Pääsiäinen on typerä juhla varsinkin yksinäisille ihmisille. Hiukan kummalliselta tuntuu nyös se, että "juhlitaan" Jumalan pojan kuolemaa ristinpuulla.
Voisin pitkään kirjoittaa tästäkin, mutta lienee parempi antaa tilaisuus niille, jotka osaavat kuvailla pääsiäisen juhlaa sillä ainoalla oikealla tavalla.
Pääsiainen ja me
26
119
Vastaukset
- *
Missä asiassa on ainoa oikea tapa? Minulle ei missään.
Kukin viettäköön tai olkoon viettämättä tapapyhiä.
Itselleni pääsiäinen on kevätpäivän säteilevä hiljentyminen.
Voin vaikkapa odotella tämän kesän asukkeja Hailuodon pesälle.
http://kotinetti.suomi.net/saaksi/index.phpMunat ja mämmihän minullekin ovat tärkeimpiä ja tietysti keväinen aurinko.
En kuitenkaan saa mielestäni niitä asioita, jotka liittyvät uskoon, Raamatun totuuteenja absoluuttiseen totuuteen.
Raamatun mukaanhan aurinko kiersi maata koska se oli Jumalan luoma ja sen pohjalta pyhin. Galileo Galilei osoitti tiedon vääräksi ja tuomittiin kirkonkiroukseen.
Saako siihenkään uskoa, että maailmoja olisi monta niin kuin hiljattaisissa tutkimuksissa on osoitettu.
Raamatussa on monta kohtaa, jotka kaltaistani syntistä ihmetyttää:
"Minä olen tie, totuus ja elämä", näin olen lukenut ja kuullut. Raamatun mukainen totuus on ihmisille paljastunut vääräksi. Pitäisikö tässä noudattaa ohjetta; "älä epäile, usko ainoastaan!- *
Ruuneperi kirjoitti:
Munat ja mämmihän minullekin ovat tärkeimpiä ja tietysti keväinen aurinko.
En kuitenkaan saa mielestäni niitä asioita, jotka liittyvät uskoon, Raamatun totuuteenja absoluuttiseen totuuteen.
Raamatun mukaanhan aurinko kiersi maata koska se oli Jumalan luoma ja sen pohjalta pyhin. Galileo Galilei osoitti tiedon vääräksi ja tuomittiin kirkonkiroukseen.
Saako siihenkään uskoa, että maailmoja olisi monta niin kuin hiljattaisissa tutkimuksissa on osoitettu.
Raamatussa on monta kohtaa, jotka kaltaistani syntistä ihmetyttää:
"Minä olen tie, totuus ja elämä", näin olen lukenut ja kuullut. Raamatun mukainen totuus on ihmisille paljastunut vääräksi. Pitäisikö tässä noudattaa ohjetta; "älä epäile, usko ainoastaan!Uusi tieto avaa tuhat uutta kysymystä.
Ei ole mämmi meille tärkeää. Tapaherkkua, kun on aina ennenkin.....
Minulle Raamattu on vertauskuva, jospa tuleva näyttää, onko se jotain muutakin.
Itselleni uskonto on asia, jonka tiedän monille olevan lohtu ja elämän tärkein asia.
Kukin tulee autuaaksi omalla uskollaan, tai uskomattomuudellaan.
Itse toivoisin osaavani olla epäilemättä, mutta kun en osaa.
Olisi helppo vain olla.
Kyläilyjä aina juhlapyhinä, ja yhtenä tämäkin konsertti.
Sukua ja suvun sukua oli koko penkkirivi paikalla Matteuspassiota kuuntelemassa konsertissa, jonne minulle oli varattu lippu ja autoon paikka mennen tullen.
Bachin musiikki on kaunista, suuri lopun upea nousu sen kruunasi, 3,5 tunnin esityksen, aplodit ja kukat esiintyville taiteilijoille.
Iloista jatkoa pääsiäisen ajallemme!
.- Katleija
Emerituspuutarhurimme Arno Kasvin naururyppyinen naama Turun Sanomissa antoi idean käväistä Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa. Siellä on kukkaloisto parhaimmillaan, tuntee vierailleensa niin trooppiisessa, välimeren, Amazonin ja aavikon ilmanalassa. Tuoksutkin vaihtelee sen mukaan kasvihuoneesta toiseen siirryttäessä.
