Onko niin että yli 50v on ikäloppuja IT-alalla? Tämän ikäiset kelpaavat vain Nokian pääjohtajaksi tai presidentiksi, mutta normaaleiksi koodareiksi heitä ei enää kelpuuteta jos samaan hommaan on tarjolla 30-40 v ikäistä?
Ikärasismia?
27
420
Vastaukset
- 13
Niinhän se menee. Koodarit on nykyajan raksamiehiä joita voidaan palkata tarpeen mukaan. Kun osaamista ei arvosteat non myös laatu samalla tasolla kuin rakentamisessa.
Suomeen ei ole syntynyt koskaan kulttuuria jossa osaaville henkiläille soitetaan tulisitko meille töihin. 30v ATK-alalla olleen edelleen hattu kourassa koulusta valmistuneiden rinnalla juosta uuden työpaikan perässä.
Esim LinkedInisä on ollut tarjouksia ulkomaisilta yrityksiltä mutta ei suomalaislta. Kyse kai on periaattesta suomessa työntekijä hyväksytään firmaan kuin orja eikä pyydetä tulemaan firmaan allekirjoituskorvauksin.. - madddee
Ei pidä paikkaansa. Osaamista todellakin arvostetaan. Itselleni tulee joka kuukausi useampia työtarjouksia eri firmoista ympäri Suomea. Suomalaisten IT-alan työntekijöiden tulisi tajua, että oman henkilöbrändin rakentaminen on todella tärkeää. Ei ne työnantajat tiedä kysellä töihin, jollei omaa osaamista viesti tehokkaasti ulospäin. Viestintäosaaminen on kaiken muun ohella todella tärkeää nykyisin.
Jos ainoa paikka tarkastella potentiaalisen työntekijän osaamistasoa on vajaavaisesti täytetty Linkedin-profiili, niin aika heikoilla pohjalla ollaan. Kirjoittajaa blogia, keskustelkaa alan palstoilla omalla nimellänne, tyrkyttäkää omia kirjoituksianne yms alan lehtiin ja verkkojulkaisuihin - Kyllä varmasti tulee pian houkuttelevia työtarjouksia.- asdasdadasdasdasdsda
Linkedin on myös sikäli mielenkiintoinen laitos, että sinne kun valehtelee oman loisteliaan menneisyytensä, niin siitä ei varmana jää kiinni. Tiedän ainakin yhden kaverin, joka teki itsestään ohjelmistoarkkitehdin muuttamalla toimenkuvansa Linkedinistä ja siirtymällä sitten toiseen työpaikkaan.
Taitojahan kaverilla ei kai ole edelleenkään, mutta ainakin titteli on nyt kunnossa.
Ainakin minua huolestuttaa todella paljon se, että tällä alalla pääsee pitkälle, kun vaan on pokkaa valehdella ja aina syyttää muita kaikista ongelmista. Sehän on selvää, että pomot ja myynti toimii näin, mutta on se pesiytynyt jo kehittäjienkin toimintatavaksi. - just joo
Toisin sanoen täytyy valehdella LinkedInissä tai vähintäänkin liioitella sekä tehokkaasti "verkostoitua" eli käyttää hyväkseen muita ihmisiä.
- alaa vaihtamassa
Itse olen 40 v ja olen jo kuullut olevani liian vanha.
- madddee
Jos kirjoitat alan julkaisuihin juttuja, niin eiköhän se valehtelu tule ihan suoraan esille jo siitä, että et oikeasti ymmärrä tai osaa käsitellä asiaasi. Ei tässä kukaan ole väittänyt, että se LinkedInin-profiilin tekemisen tulisi olla valheellista. Pointti oli se, että pitää viestiä OIKEA osaaminen työnantajille. Ei ne niitä teidän koodinpätkiä sieltä tai CV:itä pöytälaatikosta löydä. Valehtelu tulee aina ennen pitkää selville.
Suomessa on IT-alalla yksinkertaisesti liikaa porukkaa, jolla ei ole tippaakaan kunnianhimoa oman uran kehittämisessä. Sitä saa mitä tilaa.- asdasdadasdasdasdsda
Mitä alan julkaisua tarkoitat? Olisin kiitollinen, jos saisin ihan lehtien nimiä.
- vakivaki
Sanoisin, että it-alan kultaiset ajat olivat reilut 10 vuotta sitten. Sillon oli kaikista tekijöistä pulaa ja toisinaan osaamisesta jopa maksettiin. Siitä lähtien on menty tasaista alamäkeä. Itsellä bruttotulot ovat nousseet tuona aikana noin 500 ekeä vaikka koko ajan on oltu kokopäiväisessä duunissa alan firmoissa.. Miten ovat palkat kehittyneet valtion byrokraateilla. Tai otetaan ääriesimerkki - lääkärit?
