Kyläilijän asema kotietsinnässä?

Kysyn vaan...

Jos poliisi tekee kotietsinnän asuntoon, jossa minä olen kylässä käymässä, saako poliisi tutkia myös minun matkatavarani ja -laukkuni?

22

401

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16

Tietysti.
      Täytyyhän poliisin varmistua siitä, ettet ole viemässä asunnosta 5 kg:n huumausainenyssäkkää mihinkään.

• Selitystä?

Mihin pykälään tämä perustuu? Eihän poliisi MINULLE tee etsintää vaan henkilölle, jonka luona olen? Millä oikeudella minun, kyläilijän, tavaroihin saa mennä kajoamaan?

• Panssarinyrkki
        Selitystä? kirjoitti:

Mihin pykälään tämä perustuu? Eihän poliisi MINULLE tee etsintää vaan henkilölle, jonka luona olen? Millä oikeudella minun, kyläilijän, tavaroihin saa mennä kajoamaan?

Poliisi saa käyttää laittomasti hankkimiaan todisteita, joten se hankkii niitä laittomasti.

• ....
        Selitystä? kirjoitti:

Pakkokeinolaki 5.luku 1§
        Jos on syytä epäillä, että on tehty rikos, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta, tai jos selvitettävänä ovat yhteisösakon tuomitsemiseen liittyvät seikat, saadaan rakennuksessa, huoneessa taikka suljetussa säilytyspaikassa tai suljetussa kulkuneuvossa, joka on sen hallinnassa, jota on syytä epäillä rikoksesta, toimittaa kotietsintä takavarikoitavan tai väliaikaiseen hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pantavan esineen tai omaisuuden löytämiseksi taikka muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä.

Paikassa, joka ei ole sen hallinnassa, jota on syytä epäillä rikoksesta, saadaan kotietsintä toimittaa vain, kun rikos on tehty siellä tai epäilty on siellä otettu kiinni taikka muuten voidaan erittäin pätevin perustein olettaa, että etsinnällä löydetään takavarikoitava tai väliaikaiseen hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pantava esine tai omaisuus taikka muutoin saadaan selvitystä rikoksesta.

Paikassa, johon yleisöllä on pääsy tai jossa rikoksentekijöillä on tapana oleskella taikka sellaista omaisuutta, jota etsitään, on tapana ostaa tai ottaa pantiksi, saadaan kotietsintä 1 momentissa säädetyssä tarkoituksessa toimittaa riippumatta rikoksesta säädetystä rangaistuksesta.

Eli suomeksi, jos säilytät omia kamojasi (matkalaukkuja ym) paikassa johon suoritetaan kotietsintä niin nekin tarkastetaan muitta mutkitta

• barbie4
        Selitystä? kirjoitti:

Tuonnempana on vastaus pykälän muodossa mutta eihän se teille valivaleille riitä vaan kitinä jatkuu.
        Aivan sama. Poliisia et saa millään valituksella nalkkiin noin yksinkertaisesta asiasta kuin kotietsinnän suorittaminen. Kunhan kitisette. Jo seuraavassa kirjoituksessa mölinä jatkuu.

• Tottakai saa

Tottakai saa ja saa myös pidättää koko sakin vaikka et olisi kuin käymässä muuten vaan etkä edes tietäisi kaverisi rikollisista toimista.Hyvällä tuurilla saat vakuutettua ettet ole todellakaan rikoskumppani:=)
      Kuten jo eräs sanoi eihän ketään voi päästää huumekassin kanssa ulos.Saahan poliisit kadullakin ratsata kaikki reput ihan riittää jos epäilee alkoholia nuoren kassissa.

• *Trööt*

Vaikka istuisit samalla nuotiolla huumeheppujen kanssa ja ne haetaan siitä maijan kyytiin, on poliisi oikeutettu ottamaan myös sinut matkaan ja tarkistamaan taustasi, tosin yleensä kyllä tekevät sen jo ennen kuljettamista.
      Ja aivan varmasti oikeus tutkia myös vieraitten käsilaukut ym. Vai olisko siinä jotain järkeä, että olisi kiellettyä - silloinhan kannattaisi kaikki huumeet ym laittomuudet tunkea äkkiä vieraitten käsilaukkuihin.

Kauheeta porua tällaisista asioista jaksetaan pitää. Jos kerran ei ole mitään laitonta tehnyt, niin mitäpä sitten, vaikkapa käsilaukkuusi katsottaisi.... Syylliset vinkuu ja selittää.

