Valosaasteen määrä kasvaa Suomessakin !

9.4.2012 7:13 STT:

Valosaastetta on selvästi aiempaa enemmän myös Suomessa, arvioidaan Suomen ympäristökeskuksesta. Maapallon laajuisessa kartoituksessa jo 1990-luvun lopulla saatiin tulokseksi, että vain vajaa kolmannes Suomen pinta-alasta ei ollut valosaasteen vaikutuspiirissä.

"Tilanne on varmasti pahentunut tähän päivään tultaessa", sanoo Suomen ympäristökeskuksen vanhempi tutkija Jari Lyytimäki.

Maailmanlaajuisesti valosaasteen on arvioitu lisääntyvän 6–20 prosenttia vuosittain asutuilla alueilla.

Valosaaste voi haitata luontoa ja ihmisten terveyttä. Esimerkiksi altistuminen keinovalolle yöllä haittaa nukkumista ja sitä kautta ihmisen hormonitoimintaa, mikä näyttää lisäävän esimerkiksi rintasyövän riskiä.

Terveys- ja luontohaittojen lisäksi valosaaste haittaa muun muassa tähtien tarkkailua.

"Valo muuttaa taivaan vaaleammaksi, jolloin sieltä on vaikeampi erottaa tähtiä. Kohteen pitää olla kirkkaampi, jotta sen pystyy havaitsemaan", sanoo tiedottaja Anne Liljeström Tähtitieteellisestä yhdistyksestä Ursasta.

25

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lainatut lauseet

Olisiko sinulla jotain omaa sanottavaa aiheesta? Uutisia kuuntelemme ja lehtiä luemme itse.

• bessie*

Entä oliko sinulla jotain omaa sanottavaa aiheesta, "lainatut lauseet"?
        Aloitukseksi ja keskustelun aiheeksi käy mielestäni tuollainen lainaus aivan hyvin? Ehkä aloittajan oma mielipide asiasta olisi siinä voinut olla, mutta ei välttämätöntä sekään.
        Olen itse melko sensitiivinen ihminen, ja minua helposti häiritsee esim. liiallinen valo "väärässä paikassa" väärään aikaan. Silti ajattelen asiaa enemmänkin taloudellisesta näkökulmasta.
        Sitäkään ajatusta, että valaistus lisäisi turvallisuutta en läheskään kaikissa tapauksissa ymmärrä.

• lainatut lauseet
        bessie* kirjoitti:

Entä oliko sinulla jotain omaa sanottavaa aiheesta, "lainatut lauseet"?
        Aloitukseksi ja keskustelun aiheeksi käy mielestäni tuollainen lainaus aivan hyvin? Ehkä aloittajan oma mielipide asiasta olisi siinä voinut olla, mutta ei välttämätöntä sekään.
        Olen itse melko sensitiivinen ihminen, ja minua helposti häiritsee esim. liiallinen valo "väärässä paikassa" väärään aikaan. Silti ajattelen asiaa enemmänkin taloudellisesta näkökulmasta.
        Sitäkään ajatusta, että valaistus lisäisi turvallisuutta en läheskään kaikissa tapauksissa ymmärrä.

Ainoastaan se, että rakastan valoa ja lämpöä, saasteita saamme muualta kuin valosta huomattavati enemmän.
        Mielestäni pelkkä uutisointi ei ole keskustelua, aloittajan oma mielipide antaa sille pohjaa.

• bessie*
        lainatut lauseet kirjoitti:

Ainoastaan se, että rakastan valoa ja lämpöä, saasteita saamme muualta kuin valosta huomattavati enemmän.
        Mielestäni pelkkä uutisointi ei ole keskustelua, aloittajan oma mielipide antaa sille pohjaa.

Rakastatko valoa niin paljon, että sitä on oltava joka paikassa ympäri vuorokauden?
        Monessa paikassa valaistusta perustellaan sen tuomalla turvallisuudella. En oikein sitä itse aina allekirjoita. Epäilen, etteivät hyödyt likikään aina kustannusten - ja etenkään monien kokemien haittojen - arvoiset. Miksi esim. teitä, joissa ei ole liittymiä eikä kevyttä liikennettä, valaistaan kilometrikaupalla ennen/jälkeen taajaman? Autoissahan on valot?
        Tai sitten jotkut puistot ja metsiköt. Selvän ja vakiintuneesti yleisessä käytössä olevan kulkureitin valaisemisen ymmärrän, esim. lähiöstä toiselle.

Pelkästä uutisoinnista voi keskustelu alkaa, eikö vain? Voihan joskus olla, ettei aloittaja halua heti alussa omalla mielipiteellään osoittaa suuntaa. Ja eikös täällä muutenkin ole aika paljon aloituksia, joissa ei ole aloittajan omaa mielipidettä "antamassa pohjaa" keskustelulle. Toivottu suunta kyllä niissä usein erottuu...