Nokian vetoavulla tämä ala nousi aikanaan ja saman firman vaikeudet ovat nyt vieneet sen aallonpohjaansa. Valitettavasti koulutusmäärät ovat edelleen epärealistisella tasolla. Liian suuri sisäänotto ->opiskelijoiden tason lasku ->työttömyyttä ->alan huono maine. Itseään vahvistava kierre. - 45rdtdgdf
Alan julkaisuista sen verran, että ne voivat olla mielestäni esimerkiksi mitä tahansa paljon luettuja blogeja. Niihin kannattaa tyrkyttää omia juttujaan, yllättävän usein hyvistä kirjoituksista on pulaa.
Jos "kultaisilla ajoilla" viitataan siihen, että vajaavaisilla taidoilla pääsi 5 tonnin kuukausipalkalle, niin ne ajat ovat todellakin ohi. Hyvä niin. Kyllä noihin palkkoihin pääsee vielä nykyisinkin ihan kehittäjätasolla, mutta se vaatii aitoa kiinnostusta ja harrastuneisuutta alaa kohtaan. Koulu antaa ainoastaa pohjan, oma mielenkiinto ja jatkuva kokeilu ovat niitä juttuja, joista todellinen asiantuntijuus mielestäni syntyy. Jos hommaan on kova "palo", silloin motivaatiokin pysyy huipussaan ja työ tuntuu jatkuvasti enemmän harrastukselta kuin työltä.
Vertailuna palkoista sen verran, että omat tuloni ovat nousseet alalla 950€ kuussa viimeisen kahden vuoden aikana. Ei kannata katsella urakehitykseen johtavia duuneja pörssiyhtiöiden suunnalta vaan keskittyä startuppeihin ja innovatiivisiin PK-yrityksiin. Noissa firmoissa on todennäköisempää, että omille visioille ja omalle innostukselle on enemmän tilaa.- asdasdadasdasdasdsda
Itse olen kyllä sitä mieltä, että nykyään ei pääse 5 tonnin palkkaan kiinni, ellei osaa myydä. Saa kyllä olla kehittäjä, mutta se mistä maksetaan on myyntitaito. Taito tehdä toimivia järjestelmiä on toissijainen, koska kaikki on kuitenkin myynnistä kiinni ja asiakkaat eivät osaa arvioida toteutuksen laatua.
Mutta olisiko ollut ihan liikaa mainita nimeltä yksi "paljon luettu blogi"? Kun niitä ilmeisesti on monta, niin yhden voisi varmaan mainita. - vaki vaki
nuorempana tuli toki vaihdettua firmaa palkan ja mielenkiintoisten projektienkin perässä muutamia kertoja, mutta kun ikää alkaa tulla, sama ei vaan enää toimi. Ehkä se toimisi jos alalla olisi imua vanhaan malliin. Aika monessa firmassa henkilöstön aika menee organisaatio- ja YT-kuvioiden miettimiseen sekä niistä toipumiseen Fokus ei ole enää tk-työssä taikka palkkatasossa. Suomen talouden tila näyttää sellaiselta, että parannusta ei ole ihan heti luvassa. Toivottavasti ehtii eläkkeelle ennen lopullista romahdusta.
- 43554353453454343
Jos Googlaaminen on niin vaikeaa, niin tässä ihan aluksi muutamia suosittuja blogeja:
http://blogit.digitoday.fi/
http://www.tietoviikko.fi/blogit/
http://vierityspalkki.fi/
http://sektori.com/blogs/
http://www.tietokone.fi/blogit
Siitä vaan omia juttuja sinne tyrkyttämään. Tietysti näissä julkaisuissa kirjoitetaan omalla nimellä, joten tässäkin mielessä kannattaa pitää huolta, että käsiteltävät asiat on oikeasti hallussa. Juuri tuota tarkoitin sillä oman henkilöbrändin luomisella ja ylläpidolla. Ei se oma palkka tai toimeenkuva pelkällä tuulesta temmatulla LinkedIn-profiililla minnekään nouse jos oikea osaaminen puuttuu.- asdasdadasdasdasdsda
No. Kyllähän googlella blogeja löytyy, mutta niiden suosittujen löytäminen onkin sitten toinen juttu.
Ekassa linkissä oli vain lopetettuja blogeja. Toisessa liikuttiin ihan selvästi manager -tasolla, joka ei ole minun osaamistani.