• Näin oikeusvaltiossa

mun asia on varsin viaton näihin muihin verrattuna, mutta haluan vaan kertoa polkiisin mielivallasta, ja väkivaltaisuudesta, tilanteessa, jossa jouduin täydellisen ahdistuksen valtaan kotonani(mielenterveyspotilas olen) ja mies soitti poliisit. Kaksi nuorempaa konsytaapelia saapui ja minun mielipidettä ei kuunneltu ollenkaan; kas kun miehellä oli puku päällä töistä tultuaan ja itse olin pihavaatteissa. Minut raahattiin poliisiautoon ja siitä putkaan. Konstaapelit olivat kuuroja sille, että tarvitsen psykiatrista hoitoa. Onneksi Kilon poliisiasemalla sattui päivystämään "tervejärkinen" vartija, joka pari tuntia putkassa vietettyäni ja huudettuani kutsui ambulanssin ja pääsin Jorviin. Siellä todettiin, että paikkani on psyk.osastolla.
      Muistona tästä käsivarret mustelmilla, olkapää sijoiltaan - näiden virkaintoisten konstujen takia.Olen 160cm/50 kg nainen, joten tuskin edustin fyysistä uhkaa heille, mutta nuorilla miehillä oli tarve päteä!
      Tänään, kotiuduttani Jorvista, olen yrittänyt tehdä valitusta poliisinn käytöksestä, mutta eipä vaan "löydy" Espoon poliisista sellaista tahoa, joka ottaisi vastaan valituksia...

• ->

Oikeampi osoite ko valitukselle on Eduskunnan oikeusasiamiehen toimisto

• hohhoijaa
        -> kirjoitti:

Oikeampi osoite ko valitukselle on Eduskunnan oikeusasiamiehen toimisto

kiitos vinkistä, yritetty on. Mutta eipä siellä vastannut avustaja juuri osannut/ollut halukas auttamaan. Antoi liudan lomakelinkkejä, joiden kautta voi valittaa. Näin Suomen oikeusvaltiossa...

• viaton

no just ei mkiinnosta ketään täällä jyllää ammattirikolliset! oliskohan olemassa joku palsta ihan meille taviksille poliisin pahoinpitelemille

• 5799

Eiköhän tällä suurin osa kirjoittelijoista ole aika viattomia ? Itseäni ei ole koskaan edes syytetty oikeudessa. Toki poliidsinpalvojan ovat rosvoja !

• viaton
        5799 kirjoitti:

Eiköhän tällä suurin osa kirjoittelijoista ole aika viattomia ? Itseäni ei ole koskaan edes syytetty oikeudessa. Toki poliidsinpalvojan ovat rosvoja !

Miksi sitten käyt/kirjoitat tällä palstalla, jos olet niin viaton kunnon kansalainen. Tämän palstan tarkoitus lienee herättää keskustelua väärinkäytöksistä.

• 654789
        viaton kirjoitti:

Miksi sitten käyt/kirjoitat tällä palstalla, jos olet niin viaton kunnon kansalainen. Tämän palstan tarkoitus lienee herättää keskustelua väärinkäytöksistä.

Siksi, että olen joutunut poliisin mielivallan uhriksi ja nähnyt muitakin samassa tilanteessa. Poliisi epäili minua paskapuheiden perusteella parista vakavahkosta rikoksesta. Poliisi valehteli esitutkintapöytäkirjaan ja satuili muutenkin. Lisäksi tutkinta asianomistajarikoksesta aloitettiin ilman, että kukaan olisi tehnyt rikosilmoitusta. Poliisin tutkinta oli täysin epätasapuolista ja ainoana tavoitteena oli saada minulle tuomio. Onneksi syyttäjä oli ihan oikeasti opiskellut lakia ja teki nopean syyttämättäjättämispäätöksen.

Toinen syy on se, että poliisinpalvojille on kiva keljuilla.

Toki haluan myös tuoda julki poliisien todellisen kuvan. Poliisit eivät todellakaan ole pyhimyksiä, eivätkä lakia tuntevia. Poliisit ovat vain kyykyttämisestä nauttivia pikkunilkkejä !

• Totuus tässä...
        654789 kirjoitti:

Siksi, että olen joutunut poliisin mielivallan uhriksi ja nähnyt muitakin samassa tilanteessa. Poliisi epäili minua paskapuheiden perusteella parista vakavahkosta rikoksesta. Poliisi valehteli esitutkintapöytäkirjaan ja satuili muutenkin. Lisäksi tutkinta asianomistajarikoksesta aloitettiin ilman, että kukaan olisi tehnyt rikosilmoitusta. Poliisin tutkinta oli täysin epätasapuolista ja ainoana tavoitteena oli saada minulle tuomio. Onneksi syyttäjä oli ihan oikeasti opiskellut lakia ja teki nopean syyttämättäjättämispäätöksen.