• tuikkutuikkimaan.
        lainatut lauseet kirjoitti:

tuotatko valoa saasteettomasti pimeän aikaan?

• Vierastan koko sanaa valosaaste ellei se ole terveydelle vahingollista ? OK. liika auringonvalo voi sitä olla, mutta ilman mollikkaakin vois eläminen täällä olla hiukka rupista.

• bessie*

Kävihän aloituksesta ilmi, että valosaaste voi olla terveydelle haitallista? Toiset arvatenkin ovat alttiimpia kuin toiset. Uskon vankasti, että melu- ja valosaaste, yhdessä tai erikseen, vähentävät huomattavasti ihmisten ja muidenkin lajien viihtyvyyttä, hyvinvointia ja terveyttäkin.

• bessie* kirjoitti:

Kävihän aloituksesta ilmi, että valosaaste voi olla terveydelle haitallista? Toiset arvatenkin ovat alttiimpia kuin toiset. Uskon vankasti, että melu- ja valosaaste, yhdessä tai erikseen, vähentävät huomattavasti ihmisten ja muidenkin lajien viihtyvyyttä, hyvinvointia ja terveyttäkin.

Minulle aloituksesta kävi lähinnä ilmi että valo tai keinovalo saaste voi häiritä nukkumista ja siten olla terveydelle jopa vaarallista.
        Mikä estää sammuttamasta kaikki valot asunnossaan ja laittamasta verhot ikkunan eteen, ja tarvittaessa vaikka ns. pimennysverhot ?
        Yötyöt sitten vähän toinen juttu, mutta siellä harvemmin edes lupaa harrastaa nukkumista.

• ...,...,,
        bessie* kirjoitti:

Tämä siis olikin bessien aloitus, puskasta,

• bessie*
        ...,...,, kirjoitti:

Tämä siis olikin bessien aloitus, puskasta,

Taisi olla omasi, eikö vain? Oletko myös tuo "lainatut lauseet"?

Voisitko vähän valottaa ajatustesi kulkua; miksi ihmeessä minä puskasta tekisin aloituksen tästä, tai mistään muustakaan aiheesta.

• bessie*
        naapurin_eki kirjoitti:

Minulle aloituksesta kävi lähinnä ilmi että valo tai keinovalo saaste voi häiritä nukkumista ja siten olla terveydelle jopa vaarallista.
        Mikä estää sammuttamasta kaikki valot asunnossaan ja laittamasta verhot ikkunan eteen, ja tarvittaessa vaikka ns. pimennysverhot ?
        Yötyöt sitten vähän toinen juttu, mutta siellä harvemmin edes lupaa harrastaa nukkumista.

Naapurin_ekille

Olen siis sitä mieltä, että toiset ovat herkempiä kuin toiset. Ei tarvitse aina olla nukkumisesta kysymys, vaikka siitä ehkä suurimmat terveyshaitat tulevatkin, että uni häiriytyy. Häikäisevä valo voi tuntua hyvin epämukavalta, mm..
        Pimentäviä verhoja joudun kyllä itse käyttämään valoisimpana aikana jo luonnonvalonkin takia ja talvisinkin joskus täysikuun aikoihin. En kuitenkaan mielelläni pelaisi verhojen kanssa vain jonkun tehoiltaan ylimitoitetun, parkissa olevia autoja valaisevan tms. lampun takia, vaikkei minulle siitä kohtuutonta vaivaakaan ole. Mielelläni katselen joskus öistä taivasta ja herään aamun valkenemiseen.

• ..,.,.,.,,...
        bessie* kirjoitti:

Taisi olla omasi, eikö vain? Oletko myös tuo "lainatut lauseet"?

Voisitko vähän valottaa ajatustesi kulkua; miksi ihmeessä minä puskasta tekisin aloituksen tästä, tai mistään muustakaan aiheesta.

Olet ainoa joka vastailee tässä aloituksessa, kuin se olisi omasi.Salaperäistä aloittajaa ei näy missään

• bessie*
        ..,.,.,.,,... kirjoitti:

Olet ainoa joka vastailee tässä aloituksessa, kuin se olisi omasi.Salaperäistä aloittajaa ei näy missään

Miten niin salaperäistä?!

Vastailen kuin aloitus olisi omani'?!!

Nyt menee vähän liian vaikeaksi minulle. Taisikin olla vika siinä, että minä vastasin.