Vierityspalkissa oli jo vähän jotain sellaista, mitä ollaan hakemassa. Siellä on jopa kommentteja, joten varmaan se on suosittu. Mutta onko se yhden miehen show? Pitää tutustua lisää.
Sektorista tulee erroria.
Tietokoneen blogit eivät kyllä osu minun osaamiseeni, eli ohjelmistokehitykseen. Varmaan toisille ne ovat ihan sopivia.
(Aika turha valittaa googlettamaan, kun omakin osumatarkkuus on 1/5. Jos tuo esiin, että jotain on olemassa, niin voisi ihan suoraan laittaa siihen linkin, eikä vain epämääräisesti pyöritellä asiaa. Ja tämä koskee melkein kaikkia tänne kirjoittavia.) - * K * (50 +)
Aloitin tämän keskustelun, mutta en ole ehtinyt osallistua. Nytpä siis korjaan virheen. Tuo blogijuttu on ihan kiva ajatus. Tuonne tietokone-blogiin voisi kirjoitella niitä ohjelmointiin ja muuhun softankehitykseen liittyviä juttuja kun niistä mulla on oikeasti näkemystä ja vahvoja mielipiteitä. (Siellähän bloggaa mm. Effin Oksanen, joka on joskus viitannut mun lehdissä olleisiin muun alan kirjoituksiin. Ei kylläkään softaan liittyvistä asioista.)
Mutta mitä tuohon aloituspuheenvuoroon tulee, niin se on osittain provo. Sen kyllä olen huomannut, että suhdanteet ovat tänään aivan muuta kuin mitä ne olivat muutama vuosi sitten. Vaikuttaa siltä että esim. "peruskoodaria" on tarjolla pilvin pimein. Linux-osaajiakin kuulema löytyy hyvin, toisin kuin muutama vuosi sitten.
Mulla on nelikymppinen työtön osaava IT-alan kaveri joka lomautettiin samaan aikaan kuin minut. Hänkään ei ole löytänyt uutta työtä. Eli veikkaan että suurin syy lienee se että ei osaa markkinoida itseään. (Mulla on ollut niin paljon muita kiireitä, että työnhaku on ollut tauolla, mutta nyt pitää jatkaa.)
Mulla on huikea CV, mutta ei ole paljoa painanut ainakaan tähän mennessä. Käytännössä homma on mennyt esimerkiksi näin:
- Työnantaja kuulee mitä osaan.
- Kerron esimerkiksi että olen huippuhyvä C-koodari.
- Sitten hän kysyy että entä osaatko koodata C kielellä.
- Vastaan että osaan.
- Hän kysy että montako vuotta olet koodannut työksesi tällä kielellä.
- Vastaan että valitettavasti työkokemusta ei ole juuri tästä kielestä.
Homma tyssää siihen eikä muulla osaamisella ja kokemuksella ole enää merkitystä. Eli ehkä haetut työpaikat ovat olleet vääriä.
- dssdfsdfdsfsdfsdfsdf
No, tässä muutaman lisää:
http://blog.frontend.fi/
http://www.alykastyo.fi/
Kukaan ei tietysti estä sinua perustamasta omaa blogia tai kirjoittamasta ulkomaalaisiin julkaisuihin.
Miksi muuten yleensä kyselet blogejen osoitteita täällä? Se osoittaa mielestäni melko suoraan sen, ettet oikeasti seuraa oman ydinosaamisesi parissa käytävää julkista keskustelua suomalaisissa, saati sitten kansainvälisissä yhteisöissä. Jokaisella kielellä, frameworkilla, menetelmällä yms on omat yhteisönsä. Jos joudut kyselemään näiden yhteisöjen olemassaolosta ja julkaisukanavista suomi24:ssä, ollaan lähtökohtaisesti jo todella pahasti pihalla. Luuletko, että työnantajat etsivät tuon tason osaamista?- asdasdadasdasdasdsda
No, hohhoijaa. Aika varmasti kirjoitteluni täällä ei osoita mistään mitään.
Katsoin alykastyo saitin kirjoittajien profiileita: kaikki pomoja, ei teknistä sisältöä. Frontend oli mielenkiintoinen - jo toinen ihan hyvä linkki! Ihan jees.