Toinen syy on se, että poliisinpalvojille on kiva keljuilla.

Toki haluan myös tuoda julki poliisien todellisen kuvan. Poliisit eivät todellakaan ole pyhimyksiä, eivätkä lakia tuntevia. Poliisit ovat vain kyykyttämisestä nauttivia pikkunilkkejä !

Oletko kuvitellut, että yksikään teistä rikollisista paskoista ilmoittautuu vapaaehtoisesti poliisille tehtyään rikoksen? Etkö oikeasti tajua, että poliisi tutkii kaikki ilmoitetut rikokset, jolloin sunkinlainen roskasakki vapautuu epäilyistä kuten keksimässäsi tapauksessa kun poliisi teki tutkinnan ja syyttäjä päätti jättää syyttämättä??? Etkö oikeasti ymmärrä miten tuo systeemi toimii??? Teille yhteiskunnan surkeimmalle luuserisakalle on kiva keljuilla, kun ette tiedä edes perusasioita:)

Eivät tietenkään poliisitkaan ole pyhimyksiä, mutta sen takaan etteivät varmasti tee mitään mitä eivät pykälien mukaan pysty perustelemaan!!! Voi sen kertoa ihan kokemuksesta.

Te luuserit vain olette katkeria kun ette osaa tehdä edes pikkurikoksia jäämättä kiinni ja sitten valitetaan poliisin toiminnasta, vaikka just se poliisi on teidätkin pelastanut linnatuomiolta tutkimalla jutun. Niin...ethän sä sitä ymmärrä.

• 654789
        Totuus tässä... kirjoitti:

Oletko kuvitellut, että yksikään teistä rikollisista paskoista ilmoittautuu vapaaehtoisesti poliisille tehtyään rikoksen? Etkö oikeasti tajua, että poliisi tutkii kaikki ilmoitetut rikokset, jolloin sunkinlainen roskasakki vapautuu epäilyistä kuten keksimässäsi tapauksessa kun poliisi teki tutkinnan ja syyttäjä päätti jättää syyttämättä??? Etkö oikeasti ymmärrä miten tuo systeemi toimii??? Teille yhteiskunnan surkeimmalle luuserisakalle on kiva keljuilla, kun ette tiedä edes perusasioita:)

Eivät tietenkään poliisitkaan ole pyhimyksiä, mutta sen takaan etteivät varmasti tee mitään mitä eivät pykälien mukaan pysty perustelemaan!!! Voi sen kertoa ihan kokemuksesta.

Te luuserit vain olette katkeria kun ette osaa tehdä edes pikkurikoksia jäämättä kiinni ja sitten valitetaan poliisin toiminnasta, vaikka just se poliisi on teidätkin pelastanut linnatuomiolta tutkimalla jutun. Niin...ethän sä sitä ymmärrä.

Niinpä, sinulla taitaa olla tosi hieno kristallipallo, kun tiedät "totuuden" tästä ja kaikesta muustakin. Tosin veikkaisin kuitenkin, että olet vain asennevammaisen besserwisser. Jos joku sinun juttusi uskoo, niin lienee samaa tasoa kanssasi muutenkin. Eli ei mitään merkitystä !

"Eivät tietenkään poliisitkaan ole pyhimyksiä, mutta sen takaan etteivät varmasti tee mitään mitä eivät pykälien mukaan pysty perustelemaan!!! Voi sen kertoa ihan kokemuksesta."

Tämä väite kertoo kaiken sinusta, asennevammastasi ja suurista luuloistasi.

Mutta, miksi sitten oikeusasiamies joutuu vähän väliä huomauttelemaan poliiseita lainvastaisesta toiminnasta ? Et kai ihan oikeasti usko, että poliisi olisi aina oikeassa ? No, poliisinpalvojahan uskoo poliisin kaikkivaltiuteen ja kaikkitietävyyteen, koska palvoo poliisia jumalanaan !

