Kainuun metsäpeurakannat

petopolitiikka

Ovet viime vuosien aikana vähentyneet 1700- 900 yksilöön. Syynä pidetään runsasta petokantaa. Karhulupia myönnetään huomattavasti vähemmän kuin edellisinä vuosina. Venäläiset tarhaavat susia ja vapauttavat luontoon. Ilveksiä on nurkkajuuressa kuin ennen kulkukissoja.

35

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peuran ystävä

      Hyvä haarukka ja kannat ovat vahvistuneet 700-1400 takavuosien kantaan nähden.

      Oikeata keskustelua näistä asioista kaivattaisiin, eikä tällaista lööperiä.

      • 671

      • jooseppi-

        Mitä tarkoitat hyvällä haarukalla ja kantojen vahvistumisella 700-1400? Voitko osoittaa luvut oikeiksi tutkimuksella?


      • jooseppi-

        Peuran ystävä, missä tutkimus viipyy?


      • taulukoita kiitos

        Peuran ystävä voisi kertoa miten peurakantojen käy aatteella ''luonto hoitaa itsensä'' ? Susien ystävä voisi myös liittää taulukon samasta aiheesta. Huomautettakoon, että metsästyksellä on poistettu karhuja ja susia, mutta peuroja on nyt 900 laskentojen perusteella.

        Taulukoita voi katsella nimimerkki Laikuttajan linkissä.


      • Peuran ystävä
        jooseppi- kirjoitti:

        Mitä tarkoitat hyvällä haarukalla ja kantojen vahvistumisella 700-1400? Voitko osoittaa luvut oikeiksi tutkimuksella?

        Ei tuosta montaa vuotta ole kun kannat arvioitiin ihan metsästäjälehdessä alle tuon 1400 yksilön. Perustuikohan ihan laskentoihin :)

        Lisäksi tuo haarukka on naurettava. Sama kuin sanoisi, että maapallolla elää 1-8 miljardia ihmistä.


      • Peuran ystävä
        jooseppi- kirjoitti:

        Peuran ystävä, missä tutkimus viipyy?

        En minä ole täällä päivystämässä, joskos jooseppi tarvitsisi minun etsimiäni tutkimuksia. Itsekin voi vähän nähdä vaivaa, jos sinulla on dementia etkä muista enää vanhoja "tutkimuksia". Tietenkin ne vanhat metsästäjien itkut olivat huuhaata, kuten ovat nämä nykyisetkin, mutta niihin on hauska vedota, koska metsästäjät itse itkivät, että peurakannat on lopussa. Minä muistan tämän kyllä hyvin.

        Eli olivatko metsästäjä silloin väärässä vai nyt väärässä ? Väärässä jokatapauksessa kääntelit niin tai näin.

        Heh heh ..


      • Peuran ystävä
        taulukoita kiitos kirjoitti:

        Peuran ystävä voisi kertoa miten peurakantojen käy aatteella ''luonto hoitaa itsensä'' ? Susien ystävä voisi myös liittää taulukon samasta aiheesta. Huomautettakoon, että metsästyksellä on poistettu karhuja ja susia, mutta peuroja on nyt 900 laskentojen perusteella.

        Taulukoita voi katsella nimimerkki Laikuttajan linkissä.

        Mitenkä käy ? No samanlailla kuin edellisetkin 9800 vuotta - ilman että ihminen on mitenkään mennyt sorkkimaan asiaan, lukuunottamatta, että ihminen on metsästänyt peuroja, eli heikentänyt kantoja petojen kanssa. (Eikä ole niitä ruokkinut, joten luonto on ihan itse hoitanut itsensä)

        Ja tämä 900:n peuran väärä luku ei ole ensimmäistä kertaa esillä. Onhan tässä jo vuosia kuultu näitä samoja itkuja.


      • jooseppi-
        Peuran ystävä kirjoitti:

        Ei tuosta montaa vuotta ole kun kannat arvioitiin ihan metsästäjälehdessä alle tuon 1400 yksilön. Perustuikohan ihan laskentoihin :)

        Lisäksi tuo haarukka on naurettava. Sama kuin sanoisi, että maapallolla elää 1-8 miljardia ihmistä.

        ''Hyvä haarukka ja kannat ovat vahvistuneet 700-1400 takavuosien kantaan nähden.''

