PUUTAVARA PERÄVAUNUT

SUOMALAINEN SISU

Jos tälläselle palstalle nyt joskus joku alan ammatti konkari eksyis niin ois pari kysymystä. Mitä erikoista on "niitti jykissä" muihin vaunuihin verrattuna ja mitä etuja? Ja sitten vielä sellaista että ku ilmeisesti weckman on kaiken kevein pölli kärry, niin mitkä on ne seikat miksi se ei ole myös suosituin?

47

5963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatööri

      Weckman on todennäköisesti kalliimpi ja toimitusajat saattavat olla pidemmät.

    • pölläri

      Hinta,toimitusaika ja se että Weckman ei halua vanhoja vaihdossa. Ja ei sitä paino eroa kuitenkaan niin paljon oo!

    • SUOMALAINEN SISU

      Olisiko kellään faktoja uusien, eri valmistajien puu-tavara vaunujen painoista?

      • pölläri

        Vaikea mitään faktoja laittaa, koskapa kärryn varustelu vaikuttaa niin paljon. Esim. mitkä akselit? mitkä ja kuinka monta pankkoa? kuinka monta telinnostajaa? mikä rengaskoko? mikä rungon mitta? Äkkiä veikkaisin että jos kaikki valmistajat tekis kärryn tasan samoilla varusteilla ja mitoilla, niin painot on sadan kilon sisällä? Muuttujia on aika paljon...


      • pölläri
        pölläri kirjoitti:

        Vaikea mitään faktoja laittaa, koskapa kärryn varustelu vaikuttaa niin paljon. Esim. mitkä akselit? mitkä ja kuinka monta pankkoa? kuinka monta telinnostajaa? mikä rengaskoko? mikä rungon mitta? Äkkiä veikkaisin että jos kaikki valmistajat tekis kärryn tasan samoilla varusteilla ja mitoilla, niin painot on sadan kilon sisällä? Muuttujia on aika paljon...

        Normi kärry,kahdeksalla pankolla, normaalikokosilla renkailla, yms. painaa 7300-7500kg.


      • pölläri kirjoitti:

        Vaikea mitään faktoja laittaa, koskapa kärryn varustelu vaikuttaa niin paljon. Esim. mitkä akselit? mitkä ja kuinka monta pankkoa? kuinka monta telinnostajaa? mikä rengaskoko? mikä rungon mitta? Äkkiä veikkaisin että jos kaikki valmistajat tekis kärryn tasan samoilla varusteilla ja mitoilla, niin painot on sadan kilon sisällä? Muuttujia on aika paljon...

        Veikkaisin että muutama sata kiloa mahtaisi olla heittoa, suomalaisista kepeimmän ja painavimman kepeimmän kärrin välillä voisko olla jopa joku 500kg samanlaisilla renkailla, pankkomäärällä ja sidontavälineillä. Pelkkä mutu. Kauheita heittoja kärrien painoissa kyllä on.


      • Ruotsalainen AM Trailer-merkkinen puukärri, 4 akselia, 4 Exteläistä a9:ä ilmeisesti Luftmanin kiristimillä, pankonsiirrosta ja keventimistä ei tietoa, meikäläisen silmään erityisen hyvännäköinen kärrin takapää, tämähän oli se tärkein, 4900kg.


    • amatöörin apulainen

      Nykypäivän kärryt on alle 7000kg telinnostoilla ja täysillä pankoilla.

      • painoa

        Painavia ovat


    • pölläri

      mikä kärry on alle 7000kg, jos on10m runko, 8pankko,pankonsiirto,ilmakiristäjät,kaks telinnostajaa ja 275/70-22.5 renkaat? Ns.normaali pöllikärry.
      Ei oo mulle tullu vastaan...

      • Eräs kiinteä Weckman, pitkä runko, pienillä paripyörillä, aluvanteet, 6 alupankkoa, riimut ilmakiristimet, 3 telinnostajaa, muistelen että jotain 6400kg.


      • rekka1
        puukuski kirjoitti:

        Eräs kiinteä Weckman, pitkä runko, pienillä paripyörillä, aluvanteet, 6 alupankkoa, riimut ilmakiristimet, 3 telinnostajaa, muistelen että jotain 6400kg.

        Sulla ei silloin ole vielä puukärryä


      • alle 7000kg

        Niittirunko jyki kaikilla kilkkeillä paitsi kiristimet 6700kg.


    • puujulli

      Eipä noilla varusteilla varmaan paljoo alle 7000kg alle päästä.
      Talos kolme weckman jatko kärryä painot 6600-7000 kg

      • vastaantullut

        vastaa on tullut sellainen jatko weckmanni, pikkupyörillä, kuudella pankolla joissa ilma kiristäjät pankon sisässä. Painee 6100kg


    • pölläri

      Kyllä painot on heti alle 7000kg, jos laitetaan pikkupyörät tai ykköspyörät. Muuten aika mahdoton...?

    • sellaista

      vitut ku 8 metrinen kärri jolla ajetaan vaa 4.5 rankaa, eli tyhjäpaino 5200kg

    • pölläri

      8metrinen puukärry? jepjep!

    • puujulli

      Weckman jatkokärry kahdella telinnostimella, rautajousilla, rumpujarruilla 285/70 19.5 renkailla kuudella terminator 10 pankalla 6600 kg.
      Noi kympit joku 140 kg pala kiinnikkeineen niin vähä tietysti painoa tulee lisää kun laittaa 8 8 tonninpankkaa, mutta ei sitä tälliä hevilllä vaihdeta ko kuuteen on opittu

      Tie sitte jos olis vaikka kiintee kärry noilla samaisilla varusteilla niin kait se 6500 kg menis vai mitä meinaatte ko ei oo ittellä mitään käsitystä jatkon ja kiinteen todellisesta erosta?

    • E..

      Kärryn painoa en muista mutta M-B Actros 6x4 Weckmannin päällirakenne ja kärry niin tyhjä paino aivan puhtaana 18400kg.

      • äijeliini

        pikkupyörä tai ykköspyöräkärry?


    • E..

      275 etupäässä ja vanhoja 315 takapäässä kärryssä.

    • fafdfads

      oikein niin se kuuluu mennä että vanhat vetoset ajellaa sileeks kärrissä takana!!!

    • huhuu2

      vanhanaikasita käyttää 315 perävaunuissa. Vielä tyhmeempää sileitä vetopyöriä silotella takapäässä josta muutenkin räjähtelee pyöriä. Kaikista kalleinta odotuttaa palkkamiestä keskellä yötä ja lähteä viemään rengasta jumalan selän taa sen takia että saa ajaa täysin loppuun pyörät. Pinnausrajalle ajetaa sen jälkeen joko pinnaukseen tai hävitykseen on jonkuverran lokasuoja remonttii jos kärrys kaikki sileeks vetää.... hintansa sillekin tulee ko laittelee takavaloja ja hitsailee rautoja takasin

    • amatöörin apulainenn

      Eräs kuski ajoi ajoi ahtaammalle metsäautotielle joka ilmeisesti oli nuppipaikka. Tuli metsästä kuitenkin täydellä mällillä pois, 3 vannetta soikeana. Kiroili noita 275 renkaita. Jos olisi ollut 315 renkaat kärryssä kuskin mukaan niin yhtään ei olisi mennyt paskaksi.

      • amatöörin apu

        Taitaa noin tunari kuski tulla talolle kalliiksi..


    • huhuu2

      Oman kokemukseni mukaan nykypäivän ylikuormaleikkureilla ja kireällä suhtautumisella ylikuormiiin, en näe järkeä 315 ja 295 renkaisiin niiden ylimääräisen painon vuoksi. Ison renkaan hyödyt kun tuntuu nykyään olevan haittoja pienemmät, onhan toki tiettyjä paikkoja joissa isopyörä menee hyvin kivien yli ja pysyy paremmin polanteella talvisin. Riippu tietenkin paikallisten metsäautoteiden kunnosta
      Esim 285 ja 315 painoero noin 350-400 kg. Mielestäni taas 285 ja 275 vertailu on kinkkistä, toisaalta isokehä joka pyörii paremmin,mutta verrattuna 285 on taas hyvän mallinen renkas joissa kireässä paikassa menee vain rengas kun 275 menee myös vanne renkaan kapean muodon takia.

      Homma on niin kireätä, että alkaa vaikuttamaan monet tekijät jo pelkässä perävaunussa. Pienet pyörät, 6 pankkaa kaks nostinta ja liinakelat 6500-6700 kiloa, kun taas isot pyörät 8 pankkaa 3 telin nostinta (jatkovaunuissa), ketjut kuorman kiristykseen niin äkkiä hujahtaa 7200-7500 väliin.Vastaavat erot vielä autoon niin siinä sitä tuottavuus eroa jo onkin.

    • thöö

      pohjosessa käyttävät kiinteetä kärryä, ilman telinnostajia ja tukin ajossa neljää pankkoa, joko jää alle 6 tonnin..?

      • Nyt kun on ehtinyt päivitellä omia tietojaan, niin lie pakostakin (mahdollisesti) alle 6t kun pankonsiirtosylinterin ja 6 pankonkin kanssa voi painaa 5,5-5,7t. Eräs jatko-Weckman painaisi karvan yli 6t, 6 pankkoa.


    • Tukkiakka

      "Mun" kärri on muutaman vuoden vanha Jyki, automaattikiristäjät, yksi telinnostaja, 8200kg.

      • kkkkwmvwenmbvpwb

        Katotaan kohta paljonko ne painaa 5-akselisina jooko?


      • klcvjk
        kkkkwmvwenmbvpwb kirjoitti:

        Katotaan kohta paljonko ne painaa 5-akselisina jooko?

        kerimäellä muhosella on 5 akselinen kärry puunajossa ollut jo useamman vuoden. en tiedä mitä ne sillä ratkaisulla on hakeneet, mutta kuulemma ihan metsästä käyvät kuormat siihen hakemassa. tiedä sitten menevätkö ihan joka paikkaan, mutta miksipä ei osaavissa käsissä sillä puut lähde metsästä kuin muillakin muuliloilla.


