Bichon frise lenkkikaveriksi?

Gella

Olen etsiskelly "söpöä ja pientä" lenkkikaveria itselleni..Harrastan pitkänmatkan juoksua ja talvisin pitkiä reippaita hiihtolenkkejä, joten sopiva lenkkikaveri voisi olla jokin paimenkoira(?). Mutta ensinnäkin asun yksiössä kerrostalossa keskellä kaupunkia, toiseksi matkusta junalla ja bussilla paljon ja kolmanneksi en tykkää isoista koirista,vaikka kokemusta onkin..

Olen katsellut pieniä reippaita koirarotuja; terriereitä,villakoiria yms..Mutta mikään ei tähän mennessä ole oikein iskenyt..
Miten olisi bichon frise? Rodun kanssa harrastetaan agilityä ja luin että olis oikein reipas pikkukoira, vaikka kouluttaminen voi olla hankalaakin.
Mitä sanotte? :o

13

1130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikkelitonttu

En tunne rotua!

• sgshs

Kikkelitonttu: Älä sitten kommentoi jos sinulla ei ole mitään sanottavaa aiheesta!

Bichon frise on hyvä rotu kerrostaloyksiöön, mutta pitkien matkojen juoksulenkeille suosittelisin hieman pidempijalkaista rotua. Bichon frise töpöttelee, miten olisi jokin pieni vinttikoira?

• Gella

Vinttikoirathan on sprinttereitä, ei pitkän matkan juoksijoita, vai? :o
        Olen tosiaan katsellut paljon eri rotuja..mutta tämä oli eka jota oikeasti aloin harkitsemaan..

• suosikki aina
        Gella kirjoitti:

Vinttikoirathan on sprinttereitä, ei pitkän matkan juoksijoita, vai? :o
        Olen tosiaan katsellut paljon eri rotuja..mutta tämä oli eka jota oikeasti aloin harkitsemaan..

Vinttikoirat kestävät kyllä pitkiä matkoja kuinkaan väsymättä. Ne tarvitsevat vapaana juoksentelua muun liikunnan lisäksi, mutta aivan samoin muutkin rodut tarvitsevat.

Hommaa vain bichon frice, jos tekee mieli. Sillä ei ole mitään mäyräkoiramaisen lyhyitä raajoja/pitkää selkää, vaan perinteinen, terve rakenne.

Tietysti tulee hankkia oma suosikkirotunsa, jos se on myös sopiva sinulle.

• kikkelitonttu

Olen vastuussa fäneilleni. Siksi vastailen

• Pikkumusta?

Bichon vaatii aika lailla turkinhoitoa, mikä kannattaa ottaa huomioon rotua valitessa. Talvella se tarvitsee vaatetusta, mikä saattaa hankaloittaa juoksentelua. Samoin lumi tarttuu helposti turkkiin ja muodostaa kökkäreitä, eli ihan joka säällä siitä ei saa lenkkikaveria (koira ei oikein pysty juoksentelemaan pitkiä matkoja, jos alkaa muistuttaa enemmän lumipalloa kuin koiraa). Kurakeleistä nyt puhumattakaan :-).

Itselle tuli mieleen kääpiöpinseri ja shipperke, kumpaisestakin saisi oivan ja taatusti innokkaan lenkkikaverin, joka lähtee ulos säällä kuin säällä. Shipperke pärjää normaalisti kovallakin pakkasella, pinseri ei välttämättä halua ulkoilla, kun lämpötila laskee sen mielestä liian arktiselle tasolle. Haukkuherkkyys voi tosin muodostua kerrostalossa ongelmaksi pikkumustan kohdalla, mutta kannattaa ehdottomasti tutustua rotuun. Ei tosin sovi huumorintajuttomille :-)

• oma valinta

Sinulle tuli mieleen kääpiöpinseri ja schipperkele, mutta sellaisia koirarotuja on monia, jotka voisivat aloittajalle sopia, ainakin satam ehkä tuplanakin. Ja yleensä koira ei kasva kerrostalossa haukkuherkäksi, vaan tottuu pennusta asti jatkuvaan meluun ja vieraisiin ihmisiin. Sopivia rotuja löytyy aloittajalle ainakin roturyhmistä FCI1, FCI2, FCI3, FCI5, FCI6, FCI8, FCI9 ja FCI10. Mäyräkoirat voivat olla aika alttiita pitkän selän ja lyhyiden raajojen takia, vaikkakin eiväthän ne liian sairasrakenteisina pystyisi ajamaan nopeita riistaeläimiäkään epätasaisessa maastossa, joten ehkä mäyräkoiratkin voisivat sopia. Ja FCI7-ryhmän roduista kaikki ovat ehkä hiukan isompia kuin mitä aloittaja haluaisi, mutta enpä kumminkaan tiedä, mikä on hänelle koiran yläraja.