        Oletko pohtinut mistä johtuu kantojen vahvistuminen? Mallilla luonto hoitaa itse otsensäkö?


      • jooseppi-
        Peuran ystävä kirjoitti:

        En minä ole täällä päivystämässä, joskos jooseppi tarvitsisi minun etsimiäni tutkimuksia. Itsekin voi vähän nähdä vaivaa, jos sinulla on dementia etkä muista enää vanhoja "tutkimuksia". Tietenkin ne vanhat metsästäjien itkut olivat huuhaata, kuten ovat nämä nykyisetkin, mutta niihin on hauska vedota, koska metsästäjät itse itkivät, että peurakannat on lopussa. Minä muistan tämän kyllä hyvin.

        Eli olivatko metsästäjä silloin väärässä vai nyt väärässä ? Väärässä jokatapauksessa kääntelit niin tai näin.

        Heh heh ..

        Eipä tullut tilastoa, taskaan..
        hehheh


      • taulukoita.
        Peuran ystävä kirjoitti:

        Mitenkä käy ? No samanlailla kuin edellisetkin 9800 vuotta - ilman että ihminen on mitenkään mennyt sorkkimaan asiaan, lukuunottamatta, että ihminen on metsästänyt peuroja, eli heikentänyt kantoja petojen kanssa. (Eikä ole niitä ruokkinut, joten luonto on ihan itse hoitanut itsensä)

        Ja tämä 900:n peuran väärä luku ei ole ensimmäistä kertaa esillä. Onhan tässä jo vuosia kuultu näitä samoja itkuja.

        ''Ja tämä 900:n peuran väärä luku ''

        Hieman tueksi jotain painavampaa viitettä. Olet punnittu kaveri, jos et osaa muuta esittää kuin höpönlöppöä. :-)


      • Peuran ystävä
        jooseppi- kirjoitti:

        ''Hyvä haarukka ja kannat ovat vahvistuneet 700-1400 takavuosien kantaan nähden.''

        Oletko pohtinut mistä johtuu kantojen vahvistuminen? Mallilla luonto hoitaa itse otsensäkö?

        No ei se ainakaan korreloi petokantojen kanssa, jos sitä tarkoitat.

        Ilveksiä, susia ja karhuja on enemmän kuin aiemmin ja silti kanta vahvistuu.

        Vai meinaatko, että metsästäjät valehtelevat laskennoissaan ?


      • Peuran ystävä
        jooseppi- kirjoitti:

        Eipä tullut tilastoa, taskaan..
        hehheh

        Minulla on tilastot päässäni, koska ei ole dementia päässyt iskemään.

        Heh heh ..


      • Peuran ystävä
        taulukoita. kirjoitti:

        ''Ja tämä 900:n peuran väärä luku ''

        Hieman tueksi jotain painavampaa viitettä. Olet punnittu kaveri, jos et osaa muuta esittää kuin höpönlöppöä. :-)

        Asia on aivan toisinpäin. Näitä 900 peuran itkuja on kuultu metsästäjiltä jo vuosia.

        Mikä on todellisuus. Se, että minun pitäisi todistaa itkunne vääriksi. (Ehkäpä teidän pitäisi kerrankin todistaa lukunne pitäviksi)

        Odotan todisteita. Tietenkin tarjoat lähteitänne, joiden parku on ollut samanlaista jo vuosia. Mitä se siis todistaa ?

        Heh heh ..


      • Laikuttaja
        Peuran ystävä kirjoitti:

        Asia on aivan toisinpäin. Näitä 900 peuran itkuja on kuultu metsästäjiltä jo vuosia.

        Mikä on todellisuus. Se, että minun pitäisi todistaa itkunne vääriksi. (Ehkäpä teidän pitäisi kerrankin todistaa lukunne pitäviksi)

        Odotan todisteita. Tietenkin tarjoat lähteitänne, joiden parku on ollut samanlaista jo vuosia. Mitä se siis todistaa ?

        Heh heh ..

        Suomesta on tuhoutunut kaksi metsäpeurapopulaatiota susien lisääntymisen myötä. Multian ja Keuruun tienoille Ähtärin eläintarhasta perustettiin oma esiintymä. Parhaillaan siinä oli muutama kymmenen eläintä. Lieksan Ruunaaseen tuli Venäjältä peuroja. Parhaillaan laskettiin pari sataa yksilöä. Viimeisin uutinen niistä oli Karjalainen lehdessä 2003. Tokassa oli silloin parikymmentä eläintä eikä vasoja ollut nähty vuosiin.
        Kuhmon rhy:n sivuilla http://koti.kainuu.com/kuhrhy/peura.htm raportoidaan myös syksyinen vasaprosentti. 2001 tiennoolla alkanut lasku näkyy. Se on painunut 10:n tietämiin ja tuskin korvaa pelkästään ikääntymisen kautta syntyvää poistumaa. Eli meiltä on poistumassa kolmas ja tärkein peuraesiintymä lähivuosina.


      • Peuran paras ystävä

        Mitä lööperiä oikein selität Kuhmonkin Metsäpeurakanta on pudonnut puoleen.


    • Laikuttaja

      Kainuussa oli 2001 1700 metsäpeuraa. Kanta romahti, 2010 laskennassa löytyi 811 ja tänä talvena 840. Tietoja voi tarkistaa esim. http://koti.kainuu.com/kuhrhy/peura.htm
      Karhulupia on myönnetty runsaasti. Taisi syksyllä 2011 olla ennätysmäiset 28, taisi kolme jäädä kaatamatta.

      • Tappajia ovat

        Kaikki ilvekset ei sunkaa kaada peuroja vaan yleensä suurempi uroskissa harjaantuu tähän.Samalla tavalla kuin poronhoitoalueellakin.Tämän yksilön jäljiltä niitä löytyykin sitten tasaiseen tahtiin. Jossain kirjoituksissa olen lukenut väitteitä että Ahma ei t
        apa suurempia saaliseläimiä (pötypuhetta)samalla tavalla niistäkin jotkut yksilöt erikoistuu tähän hommaan.


      • ahman ystävä
        Tappajia ovat kirjoitti:

        Kaikki ilvekset ei sunkaa kaada peuroja vaan yleensä suurempi uroskissa harjaantuu tähän.Samalla tavalla kuin poronhoitoalueellakin.Tämän yksilön jäljiltä niitä löytyykin sitten tasaiseen tahtiin. Jossain kirjoituksissa olen lukenut väitteitä että Ahma ei t
        apa suurempia saaliseläimiä (pötypuhetta)samalla tavalla niistäkin jotkut yksilöt erikoistuu tähän hommaan.

        Ahma tai ilves loikkaa peuran kokoisen saaliin selkään ja puree niskaan. Eivät tapa välttämättä heti, vaan jättävät rauhaan. Tulevat viimeistelmään vuorokauden parin päästä kun saalis seisoo hangessa silmät tapillaan haavakuumeessa. Neuvokas konsti pitää liha sulana talvipakkasilla. Ilves ei kykene syömään jäistä lihaa.


      • Peuran ystävä

        "2010 laskennassa löytyi 811 ja tänä talvena 840."

        Parempaan suuntaan ollaan siis menossa.

        Hienoa.


      • väärä luku
        Peuran ystävä kirjoitti:

        "2010 laskennassa löytyi 811 ja tänä talvena 840."

        Parempaan suuntaan ollaan siis menossa.

        Hienoa.

        Voit pohtia syitä marginaaliseen muutokseen. Jos keksit, niin laittappa jotain näkyviin.


      • Peuran ystävä
        väärä luku kirjoitti:

        Voit pohtia syitä marginaaliseen muutokseen. Jos keksit, niin laittappa jotain näkyviin.

        Johtuu tietenkin ruokinnoista.

        Hyvä metsästäjä on saanut kannat nousuun. Pedot ovat lisääntyneet, mutta peurakanta paranee.


      • ahmas
        Peuran ystävä kirjoitti:

        Johtuu tietenkin ruokinnoista.

        Hyvä metsästäjä on saanut kannat nousuun. Pedot ovat lisääntyneet, mutta peurakanta paranee.

        .. ja kosteikosta, eikös vain. Korjannet jos ollenen väärässä.


      • Peuran ystävä
        ahmas kirjoitti:

        .. ja kosteikosta, eikös vain. Korjannet jos ollenen väärässä.

        Voisitko vastata itse asioihin. Mitenkään en koe tehtäväkseni korjata virheellisiä tulkintojasi.


    • Laikuttaja

      Kainuun ja muittenkin metsäpeuraesiintymien taantuminen sattuu yksiin suden lisääntymisen kanssa. Ominaista on ollut vasojen kato ensimmäisen kesän aikana. Kainuun kanta putosi 2001-2005 700 kappaletta. Sairastuneita eläimiä ei löytynyt, ilmeisesti asialla oli pedot. Moiseen vähennykseen ja totaaliseen vasakatoon pystyy vain laumana elävät peto. Suden osuuden ovat tutkijatkin tunnustaneet. Kainuun vasaprosentti on nyt laskenut uhkaavan alas. Vaarassa on ikärakenteen vääristyminen ja lisääntymisikäisten vaatimien loppuminen ja edelleen esiintymän hiipuminen.
      Susi on suojeltu ja karhuja näköjään vähennetäänkin nyt rankalla kädellä.

      • Loppupyynti

        Karhuluvat puolittuu ensisyksyyn.


      • Peuran ystävä

        Kantojen vähemeninen ei mitenkään vastaa yhteen susien määrän kanssa. Karhut ja ilvekset ne ovat vaikuttaneet asiaan enemmän.


      • Laikuttaja
        Peuran ystävä kirjoitti:

        Kantojen vähemeninen ei mitenkään vastaa yhteen susien määrän kanssa. Karhut ja ilvekset ne ovat vaikuttaneet asiaan enemmän.

        Karhuja ja ilveksiä joutaa vähentää. Mutta susi on ratkaiseva tekijä. Suden pääriista hirvi on ammuttu vähiin. Ruotsalaisten mukaan tarvitaan 5 hirveä/1000 ha, jotta susikannan alueella jää ylijäämää metsästettäväksi. Nyt susien ja metsästyksen ja ennenkaikkea metsänomistajien vaatimuksesta on hirvitiheydet luokkaa 2/1000 ha. Välillä itärajalla meni alle senkin ja sudet lakkasivat lisääntymästä ruuanpuutteessa. Ja älämölöä pidetään salametsästyksestä.
        Susi tapaa yli 10 hirveä vuodessa ja peuroja pitänee saalistaa luokkaa 40-50/susi/vuosi, jos hirviä ei ole. Eipä tarvi kuin yksi lauma erikoistua peuroihin, kun tilanne on kriittinen.


      • Peuran ystävä
        Laikuttaja kirjoitti:

        Karhuja ja ilveksiä joutaa vähentää. Mutta susi on ratkaiseva tekijä. Suden pääriista hirvi on ammuttu vähiin. Ruotsalaisten mukaan tarvitaan 5 hirveä/1000 ha, jotta susikannan alueella jää ylijäämää metsästettäväksi. Nyt susien ja metsästyksen ja ennenkaikkea metsänomistajien vaatimuksesta on hirvitiheydet luokkaa 2/1000 ha. Välillä itärajalla meni alle senkin ja sudet lakkasivat lisääntymästä ruuanpuutteessa. Ja älämölöä pidetään salametsästyksestä.
        Susi tapaa yli 10 hirveä vuodessa ja peuroja pitänee saalistaa luokkaa 40-50/susi/vuosi, jos hirviä ei ole. Eipä tarvi kuin yksi lauma erikoistua peuroihin, kun tilanne on kriittinen.

        "Susi tapaa yli 10 hirveä vuodessa ja peuroja pitänee saalistaa luokkaa 40-50/susi/vuosi, jos hirviä ei ole."

        Lukusi ovat aivan hatusta vedettyjä ja poskettomia.

        Väität siis susien syövän yli kymmenen kiloa lihaa päivässä !! 40-50 peuraa esim. á 100 kiloa = 4000 - 5000 kiloa lihaa vuodessa. Jos sinä söisit kilon lihaa päivässä olisit vielä yli kymmenen kertaa jäljessä laskelmiasi.


        Mahtaa olla lihavia susia. Kuitenkin aika solakoita otuksia ovat. Koirallakin alkaa olla jo tekemistä, jos sille syötät kilon lihaa päivässä. (Enkä tarkoita yhtenä päivänä, vaan joka päivä kuten laskelmasi antaa ymmärtää)

        Kokeileppa itse syödä yli 10 kiloa lihaa päivässä, vaikka alkuun viikko pari :)
        Joulunahan se tarkoittaisi esim. 4 henkisessä perheessä vaivaiset 16 isoa kinkkua/4 päivää. Jos juhlat jatkuisivat uuteen vuoteen niin kolmisenkymmentä kinkkua riittäisi.

        Tai viikossa vaivaiset 100 kiloa lihaa :) Ostin tänään kahden kilon lohen ja ajattelin syödä sitä pari kolme päivää vähintään. Keskiruodon ja pään säästän vielä kalakeittoon.


      • Laikuttaja
        Peuran ystävä kirjoitti:

        "Susi tapaa yli 10 hirveä vuodessa ja peuroja pitänee saalistaa luokkaa 40-50/susi/vuosi, jos hirviä ei ole."

        Lukusi ovat aivan hatusta vedettyjä ja poskettomia.

        Väität siis susien syövän yli kymmenen kiloa lihaa päivässä !! 40-50 peuraa esim. á 100 kiloa = 4000 - 5000 kiloa lihaa vuodessa. Jos sinä söisit kilon lihaa päivässä olisit vielä yli kymmenen kertaa jäljessä laskelmiasi.


        Mahtaa olla lihavia susia. Kuitenkin aika solakoita otuksia ovat. Koirallakin alkaa olla jo tekemistä, jos sille syötät kilon lihaa päivässä. (Enkä tarkoita yhtenä päivänä, vaan joka päivä kuten laskelmasi antaa ymmärtää)

        Kokeileppa itse syödä yli 10 kiloa lihaa päivässä, vaikka alkuun viikko pari :)
        Joulunahan se tarkoittaisi esim. 4 henkisessä perheessä vaivaiset 16 isoa kinkkua/4 päivää. Jos juhlat jatkuisivat uuteen vuoteen niin kolmisenkymmentä kinkkua riittäisi.

        Tai viikossa vaivaiset 100 kiloa lihaa :) Ostin tänään kahden kilon lohen ja ajattelin syödä sitä pari kolme päivää vähintään. Keskiruodon ja pään säästän vielä kalakeittoon.

        Susihan on kovasti tutkittu ja kiisteltykin eläin. Googlasin vähän. Rapakon takana susi syö kuulemma 12-13 hirveä/vuosi tai 30-40 caribua. Sikäläinen moose-hirvi on suurempi täkäläistä, mikä selittää norjalaisten havainnot jopa 20 hirveä/vuosi. Eli hatustavetoni ei kovin posketon ole.
        Noissa lihamäärien arvioinneissa mennään sitten hakoteille. Peura painaa 4-200 kg ja lihapaino lienee luokkaa 2-100 kg. Toki susi hyödyntää muutakin kuin lihan tiukan paikan tullen. Helpointa peto aina ottaa ja saaliitten keskipaino voi olla yllättävän alhainen. Ja eri asia on kuinka paljon susi pystyy hyödyntämään saaliistaan. Peuran vasan yksi susi syö kerralla. Isommista pääsee sitten osingolle haaskansyöjät. Susi tappaa tilaisuuden tullen myös varastoon, jolloin hyötysuhde huononee enempi.
        Parhaina vuosina Suomenselän kanta kasvoi 20 prossaa vuodessa. Jos susi metsästäisi kestävästi ja tarjolla olisi vain peuroja, voisi ajatella noin 200 päisen tokan elättävän yhden suden. Kainuun 800 peuraa elättäisi yhden lauman, toivottavasti ajattelussani on jotain vikaa.


      • Peuran ystävä
        Laikuttaja kirjoitti:

        Susihan on kovasti tutkittu ja kiisteltykin eläin. Googlasin vähän. Rapakon takana susi syö kuulemma 12-13 hirveä/vuosi tai 30-40 caribua. Sikäläinen moose-hirvi on suurempi täkäläistä, mikä selittää norjalaisten havainnot jopa 20 hirveä/vuosi. Eli hatustavetoni ei kovin posketon ole.
        Noissa lihamäärien arvioinneissa mennään sitten hakoteille. Peura painaa 4-200 kg ja lihapaino lienee luokkaa 2-100 kg. Toki susi hyödyntää muutakin kuin lihan tiukan paikan tullen. Helpointa peto aina ottaa ja saaliitten keskipaino voi olla yllättävän alhainen. Ja eri asia on kuinka paljon susi pystyy hyödyntämään saaliistaan. Peuran vasan yksi susi syö kerralla. Isommista pääsee sitten osingolle haaskansyöjät. Susi tappaa tilaisuuden tullen myös varastoon, jolloin hyötysuhde huononee enempi.
        Parhaina vuosina Suomenselän kanta kasvoi 20 prossaa vuodessa. Jos susi metsästäisi kestävästi ja tarjolla olisi vain peuroja, voisi ajatella noin 200 päisen tokan elättävän yhden suden. Kainuun 800 peuraa elättäisi yhden lauman, toivottavasti ajattelussani on jotain vikaa.

        No kai sinä itsekin ymmärrät, että yksi kymmenen lauma söisi suomenselän kannan suihinsa noilla luvuilla parissa vuodessa, eli täysin poskettomia lukuja.
        Kaikkea ei sentään kannata aina uskoa.

        Ja pelkästään vasoissa on kymmeniä kiloja lihaa. Tiedänhän minä, kun olen niitä syönyt. Vastasyntyneitä on turha vetää tähän mukaan, koska ovat marginaalissa. Lisäksi unohdat että susi hyödyntää eläimen painosta enemmän kuin vain puolet. Ei se ole ihminen, vaan kaikki kelpaa syötäväksi korvia myöten, jos niikseen tulee. Maanantaina kun ei ole siwa auki mistä saisi lisää makkaraa.

        Väitit että 200 kiloisesta yksilöstä jäisi maastoon siis 100 kiloa. Eipä jää kuin luut, eikä aina sitäkään. Ei varmasti jää sataa kiloa maastoon ellei lauma ole täysin "yliravittu" tai muuten häiritty pois.

        Enkä nyt ota kantaa noihin ameriikan "tutkimuksiin". Onko niissä edes varmaa, että sama lauma on aina kaatojen takana. Lisäksi niissä puistoissa ne saavat elää melkein kokonaan rauhoitettuna, että riistaa kyllä riittää. Onko siellä samanlaista tarvettakaan jäädä kaluamaan raatoa luille, jos ympärillä juoksentelee lisää saalista.


      • Laikuttaja
        Peuran ystävä kirjoitti:

        No kai sinä itsekin ymmärrät, että yksi kymmenen lauma söisi suomenselän kannan suihinsa noilla luvuilla parissa vuodessa, eli täysin poskettomia lukuja.
        Kaikkea ei sentään kannata aina uskoa.

        Ja pelkästään vasoissa on kymmeniä kiloja lihaa. Tiedänhän minä, kun olen niitä syönyt. Vastasyntyneitä on turha vetää tähän mukaan, koska ovat marginaalissa. Lisäksi unohdat että susi hyödyntää eläimen painosta enemmän kuin vain puolet. Ei se ole ihminen, vaan kaikki kelpaa syötäväksi korvia myöten, jos niikseen tulee. Maanantaina kun ei ole siwa auki mistä saisi lisää makkaraa.

        Väitit että 200 kiloisesta yksilöstä jäisi maastoon siis 100 kiloa. Eipä jää kuin luut, eikä aina sitäkään. Ei varmasti jää sataa kiloa maastoon ellei lauma ole täysin "yliravittu" tai muuten häiritty pois.

        Enkä nyt ota kantaa noihin ameriikan "tutkimuksiin". Onko niissä edes varmaa, että sama lauma on aina kaatojen takana. Lisäksi niissä puistoissa ne saavat elää melkein kokonaan rauhoitettuna, että riistaa kyllä riittää. Onko siellä samanlaista tarvettakaan jäädä kaluamaan raatoa luille, jos ympärillä juoksentelee lisää saalista.

