Murinaa

Pentu

Minulla on 5kk vanha uroskoiran pentu joka murisee kun sitä yrittää nostaa pois sohvalta. Koira siis saa olla sohvalla. Välillä se kuitenkin pitää siirtää pois. Murinaa tulee silloin kun se on okein väsynyt. Uskallanko siis rohkeasti vain nostaa murinasta huolimatta? Komennan kyllä aina kun se murisee, mutta silti sitä murinaa kuuluu. Ruokakippoa tai luut voi kyllä rauhassa ottaa pois.

10

4712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moilaska

Koiranpennun tulee antaa nukkua rauhassa.
      Ja kun sohvalla saa muutenkin olla,ei lienee omituista että murinaa kuuluu jos kesken unien tai juuri kun alkaa simmut mennä kiinni,murinaa kuuluukin.

Minäkin murisen jos mua häiritään silloin kun oon väsynyt :o)).

• jkl

kyllä koiran tulisi siirtyä pois sohvalta murisematta silloin kun sitä käsketään.
      Älä totuta koiraasi siihen, että se saa tahtonsa läpi murisemalla.
      Lueppa aikaisempia viestejä, esimerkiski Milla oli kirjoittanut hyviä neuvoja vastaukseksi viestiin:
      "Koira syö seinät!aaapuuaa!"

• Riva

missään nimessä murista.Murinasta ei ole pitkä matka puremiseen.Koiralle pitää voida tehdä mitä vaan ,eikä koira saa murista, mutta myös koiran pitää voida luottaa siihen että sille ei tehdä mitään pahaa.
      Olisi tietysti hyvä jos koiralla olisi oma paikka,missä se saa olla ihan rauhassa.

• timo

On koiran rodusta huolimatta tehtävä selväksi,
      että sohva ei ole sen paikka. Mikäki ette puutu
      murinaan tässä vaiheessa,niin teillä on edessä
      lähiaikoina tulossa laumanjohtajuuskiista.
      Kokeilu pennulla on jo alkanut!!!!!!

• jeba

Mietin vaan et siis koira saa olla sohvalla mut ei kuitenkaan saa..? Jos koira saa olla sohvalla niin antakaa sen olla ilman siirtelyjä! Parempi olisi jos koiralla olisi ihan oma peti jossain muualla. Kai koira vähän ihmettelee kun sitä aletaan kesken unien siirtämään.. Tietysti murista ei saa mutta jos tätä ilmenee vaan tässä "siirrossa" niin koiralle oma rauhaisa punkka, koira kun ei ymmärrä miksi sohvalle saa mennä ja miksi siitä pitää lähteä kesken makoisten unien pois..

• katarina

heissan

tuo sinun kommenttisi:"Mietin vaan et siis koira saa olla sohvalla mut ei kuitenkaan saa..? Jos koira saa olla sohvalla niin antakaa sen olla ilman siirtelyjä!" -ei pidä ihan paikkaansa. Kyllä koira voi olla sohvalla jos johtaja antaa sen olle, mutta silloin kun laumanjohtaja haluaa sohvapaikan, hän myös ottaa sen.

Koiran saa "häätää" sohvalta pois, kun itse menee siihen. Jos koira murisee niin älä noteeraa sitä mitenkään..kutsu se pois tyyliin -tulepas pois sieltä..ja aina palkitse namilla, kun koira tekee oikein.

Jos rupeat pelkäämään sen murinoita teillä on valmis koti tyranni eli koiran ei saa antaa dominoida ja ottaa tällä tavalla johtajuutta.

Koira pois sohvalta, kun ihminen tulee siihen :))

Juba on oikeassa kuitenkin siinä, että koiralla tulee olla oma rauhaisa punkkka, johon sitä pitää ohjata lepäämään..

• Issukka

minkä sallit tänään, sallit myös huomenna.! Minkä kiellät tänään, kiellät myös huomenna! Johdonmukaisuutta opetuksessa!

• julia

koiralla pitää olla yksinkertaiset säännöt, joko se saa olla sohvalla tai sitten ei.
      ei koira voi ymmärtää minä aikana se saa olla missäkin.
      ->koira pitää kieltää kokonaan sohvalta niin loppuu murinakin. laita vaikka viltti koiralle saohav viereen suojaseen kulmaan jos mahdollista, näin on kaikilla perheenjäsenillä parempi olla.
      pennun pitää lisäksi antaa nukkua, siitä tulee tosi vihainen jos sitä siirretään aina kun se nukkuu.

• Meri

Ei se nyt ihan noin mene, kuten tässä jo toinenkin kirjoittaja kertoi.

Koira voi saada oleskella sohvalla, sängyllä, lattialla, tuolilla, matolla yms. jos omistaja on antanut siihen luvan ja koiran on siirryttävä jos pomo niin käskee. Ei sohvan tarvitse olla täysin kielletty paikka. Jos koira tietää oman paikkansa laumassa se myös tottelee ja väistää johtajaa.

Pennulla ja koiralla pitää kyllä olla jokin oma paikka missä se tietää ettei kukaan tule häntä häiritsemään. Meidän pikkukoirallamme on oma "pesä" ja jos se sinne menee, sitä ei saa kukaan koskea. Koira tietää saavansa olla tässä paikassa rauhassa.

• Ei johdonmukaisuutta...
        Meri kirjoitti:

Ei se nyt ihan noin mene, kuten tässä jo toinenkin kirjoittaja kertoi.

Koira voi saada oleskella sohvalla, sängyllä, lattialla, tuolilla, matolla yms. jos omistaja on antanut siihen luvan ja koiran on siirryttävä jos pomo niin käskee. Ei sohvan tarvitse olla täysin kielletty paikka. Jos koira tietää oman paikkansa laumassa se myös tottelee ja väistää johtajaa.

Pennulla ja koiralla pitää kyllä olla jokin oma paikka missä se tietää ettei kukaan tule häntä häiritsemään. Meidän pikkukoirallamme on oma "pesä" ja jos se sinne menee, sitä ei saa kukaan koskea. Koira tietää saavansa olla tässä paikassa rauhassa.

Minulla on ollut 22-vuotta koiria. Seropeja (4kpl), Tanskandoggeja (3kpl) ja nyt kaksi Afgaania. Koskaan ei ole ongelmia ollut, vaikka en olekaan toiminut, kuten koirapsykologit neuvovat. Koirat olen ottanut "vaistolla", rakastanut niitä ja komentanut tarvittaessa. Johdonmukaisuutta ei ole koskaan ollut sanan varsinaisessa merkityksessä. Sohvalla saa olla, siivoan ahkerasti, eikä asuntoni näytä kaatopaikalta. Pennut eivät ole paikkoja tuhonneet j.n.e. Olen pyrkinyt kouluttamaankin käskyt paikka ja tänne j.n.e. ihan siinä tavallisessa ulkoilun lomassa, en mitenkään erityisesti.
        Kun minä menen koirineni ulkona, ei kuulu haukuntaa, ne eivät reagoi muihin koiriin tai ihmisiin, jos sanon niille hiljaa"ei reagoi". Koirien haukuntaan ne eivät vastaa. Ei niiden tarvitse huudella. Aina olen valmis haistelemaan heidän kanssaan uusia tuttavuuksia ja kysynkin ihmisiltä ensiksi, onko heidän koiransa uros vai naaras, onko vihainen, saako tutustua. Koiraihmiset ovat yleensä todella sosiaalisia ja iloisia ja huumorintajuista, pitkäpinnaista väkeä. Joidenkin koirat tottelevat enemmän, toisten vähemmän. Yhtä asiaa meillä ei silti ohiteta ja se on aina ollut se, että minä olen niiden isäntä. Olen myös niiden oma ihminen eli se, joka päivittäin viettää todellisen hetken heidän kanssaan ihan kahdestaan, jutellen, rapsutellen, hieroen korvia, jalkoja, selkää ja lopuksi koira aina itse kääntyy selälleen ja paljastaa iloisesti minulle mahansa ja silittelen sitä. Joskus tuntuu, että ne yksinkertaisesti eivät halua pahoittaa mieltäni niskuroimalla. Pentujen annan pureskella tietyyn pisteeseen käsiäni ja kun menee liian raisuksi, keskeytän leikin painamalla niiden huulia hampaita vasten, kunnes koira vinkaisee ja lopettaa pureskelun takuulla siihen paikkaan. Ei tarvitse montaa kertaa tehdä. Annan niille pentuina namupaloja suusta! Ajatella, väitän, että näin ne oppivat kunnioittamaan ihmisen naamaa. Koirani ovat aina olleet kilttejä, välillä ulkoillessa vapaana juoksiessa raisuja, mutta aina olen niihin voinut luottaa. Silti olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että 100%:sti emme voi luottaa omiin koiriin, emme edes läheisiin ihmisiin, saati itseemme. Ihminen ja koira voivat luoda aivan omanlaisen suhteen keskenään, omat tapansa. Kun katsot koiraasi, yritä todella mennä sen "sisimpään", katso sitä reilusti silmiin, huomioi sitä, yritä lukea sen avuttomia viestejä, sillähän ei ole käytössään kuin kehonkieli, eikä se osaa jäsentää maailmaa kuten sinä. Ota paikkasi isäntänä. Koirat, jotka tottelevat hyvin, ovat iloisia ja sosiaalisia, omistavat usein isännän, joka ihan oikeasti rakastaa koiraansa/koiriansa. Älä välitä murinasta, älä pelkää koiraasi, ota riski ja nosta se pikku-uhooja pois sohvalta tai tönäise vaivihkaa. Istu vaikka "päälle", mikäli siltä tuntuu. Se on sinun paikkasi silloin kun sinä päätät niin.Näitä valtataisteluja me ihmisetkin käymme keskenämme päivittäin, kuka mitäkin päättää, kuka antaa periksi j.n.e. Lapsia kasvatetaan kuka mitenkin. Neuvoja tulee niin montaa kuin on neuvojaakin ja jokainen on oikeassa oman laumansa kanssa. On monia eri tapoja päästä tavoitteeseensa, luota vaistoosi, kehitä sitä! Ja eikun nauttimaan koiran kanssa toimimisesta ja loppukesästä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      153
      1872
    2. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      51
      1477
    3. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      98
      1423
    4. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      77
      1358
    5. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      57
      1260
    6. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      60
      1165
    7. Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!

Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      975
    8. Tulisitko kahville..

Jos pyytäisin?
      Ikävä
      67
      954
    9. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      78
      822
    10. Tiedätkö että

Olet aika vetävä
      Ikävä
      29
      784
    Aihe