Minua lähinnä kiinnosti, että millaisia julkaisuja tarkoitit (tai joku muu tarkoitti) tuolla keskustelun alussa. Ja kun niin innolla asiaa hehkutit, ajattelin sinulla olevan jotain mielenkiintoisia blogeja. IT alalla toimivana luotan aika paljon enemmän ihmisten suosituksiin kuin Googlen rankkiin, luettavaa valitessani. Totta kai minun kannattaa kysyä työkavereilta ja etsiä googlella, mutta tämän palstan etu onkin se, että täältä voi saada ihan erilaisia suosituksia, koska täällä on ihan erilaisia ihmisiä.
Ja kyllä minä seuraan oman alani kirjoituksia ja osallistunkin omalta (pieneltä) osaltani siihen. On minulla blogikin - omalla nimellä ja asiasisällöllä. Ongelma vain on se, ettei niillä kirjoituksilla työpaikkoja saada - ei niitä lue rekrytointia harrastavat ihmiset. Pitäisi olla jotain samalla kertaa näkyvää ja kuitenkin sisällöltään teknisesti pätevää. Tai sitten pitää vain siirtyä pomoksi tai myyntiin... mutta siitähän tässä juuri oli kyse, että voiko iän kertyessä pysyä kehittäjänä ja saada siinä hommassa mainetta ja kokemusta.
- gdgdfgdfgdf
Mun ukko on alalla ollut 25 vuotta, ihan kohta tulee 50 täyteen ja vielä pyydetään töihin ja asutaan alueella, missä on työvoimaa tarjolla tarvetta enemmän. Mitä koulutuksen vanhemiseen tulee, niin lapsikullat, koulutus vasta alkaakin sitten kun töihin menette, jos pääsette. Sitten ei vaan kukaan ope kädestä pitäen neuvo uusia asioita, vaan pitää ihan itse opetella. Itsellä on it-alan koulutus, mutta teen nykyään toisen alan töitä, mun tasoisia pellejä on tarpeeksi. Luulin osaavani, mutta kun tajusin että miten paljon paremmin muut osaa, vaihdoin alaa. Sellaisesta, joka kuvittelee opiskelun loppuvan päättötodistuskeen, ei ole mihinkään hommaan.
- ffdgdfgfdgfdgfdgfdg
Täysin samaa mieltä! Korkea osaaminen vaatii jatkuvaa panostamista, myös omalla ajalla. Jos tästä hommasta tykkää harrastuksenakin, niin silloin hommat tuntuu aina kevyeltä. Jos ei, niin IT-ala on varmasti todellista helvettiä.
- körtti
Olen vannonut Jumalan nimeen, että kun saan päästötodistuksen, opiskelut on sitten tältä elämältä opiskeltu. Ne jotka väittää muuta, ovat pirun palveluksessa.
- S. Aivartelja.
Päästötodistuksia saa esim. katsastuksen yhteydessä...
- abra
50 v ei ole ikäloppu, jos on riittävästi erityisosaamista (esim. jostakin toimialasta) ja jos on pitänyt huolta ammatillisesta osaamisestaan (Java, .NET, Web).
- gdsgdsfgdf
Aina te lapset luettelette noita lälläreitä....
- * K *
"50 v ei ole ikäloppu, jos on riittävästi erityisosaamista (esim. jostakin toimialasta) ja jos on pitänyt huolta ammatillisesta osaamisestaan (Java, .NET, Web). "
Käytännössä jos on jonkun kapean toimialan spesialisti ja hoitaa sitä kokonaisvaltaisesti, niin silloin _ei_ tarvitse olla minkään IT-alan ammatillinen erityisosaaja. Riittää että tuntee niitä riittävällä tasolla jotta osaisi pyörittää tuotekehitystä.
Toisaalta jos on kyseisellä alalla jonkun asian teknisenä toteuttajana, niin silloin useinkaan ei tarvitse tuntea kovin syvällisesti koko toimialaa, vaan riittää että osaa hyvin sen osa-alueen jota on toteuttamassa ja osaa erittäin hyvin ne työkalut jolla juuri tätä osa-aluetta toteutetaan.
Monet tekniikat ja työkalut ovat niin uusia, että 50 v ikäisellä ei ole mitään etulyöntiasemaa esim. 30 v ikäiseen nähden. Ei edes voi olla, jos siihen liittyvä tekniikka on vasta esim. 10 v vanhaa.
Toisaalta 50v ikäisellä on enemmän yleisluontoista näkemystä tuotekehityksen pyörittämisestä yleisellä tasolla. Tämän ikäinen yleensä myös tuntee paremmin omat rajansa kuin nuorempi joka luulee osaavansa kaiken. - kkfkfkkfkkfkfkfk
* K * kirjoitti:
"50 v ei ole ikäloppu, jos on riittävästi erityisosaamista (esim. jostakin toimialasta) ja jos on pitänyt huolta ammatillisesta osaamisestaan (Java, .NET, Web). "
Käytännössä jos on jonkun kapean toimialan spesialisti ja hoitaa sitä kokonaisvaltaisesti, niin silloin _ei_ tarvitse olla minkään IT-alan ammatillinen erityisosaaja. Riittää että tuntee niitä riittävällä tasolla jotta osaisi pyörittää tuotekehitystä.
Toisaalta jos on kyseisellä alalla jonkun asian teknisenä toteuttajana, niin silloin useinkaan ei tarvitse tuntea kovin syvällisesti koko toimialaa, vaan riittää että osaa hyvin sen osa-alueen jota on toteuttamassa ja osaa erittäin hyvin ne työkalut jolla juuri tätä osa-aluetta toteutetaan.
Monet tekniikat ja työkalut ovat niin uusia, että 50 v ikäisellä ei ole mitään etulyöntiasemaa esim. 30 v ikäiseen nähden. Ei edes voi olla, jos siihen liittyvä tekniikka on vasta esim. 10 v vanhaa.
Toisaalta 50v ikäisellä on enemmän yleisluontoista näkemystä tuotekehityksen pyörittämisestä yleisellä tasolla. Tämän ikäinen yleensä myös tuntee paremmin omat rajansa kuin nuorempi joka luulee osaavansa kaiken.Ei ole etulyöntiasemaa, ei. Mutta nuoret tuntuvat kuvittelevan, että opit on 80-luvulta, jos silloin on valmistunut. Itse tunnen porukkaa, joka vääntää koodia kielillä, joista ei koulussa opetettu ensimmäistäkään. Perustaidot kun on, niin uudet oppii helposti. Työpaikat kouluttavat. Tuo, joka ei halua kouluttautua enää, jossain vaiheessa tulee töistä lähtö jos kieltäytyy opettelemasta uutta. Itse vaihdoin toiselle tekniikan alalle, mutta uusia asioita tuli heti ensimmäisinä kuukausina sielläkin, vaikka ala ei ole edes niin hektistä. Eihän teille koulussa lapset kaikkea opetetakaan, kyllä te sen tiedätte. onhan teillä valinnaisaineitakin, joita ei kaikki ota. Itse sain työni siksi, kun olin ottanut juuri tähän työhön sopivia kurssipaketteja.
- Wanha mies
kkfkfkkfkkfkfkfk kirjoitti:
Ei ole etulyöntiasemaa, ei. Mutta nuoret tuntuvat kuvittelevan, että opit on 80-luvulta, jos silloin on valmistunut. Itse tunnen porukkaa, joka vääntää koodia kielillä, joista ei koulussa opetettu ensimmäistäkään. Perustaidot kun on, niin uudet oppii helposti. Työpaikat kouluttavat. Tuo, joka ei halua kouluttautua enää, jossain vaiheessa tulee töistä lähtö jos kieltäytyy opettelemasta uutta. Itse vaihdoin toiselle tekniikan alalle, mutta uusia asioita tuli heti ensimmäisinä kuukausina sielläkin, vaikka ala ei ole edes niin hektistä. Eihän teille koulussa lapset kaikkea opetetakaan, kyllä te sen tiedätte. onhan teillä valinnaisaineitakin, joita ei kaikki ota. Itse sain työni siksi, kun olin ottanut juuri tähän työhön sopivia kurssipaketteja.
Minä puolestani opettelin Linuxin sielunelämän vasta 54 vuoden ikäisenä ja tein sitä vuosia työkseni hyvällä menestyksellä. Sitä ennen olin koodannut vain DOS ja Windows alustoille. Vanhankin oppii uusia taitoja vaikka oma oppi oli ajalta jolloin softat lävistettiin reikäkorteille.
- Ikäloppu
Ikärasimia: "Persoonana olet omatoiminen, työtä pelkäämätön nuori ja kehityskelpoinen asiantuntija. Olet valmis näyttämään taitosi tietoliikennealalla ja haluat kehittää tietoliikenneosaamistasi. "
Aha... että pitää olla nuori.
http://www.assidu.fi/job.asp?osio=yksityisille&palvelu=asiakaspalvelu&sivu=tyopaikka&positio=2064 - Nimijamerkki
Entinen tekun opettaja, yrityselämään siirtynyt, oli sanonut kesätyötä etsiville nuorille, että koulussa opetetaan vanhentuneita asioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454970Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481069- 131033
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17977Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy75940Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella8867Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2822Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah55742Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27703