Miten niin typerä juhla R, muuttaako se jotenkin päivääsi. Kaupatkin on tänään auki ja aurinko paistaa. Vietetään pääsiäistä tavallamme jokainen.Pääsiäinen on yhtä typerä kuin kaikki suuret juhlapyhät. Luoja toki antaa aurinkonsa paistaa minullekin, siitä kiitos.
- vaari vaan
Ruuneperi kirjoitti:
Pääsiäinen on yhtä typerä kuin kaikki suuret juhlapyhät. Luoja toki antaa aurinkonsa paistaa minullekin, siitä kiitos.
Ruuneperillä näyttää aina kaikki olevan pielessä ja typerää. Sinulla taitaa mennyt elämä olla synkkää ja ankeaa. Toivottavasti näet tulevaisuudessa edes jonkun päivän ja pyhän vielä iloisena asiana, edes sen takia, kun moni meistä niistä pyhien hetkistä nauttii täysin siemauksin. Tai mene seuraavana pyhänä vierailulle vanhaikotiin jonkun yksinäisen vanhuksen luokse. Ehkä saat siitä jotakin elämän iloa itsellesi. Älä kuitenkaan mene sinne valittamaan tylsyyttäsi.
- Makriina ek
Pitkäperjantai on minulle lapsesta lähtien ollut kauhea. Lapsena olin pahoinvoipa koko päivän. Lapsille kerrottiin kärsimyshistoria juurta jaksaen pyhäkoulussa ja koulun uskontotunneilla.
Omille lapsilleni en aikanaan siirtänyt tätä sanallakaan. En tiedä, mitä koulussa puhuttiin, mutta pyhäkoulua he eivät käyneet.
Aina ihmettelen, miksi kaikissa uskonnoissa on niin paljon väkivaltaa.- Elämän nautiskelija
Älä missään tapauksessa anna lasten lasten katsella televisiota. Raamatussa ei ole läheskään yhtä paljon väkivaltaa, kun nykypäivän todellisuudessa puhumattakaan TV-ohjelmista.
Itse en olen ymmärtänyt pitkäperjantain historian ja pääsiäisen ylösnousemisen meille ihmisille lohdutuksen sanomana.
- 1818
Tällaista meille on syötetty pyhäkoulussa ja koulussa silloin, kun itse emme vielä osanneet muuta kuin ottaa vastaan,
kun kriittisyyttä ei vielä ollut ollenkaan.
Ei siellä turhaan puhuta, että on tultava lapsen kaltaiseksi, ja uskottava kaikki se verinen puppu mitä syötetään!
Vuosisatojen ajan!
1.
Oi rakkain Jeesukseni,
piinattu, verinen,
jo särkyy sydämeni,
kun tuskaas muistelen.
Sua taivaan kunnialla
ylhäällä palveltiin,
nyt orjantappuralla
pää pyhä kruunattiin.
2.
Ah kuinka, Herra taivaan,
säikähtyy sieluni,
kun kärsimääsi vaivaan
on syynä syntini.
Kuoleman, synnin orja
vain vihan ansaitsin.
Ristisi tähden kurja
sain armon kuitenkin.
3.
Vie minut, Paimen hyvä,
taas omaan laumaasi.
Suo, armolähde syvä,
kuin ennen lahjasi.
Suloista taivaan mannaa
soi Henkes sanastas.
Vieläkin voimaa anna,
oi Herra laupias.
4.
Nyt kiitos haavoistasi,
syntisten ystävä!
On ristinkuolemasi
minulle elämä.
Suo voimaa loppuun asti
sinua seuraamaan,
sinussa luottavasti
myös kerran kuolemaan.
5.
Kun joutuu viime retki,
oi Jeesus, vahvista.
Tuo kova lähdön hetki
armollas huojenna.
Ja sieluni kun aivan
jo nääntyy tuskassa,
kirvoita alta vaivan
vaivasi voimalla.
6.
Suo ristinuhrin loistaa
lohtuna pelkooni.
Se ahdistuksen poistaa,
tuo rauhan sieluuni.
Vain katson kasvojasi,
jään, Jeesus, turviisi.
Näin sinun kuolemasi
on minun voittoni.
Paul Gerhardt Arnulf Louvainilaisen tekstin (1200-l.) pohjalta 1656. Suom. Julius Krohn 1880. Virsikirjaan 1886. - jakolasku
Aurinkoisia päiviä, ulkoilua koirien keralla, ei uskontoon liittyvää, mämmiä siinä se meidän pääsiäinen on.
Kyllä sen hyvin voi ymmärtää perheettömän, yksinäisen ihmisen ahdistuksen näinä juhlapyhinä!
Juhlapyhät kun on niin perhekeskeisiä, muistoja lasten riemusta rairuohon kasvaessa, ja pikkutipujen ihastelemista, puhumattakaan Pääsiäispupun tuomista suklaamunista:D
Ne kaikki nivoutuvat Pääsiäisenä yhteen, ja tekevät perhetapaamiset
mielekkäiksi.
Tuo Matteuspassio, josta Satu kertoi, on myös vaikuttava ja kohottava kokemus.
Itse uskonnollisuus ei näyttele kovin suurta osaa Pääsiäisen vietossamme enää, lapsena sen koki ahdistavana. Nyt on kevään ilo, ja hyvä ruoka tavatessamme päällimmäisenä.
Et sinä Ruuneperi yksin ole epäilyksissäsi, tuo kuuluu ihmisten elämään, kirjaimellisesti on vaikea ottaa kaikkea todesta. Parempi kun niitä ei mietikään, vaan elää omatuntonsa mukaan rauhassa !
Sama ihmisen osa on meillä kaikilla, näissä uskon asioissa, ja eilisen filmin mukaan Jeesus sanoi Pietarille, *älä soimaa itseäsi, vaikka kiellät minut* Hän ymmärsi ja vapautti syyllisyyden tunnosta!
Iloitaan kevään ja kesän tulosta, ja nautitaan niin munista kuin mämmistäkin ja toisistamme!- näin uskon
Ylösnousemusta kristikansa juhlii, mutta ennen sitä oli kuoltava.
Yksin olemme kerran viimeisellä tuomiolla joka ikinen, vaikka olisi miten suuri perhe ja suku täällä.
Toivon mukaan kohtaamme taivaassa kerran kaikki raakkaamme. - *Kukkahame*
Miksi syyttää pyhiä?
Onko missään ohjeistettu yksityisen ihmisen pakollista pääsiäistä, jokainen tietääkseni saa viettää vaikka joulun pääsiäisenä ja päin vastoin.
Mitä sitä suremaan, lumisateet voi vielä tulla tänne suunnalle, mutta jo huomisesta alkean on mitä parhaimmat ulkoilusäät.
Tuollainen Kristuksen piina on laskettu tarkkaan paastosta ja almanakasta, kai siihen kuu ja kevätpäivän tasauskin liittyy.
Minulla on ihan mukava pääsiäinen, vaikka en tänä pääsiäisenä menekään yökirkkoon, ehkä sitten ensi pääsiäisenä.
Uskomukset, uskonnot ja uskottomuus, jotenkin kaikki kulkee käsikädessä miettii sitä miltä hyvänsä kantilta, taidan olla kaikkia noita.
Ei silti ole mitään syytä pilkata pakanoita, eläköön omissa uskomuksissaan kun vain antaa uskovienkin elää ilman että heistä löytää jotain sanomista.
On se kuitenkin niin, että uskottomatkaan eivät ole erehtymättömiä, eivätkä mitenkään arvokkaampia pilkkaamaan ja arvostelemaan kirkkokansaa.
UGH olen puhunut! Kevätpäiväntasausta seuraavan täysikuun jälkeinen ensimmäinen sunnuntai on pääsiäinen. Näin se menee. Vanhoja almanakkaan laitettuja päätöksiä.
Ulkona ei ollutkaan niin miellyttävä sää kuin ikkunasta käsin voisi kuvitella. Pyöräilylenkkini jäi aiottua lyhyemmäksi.
Mikä autuus palata sisään.
Huomenna kyläilypäivä taas.
Lämpenevää kevättä toivottelee Satu*.- Satu*
Joku on taas mennyt vanhan ketjun nostamaan. Katselin sitä, ja omankin kirjoitukseni luin. Sen lopussa sanoin:
Edelleen vain uskon Luojaan ja olen kiitollinen omista juuristani.
Siellä opetettiin: "Jokainen on oman onnensa seppä!"
ja "Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa!" sekä
"Ahkeruus kovankin onnen voittaa!" ja
"Jolla on paikka paikan päällä, sillä on euro euron päällä!"
ja "Autuaampaa on antaa kuin ottaa!"
Näillä mennään!
- L - L
Typerä se on kaksinaisellekin.
Tosin nykyään ei enää niin pahasti kalmalle haiseva kuin aikaisemmin.
Nuoruudessani ainoa pelastus oli paperitehtaan pyhäremontit.
Olemme olleet useamman pääsiäisen Espanjassa.
Tunnelma on aivan toinen.
Piinaviikon tapahtumat kulkueina
Karkkia kaikille kannattaa seurata vaaleapäisenä lapsena.
Iloista rällinkiä. Kyllä aina työssäollessani odotin pyhiä , sen sanoma sai jäädä jotensakkin hämäränpeittoon--- .mumat ja mämmi on se mitä pääsiäisestä" tiedän" ja kiva se on ottaa kevät vastaan.
On niitä kaikenlaisia munajuhlia ,yhdessäkin maassa kaupunkien vesipatsaat koristellaan maalatuilla munilla, oli siinä hommaa ,ikäihmiset koristelemassa patsaita ja vesijohtoja.
Kyllä ihminen on erikoinen "eläin".
Voihan se olla mukavaakin kanssakäymistä ,ainakin ei tarvitse olla yksin.- *
ullamirjami kirjoitti:
"Tähdelle" kiitos siittä linkistä Sääksenpesä.
Tähdellistä hyvää mieltä saa aikaan kiitos.
Kiitos Sinulle siitä! :))
Mukavaa on lukea palstalla myönteisyyttä,
se antaa, ja saa hyvää mieltä.
Innokkaana olen jo monta kesää katsellut
sääksien elämää pesällä.
Luonto on kovaa, sekin on pesällä nähty.
Uusi seikkailu voi taas odottaa.
- Sisältä on
lähdettävä pois ulos luontoon, siellä elämä menee oikeille tolilleen.
- HE
Onneksi sinä yksinäinen sait nyt mukavaa luettavaa,kyyl kohtoli ymmärrän..
Muutama vuosi oli minunkin elämässä tyhjää. Nyt kaikki on toisin tänäänkin lpseni
perheineen tuevat visiitille.Mies jo tuolla keittiössä salaattia tekeekin..
Mutta keksi ruune iloksesi ulkoilua ja lukemista. HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ. - joutavoinen
Mikä se sellainen pää siainen on? Pitääkö sitä vielä kärsiä, meidänkö kaikkien, vai onko siihen laitettava siainen näyttelemään sitä kärsimystä. Kummallista on etten halua mennä niitä näytelmiä katsomaan, vaikka voi olla että katsantokanta muutuiskin kokemuksen myötä.
- joutavioinen
Anteeksi Ruune pilkkasin kirjoitusvirhettäsi.
- II pääsiäispäivä ja
aurinkoiseksi näyttää maailma taas helahtavan. Kyllä ulos luontoon vain tänään mennään, niin hauskoja kuin ovat vierailut olleetkin. Iloa ihmiset tähän kevään päivään!
- KEv
On ajattelematonta väittää pääsiäisestä noin. Kristillistä pääsiäistä on vietetty jo kaksi tuhatta vuotta, miljoonat uskovat ovat juhlineet Jeesuksen voittoa paholaisesta vuosisatojen aikana. Jeesus on miljoonille ihmisille tänäänkin lohduttaja. Kaikille meille.
Myös yksinäisille. Kannattaa lukea Joh. 3:16. Hyvää ja siunattua ja armollista pääsiäistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1664797Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1043964Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363569- 513370
- 553321
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest342751Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232266
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami201908Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361778