Jos tälläselle palstalle nyt joskus joku alan ammatti konkari eksyis niin ois pari kysymystä. Mitä erikoista on "niitti jykissä" muihin vaunuihin verrattuna ja mitä etuja? Ja sitten vielä sellaista että ku ilmeisesti weckman on kaiken kevein pölli kärry, niin mitkä on ne seikat miksi se ei ole myös suosituin?
PUUTAVARA PERÄVAUNUT
47
5963
Vastaukset
- amatööri
Weckman on todennäköisesti kalliimpi ja toimitusajat saattavat olla pidemmät.
- pölläri
Hinta,toimitusaika ja se että Weckman ei halua vanhoja vaihdossa. Ja ei sitä paino eroa kuitenkaan niin paljon oo!
- SUOMALAINEN SISU
Olisiko kellään faktoja uusien, eri valmistajien puu-tavara vaunujen painoista?
- pölläri
Vaikea mitään faktoja laittaa, koskapa kärryn varustelu vaikuttaa niin paljon. Esim. mitkä akselit? mitkä ja kuinka monta pankkoa? kuinka monta telinnostajaa? mikä rengaskoko? mikä rungon mitta? Äkkiä veikkaisin että jos kaikki valmistajat tekis kärryn tasan samoilla varusteilla ja mitoilla, niin painot on sadan kilon sisällä? Muuttujia on aika paljon...
- pölläri
pölläri kirjoitti:
Vaikea mitään faktoja laittaa, koskapa kärryn varustelu vaikuttaa niin paljon. Esim. mitkä akselit? mitkä ja kuinka monta pankkoa? kuinka monta telinnostajaa? mikä rengaskoko? mikä rungon mitta? Äkkiä veikkaisin että jos kaikki valmistajat tekis kärryn tasan samoilla varusteilla ja mitoilla, niin painot on sadan kilon sisällä? Muuttujia on aika paljon...
Normi kärry,kahdeksalla pankolla, normaalikokosilla renkailla, yms. painaa 7300-7500kg.
pölläri kirjoitti:
Vaikea mitään faktoja laittaa, koskapa kärryn varustelu vaikuttaa niin paljon. Esim. mitkä akselit? mitkä ja kuinka monta pankkoa? kuinka monta telinnostajaa? mikä rengaskoko? mikä rungon mitta? Äkkiä veikkaisin että jos kaikki valmistajat tekis kärryn tasan samoilla varusteilla ja mitoilla, niin painot on sadan kilon sisällä? Muuttujia on aika paljon...
Veikkaisin että muutama sata kiloa mahtaisi olla heittoa, suomalaisista kepeimmän ja painavimman kepeimmän kärrin välillä voisko olla jopa joku 500kg samanlaisilla renkailla, pankkomäärällä ja sidontavälineillä. Pelkkä mutu. Kauheita heittoja kärrien painoissa kyllä on.
Ruotsalainen AM Trailer-merkkinen puukärri, 4 akselia, 4 Exteläistä a9:ä ilmeisesti Luftmanin kiristimillä, pankonsiirrosta ja keventimistä ei tietoa, meikäläisen silmään erityisen hyvännäköinen kärrin takapää, tämähän oli se tärkein, 4900kg.
- amatöörin apulainen
Nykypäivän kärryt on alle 7000kg telinnostoilla ja täysillä pankoilla.
- painoa
Painavia ovat
- pölläri
mikä kärry on alle 7000kg, jos on10m runko, 8pankko,pankonsiirto,ilmakiristäjät,kaks telinnostajaa ja 275/70-22.5 renkaat? Ns.normaali pöllikärry.
Ei oo mulle tullu vastaan...Eräs kiinteä Weckman, pitkä runko, pienillä paripyörillä, aluvanteet, 6 alupankkoa, riimut ilmakiristimet, 3 telinnostajaa, muistelen että jotain 6400kg.
- rekka1
puukuski kirjoitti:
Eräs kiinteä Weckman, pitkä runko, pienillä paripyörillä, aluvanteet, 6 alupankkoa, riimut ilmakiristimet, 3 telinnostajaa, muistelen että jotain 6400kg.
Sulla ei silloin ole vielä puukärryä
- alle 7000kg
Niittirunko jyki kaikilla kilkkeillä paitsi kiristimet 6700kg.
- puujulli
Eipä noilla varusteilla varmaan paljoo alle 7000kg alle päästä.
Talos kolme weckman jatko kärryä painot 6600-7000 kg- vastaantullut
vastaa on tullut sellainen jatko weckmanni, pikkupyörillä, kuudella pankolla joissa ilma kiristäjät pankon sisässä. Painee 6100kg
- pölläri
Kyllä painot on heti alle 7000kg, jos laitetaan pikkupyörät tai ykköspyörät. Muuten aika mahdoton...?
- sellaista
vitut ku 8 metrinen kärri jolla ajetaan vaa 4.5 rankaa, eli tyhjäpaino 5200kg
- pölläri
8metrinen puukärry? jepjep!