• Villelle:Sindevm-82

Ai, Villellä... No, missä ne siinä tarkalleen ottaen asui.
      No, sellaisessa Sinisessä talossa siinä asuinalueella.
      Eikun, siinä valkoisessa siinä asuinalueella.
      Eikun, mistä helkkarista minä voisin sen tietää?
      -Ei mutta kuka sä sitten olet.
      -Ai, tulenko mä täältä kodista oikein mukaan. Nämä ovat oikein mukavia sellaisia koti-taloja, nk. omakotitaloja, joissa asuu oma perhe.
      - "Miksi sinä et ole tänään perhe-myönteisellä tuulella?"
      Sattui pikku-kämmy hampaiden poisto fokusaatiosta, ja ampiais-pesästä, sekä MBDA:sta, se osoittaakin frustraatiota se ampiaispesä. Ihan normaalia frustraatio sana-luentaa.
      Saanko mä tämän MBDA, ampiaispesä ja hampaiden poisto fokusaatio-sarjan?
      -Saat..... Älä sano sitä perhe-paperia, kun sulla ei ole sitä. Älä sano sitä perhe-sanaa, kun mulla ei ole varsinaisesti sitä perhettä. Mulla on vain lähinnä tätä yritys-toimintaa ympäristöstä. Yritys-toiminta on organisaatio-perusteista.
      - "Se ottaa huoltajuuden katsos tässä välissä", puhuu itse mulla.

Ei ole tosiaan valmis vielä...
      Eikun se tarkoittaa koko lääketiedettä.
      -Mää vain kokeilen sun terapeuttina, miltä ne susta tuntuu, jälkikäteen.
      Oon kieltänyt koko ajan.....
      No, millaista Pasilla on kotona?
      No, jotenkin sairasta, painostavaa ja luopuvaa.
      Muistan mää miten tätä luetaan...
      - Ei, eivätkä useinkaan halua ottaa sukupuolellisia irtiottoja.... Vaan elävät ihan säännöllisesti ja rauhassa.
      Mikä sukupuolellinen irtiotto?
      - Ehkä maaseudun rauha, jos sä olet jostain väline-turvallisuudesta joutunut olemaan jo pitkän aikaa, esim. koko elämäsi, kts. hallusinaatiot ja helluntailaiset, asumaan kadulla.
      Joo, perusturvallisuus-riski, lähtee näkö, ilmapuntari, muovimatto, käytävä.

Poliisi-palsta: "Vauvalta lähtenyt näkö kotona."
      Jouko ja Riitta, joka on psykologi yrittävät huolehtia väestönperusturvallisuudesta.
      Mun perusturvallisuudesta huolehtii sen sijaan Ville.... He ovat myös ihmisiä, ja helluntalaisia, siis rauhaa rakastavia ihmisiä. Heillä voi olla esim. erilaisista lautakunnasta sellaisia tehtäviä, joissa huolehditaan lapsen perusturvallisuudesta, eli kasvusta ja kehityksestä hänen ympäristössään, että se on turvallista, turvattua ja rauhallista, hänellä itsellään.
      -On heillä sellaista diakoniaa....
      - Ei heillä saa olla sellaista diakoniaa......

Esim. ikä,näkö, koko ja sisin-hallusinogeeni on näkö-riski.
      Ainakin näin julkisesti mainittuna.
      - Olen minä tällainn, koska Ville on albiino, ja olen tottunut aivan sadistiseen väkivaltaan. Olen tottunut hänen fyysiseen väkivaltaansa, tällaiseen florismin muotoon, kuin mielikuvitus.
      Olen aivan varma, että hänen äitinsä on minun äitini kaima. Että äidilleni olisi annettu sama nimi, sadistisesti osoittaen, kuin hänen äidilleen.
      'äidilleni ja äidilleni.....

Tää on mun suurin huvitus tällä hetkellä, esim. vankilassa. Mikä ajatus tulee Niklakselta seuraavaksi? Esim. samannimisyydestä.
      Hänen äitinsä on mielikuvitus-mummoni ja hän on ihan läheinen, ihanan läheinen, persoonallisuus-ajatukseni, jos Ville ei ole itse.
      - > Otan usein itse yhteyttä Villeen, mihin kehon toimintoon olen saanut hänet mukaan.
      Ei, ei ole tällaista maailmaa, esim. kirkkoon, heidän henkilökunnalleen tai perheelleen.
      - Ei, en asu perheessä.
      - Onko joskus ollut vaikea asia sulle sellainen, ettei sulla ole perhettä, kun olet ajanut ohitse?
      - On joo, on siitä ollut puhetta. Mä olen vain sanonut, ettei ole kovin vaikea asia. Kun se oli vain noin nopeasti esiintuotu, ja sanottu. Katso vaikka, ei se sun ympäristö mene siitä perheestä pois, ei se sun yhteiskunta-ympäristö muutu, vaan jatkuu sillä tavalla manian takia, ehkä... Perheenulkopuolisena, ja vammaisten takia, kai, perheen ulkopuolisena, ehkä yhteiskunta-perheenä, yhteiskunta-perhe-ympäristönä perheen ulkopuolella.
      - Ei kun koen sen uhaksi, koska et hyväksy perhettäni.
      - Miten vittu sä olet noin sadistinen itsellesi?
      - Hei, etkö ole ikinä kuullut albiinoista, että he ovat vaarallisia?
      - Ei, en ollut.... Olin kai 11-vuotta, tai 12-vuotta. Heille vain heijastetaan inhimillisyyttä ja empatiaa, joka on sillä tavalla normaali ajallnen ja järjestysluvullinen heijaste-määre.
      Älä mee sinne, kun ne ei ymmärrä yhteiskunta-ympäristöö, jossa joutuu olemaan perheen ulkopuolella, perheessä esim. töissä siten, ettei ole perhettä, *perheen ulkopuolella terveisin Sini.

"Tämä on Niuvanniemen vankimielisairaala, tämä ei käy toiminnasta."
      - Ei se riippuu sun työmäärästä. On viikoittaista...
      - Ei kun mä en meinaa saada sinne lapsia, en sitten mitenkään vaikka yritän.
      "Ville ei nussi lapsia."
      -Jos mä en pääse pian sieltä sun sängystä pois, niin tapan ihteni.
      - Teidän äiti oli vienyt sulta pehmolelut, ja hakenut mut hyvin aikaisessa vaiheessa takaisin. Me ollaan totuttu nukkuun näin, esim. hallusinaatioista.

• DDR-Sindevm-82

Ympäristö perheen ulkopuolella
        Työympäristö yhteiskunnassa, jossa ympäristö perheenulkopuolella, koska perheen ulkopuolisia kuten esim. vammaisia...
        Valmiiks...
        Työympäristö yhteiskunnassa, jossa ympäristö perheenulkopuolella, koska perheessä ulkopuolisia kuten esim. vammaisia....

Eikä niistäkään saa ottaa yhteyttä siten....
        Mä en käsitä mitä mä teen tällä hallusinaatio-miehelä sängyssä.
        - Voi mä käsitän paljonkin, mitä mä teen hänellä sängyssä.
        - Ei kai sitä diakk:n turvallisuutta ruvettu meneen sillä tavalla perinnöllisyys-genitaaleista, -genetiiveistä? '
        - Ehkä ruvettiin...

Missä mää hillun mun genetiivien kanssa genitaaleissa, genitaalien kanssa?
        -No, mulla kotona. No, anna mun olla siellä.

Juha yrittää opettaa, että sängyssä ollaan yleensä miehen kanssa, ei naisen. Mikä avaus se Sissi maailman kaunein nainen on?
        Mä muistin sen äskön, mutta unohdin. Se parantaa kallon, ja sydämmen sykkeen laatua, siis -tasoa, mutta mikä tämä kaikille maille yhteinen suggestio on?
        -Entä voidaanko me lähteä ulkomaille? Sä olet halunnut tätä jo pitkään, ehkä v.1982 lähtien.
        Se liittyi jotenkin ulkonäköön, ja siihen ettei saa olla persoonallisuus-häiriötä, tai halua aiheuttaa ulkonäköpiirre-vammoja, joihin pitää olla ensin niin rauhallinen.
        -Entä tuleeko sota?
        -Joo, tulee....Asekaupallinen. Sota on vähän sama asia, se muutta Juhan naiseksi, sellaiseksi esim. näin, kuin Ville. Niin, sitä ei saa olla ollutkaan.

"Joo, momentti 1, mitä mä sillä teen?
        Momentti 2. mä olen alaikäinen lapsi."
        Sä saat yhteisö-sakon, jos esiinnyt vielä mun lapsena.
        Miksi sä itse esiinnyt mun isänä?

Ja momenttien takia, et jatketaan siis...
        - Et saa olla ulkopuolista perhettä, koska ne esim. sisältää keskustelua.
        Oletko muistanu tehdä tätä?
        - "Mihin organisaatioon kohdistat, mun kohdalla?"
        Olen mä ulkonäöllisesti, sillä tavalla rauhallisesti, hektisyyttä ja impulsiivisuutta purkaen.
        -Ei kun sinne pitää olla kunnolla, sillä tavalla, että kaikki voi hyvin. Ihan kaikkien muidenkin ihmisten.

Kuule, mä en ole hoksannut teille, jotka teette tätä sieltä ja sieltä idästä, että hektisyyttä ja impulsiivisuutta pitää purkaa.

• seko

Halloo???`? Ei ilmeisesti tämän palstan sheriffi ole tehtäviensä tasolla?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      353
      5810
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      77
      5233
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4296
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3911
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      52
      3679
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      160
      3371
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      100
      3154
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      47
      3130
    9. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2259
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49