• bessie* kirjoitti:

Naapurin_ekille

Olen siis sitä mieltä, että toiset ovat herkempiä kuin toiset. Ei tarvitse aina olla nukkumisesta kysymys, vaikka siitä ehkä suurimmat terveyshaitat tulevatkin, että uni häiriytyy. Häikäisevä valo voi tuntua hyvin epämukavalta, mm..
        Pimentäviä verhoja joudun kyllä itse käyttämään valoisimpana aikana jo luonnonvalonkin takia ja talvisinkin joskus täysikuun aikoihin. En kuitenkaan mielelläni pelaisi verhojen kanssa vain jonkun tehoiltaan ylimitoitetun, parkissa olevia autoja valaisevan tms. lampun takia, vaikkei minulle siitä kohtuutonta vaivaakaan ole. Mielelläni katselen joskus öistä taivasta ja herään aamun valkenemiseen.

Itsellä ei ole minkäänlaista yliherkkyyttä valolle ollut eikä edes ketään tuttuja joilla tätä esiintyisi. Sen kyllä nähnyt kuinka esim. migreenikohtauksen aikana kaikki valo on "myrkkyä".

Mutta jos alkaa tulee tutkimustuloksia joissa niitä terveydellisiä haittoja esiintyy, niin kanta tietysti muuttuu.

Tällä hetkellä kuitenkin turvauduttava vaan omiin kokemuksiin, jotka ei liene mitenkään ainutkertaisia.
        Valtaosa ihmisistä suorastaan rakastaa luonnonvalon lisääntymistä ja sen kyllä huomaa näin keväällä.
        Sensijaan pimeätä vuodenaikaa harvempi rakastaa, ja Kaamosmasennus lienee ihan todellinen terveyshaitta joillekin.

Keinovalojen älytön lisääminen ei ole varmaan kenenkään mielestä positiivinen juttu, mutta valosaasteesta en meinaa vielä alkaa käsitteenä ajattelee ja puhumaan.

Ei olla onneksi lähelläkään tätä sentään, olkoot se sitä valosaastetta vaikka :)

http://www.visitlasvegas.com/planning-tools/photos-and-videos-gallery/#tab=Photos&tourid=4&videoid=pBAak_qxQWo&photoid=21

• Keinovalosaasteeton

Kiitos kiinnostavan ja paljon tunteita nostattavan aiheen esille nostamisesta.

Valosaaste. Mitä se on?
      Entä keinovalosaasteelle altistuminen?

Altistuvatko suomalaiset luonnonvalosaasteelle koko pitkän valoisan kesän ajan?

Uskoakseni keinovalosaasteen vaikutuksesta ihmiseen ei ole tehty oikeita tieteellisiä tutkimuksia. Tähtien tarkkailuun liittyvät faktat voi jokainen nähdä, mutta keinovalosaasteen vaikutuksesta ihmiseen on tuskin käytettävissä todellisia tutkimuksia ja kiistattomasti toteen näytettyjä faktoja.

Jos olisi, pitäisi tutkia myös keinovalon positiivisia vaikutuksia ihmiseen ja ihmisen mieleen.

Itse olen kiitollinen niille urbaanissa ympäristössä asuville, jotka valaisevat pimeään vuodenaikaan pihojaan ja kotejaan Suomessa varsin maltillisesti ja kauniisti, eivät värikkäin vilkkuvaloin. Ne tuovat valoa pimeyteen ja ainakin minun mieleeni.

En kuitenkaan toivo yön pimeyden kokonaan katoavan. Tähtitaivasta on ilo katsella, muttei sen tarvitse onnistua täydellisesti keskellä kaupunkia.

Jos joku kärsii valosaasteesta ja katulamppu tai naapurin pihavalo estää nukahtamasta, kannattaisi mielestäni etsiä jokin muu ratkaisu asiaan kuin "valosaasteen" kieltäminen.

Jos keinovalon säteily ja saastuttava vaikutus olisi todellista, eikö meidän pitäisi olla todella huolestuneita kesän ympärivuorokautisesta valosaasteesta?

Uusia liikeideoita: Kehitetään keinovalosäteilysuojia ja aletaan myydä niitä,
      tai rakennetaan keinovalosäteilysuoja ja aletaan vuokrata tiloja.

• bessie*

Olisiko vasta sellainen keinovalo, jolla ei ole käytännössä juuri mitään suotuisia vaikutuksia, valosaastetta?
        Vaikka ei tähtiä varta vasten haluaisikaan katsella, niin kyllähän siinä paljon ihminen menettää, jos ei äärettömän kaunista voi nähdä tarpeettoman keinovalon takia.

• Minulla on kaksi jalkalamppua kotona, toinen olkkarissa ja toinen makkarissa.
      Kummassakin on kääntyvävartinen lukulamppu, 35W, ja huipulla 300W lasiputkilamppu jotka eivät ole Luonnonsuojelua eikä Luomua nähneetkään saati sitten kuulleetkaan niistä. Kaikkien lamppujen valotehoa voin säättää Roteostaatilla, ihan hämäryyteen saakka.
      Hankin ne, kun 100W hehkulamput EU kielsi.
      Kiusa se on pienikin kiusa.
      Arvatkaa vaan, kun käännän täydet tehot valkoiseen kattoon niin voin sängynpeitosta poimia pinseteillä kaikki Pölypunkit.

Kaupunkiin kuuluu kaupungin valot, maalle taas synkkyys ja pimeys, Jouluisin kynttilät.
      Maapallo ei enää ole maaseutua, siksi Avaruusteleskoopitkin viedään avaruuteen, jotta ilmassa leijuva pasha ja lämpötilojen väreily ei vääristäisi kuvaa.

Totta on, että Elokuun kuutamottomilla ilmoilla melkein Lahteen asti kajastavat Jämsänkosken ja Kaipolan paperitehtaitten valot, ja Jämsän Himoksen bailut.
      Mutta kyliltä parikytkilsaa mökille, siellä voi viltillä maata seljällään ja katsella kiikareilla taivasta, jopa ilman kiikareitakin.
      Muutakin näkee kun Kuun, jos se on sopivassa vaiheessa.

Valosaasteen tutkimus on mielestäni hölynpölyä ja nollatutkimusta.
      H.

• babegoya

Tiedemiehet ovat aivan oikeassa!
      Eivät tyhmiä laisinkaan, tietävät että valoisuus lisääntyy, mitä pitemmälle kesää kohti mennään.Kohta aurinko ei laske ollenkaan.
      Kesäsin ei täälläpäin näy tähtiä ollenkaan :D
      Siihenkin soputuu, kun on valoisaa, vähemmän nukutaan.Elämä maistuu elämälle, kesäyössä, grillin ääressä.

• tepi

Valon lisäksi sähköyliherkkyys on monille ihmisille vaikea ongelma. Sitä eivät kaikki lääkärit ymmärrä, eivätkä myönnä, vaikka tutimustuloksia siitä on paljon.

http://www.suomensyh.fi/tietoa.htm

• Täällä maaseudulla ei valosaastetta juurikaan ole, ellei itse sitä järjestä.
      Huono näköni takia tarvitsen hyvän lukuvalon, mutta muuten pidän hämärästä, pieni lamppu palaa jossakin nurkassa.
      Tähdet näkyvät erittäin hyvin kirkkaina öinä, mikä olisi sen kauniimpaa.
      Kaupungeissa häiritsee mahdoton valojen määrä, kun en ole moiseen tottunut.

• henrjii

tääläpäin on pimeäaine saastuttanut ilmaa koko talven, nyt siihen on tullut vähän helpotusta, kun pimeäaine on alkanut piileksiä jossain.

• jännitteitä

mitähän on se nollasähkö, jota kuulemma ajoittain verkoista tai linjoilta
        puretaan.
        Lähes joka paikassa joutuu elämään sähkölaitteiden ja linjojen alaisuudessa.
        Staattinen sähkökin tuntuu varsinkin kuivina pakkaskausina joskus
        kipeinä napsahduksina iholla ja hiusten rätinänä.

Hyötyjä ja haittoja, taitaa olla molempia.

• Ainoa joka tällä hetkellä tuottaa valoa tuolla on aurinko enkä sano sitä saasteeksi.

Kevättä se vain on.

• isä lampun osti

Sähkötarvikkeet, laitteet ja lamput
      taitaa olla ser-jätettä,
      loisteputket ja elohopealamput ongelmajätettä.
      Sähköpylväät käsitelty jollain kyllästysaineella,
      mistä osa päätyy varmaan maaperäänkin.

Säteilyä pidetään kauniina, ydinsäteilyä vähemmän terveellisenä.
      Taustasäteily pyhimyskuvilla osoittamassa pyhyyttä maalauksissa.

Pärjäisköhän mikään yhteiskunta ilman sähköä. Mitä tilalle jos voimalat pimenis?

• meeriamanda

Valot on tehty käyttöä varten. Ei yhtään ´heikota´ käyttöni, minähän sähkölaskuni maksan.

Mitähän vouhkataan seuraavaksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      343
      4342
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      142
      2438
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2056
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      142
      1578
    5. Eikö me voitais

Vaan harrastaa seksiä kun muusta ei tule mitään
      Ikävä
      26
      1117
    6. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      42
      1104
    7. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      28
      1047
    8. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      140
      999
    9. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      989
    10. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      931
    Aihe