- puujulli
Weckman jatkokärry kahdella telinnostimella, rautajousilla, rumpujarruilla 285/70 19.5 renkailla kuudella terminator 10 pankalla 6600 kg.
Noi kympit joku 140 kg pala kiinnikkeineen niin vähä tietysti painoa tulee lisää kun laittaa 8 8 tonninpankkaa, mutta ei sitä tälliä hevilllä vaihdeta ko kuuteen on opittu
Tie sitte jos olis vaikka kiintee kärry noilla samaisilla varusteilla niin kait se 6500 kg menis vai mitä meinaatte ko ei oo ittellä mitään käsitystä jatkon ja kiinteen todellisesta erosta? - E..
Kärryn painoa en muista mutta M-B Actros 6x4 Weckmannin päällirakenne ja kärry niin tyhjä paino aivan puhtaana 18400kg.
- äijeliini
pikkupyörä tai ykköspyöräkärry?
- E..
275 etupäässä ja vanhoja 315 takapäässä kärryssä.
- fafdfads
oikein niin se kuuluu mennä että vanhat vetoset ajellaa sileeks kärrissä takana!!!
- huhuu2
vanhanaikasita käyttää 315 perävaunuissa. Vielä tyhmeempää sileitä vetopyöriä silotella takapäässä josta muutenkin räjähtelee pyöriä. Kaikista kalleinta odotuttaa palkkamiestä keskellä yötä ja lähteä viemään rengasta jumalan selän taa sen takia että saa ajaa täysin loppuun pyörät. Pinnausrajalle ajetaa sen jälkeen joko pinnaukseen tai hävitykseen on jonkuverran lokasuoja remonttii jos kärrys kaikki sileeks vetää.... hintansa sillekin tulee ko laittelee takavaloja ja hitsailee rautoja takasin
- amatöörin apulainenn
Eräs kuski ajoi ajoi ahtaammalle metsäautotielle joka ilmeisesti oli nuppipaikka. Tuli metsästä kuitenkin täydellä mällillä pois, 3 vannetta soikeana. Kiroili noita 275 renkaita. Jos olisi ollut 315 renkaat kärryssä kuskin mukaan niin yhtään ei olisi mennyt paskaksi.
- amatöörin apu
Taitaa noin tunari kuski tulla talolle kalliiksi..
- huhuu2
Oman kokemukseni mukaan nykypäivän ylikuormaleikkureilla ja kireällä suhtautumisella ylikuormiiin, en näe järkeä 315 ja 295 renkaisiin niiden ylimääräisen painon vuoksi. Ison renkaan hyödyt kun tuntuu nykyään olevan haittoja pienemmät, onhan toki tiettyjä paikkoja joissa isopyörä menee hyvin kivien yli ja pysyy paremmin polanteella talvisin. Riippu tietenkin paikallisten metsäautoteiden kunnosta
Esim 285 ja 315 painoero noin 350-400 kg. Mielestäni taas 285 ja 275 vertailu on kinkkistä, toisaalta isokehä joka pyörii paremmin,mutta verrattuna 285 on taas hyvän mallinen renkas joissa kireässä paikassa menee vain rengas kun 275 menee myös vanne renkaan kapean muodon takia.
Homma on niin kireätä, että alkaa vaikuttamaan monet tekijät jo pelkässä perävaunussa. Pienet pyörät, 6 pankkaa kaks nostinta ja liinakelat 6500-6700 kiloa, kun taas isot pyörät 8 pankkaa 3 telin nostinta (jatkovaunuissa), ketjut kuorman kiristykseen niin äkkiä hujahtaa 7200-7500 väliin.Vastaavat erot vielä autoon niin siinä sitä tuottavuus eroa jo onkin. - thöö
pohjosessa käyttävät kiinteetä kärryä, ilman telinnostajia ja tukin ajossa neljää pankkoa, joko jää alle 6 tonnin..?
Nyt kun on ehtinyt päivitellä omia tietojaan, niin lie pakostakin (mahdollisesti) alle 6t kun pankonsiirtosylinterin ja 6 pankonkin kanssa voi painaa 5,5-5,7t. Eräs jatko-Weckman painaisi karvan yli 6t, 6 pankkoa.
- Tukkiakka
"Mun" kärri on muutaman vuoden vanha Jyki, automaattikiristäjät, yksi telinnostaja, 8200kg.
- kkkkwmvwenmbvpwb
Katotaan kohta paljonko ne painaa 5-akselisina jooko?
- klcvjk
kkkkwmvwenmbvpwb kirjoitti:
Katotaan kohta paljonko ne painaa 5-akselisina jooko?
kerimäellä muhosella on 5 akselinen kärry puunajossa ollut jo useamman vuoden. en tiedä mitä ne sillä ratkaisulla on hakeneet, mutta kuulemma ihan metsästä käyvät kuormat siihen hakemassa. tiedä sitten menevätkö ihan joka paikkaan, mutta miksipä ei osaavissa käsissä sillä puut lähde metsästä kuin muillakin muuliloilla.