• Kääkkämamma :)

Tänne katselemaan jos oikeasti mielit harrastaa koiruutesi kanssa.
      Minulla on täältä koira jonka kanssa harrastan tokoa, agilitya, koiratanssia ja näyttelyjä. Helppohoitoinen turkki eikä lähde juurikaan karvaa, ei haise koiralle joten tervetullut mukaan mihin vain. Lyhytturkkisena kaipaa hieman vaatetusta kylmimmillä keleillä, meidän koiruus rakastaa kuitenkin lunta joten haalaria käytän jottei koira vilustu :) Onneksi löytyy todella tasokkaita käyttövaatteita eikä vain bling-bling kuteita näille. Liikunnan suhteen ei ole ylärajaa löytynyt, jaksaa hyvin usean tunnin lenkkejä tai pitkiä pyöräilymatkoja. Kulkee mukana joka paikassa kun on siihen totuutettu pienestä pitäen. On haukulla varoittava mutta haukkumisen saa koulutuksella pois.
      Tällä rodulla on erityisen tärkeää että vanhemmilla on hyvät luoneet ja hermorakenteet jotta saa upean all-round koiran. Meidän tyttönen on hurmannut kaikki iloisella kohteliaalla asenteellaan ja hellyydenkipeydellään :)
      Luulen että tämä rotu voisi sopia sinullekin, tutustu tässä
      http://www.pinserellas.net/6.htm

• Gella

Mä olenkin joskus miettinyt tuota kääpiöpinseriä, mutta se jäi vähän siihen että koiralla voi olla hermorakenteissa vikaa..
        Täytyykin ottaa rotu uudestaan harkintaan :D

Kiitos paljon vastanneille!!

• Suomen ilmasto
        Gella kirjoitti:

Mä olenkin joskus miettinyt tuota kääpiöpinseriä, mutta se jäi vähän siihen että koiralla voi olla hermorakenteissa vikaa..

Eikö koiran pakkasarkuus yhtään häiritse sinua ahkerana ulkoilijana ? Monella rodulla selviät ilman sellaista ylimääräistä vaatetuttamista ja turkillinen rotu on innokkaampi uimaankin :-)

Mitä muita rotuja olet miettinyt kuin näitä jo mainitsemiasi ? Oletko pähkäillyt esimerkiksi lunnikoiraa, kleinspitziä, kooikerhondjea ym. jotain säänkestävämpää ?

• kikkelitonttu
        Suomen ilmasto kirjoitti:

Eikö koiran pakkasarkuus yhtään häiritse sinua ahkerana ulkoilijana ? Monella rodulla selviät ilman sellaista ylimääräistä vaatetuttamista ja turkillinen rotu on innokkaampi uimaankin :-)

Mitä muita rotuja olet miettinyt kuin näitä jo mainitsemiasi ? Oletko pähkäillyt esimerkiksi lunnikoiraa, kleinspitziä, kooikerhondjea ym. jotain säänkestävämpää ?

Entäs pystykorva?

• Kääkkämamma :)
        Gella kirjoitti:

Minulla kesti kaksi vuotta löytää tarpeisiini sopivaa kasvattajaa, siinä sen saitkin :)
        Tuolla satsataan hermorakenteeseen ja treenikestävyyteen, eikä vain terveyteen ja ulkonäköön ;)
        Tuohon kylmänarkuuteen vielä, minä valitsin että halusin mielummin koiran joka vaatii talvella vähän vaatetta kuin pitkäkarvaisen joka helposti ylikuumenee ;)

• niin, no joo
        Kääkkämamma :) kirjoitti:

Minulla kesti kaksi vuotta löytää tarpeisiini sopivaa kasvattajaa, siinä sen saitkin :)
        Tuolla satsataan hermorakenteeseen ja treenikestävyyteen, eikä vain terveyteen ja ulkonäköön ;)
        Tuohon kylmänarkuuteen vielä, minä valitsin että halusin mielummin koiran joka vaatii talvella vähän vaatetta kuin pitkäkarvaisen joka helposti ylikuumenee ;)

Niin, onhan sekin siitä kiinni, millaisista vuodenajoista pitää. Moni tuntemani koira on kovin pakkasarka, eivätkä ne siksi viihdy talven kovilla pakkasilla ulkona, vaan sisällä lämmittelemässä. Tyytyvät pieniin lenkkeihin korttelin ympäri tarpeilleen talvisin. Kesäisin ne ovat ulkona kuin raketteja. Sitten jotkut paksuturkkiset, pohjavillalliset koirat ovatkin asia toisin päin , eli riemastuvat talvesta ja laiskottelevat kesän ;-) Mutta jos tykkää käyttää koiraa uimassa, kannattaa valita jokin turkillisempi rotu, jotta koira ei arkaile hiukan viileämmällä säällä tai viileämmässä kelissä uiskentelua. Mutta ainakin minä tykkään ulkoilusta ja koiran uittamisesta ympärivuotisesti, pidän niin talvesta kuin kesästä :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      107
      4682
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3443
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2400
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      49
      1514
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1423
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1236
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1142
    8. 163
      1049
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1028
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen