oulussa Tanssikoulu Jari Aaltonen markkinoi, että alkeiskurssit soveltuvat kaikille ilman ennakko-odotuksia, eikä sitä pariakaan tarvitse omasta takaa olla. Hintakin oli halpa, joten päätinpä aloittaa sieltä, kun ei sitä tanssipariakaan ole.

Maksu tapahtui etukäteen, eli piti tietää viihdytkö tai pystytkö opetuksen perässä tunnin, kaksi vai kolme. Jos maksoit kolme ja syystä tai toisesta lopetit ensimmäisen tai toisen jälkeen, niin oma moka.

Mitäkö sitten opin..

Perusaskeleita harjoiteltiin ehkä vartti ja sitten kun homman alkoi suunnilleen osaamaan ja olisi pitänyt musiikin kanssa lähteä hakemaan sitä rytmiä ja tuntumaa, niin homma sotkettiin tuolla parinvaihdolla. Naisia oli selvästi enemmän kuin miehiä ja seuraava 10-15 minuuttia meni parinvaihdoissa säheltämällä ja aina kun kaksi kömpelystä alkoi päästä rytmiin, tuli parinvaihto ja räpellys alkoi alusta. Välillä sattui osaava pari, jonka kanssa homma lähti heti hyvin käyntiin, kun sai keskittyä omiin liikkeisiin.

Puolessa välissä alettiin sitten harjoitella käännöksiä ja parinvaihto tiheni entisestään, eli lopputunnista ei oppinut sitäkään vähää ja kun sitten sanottiin, että katsotaan seuraavalle tunnille mahdollisesti jotain lisääkin, niin se riitti minulle.

Mieluummin maksaisin tuollaiselle (joita tuollakin muutama oli) suht hyvät perusteet omaavalle tanssikaverille 20e/h ja lähtisin suoraan lavalle harjoittelemaan ja etenisin sitten kun alkaa olla varmuus edellisestä. Myös tilaa näyttää lavoilla olevan enemmän ja saisi treenata oikeasti sitä tanssimista, eikä ajasta suurin osa menisi turhaan säheltämiseen tai jonossa/ruuhkassa seisomisessa.

Parinvaihto on varmasti hyvä juttu sen jälkeen kun osaa perusteet (sittenhän sitä vaihtoa voi harrastaa lavoillakin), mutta perusteiden opettelusta ei tule mitään. Parittomat voisivat valita alussa parit ja ne jotka jäisivät ilman paria, saisivat vaikka "kuivaharjoitella" ilmaiseksi ja seuraavan tunnin alussa heillä olisi sitten etuoikeus parittomiin miehiin, sillä miehistä on kieltämättä pulaa. Toisaalta Toisaalta tuo kolmisen tuntia menisi kyllä itselläni ihan vain liikkeiden ja rytmin oppimiseen, joten pärjäisin ilman pariakin, jos vain oikeasti jotain oppisi.

Eli omien kokemusteni mukaan ainakaan tuollainen nopea parinvaihto ei sovellu aloittevalle tanssijalle, vaan uusia tanssilajeja opettelevalle tanssijalle.. tai henkilölle, jolla on todella erinomainen rytmitaju ja nopea kyky omaksua uusia askelkuvioita. Parinvaihdon tarkoitus olikin mitä ilmeisemmin vain pitää maksavat yksin tulleet naisasiakkaat tyytyväisenä.

Liekkö jatkossakin syytä vain tyytyä musiikin kuunteluun, ellei sitten joku muu alueen tanssikouluista pysty tarjoamaan jotain parempaa.. parinvaihdolle siis oman kokemukseni mukaan ehdoton ei, kun oikeasti ollaan aloittelijoita.. pelkkää naisten rahastusta koko touhu.

• yks, kaks, eikun..

Vähän pidempään Aaltosella ja joitain kertoja muissakin paikoissa opetelleena sanoisin Aaltosen olevan kuitenkin sen parhaan paikan vasta-alkajille. Esim. Pirtillä yritetään heti alkeissa tehdä kaikki täydellisesti ja tämä näkyy ja kuuluu sitten tanssipareissakin, jotka kommentoivat jatkuvasti virheitäsi. Ja koska parinvaihto ei ole pakollista, niin parittomien vaihdot kestää paljon pidempään kuin Aaltosella ja aika usein tulee hieman noloja tilanteita kun juntit eivät halua vaihtaa paria. Ikään kuin se oma nainen siitä sen tanssiparin matkaan häipyisi. Aaltosella on mielestäni rennoin meininki, niin tanssijoiden kuin opettajienkin taholta ja kieltämättä heidän taskuvenuksessaan on eniten sitä silmänruokaakin ;)

Kaikissa kokeilemissani paikoissa voi maksaa ensin ekan tunnin ja tarvittaessa sitten toisen tunnin jos siltä tuntuu. Ja tuossa maksetaan ko. tuntien erotus, eli sama hinta maksat etukäteen tai tunti kerralla. Aaltosella saa tanssia useamman naisen kanssa illassa, eli ei ole iso vahinko, jos sattuu huono pari, toinen on luultavasti parempi ja vähintään yhden hyvän kanssa ehtii illassa tanssia. Samoin ei käy välttämättä paikoissa, joissa vaihtajia on kourallinen.

Edullista yksityisopetusta kyllä kaivattaisiin.

• Laatua tanssiin

Noilla nopeilla vaihdoilla saa näille "rahankeruukursseille" enemmän osallistujia kun kaikki naiset saavat edes muutaman sekunnin tanssia.
      Se oppiiko noilla kursseilla sitten mitään onkin jo toissijainen juttu...

• Laatua elämään

Menen viihtymään ja olemaan alttiina oppimiselle kursseilla. Ei haittaa jos joku saa palkkansa opetuksesta.

• tatu

Nopea parinvaihto on kieltämättä joskus kiusallista. Miesten vähäisyys kurssilla saa sen aikaan.

Älä kuitenkaan lannistu! Jos tuo oli sinun eka kurssisi, niin seurava on jo helpompi. Totut pikkuhiljaa ja asiat rupeavat jäsentymään mielessäsi. Tanssi koostuu pienistä asioista ja se siinä hauskaa juuri onkin. Voit koko ajan oppia lisää, et tule koskaan valmiiksi.

Mene seuraavalle kurssille valloittava hymy mukanasi!

• Pidemmät vaihdot

Liian nopeita ne vaihdot on monesti minunkin mielestä. En tiedä yrittääkö ohjaajat saada kaikki miehet tanssimaan vähintään kerran kaikkien naisten kanssa, vai mikä ihmeen hätä siinä on. Tuntuu ainakin siltä, että mitä enemmän porukkaa niin sitä lyhyemmät vaihtovälit. Parin vaihtaminen on sinällään hyvä asia, varsinkin jos ei ole yhtä paljon miehiä ja naisia, mutta ei tuollaisessa hätäisessä vaihtamisessa ole mitään järkeä.

• Vapaa vaihto

Kannattaa hankkia itselleen vakipari ja lopettaa parinvaihtovalitus. Paria ei ole pakko vaihtaa, jos pari ei taho!

• Helppo sanoa

Mistähän noita pareja voisi etsiä, jos ei tuttavissa ole? Ilmoitus tällä foorumilla tuskin poikii tulosta ja jos tanssikurssilla pyytää jotain tanssittajaa seuraksi toiselle kurssille, niin suomalaiset tuntien se käsitetään aivan väärin.

• Vapaa vaihto
        Helppo sanoa kirjoitti:

Mistähän noita pareja voisi etsiä, jos ei tuttavissa ole? Ilmoitus tällä foorumilla tuskin poikii tulosta ja jos tanssikurssilla pyytää jotain tanssittajaa seuraksi toiselle kurssille, niin suomalaiset tuntien se käsitetään aivan väärin.

Tanssiparin löytäminen on yhtä vaikeaa tai yhtä helppoa kuin minkä tahansa muunkin parin: kysymällä se selviää, onko toinen kiinnostunut sinusta esim tanssillisessa mielessä.

• Naulan kantaan

Tarkoitus on nimenomaan, ettei opita mitään ja että jokainen vain ehtii tanssimaan mahdollisimman monen kanssa. Tähän kun lisätään se, että joka viikko on eri tanssilaji, niin oppimisessa kestää pitkään. Kurssien halpa hinta kostautuu hyvin nopeasti.

• Ei vaihtamamalla par

Minä en ainakaan vaida,johonkin hikiseen haisevaan,mitä järkeä on vaihtaa?
      Olen tässä nähnyt noita vaihtajia,yhtään onnistunutta vaihtoa en tiedä.
      Yhdenkerran oikean löytänyt ja askelee sopii yhteen.
      Kokeilin kerran sopii sekin yhteen kuin pieksu saveen.

• eiwjfubnafipuw

"Miksi ihmeessä tanssikursseilla etenkin alkeiskursseilla vaihdetaan opettajien käskystä pareja n. 15 sekunnin välein?
      Vaihtaminen vie kolmanneksen tunnin opetusajasta ja vaikeuttaa oppimista ja keskittymistä."

Älä liiottete, ei vaihdeta niin tiuhaan. Lähtökohtaisesti tanssit tanssitaan kaikkien kanssa ja aluksi opetetaan se, että kaikki tanssivat hieman eri tavalla. Jos haluaa tanssia vaihtamatta, niin on itse tehtävä jotain asian eteen.

• Pitää paikkansa..

..pyörähdyksen harjoittelu yhden parin kanssa, sitten naiset vaihtaa paikkaa ja sama seuraavan kanssa jne.. naisia noin tuplamäärä miehiin verrattuna ja tuo on ainoa tapa, jotta kaikki naiset saa tanssai edes osan ajasta.. eihän tuossa mitään opi..