- jsjoJOjoJOsjosxoj
klcvjk kirjoitti:
kerimäellä muhosella on 5 akselinen kärry puunajossa ollut jo useamman vuoden. en tiedä mitä ne sillä ratkaisulla on hakeneet, mutta kuulemma ihan metsästä käyvät kuormat siihen hakemassa. tiedä sitten menevätkö ihan joka paikkaan, mutta miksipä ei osaavissa käsissä sillä puut lähde metsästä kuin muillakin muuliloilla.
Paljonko muuten painaa onko tietoa ja mitkä mitat siinä on?
- sgnhhh
jsjoJOjoJOsjosxoj kirjoitti:
Paljonko muuten painaa onko tietoa ja mitkä mitat siinä on?
painosta ja mitoista ei ole tietoa kun olen vain sivusta seuraaja. saattaa se hieman pidempi olla kuin 4 akselinen. en ole koskaan niin tarkkaan verrannut muihin kärrilöihin ja nyt on hieman aikaa kun sen olen viimeksi tavannut.
jospa jollakin muulla olisi parempaa tietämystä asiasta???
- 1112
vieläkö muhosella on se kaiken tietävä kuski
- möyhonen
http://www.malkkioy.com/sivut/siirtopankko_5aks.htm
Seo tommone- vjvjv
taitaapa tuossa olla kuvakin kärristä. tuskimpa kovin monella on sinistä 5 akselista.
http://www.malkkioy.com/sivut/kuva_P8200002.htm
- tukkirekka
Vieläkun muistetaan, että tonni pois omapainosta, lisää sadankilsan matkalla jotain 9-10e kuorman hintaa, neljä latingia vrk, tekee 40e/vrk.
Puoli vuotta mennään alikuormilla, elikkä 4000-5000e vuosi liikevaihto nousee, 19,5tuuman renkaat syö kovastikin tuon hyödyn, polttoaineen kulutuksen kasvuna, lisääntyvänä telauksena, tien hajoamisella, ym.
Paino on hemmetin tärkeä juttu, mutta yleensä se tuo muita kuluja tullessaan, joten keveys ei aina suoraan tuo kaikkea katetta himaan.- jeepuulis
Totta!!!!!
- Pohjoista osaamista
SLP tekee keveimmät kärryt.
SLP pokatulla perällä, 385/55-22.5 single pyörillä Alcoa aluvanteet. Pankkoina 4kpl. Forest King 10 ton. Paino 5200kg. Ja kuorma tilaa riittä pokatun perän ansiosta.
Samanlainen SLP kärry mutta suoralla rungolla ja pankkojen hydraulisella siirtimellä varustettuna painaa 5960kg. Varustus muuten sama ku pokatussa, pankot, renkaat yms.
Molemmat vaunut varustette ilmajousituksella ja levyjarruilla.
19,5" paripyörillä aluvanteilla nousee kärryn paino n.300kg - trj32
Se on varmaan niin että se ei ole perse aukinaisten merkki.
trj. - pöllikuski
Mitäs mieltä olette näistä wilma puukärryistä ? Ovatkohan hyviä käytössä ?
- pöö-ölli
Ei perävaunujen painoerot ole kuin max. 300kg. Vaunu tehdään varusteilla. Mitä kevyempää haetaan, sitä hintavampaakin se on, joten on syytä miettiä onko ne ALCOA:n vanteet hintansa väärti. N. 300kg 5-akselisessa vaunussa.
3x telinnosto, 10,3m runko, 275-70R 22,5"-renkaat, 8kpl teräspankko, Ror-levyjarruakselit 5kpl, ilmakiristimet, nostokoukkusarjat, pankonsiirto, perus valoasetukset n. 8100-8300kg.
Merkki on sitten vaan statuskysymys ja kenen toimintaa tahtoo tukea. Suomalaista ja Ruotsalaista ostaa mielellään.
En tiedä,mut kilaforssin viisaxelinen täysperälavetti, on ainakin mainio ahtaissapaikoissa. Kolme kääntyvää akselia takana, tosin joutuu rekisteröimään ruotsiin, koska suomi ei hyväksy muuta kuin erikois kuljetuksiin.
Painaa 8100 kg, en usko että pankorakenne painaa enemmän, koska kansirakenteet jää pois, levikkeet ja rampit, hydrauliikka, uskoisin, että aikatavalla kilpailukykyinen,
käytössä miellyttävä, ehkä hieman hintava.Täytyy hieman tarkentaa, siis hieman hintava hankkia, mutta olen ollut tyytyväinen, hinta / laatu suhde paikallaan.
Pääsee ahtaisiinkin paikkoihin ilman kommervenkkejä.
- 620
Briab vaunujen mersu ,kokemusta muutamasta muustakin merkistä 20 vuotta
Köyhällä ei ole vara ajaa huonoilla vehkeillä! - köyhätyrittäjätkyykkyyn
Mitä niitä laskee mitä ne maksaa rahamiehet tietää mitä parasta a ryhmää oleva kärri maksaa köyhien yrittäjien ei tarvitse tietää.Jos on yriys noin tiukoilla kannattaa lopettaa hommat ja jättää ne meille millä on voimapaperia kunnon kalustoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448199Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432201Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262092- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811647- 301217
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860