        Mainitsin toki, että susi hyödyntää muutakin kuin lihan varsinkin niukkaan aikaan. Vasoissa ei ole kymmeniä kiloja lihaa. Saattaa siinä syksyllä yli 10 kg löytyä. Ison hirvaan teuraspaino voi olla 100 kg. Yhden sellaisen olen orressa nähnyt ja sillä oli ennätyssarvet. Ja tällaiset eivät suden suuhun ensimmäisenä jää. Susi onkin keskittynyt syömään vasoja. Pahaa tuhoa saa aikaan vasomisalueella pentuja kasvattava lauma.
        Meillä sudelle löytyy myös muuta ravintoa ja laskelmani susi/peurasuhteesta perustui oletukseen, ettei hirviä ole. Ajattelussa on myös huomioitava, että Suomenselän tuhatpäinen kanta tuottaa reilut parisataa vasaa vuosittain. Ja t'ämän lisän varaan on kestävä metsästys oerustuttava. Ennen susien tuloa siellä peurat lisääntyivät yli 20 prossaa parhaina vuosina. Viimeiset laskennat osoittavat kasvun pysähtyneen, määrä on jämähtänyt 1000:n kieppeille.
        Mietintään tukea tarjoaa esim. Taimyrin niemimaan tapahtumat, josta juttua löytyy http://www.locomail.com/vargen/wolf.pdf Siellä karsittiin sudet 1950-luvun lopulla. Peuroja oli silloin 100 000. Sittemmin kanta vahvistui ja pari vuotta sitten näin FST:llä dokun, jonka mukaan peuroja on yli miljoona ja vuosittan metsästetään 60 000.


    • hgjhjk

      Peurat ja pedot ovat sopeutuneet elämään keskenään tuhansia vuosia. Asiat alkoivat mennä epätasapainoon vasta kun ihminen alkoi "säädellä" eläinkantoja.

    • Peuran ystävä

      Nyt jonkun täytyy puhua potaskaa.

      "laikaman 27.11.2006 21:21
      Kainuun peurakanta on romahtanut vuodesina 2001-2005 1700:sta 1000:een. Viime talvena niitä ei laskettu. Mikä lie määrä näillä lumilla, jos lasku jatkuu. Tietoa löytyy:
      http://kotisivu.dnainternet.net/dnakuhri/peura.htm

      Meille on syötetty kovin harmitonta kuvaa sudesta. Venäläisten tutkimustuloksia suden vaikutuksesta on analysoitu mm: ruotsalaisessa selvityksessä http://www.locomail.com/vargen/wolf.pdf . Vasakato hirvillä ja villiporoilla on ollut susivuosina selvästi havaittavissa. Perhon koirasusivuosina Suomenselän kannan kasvu taisi pysähtyä myös. Uutiset Hallan paliskunnasta kertovat samaa kieltä ja vain yhden ? 8-päisen lauman aikaanssaannoksena."


      Eli nyt peuroja olisi 100 "vähemmän" kuin 6-7 vuotta sitten. Ilveskannat ovat kuitenkin kasvaneet hurjasti, karhujen kannat myöskin. Silti väität 10 suden syövän peurakannat loppuun 3 vuodessa. Jokin ei nyt kuule täsmää näissä "laskelmissasi".

      • Laikuttaja

        Kannan lasku on loiventunut ja pienoista nousuakin viimeisen tuloksen mukaan. Mutta edelleen niitä on 160 vähemmän kuin 6-7 vuotta sitten. Karhut ja ilvekset ovat tänä aikana lisineet, mikä sekin todistaa suden syyllisyyttä Kainuun peurojen romahdukseen.
        Ja minä en ole väittänyt, että 10 sutta syö peurakannan loppuun 3 vuodessa. Olen esittänyt ajatusmallin susien ja peurojen suhteesta. Todellisuudessa tilanne ei ole laboratiomaisen yksinkertainen. Ja ajatusmalli ei ole ristiriidassa Lieksan ja Keuruun suunnan esiintymien häviämisen kanssa. Ajan myötä liika vasaverotus vääristää ikärakenteen ja lisääntyvät vaatimet loppuu.
        Kainuusta löytyy edelleen hirviä susien ravinnoksi. Lisäksi susimäärän on väitetty vähentyneen. Peurat ovat pienentäneet vaellustaan ja ehkä välttyvät näin parin kolmen susireviirin verran vähemmän metsästyspaineelta. Mutta vasaosuuden kehitys kertoo tulevaisuuden olevan vaakalaudalla. 10 prosenttia riittää hädin tuskin ikääntymisestä johtuvaan poistumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      469
      11005
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      316
      7629
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      28
      4615
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      340
      2407
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1817
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1663
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1410
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1313
    9. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      1194
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      54
      1028
    Aihe