• Aakkostelija
        Pitää paikkansa.. kirjoitti:

..pyörähdyksen harjoittelu yhden parin kanssa, sitten naiset vaihtaa paikkaa ja sama seuraavan kanssa jne.. naisia noin tuplamäärä miehiin verrattuna ja tuo on ainoa tapa, jotta kaikki naiset saa tanssai edes osan ajasta.. eihän tuossa mitään opi..

Kaikkea oppimaansa ei heti huomaa.

• Suvaitsevaisuutta

Täytyyhän niillä kursseilla parinvaihto olla, että kenenkään ei tarvitse koko aikaa kuivaharjoitella, jos sattuu olemaan epätasaisesti viejiä ja vietäviä paikalla. Tarkoitus on kuitenkin saada tanssitaito kaikille halukkaille.

Ei sitä opetustahtiakaan voi pelkästään sinut oppimisnopeuteesi optimoida, kun samalla kurssilla on sinua hitaammin tai nopeammin oppivia. Minä esimerkiksi olen niin pro, että uusia kuvioita saisi tulla nopeamminkin, mutta en valita, sillä ymmärrän, ettei kaikki opi yhtä nopeasti. Ja paremminhan ne kuviot jää muistiin kun niitä jauhaa monta kertaa. Ei sitten lavalla ole aluksi ihan jäissä, kun ei muista kuvioita.

Minusta paras tapa oppia on se, että muutaman kuvion opittuaan lähtee lavoille kokeilemaan ja kehittymään, niin ei sitten tartte ylimääräisiä kertoja maksella sille tanssiseuralle tai millelieneekään tanssikoululle.
      Hirveän itsekästä porukkaa täällä.

• NGlas

Tehokas parinvaihto auttaa oppimaan parinkanssa tanssimisen. Parista riippumatta.
      Kun jo alkeista lähtien tottuu siihen, että joutuu mukautumaan ja uudelleen miettimään asentoa sekä vientiä/seuraamista kun pari vaihtuu niin myös oppii tanssimaan paremmin. Jos opettelee vain tanssimaan yhden ihmisen kanssa niin osaa seurata vain sitä yhtä.
      Tämä ilmenee etenkin pituuserojen kanssa aika voimakkaasti.

Jos taas avotansseissa harjoitellaan kuvioita, niin pitäisi pystyä seuraamaan/viemään nämä kuviot aika pitkälti parista riippumatta.
      Jos viejänä ei saa kuin pari daamia menemään sinne minne pitää, niin kannattaa kyllä analysoida omaa vientitaitoaan.

Jos taas seuraajana ei pysty seuraamaan kuin muutamaa viejää niin sama neuvo myös heille.
      Ja turha sitten seuraajana valittaa että mies ei osaa. Menee sinne minne mies vie (eikä minne hänen pitäisi viedä) niin silloin oma taito paranee ja viejälläkin on mahdollisuus oppia "työnsä" oikein.

Ja jos ei sitli halua vaihtaa niin älkää vaihtako, mutta turha valittaa että se ei kannata jos siihen ei itse kykene.

• PeräkammarinEinari

Ujona miehenä meni pari vuotta, että kehtasin lähteä tanssikurssille ja jos olisi pitänyt vielä se parikin itselle etsiä, niin liekkö olisin päässyt koskaan tanssikurssille. Vaikka alkuun meinasikin mennä pasmat sekaisin kun tuli tanssitettavaksi mukavampi nainen, niin loppujen lopuksi olen nähnyt vain eduksi sen, että olen saanut tanssittaa illan aikana kymmeniä naisia. Jos olisin opetellut tanssitaidon vaikka videolta, niin enpä olisi uskaltanut suurinta osaa noista naisista lavoilla tanssimaan hakea ja liekkö olisin päässyt silloin tanssimaan lainkaan. Uskon tanssitaitoa opettelevien naisten olevan myös hieman ymmärtäväisempiä kuin mahdollinen pro-tanssija, jota saattaisi lavoilla vahingossa hakea tanssimaan. Ja mitä hintaan tulee, niin meilläpäin tanssipaikan sisäänpääsy maksaa saman verran kun 3-4h tanssikurssilla ja kurssilla saan sentään tanssia 90% ajasta (tauoilla voisi tanssia, mutta ei riitä rohkeus pyytää ketään), kun taas tanssipaikalla saattaisi tanssit jäädä siihen pariin kipaleeseen ja pahimmillaan saisin vielä ilkeät kommentit päälle.

• Einari go go

Paina päälle Einari.

• Hajunpoistaja mukana

Vieraan ihmisen hiki ja haju minua kauhistuttaa,en halua missään
      vaihtaa.

• Oma hiki ihanaa

Oletko se sama neiti, joka ei osaa lyödä välimerkkiä pilkun jälkeen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4314
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      100
      3750
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3439
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3030
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2528
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2449
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2222
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1866
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1645
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      33
      1622
    Aihe