Niin millaista työtä tekee sihteeri? Miten hoitajat näkevät sihteerin työn?
Millaista on olla sihteeri sairaalassa/terveyskeskuksessa?
6
2857
Vastaukset
- hoit66
Mun työpaikoissa (erilaiset sairaalan osastot) sihteerit on olleet tiivis osa työyhteisöä. Heillä on omat hommat ja vuorovaikutusta puolin, toisin.
En mä osaa hoitajana sanoa, mitä sihteerin hommiin kuuluu kaikkea. Se mitä mä nään on lähetteiden parissa puuhailua, hoitojaksojen kirjaamista (vuodeosastolla esim. hoitajat kirjas potilaita kyllä sisään ja ulos, mutta sihteeri tarkasti vielä arkipäivänä, että kaikki laskutusjutut ja muut oli oikein). Lisäksi päivittivät potilaskansioihin papereita, tilas kuljetuksia, teki kaikenlaisia tilastoja..
Sairaalassa ainakin ammattiryhmiä, joiden kanssa työskennellään on paljon ja sihteerit on yksi osa sitä. Ehkä aika yksinäiseltä näytti työ välillä. Vuorossa kun oli yleensä vaan yksi sihteeri ja jos ei osannut jotain, niin eipä kukaan muukaan. Paljon sitten soittelivat toisilta osastoilta ja kyselivät.. Ja siis ei silleen yksinäistä, että ne ois istunut yksin kopissa, vaan nimenomaan niin, että ei kauheasti heidän hommissaan osannut kukaan auttaa. (Joo, toki välillä autoin joidenkin labraprinttien laittelemisessa, koska sen nyt osasin, mutta siis yleisesti. ;) - Ei ollut mun juttu
Minä joskus tein pari vuotta sihteerin hommia sairaalassa ja en tykännyt työstä. P*ska palkka, arvostus nolla ja koko ajan kauhea kiire ja ja meno päällä, kun puhelimet soi, kaikki lääkärit ja hoitajat halusivat samaan aikaan jotakin, kukaan muu ei osannut hommia jne. Ja joskus tuntui todellakin siltä, että hoitajat eivät ollenkaan tajunneet millainen työmäärä sihteerillä on! Kerrankin minun piti kirjoittaa 2 kiireellistä ja pitkää sanelua ja siltikin hoitajat tulivat jatkuvasti selän taa "tilaa veriviljelyt" vaikka osasivat itsekin ja ne saa todella nopeasti ja näppärästi koneelta! Siinä vaiheessa sitten tylysti vaan, että en tilaa, kun kirjoitan nyt tätä, kun kukaan muu ei osaa kirjoittaa...
Olihan niitä ihan mukaviakin päiviä ja jokainen päivä erilainen. Tarkka piti olla jokaisen asian suhteen ja jos tuntuu siltä ettei pysty mitenkään tekemään 10 kiireellistä hommaa samaan aikaan ja OIKEIN niin sihteerintyö ei silloin ole sun juttu... Nyt siis olen jo ihan muissa hommissa :) - Kiirettä pitää vai?
Meillä sihteereillä on ainakin aikaa istua jatkuvasti kahvihuoneessa. Motkottavat jatkuvasti kiireestä, kun puhelin soi niin paljon, mutta en minä ainakaan mitään erityistä kiirettä heillä ole nähnyt... Toki eri osastoja kiertäneenä tiedän, että joissain paikoissa sihteereillä todellakin on kiire! Mutta nykyisen osaston sihteereillä ei kiirettä tunnu olevan vaikka valittavat ja tiuskivat... Latelevat jatkuvasti ehtoja mitä tekevät ja mitä eivät tee... Hoitajat joudumme kikkailemaan kaikenlaisten lähetteiden ja papereiden kanssa, kun sihteerit eivät tee... Eivät tilaa labroja, jos hoitajilla kiire... Tekevät selväksi sen, että ovat osaston kuningattaria joita ei pompotella eikä pyydetä tekemään mitään...
- Ei koulutusta......
Paljon työtä ja huono palkka. Osa hoitajista toimii ns. osastonsihteereinä hoitajakoulutuksella. Jossain osasntonsiteerin tehtävissä työskentelee ainakin ihan kouluttamaton henkilö. Yleensä jonkin lapsi tai tyttö/poika, joka on päässyt niinkin vaativaan tehtävään ilman mitään terveydenhuoltoalan koulutusta.
Näitä henkilöitä näkee aika usein kaupunkien ja terveydenhuollon työtekijöissä, jossa isä tai äiti työssä. Itselläni sellainen tuntuma, että homma ei ole heillä hanskassa.
Työ vaatii laja-alaista osaamista erilaisista tietokone, potilasjärjestelmien tuntemuksista, sairauksista ja tietää asioista sekä puhelimessa, että muutenkin. Työ varmaan henkisesti aika raskasta. Palkka mitätön.
Ilmankos asiakaspalvelu ja asioiden tietämys on heikkoa koska jos kyseessä henkilö, jolla ei alan koulutusta ja osaamista niin minusta jopa potilasturvallisuus kärsii näistä kouluttamattomista henkilöistä.
Osa osastonsihteereistä on kuin ylihoitaja, osastonhoitaja ja ainakin heidän suosiossaan. Miksi näitä henkilöitä yliarvostetaan joku jopa ilman koulutusta?
Olen ollut työpaikassa, jossa osastonsihteeri jopa perehdytti tulevat osastonhoitajat työtehtäviin. En ole ennen kuullut missään tällaista. Tekivät työsopimuksia ja muita ns. johtohenkilöiden työtehtäviä. Tai luulen, että kyseessä on ollut p.nuolija tai muuten "huonolla ajatusmaailmalla" varustettu henkilö. Kuka on niin hölmö, että suostuu?
Kuka nostaa nämä osastonsihteerit ns. YliJumalan osaan? Koulutus olematon ja osin tietämyskin. Ennen oli osastonsihteerien koulutusta mutta nykyään tulevat ilmeisemmin ns. sihteeriopistoista ja heillä ei ole mitään terveydenhuollon asiantuntemusta tai osaamista.
Jossain myös osastonsihteeriköt vastaavat jonoista jne asioista. Potilaiden sairauksista sijoittelussa ei mitään tietoa.- Hoitsuliinini
Meidän osastomme sihteeri on kauiten osastolla työskennellyt, joten hänellä on paljon tietämystä osaston käytännöistä ja toiminnasta, joten mielestäni hän on juurikin oikea ihminen toivottamaan tervetulleeksi uudet työntekijät... Ja osastonhoitajat ja muu henkilökunta arvostaa ja kunnioittaa häntä. Oh kysyy ensimmäiseksi tämän sihteerin mielipidettä, jos osastolle hankitaan jotain uutta tai tehdään muutoksia käytäntöihin... Mielestäni sen pitääkin olla niin!
Osastonsihteeri pitää ns. langat käsissä osastolla ja tietää osaston toiminnasta KAIKEN! Tietysti hoitajat ja lääkärit päättävät potilaan hoidosta ja lääkityksestä, koska se ei kuulu sihteerille. Mutta oh ja sihteeri päättävät yhdessä osaston ulkonäöstä, uusista hankinnoista jne. Ja kyllä hänellä ainakin on jatkuva kiire ja koko ajan jotain pientä näperrystä ja TODELLA vaativaa hommaa!
Palkka nyt on varmaan surkea työn vaativuuteen nähden... - Kokemusta tästä?
Onko sinulla kokemusta siitä, että asiakaspalvelu on ollut heikkoa sihteerin vuoksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745