      • jsjoJOjoJOsjosxoj
        klcvjk kirjoitti:

        kerimäellä muhosella on 5 akselinen kärry puunajossa ollut jo useamman vuoden. en tiedä mitä ne sillä ratkaisulla on hakeneet, mutta kuulemma ihan metsästä käyvät kuormat siihen hakemassa. tiedä sitten menevätkö ihan joka paikkaan, mutta miksipä ei osaavissa käsissä sillä puut lähde metsästä kuin muillakin muuliloilla.

        Paljonko muuten painaa onko tietoa ja mitkä mitat siinä on?


      • sgnhhh
        jsjoJOjoJOsjosxoj kirjoitti:

        Paljonko muuten painaa onko tietoa ja mitkä mitat siinä on?

        painosta ja mitoista ei ole tietoa kun olen vain sivusta seuraaja. saattaa se hieman pidempi olla kuin 4 akselinen. en ole koskaan niin tarkkaan verrannut muihin kärrilöihin ja nyt on hieman aikaa kun sen olen viimeksi tavannut.

        jospa jollakin muulla olisi parempaa tietämystä asiasta???


    • 1112

      vieläkö muhosella on se kaiken tietävä kuski

    • möyhonen
    • tukkirekka

      Vieläkun muistetaan, että tonni pois omapainosta, lisää sadankilsan matkalla jotain 9-10e kuorman hintaa, neljä latingia vrk, tekee 40e/vrk.
      Puoli vuotta mennään alikuormilla, elikkä 4000-5000e vuosi liikevaihto nousee, 19,5tuuman renkaat syö kovastikin tuon hyödyn, polttoaineen kulutuksen kasvuna, lisääntyvänä telauksena, tien hajoamisella, ym.
      Paino on hemmetin tärkeä juttu, mutta yleensä se tuo muita kuluja tullessaan, joten keveys ei aina suoraan tuo kaikkea katetta himaan.

      • jeepuulis

        Totta!!!!!


    • Pohjoista osaamista

      SLP tekee keveimmät kärryt.

      SLP pokatulla perällä, 385/55-22.5 single pyörillä Alcoa aluvanteet. Pankkoina 4kpl. Forest King 10 ton. Paino 5200kg. Ja kuorma tilaa riittä pokatun perän ansiosta.

      Samanlainen SLP kärry mutta suoralla rungolla ja pankkojen hydraulisella siirtimellä varustettuna painaa 5960kg. Varustus muuten sama ku pokatussa, pankot, renkaat yms.

      Molemmat vaunut varustette ilmajousituksella ja levyjarruilla.

      19,5" paripyörillä aluvanteilla nousee kärryn paino n.300kg

    • trj32

      Se on varmaan niin että se ei ole perse aukinaisten merkki.
      trj.

    • pöllikuski

      Mitäs mieltä olette näistä wilma puukärryistä ? Ovatkohan hyviä käytössä ?

      • pöö-ölli

        Ei perävaunujen painoerot ole kuin max. 300kg. Vaunu tehdään varusteilla. Mitä kevyempää haetaan, sitä hintavampaakin se on, joten on syytä miettiä onko ne ALCOA:n vanteet hintansa väärti. N. 300kg 5-akselisessa vaunussa.

        3x telinnosto, 10,3m runko, 275-70R 22,5"-renkaat, 8kpl teräspankko, Ror-levyjarruakselit 5kpl, ilmakiristimet, nostokoukkusarjat, pankonsiirto, perus valoasetukset n. 8100-8300kg.

        Merkki on sitten vaan statuskysymys ja kenen toimintaa tahtoo tukea. Suomalaista ja Ruotsalaista ostaa mielellään.


    • En tiedä,mut kilaforssin viisaxelinen täysperälavetti, on ainakin mainio ahtaissapaikoissa. Kolme kääntyvää akselia takana, tosin joutuu rekisteröimään ruotsiin, koska suomi ei hyväksy muuta kuin erikois kuljetuksiin.

      Painaa 8100 kg, en usko että pankorakenne painaa enemmän, koska kansirakenteet jää pois, levikkeet ja rampit, hydrauliikka, uskoisin, että aikatavalla kilpailukykyinen,
      käytössä miellyttävä, ehkä hieman hintava.

      • Täytyy hieman tarkentaa, siis hieman hintava hankkia, mutta olen ollut tyytyväinen, hinta / laatu suhde paikallaan.
        Pääsee ahtaisiinkin paikkoihin ilman kommervenkkejä.


    • 620

      Briab vaunujen mersu ,kokemusta muutamasta muustakin merkistä 20 vuotta
      Köyhällä ei ole vara ajaa huonoilla vehkeillä!

    • köyhätyrittäjätkyykkyyn

      Mitä niitä laskee mitä ne maksaa rahamiehet tietää mitä parasta a ryhmää oleva kärri maksaa köyhien yrittäjien ei tarvitse tietää.Jos on yriys noin tiukoilla kannattaa lopettaa hommat ja jättää ne meille millä on voimapaperia kunnon kalustoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8199
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2201
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2092
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1647
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      30
      1217
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe